Göra med hund på dagen?

S

Stallflicka

Hur löser ni hundägare det med rastning av hunden på dagen då ni är på jobbet/skolan? åker ni hem varje lunch?

Sv: Göra med hund på dagen?

Jag jobbar än så länge bara halvtid, så min stora hund är hemma och rastas när jag kommer ifrån jobbet.
Den nya som jag får hem om 2½vecka kommer istället att följa med mig på jobbet.
Den dagen jag börjar jobba heltid kommer min stora antingen vara hos dagmatte eller, om det är möjligt, följa med på jobbet även han.

Jag rastar honom på morgonen innan jag åker och så går vi på långpromenad eller till rastgården när jag kommer hem.

Min hund är i sin hundgård (där hon kan kissa/bajsa, fast hon aldrig gör det..) på dagen tills jag kommer hem från skolan typ vid 4. Sen så brukar hon först få springa av sig i trädgården och sedan går vi en långpromenad..:D Vi bor på landet så hon brukar få springa löst själv också ;)

Mina barn och jag turas om. De slutar tidigare vissa dagar och jag anpassar min start på morgonen (flex) beroende på vilken tid de slutar. En dag i veckan åker jag hem och jobbar hemmifrån för att han ska slippa vara själv för länge.

Läser distans just nu, så jag är hemma en del.. De dagarna jag är borta har min svärmor hunden eller så cyklar sambon hem från jobbet (10 minuters cykelavstånd) och rastar honom..

Sambon jobbar bara deltid av deltid just nu (10h i veckan) sedan blir de 20h så det löser sig där också..

Den dagen vi börjar jobba heltid båda två blir det antingen svärmor (sjukskriven) eller pappa som jobbar hemifrån som är hundvakt..

Jga utbildar mig till grundskolelärare så det blir förhoppningsvis rätt OK arbetstider, då man jobbar en del hemma:)

Jag jobbar bara halvtid och eftersom att båda mina hundar är vuxna och klarar av att vara ensamma så får dom vara hemma de 4 timmar jag jobbar.
Idag slutar jag 12 så efter det ska dom få hänga med mig på en heldag med några kompisar och deras hundar. Vi ska sola, bada och träna hund hela dagen. Vad härligt nu när sommaren är här! :love:

Min sambo kör grävmaskin så han har hunden med sig till jobbet varje dag. Där är han lös utomhus hela dagarna med gubbarna.

De få dagar som han dock ej kan ta hunden med sig behöver han inte rastas om dagarna. Sällskapet är viktigare än toalettbestyren isf. Men efter som det händer väldigt sällan så klarar han sig hela dagen.

KL:

Jag studerar för tillfället så jag är hemma i stort sett jämt.

Trådkapning:
Men, jag har börjat fundera på hur det ska bli den dagen jag har ett heltidsjobb. Tycker ni det är acceptabelt att ha en hund i hundgård med tillgång till uppvärmd liggplats innomhus den tiden man jobbar? Är det bättre med två hundar? Eller är det hunddagis eller dagmatte som gäller? Vad tycker ni?

Min hund bor hos pojkvännen som jobbar heltid (dagtid).
Har dock turen att ha en mamma som jobbar skift och ställer upp som dagmatte, så hunden är ensam 4-5 timmar/dag tre veckor av fem och inte alls två veckor av fem.
Skulle det hända någon gång att mamma ska iväg på något och inte kan vara hundvakt åker pojkvännen hem på lunchen och går en promenad, det tar ca 5 minuter för honom att åka bil hem till mina föräldrar.

För det mesta är min hund hos min mormor eller hos min hundvakt när jag jobbar. Hundvakten bor ngr mil bort så då brukar det bli ngr dagar åt gången som hunden är med henne.
Det händer förstås att hunden får vara ensam hemma också, brukar försöka pricka in dessa ggr då jag jobbar kortare dagar, ca 6 timmar. Annars får man stressa lite så att man hinner hem och rasta henne, men det är ofta svårt eftersom jag kör bil i jobbet och ofta är långt bort. Dvs har ingen arbetsplats.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka