Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graman

Tror du hästen får KS om hon använder gramanen på det sätt hon beskriver??

Jag vet inte ang det sättet för det låter som hon inte använder den alls:confused: och då kunde hon lika gärna plocka bort den.:confused: OM det inte är samma effekt som jag menade i liknelsen med lastningen:crazy:

Men vid mkt användning av graman - ja definitivt. Som jag skrev innan, frågan är om man får den effekt man tror sig få i tex en galoppfattning:crazy: eller om det är något helt annat, som bara gör det lättare för ryttaren.

Det finns väl en anledning till att kissings spines hästar tja har haft just kissing spines :smirk:

En jävligt onödig kommentar då jag avlivade honom i KS i April och du inte har en aning om vad som orsakade det, eller vad jag har gått igenom för att försöka få honom att bli frisk. Det chockar mig faktiskt att man inte kan tänka till lite innan man skriver.

Graman använde jag bara på slutet under utredningen samt under igångsättningen efter kotledsinflammationerna, pga. att han stått på box i flera veckor och knappt var ridbar.

Att säga att Kissing Spines, som är en ryggskada då tornutskotten ligger för nära/är sammanväxta, skulle orsakas av användning av graman är löjligt. Vid fel användning kan KS komma fram och upptäckas, men det är knappast orsaken. Eller menar du att en graman skulle orsaka en förändring i skelettet?

Jag håller med om att en graman i fel händer är ett tortyrredskap, rätt använd är den ett hjälpmedel.

Att säga att Kissing Spines, som är en ryggskada då tornutskotten ligger för nära/är sammanväxta, skulle orsakas av användning av graman är löjligt. Vid fel användning kan KS komma fram och upptäckas, men det är knappast orsaken. Eller menar du att en graman skulle orsaka en förändring i skelettet?

Jag håller med om att en graman i fel händer är ett tortyrredskap, rätt använd är den ett hjälpmedel.

Då jag haft ett par stycken sådana hästar som konvalescent patienter så JA då kan jag säga så. (3 av dom kom från samma ryttare)

En häst som föds med närliggande tornutskott påverkas oerhört mkt av ridningen åt båda hållen en häst som ständigt få gå med sänkt rygg påverkar tornutskotten till att komma för nära varandra och orsakar smärta.

En häst som rundar upp ryggen korrekt i ridningen gör att tornutskotten särar på sig och inte gnids mot varandra.

En gramanriden häst kommer aldrig upp i manken och lyfter bröstkorgen eftersom den inte kan eftersom graman hindrar det, den häver sig istället upp med underhalsen vilket gör att ryggen sänks. Så ja det har en direkt koppling till graman och annan ridning på samma vis.

Har man haft ett par stycken hästar som uppvisar samma symptom får man nog se över sin egen ridning lite.

Om man vet vad man gör och har ett syfte (som en inlärnings-/övergångsfas, inte som ett regelbundet inslag i träningen) kan det mesta vara bra. Så länge man vet vad hjälpmedlen har för inverkan och hur hästen brukar reagera (om den är överkänslig och lättstressad eller ganska cool).

Jag är inte 100% emot graman liksom de flesta hjälpmedel, men däremot tycker jag det dumma är att den är dålig för det den är tänkt till vilket drabbar nybörjare som inte vet bättre och märker de dåliga bieffekterna.

Såna saker kan garanterat "påverka skelettet" eftersom hästens muskler t ex kan dra ryggkotor ur led (eller blockera kotor som väl är den rätta benämningen och även tornutskott ur läge. Varför skulle då inte en hög-hopkortad hals (kort överlije med hög form) kunna göra att hästens turnutskott trycks ihop? Det trodde jag var allmän vetenskap? :confused:

Jag vet inte ang det sättet för det låter som hon inte använder den alls:confused: och då kunde hon lika gärna plocka bort den.:confused: OM det inte är samma effekt som jag menade i liknelsen med lastningen:crazy:

Men vid mkt användning av graman - ja definitivt. Som jag skrev innan, frågan är om man får den effekt man tror sig få i tex en galoppfattning:crazy: eller om det är något helt annat, som bara gör det lättare för ryttaren.

Att tro att hästen slutar slänga upp huvudet i galoppfattningen och bli "fantastisk" för att man sätter på en graman är ju rätt naivt tycker jag, hästen hittar bara ett annat sätt att kompensera på och eftersom huvudpositionen blir helt låst av gramanen så spänner den bara till i underhalsen istället och på såvis kommer den undan med att sänka ryggen framförallt den delen under sadeln och trycka undan manken. Inget annat har hänt mer än att ryttaren inte märker hur hästen kompenserar eftersom huvudets position är låst.

