Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)
Håller med i vartenda ord
. Ingen VILL vara tvungen att ta till hjälptyglar, sporrar, spö, uppbetsling etc. Men ibland är det en bra hjälp, tills man kommer vidare!
Även till fluffig mfl
Ni har så fel
Men det kommer ni inte att inse innan ni har lärt er andra sätt, så jag förstår att ni har den inställning ni har. Och att jag säger det kan nog få er att tycka att jag är en besserwissrig kärring
En graman för att man är rädd och vill kunna kontrollera hästen kan jag inte säga något om, säkerheten går först, jag skulle aldrig säga emot det.
Men när man inte hittar formen så är det fel väg. Som sagt har jag aldrig tidigare känt behovet av graman på någon häst men med denna som jag bla beskrev en del i ramtråden skulle tanken kunna komma. Byggd i nerförsbacke, dvs överbyggd, en aning lågställd, med bra vinklade hasor som används för att sättas in under magen och skjuta på, ingen egen taktmässighet och på det en vaktighet och kontrollbehov och dessutom väldigt het i sin läggning
Det är en utmaning, jag lovar.
Det sättet som jag har fått jobba är rakt motsatt verkan som en graman har. Låg hand, inte för kort tygel, (för att inte riskera att bära hästen utan att hon uppmuntras att bära sej själv, bla. ÄVen i de mest sprättiga, elektriska studsiga stunderna så lätt hand. Ingen starkare inverkan i handen.
Däremot trodde jag att jag kunde rida med sätet, men det kunde jag inte, inte så som man kan göra
Jag har fått lära mej att använda mina sittben för att verkligen ta och få kontakt med hästens bakben, och få dem att sluta skjuta på, sätta takten och hålla den. Med den lugna takten och bakbensaktiviteteten, som jag styr, kommer ryggen och därefter nacken som ett kvitto. Handen är underordnad, ibland passiv, för att verkligen få hästen på sätet. Därifrån kan man sen jobba framåt, mot handen, på ett helt annat sätt än om man skulle börja med att bromsa i handen.
Det finns mycket mer att säga om vilka övningar man kan rida för att undelätta det här arbetet, och slippa ta till handen. Det kan jag ev ta en annan gång, men sidvärts är ett mycket bra sätt, i olika varianter, tex. Ev mot väggen om det behövs, jag har använt det en hel del tex.
Mycket vändningar som lösgörande. mm mm.
Jag tror utan att känna fluffigs häst som inte gillar tränsbett att det skulle vara en bra väg för den hästen. Man tror säkert att man redan prövat och jag kan inte förklara så bra troligen, så att man förstår att nej, man har nog inte provat ändå. För då skulle man inte tycka att gramanen var ett bra sätt, nånsin. För den innebär att man börjar i fel ände, rent bokstavligt.
Ang att inte gilla tränsbett så har jag aldrig nånsin träffat en häst med munproblem som blivit bättre av att ryttaren blir starkare i handen
Jag har aldrig sett en graman ha en bra inverkan och gramaner har använts i många år, mer än 25 år som jag har sett i alla fall.
Ni två är knappast undantagen, tyvärr.