Sv: Graman
Ja, det kan låta hårt, men samtidigt har jag faktiskt viss förståelse eftersom jag "går igång" när folk slänger ur sig påståenden om graman i tråd efter tråd som dyker upp, därför att de själva rider/ridit på graman och tror sig ha avhjälpt alla problem och därigenom ev lurar fler till den "genvägen".
Det är konstigt att nästan alla förespråkare i denna tråd och andra rider med graman men "utan att använda den"
Varför rider man med den alls då
Till att bärja med. De som man ser använda g IRL har den minsann inte alls bara hängande. Här på buke spänner man "självklart" i sidorna, inte under magen. IRL ser jag de flesta ha den fäst under magen
De som använder den gör det inte heller "bara ibland" utan i allt markarbete eller t o m dressyr om inte tränaren plockar av den.
Börjar man med graman och får den effekt som fio tex beskrev så är det bekvämt och känns bra för ryttaren och då plockar man inte bort gramanen
Man har heller inte arbetat med grundproblemet.
Nu kommer alla förespråkare att skrika i högan sky att jag har fel, men det är väl bara att titta vad man ser IRL för att förstå hur det ligger till.
Det kan dessutom vara så att en häst som ridits med graman och gått med ryggen sänkt och hopkrullad hals på bogarna faktiskt får KS som en följd av det, särskilt om den redan innan haft disposition för det.
Malinsky: ang ledande tygeltag så måste jag nog förstå frågan bättre, förstår inte varför
Alltså vitsen med att den skulle inverka just i ledande
Det borde bli svårare med ledande hur den än är fäst
Sitter den under magen blir det ju neråt, dessutom, även i ledande.
Eller menar du inverkan på yttersidan när du leder inåt tex på volt? Jag är nog trög, tror jag.