När hästen väl lärt sig att spänna till i underhalsen istället eftersom den inte längre kan kasta upp huvudet är det den kompensationen hästen använder sig av i fortsättningen och eftersom ryttaren inte märker det lever denna i tron att hästen är botad eftersom den inte längre kastar med huvudet när gramanen tas av.

Därför är det och blir det mer ärligt att lösa problemet genom riktig ridning dvs rakriktning och lösgjordhet som tar bort huvudkastet och bygga upp styrkan som tar bort att hästen springer in i fattningarna och släpper bakbenen och på såvis märker man succesivt att hästen blir starkare och starkare. Det är hästens sätt att visa att det här orkar jag inte så att slänga på en graman och tro att hästen byggt upp styrka på några dagar och tro att allt är löst tycker jag som sagt är rätt naivt faktiskt.

Jag har haft en hel del gramanridna hästar på tillridning det senaste året och har studerat väldigt ingående hur dom beter sig i sin rörelsemekanik och var deras låsningar i muskelaturen sitter.

Senast ändrad:

Såna saker kan garanterat "påverka skelettet" eftersom hästens muskler t ex kan dra ryggkotor ur led (eller blockera kotor som väl är den rätta benämningen och även tornutskott ur läge. Varför skulle då inte en hög-hopkortad hals (kort överlije med hög form) kunna göra att hästens turnutskott trycks ihop? Det trodde jag var allmän vetenskap? :confused:

Det ÄR allmän vetenskap men den vetenskapen används tyvärr inte så mkt i dag.

Självklart är det så, har jag påstått något annat? :confused: Jag vet mycket väl hur viktigt det är med en rundad rygg och starka magmuskler då det var precis vad jag arbetade med under 1,5 år. Jag vet även att olika sorters ridning påverkar KS, både till det bättre och sämre. Vad jag satte mig emot var att en graman skulle orsaka KS. Gramanen tvingar snarare fram symptomen för KS, men en frisk häst kan mycket väl gå med kissing spines.

Jag tycker absolut att man bör se över sin ridning/utrustning om flera av ens hästar visar upp KS. Dock kände jag som ett direkt påhopp emot mig och min häst, och jag tog faktiskt väldigt illa vid mig då jag gjort allt för denna häst och mått oerhört dåligt för att jag inte kunde göra mer.

Självklart är det så, har jag påstått något annat? :confused: Jag vet mycket väl hur viktigt det är med en rundad rygg och starka magmuskler då det var precis vad jag arbetade med under 1,5 år. Jag vet även att olika sorters ridning påverkar KS, både till det bättre och sämre. Vad jag satte mig emot var att en graman skulle orsaka KS. Gramanen tvingar snarare fram symptomen för KS, men en frisk häst kan mycket väl gå med kissing spines.

Jag tycker absolut att man bör se över sin ridning/utrustning om flera av ens hästar visar upp KS. Dock kände jag som ett direkt påhopp emot mig och min häst, och jag tog faktiskt väldigt illa vid mig då jag gjort allt för denna häst och mått oerhört dåligt för att jag inte kunde göra mer.

Nja alltså en häst kan ju ha närliggande tornutskott i ryggraden men kissing spines utvecklar den ju inte förrän tornutskotten "kysser " varandra(kyssande ryggrad) och då räknas den ju knappast som frisk.

Du har en poäng, men jag vill ändå inte sträcka mig till att säga att gramanen orsakar kissing spines. Anlagen för kissing spines finns ju ändå där. Men men, egentligen en bagatell att diskutera om, vi menar i stort sett samma sak.

Jag har haft och sen sålt en häst som vid röntgen upptäcktes att den hade anlag för närligande tornutskott, men vet ansåg att den var välriden och välmusklad och om den försatte att ridas på samma sätt av den nya ryttaren skulle problem aldrig uppstå.. men hon varnade för att den vid äldre år inte skulle ställas av utan hållas igång hela tiden, så att denna inte tappade muskler så att tornutskotten gick samman..

Intressant kan man ju tycka när ridning kan spela så stor roll, och hon varnade för att man ska vara noga med speciellt sadlar..

Jag är en motståndare till graman, ja, för jag tycker att de inte ska behövas om man rider på ett bra och för hästen hälsosamt sätt..

Jag skulle så himla gärna läsa forskningsrapporter (o dyl) om graman och dess påverkan på hästen....någon som vet var man kan hitta sån?

Vet att jag har läst något om hur graman påverkar benens rörelsemönster. Tror att de kommit fram till att graman i kombination med vanliga tyglar gav större akivitet i bakbenen (större vinklar i lederna vid stegen) medan ridning på bara graman gav större frambensaktivitet dvs knälyft. Men de var inte klara med vilka effekter det gav på sikt, i utbildningssyfte utan bara vad som hände när man stoppade på den. KOmmer tyvärr inte ihåg var jag läste det men misstänker att det var på SLU:s nät-bibliotek

Att tro att hästen slutar slänga upp huvudet i galoppfattningen och bli "fantastisk" för att man sätter på en graman är ju rätt naivt tycker jag, hästen hittar bara ett annat sätt att kompensera på och eftersom huvudpositionen blir helt låst av gramanen så spänner den bara till i underhalsen istället och på såvis kommer den undan med att sänka ryggen framförallt den delen under sadeln och trycka undan manken. Inget annat har hänt mer än att ryttaren inte märker hur hästen kompenserar eftersom huvudets position är låst.
När hästen väl lärt sig att spänna till i underhalsen istället eftersom den inte längre kan kasta upp huvudet är det den kompensationen hästen använder sig av i fortsättningen och eftersom ryttaren inte märker det lever denna i tron att hästen är botad eftersom den inte längre kastar med huvudet när gramanen tas av.

Därför är det och blir det mer ärligt att lösa problemet genom riktig ridning dvs rakriktning och lösgjordhet som tar bort huvudkastet och bygga upp styrkan som tar bort att hästen springer in i fattningarna och släpper bakbenen och på såvis märker man succesivt att hästen blir starkare och starkare. Det är hästens sätt att visa att det här orkar jag inte så att slänga på en graman och tro att hästen byggt upp styrka på några dagar och tro att allt är löst tycker jag som sagt är rätt naivt faktiskt.

Jag har haft en hel del gramanridna hästar på tillridning det senaste året och har studerat väldigt ingående hur dom beter sig i sin rörelsemekanik och var deras låsningar i muskelaturen sitter.

Inte mycket att tillägga.:bow: Precis det jag menade.

Senast ändrad av en moderator:

Hur ser du att effekten blir om man anv graman vid ledande tygeltag/en sida 'i taget' alltså inte dra ned hästens huvud - hålla kvar där?

Ja, det kan låta hårt, men samtidigt har jag faktiskt viss förståelse eftersom jag "går igång" när folk slänger ur sig påståenden om graman i tråd efter tråd som dyker upp, därför att de själva rider/ridit på graman och tror sig ha avhjälpt alla problem och därigenom ev lurar fler till den "genvägen".

Det är konstigt att nästan alla förespråkare i denna tråd och andra rider med graman men "utan att använda den":confused: Varför rider man med den alls då:cool: Till att bärja med. De som man ser använda g IRL har den minsann inte alls bara hängande. Här på buke spänner man "självklart" i sidorna, inte under magen. IRL ser jag de flesta ha den fäst under magen:confused:

De som använder den gör det inte heller "bara ibland" utan i allt markarbete eller t o m dressyr om inte tränaren plockar av den.

Börjar man med graman och får den effekt som fio tex beskrev så är det bekvämt och känns bra för ryttaren och då plockar man inte bort gramanen:crazy: Man har heller inte arbetat med grundproblemet.

Nu kommer alla förespråkare att skrika i högan sky att jag har fel, men det är väl bara att titta vad man ser IRL för att förstå hur det ligger till.

Det kan dessutom vara så att en häst som ridits med graman och gått med ryggen sänkt och hopkrullad hals på bogarna faktiskt får KS som en följd av det, särskilt om den redan innan haft disposition för det.

Malinsky: ang ledande tygeltag så måste jag nog förstå frågan bättre, förstår inte varför :confused:
Alltså vitsen med att den skulle inverka just i ledande:confused: Det borde bli svårare med ledande hur den än är fäst:confused: Sitter den under magen blir det ju neråt, dessutom, även i ledande.
Eller menar du inverkan på yttersidan när du leder inåt tex på volt? Jag är nog trög, tror jag.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
29 742
Senast: Apocalypse_
·
Utrustning Jag har under kvällen suttit och läst en del om olika hjälptyglar och dess "funktioner". Min fråga gäller då gramanen, det finns...
Svar
5
· Visningar
939
Utrustning För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar