Status
Stängd för vidare inlägg.

Estivuz

Trådstartare
Red med graman igår, av den enkla aledningen att vi har haft stora problem ett tag med galoppfattningarna, han springer iväg, släpper bakbenen och kastar upp huvudet.

Nu hade jag graman på (som jag knappt vågar ta i av respekt för denna hjälptygel), och den hängde mest löst, tog bara lite i den vid behov i ett par fattningar. Hästen gick otroligt bra, fin form, ej ihopdragen eller bakom lod.
Synd att jag inte har några foton att visa!

Hästen gjorde runda fina fattningar och lugna balanserade övergångar, gramanen hängde i princip löst.

Har själv varit lite av en "gramanhatare" men i vissa fall verkar till och med jag tycka det är okej att använda.

Vad tycker ni, anti-gramanfolk? Använde jag gramanen felaktigt?
Borde jag direkt sluta upp med detta hyss och "lära mig att rida hästen" innan jag sätter på diverse hjälptyglar. :p :devil:

Sv: Graman

1) Fråga aldrig folk om är emot gramanen om graman, det slutar inte alls bra.
2) Om hästen gick bra, oavsett om det satt psykiskt eller fysiskt för dig/hästen etc, har ju gramanen blivit rätt använd då du säger att den inte var bakom lod, ihopdragen o.s.v.

Så resonerar iaf jag.

2) Om hästen gick bra, oavsett om det satt psykiskt eller fysiskt för dig/hästen etc, har ju gramanen blivit rätt använd då du säger att den inte var bakom lod, ihopdragen o.s.v.

Så resonerar iaf jag.

1.) Ojdå! Då frågar jag inte anti-folket då, utan de som är för graman? :smirk: ;)
2.)Jo, funderade lite om det kan ha varit psykiskt för mig att jag hade på gramanen. Använde den ju knappt som sagt, den fanns mest bara där och jag kunde ta i den vid behov.

Jag tror att den mest är psykisk, så är det iallafall för mig. Behöver inte ta i den, den bara hänger och det hjälper något otroligt. Och det är så jag tycker man "ska" använda den om man nu ska använda graman, dom som är emot den säger ju säkerligen då att det är ju onödigt om den ändå bara hänger men njae, jag håller inte med. Om den hjälper dig att rida bättre så är den nog inte så dålig.
Fast jag är så... Jag vet inte, jag är inte emot något speciellt så länge hästen inte far illa tror jag inte det skadar.

Så resonerar iaf jag.

mycket klokt svarat

Jag funderat mig tokig av exakt samma anledning som du beskriver.

Min häst är väldigt stor och har lärt sig att uttnyttja sin kropp för att sätta mig ur balans när jag kommer åt henne. När jag bytte tränare föreslog hon att jag skulle rida henne med graman tills hästen blev så stark att hon inte ville smita undan så fort hon fick med rygg och bakkärra.

Jag var då en "anti-gramanare" och var mkt tveksam till det men nu går hästen som en klocka och gör framsteg varenda dag.

Det jag blir tokig över är att jag kikar ner ca 100 ggr/pass för att se så att gramanen är lös och ändå får jag till en helt annan känsla/ridning med gramanen på... Varför är det såhär? Kan det verkligen sitta så mkt i ryttarens huvud?

Tycker gramanen är den ultimata hjälptygeln för en duktig ryttare, som du sa, du behövde bara använda den ett par gånger och resten av tiden hängde den löst. Det är ju precis så den ska användas :) Har därimot tyvärr sett flera stycken som i början använt gramanen försiktigt och fint och sen tagit hårdare och hårdare till hästen går helt låst... Väldigt tråkigt att dom tappade respekten. Men jämför man gramanen med tex halsförlängare så anser jag gramanen vara mkt mildare då man kan ge eftergift med den, halsförlängare är det inte ofta man ser sitta så att den inte påverkar hästens mun...

Jag tycker det låter som att du gjort helt rätt!:D

Gramanen ska ju vara just en hjälp, och en hjälp använder man tillfälligt för att lösa ett problem.

Jag själv kan tyckas vara en stor motståndare mot hjälptyglar, men jag äger faktiskt en chambon som jag använde på Pinky ett par gånger om året...;)

Problemet med användandet av hjälptyglar är att många använder dem alldeles för ofta och regelbundet. Inte som tillfällig problemlösare utan som ständig livlina, typ vid varje dressyrpass, före varje tävling, vid varje skrittrunda i skogen etc, månad efter månad, år efter år. De personerna är fel ute!

Löser inte gramanen (eller vilken hjälptygel man nu använder) problemet på ett par ridpass bör man lägga bort den och söka andra lösningar.

Bra att det hjälpte. men frågade du dig VARFÖR hästen slår sig loss? den kanske har ont i ryggen eller är stel?

Om mina hästar gör så är det nåt som är fel....

Akta dig bara så att du döljer ett problem vha gramanen.

Bra att det hjälpte. men frågade du dig VARFÖR hästen slår sig loss? den kanske har ont i ryggen eller är stel?

Klokt. :smirk:

Jag själv kan tyckas vara en stor motståndare mot hjälptyglar, men jag äger faktiskt en chambon som jag använde på Pinky ett par gånger om året...;)

Chambon är mycket snällare än graman. Den verkar helt annorlunda dessutom.

KL

Igår såg jag en ny mycket dyr importerad ponny i ridhuset. (hoppare) Den var mkt gramanriden kunde man se :crazy:

Å hur kunde du- experten- se det:confused: :p

På musklerna i halsen, "formen", och ryggen. Den kommer flickan att få svårt med:crazy: Om hon vill få den rättmusklad och i annan form.

/experten:p :angel:

(jag skulle i alla fall våga sätta min veckopeng på det:p )

Chambon är mycket snällare än graman. Den verkar helt annorlunda dessutom.

Ja, men jag menade hjälptyglar generellt, och då fick jag och min chambon vara ett exempel på en "antihjälptygelmänniska" som faktiskt använder en hjälptygel. Ibland...;)

Näe, hästen har inte ont, bara lite svag än så länge. Kollas regelbundet av ET och veterinär. ;)

Jag funderat mig tokig av exakt samma anledning som du beskriver.

Min häst är väldigt stor och har lärt sig att uttnyttja sin kropp för att sätta mig ur balans när jag kommer åt henne. När jag bytte tränare föreslog hon att jag skulle rida henne med graman tills hästen blev så stark att hon inte ville smita undan så fort hon fick med rygg och bakkärra.

Jag var då en "anti-gramanare" och var mkt tveksam till det men nu går hästen som en klocka och gör framsteg varenda dag.

Det jag blir tokig över är att jag kikar ner ca 100 ggr/pass för att se så att gramanen är lös och ändå får jag till en helt annan känsla/ridning med gramanen på... Varför är det såhär? Kan det verkligen sitta så mkt i ryttarens huvud?

Ja, det verkar iaf vara mest psykiskt. Förstår inte riktigt varför, man kanske blir mycket mer medveten om hur man använder sin hand och sina hjälper?

pinky:
Skulle aldrig få för mig att använda den ofta alls. Som sagt har jag mycket stor respekt för denna hjälptygel, har haft min häst i 2,5 år och de gånger jag ridit med graman kan jag räkna på 1 hand.
Min stora skräck är dessutom att få en häst som går ihopkrullad, bakom hand och med benen 10 meter bakom sig.
Så som sagt, gramanen hänger mest där.

Men man kan väll fråga sig om du nu verkligen löste något utav de problem du hade eller om du bara fick en effekt fram i munnen....bakbenen släpper lika bra om inte bättre men en graman :eek:

Men man kan väll fråga sig om du nu verkligen löste något utav de problem du hade eller om du bara fick en effekt fram i munnen....bakbenen släpper lika bra om inte bättre men en graman :eek:

Förväntade mig visserligen en del sådana här svar :angel:
Men om du läst tråden så ser du att jag knappt rörde vid gramanen och att jag är livrädd för att krulla ihop min kuse med diverse hjälptyglar. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
29 742
Senast: Apocalypse_
·
Utrustning Jag har under kvällen suttit och läst en del om olika hjälptyglar och dess "funktioner". Min fråga gäller då gramanen, det finns...
Svar
5
· Visningar
939
Utrustning För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar