golit löser Gaza-kriget

Huruvida Fadime var kristen kan jag inte svara på men ett syskon har sagt att familjen inte var troende. Till en annan tidning har hon sagt att om något var de aleviter. Oavsett har religon inte haft en stor betydelse alls i det som skedde mot Fadime.

Det finns ingenting gällande Fadime som tyder på ”religiös galenskap”.
Ja när det gäller Fadime brukar man snarare prata om traditioner snarare än religion. Där hon drog skam över familjen genom att ha svensk pojkvän och leva på ett sätt som familjen inte godkände.
 
Det finns ingenting gällande Fadime som tyder på ”religiös galenskap”.
Okej.
Då har jag två frågor.
1. Vilken typ av galenskap var det?
2. Hur definieras "religiös galenskap"?

Jag har personligen inte någon religion alls så för mig blir religion och kultur ofta sammanblandat.
 
Okej.
Då har jag två frågor.
1. Vilken typ av galenskap var det?
2. Hur definieras "religiös galenskap"?

Jag har personligen inte någon religion alls så för mig blir religion och kultur ofta sammanblandat.
Du vill förenkla något som är oerhört komplext. Jag ställer inte upp på det. Är du genuint intresserad av vad som skedde med Fadime finns en uppsjö av bra litteratur att läsa. Kortfattat tillhörde Fadimes familj en kultur med starka hedersnormer. Dessa normer och den här typen av kultur existerar i olika regioner i världen och delas då oftast av alla som bor där - oavsett religion. Hedernormer har vuxit fram i kulturer där samhälleliga funktioner saknas och familjen som kollektiv blir det viktiga.

Fadimes familj var inte särskilt religös. Således kan det inte röra sig om religiös galenskap eftersom det senare, oavsett hur du definierar det, bör förutsätta någon form av religiös tillhörighet /medvetenhet. Du fortsätter att Fadimes pappa var muslim fastän man inte behöver läsa mycket alls om vad som skett med Fadime för att inse att han inte var det. Det är nog en fördom som du borde se upp med och vara väldigt försiktig med att sprida som sanning.
 
Okej.
Då har jag två frågor.
1. Vilken typ av galenskap var det?
2. Hur definieras "religiös galenskap"?

Jag har personligen inte någon religion alls så för mig blir religion och kultur ofta sammanblandat.
Det kan finnas traditioner som inte är kopplade till religionen. Att man inte vill att ens barn " ska leva som svenskar" behöver inte bero på religionen eller något utövande av religion.
Tex vet jag folk som inte är religiösa men ändå inte tycker att man ska ha sex före äktenskapet eller som har starka åsikter tex hur folk - speciellt kvinnor ska leva. Deras åsikter kommer inte från religion... men frågan är ju var?
 
Okej.
Då har jag två frågor.
1. Vilken typ av galenskap var det?
2. Hur definieras "religiös galenskap"?

Jag har personligen inte någon religion alls så för mig blir religion och kultur ofta sammanblandat.
Hederskulturen är något som finns oavsett religion och religiositet, exakt allt som går emot familjens heder, oavsett tillhörighet, ska straffas och de som protesterar dödas. Inte helt ovanligt att ett yngre syskon är mördaren för precis som att gängvåldet i vår samhälle kryper ner i åldrarna under straffmyndighet så utnyttjas det även vid hedersmord i Sverige.
 
Senast ändrad:
Du fortsätter att Fadimes pappa var muslim fastän man inte behöver läsa mycket alls om vad som skett med Fadime för att inse att han inte var det. Det är nog en fördom som du borde se upp med och vara väldigt försiktig med att sprida som sanning.
Nej det har ett misstag att dra in det här.

Men ändå intressant att ta upp som just kulturyttring och inte religion.

Jag tror att nyckeln till att människor skall kunna hålla sams är att man benar ut vad som är vad i konflikterna.
Religiösa i de Monoteistiska religionerna har t.ex. mer gemensamt med varandra än med mig som saknar religion.

Det är dödsstraff på ateism i 13 muslimska länder.
Och ändå skall människor anklagas för Islamofobi.
Trots att det faktiskt finns ett reellt fog för att vara rädd
https://humanisten.se/2020/11/01/dodstraff-for-avhopp-fran-islam-i-13-lander/
 
Givetvis kan mer än en sak existera i världen samtidigt.

Det verkar som att du mest är ute efter att svartmåla islam i den här tråden.
Tråden handlar om en konflikt mellan Israel och Hamas.
Islam är då inblandat i soppan.

Vi behöver kunna prata om Islam och vilka problem som finns inom Islam utan att det avfärdas som svartmålning och Islamofobi.
Det finns saker som inte är bra inom Islam och om vi inte får bena ut vilka det är så blir det nog mest så att hela konceptet förkastas.
 
Tråden handlar om en konflikt mellan Israel och Hamas.
Islam är då inblandat i soppan.

Vi behöver kunna prata om Islam och vilka problem som finns inom Islam utan att det avfärdas som svartmålning och Islamofobi.
Det finns saker som inte är bra inom Islam och om vi inte får bena ut vilka det är så blir det nog mest så att hela konceptet förkastas.
Fast konflikten i sig handlar ju om landområden, inte religion? Det är väldigt många som anser sig ha rätt till området, både nu och sedan årtusenden tillbaka. Dessutom så har ju både Iran och Ryssland sina fingrar med i spelet efter vad det verkar, vet inte om även Kina och NordKorea är också inblandade? Små härdar här och var som drar uppmärksamheten från Ukraina och andra fulingar som spänner musklerna i smyg. :cautious:
 
Fast konflikten i sig handlar ju om landområden, inte religion? Det är väldigt många som anser sig ha rätt till området, både nu och sedan årtusenden tillbaka. Dessutom så har ju både Iran och Ryssland sina fingrar med i spelet efter vad det verkar, vet inte om även Kina och NordKorea är också inblandade? Små härdar här och var som drar uppmärksamheten från Ukraina och andra fulingar som spänner musklerna i smyg. :cautious:
Och Arabvärlden samt alla de som ser det som ett heligt krig i religionens namn.
Oavsett religion faktiskt.
Att som du nu gör bryta ner det till den territoriella strid som det faktiskt är, är nog en bra väg framåt.
 
Terrorhandlingar är också fruktansvärt. Helt sjukt!

Israel har terroriserat Palestinerna och Libanon sedan Ben Guruion och hans anhang anekterade delar av Palestina med vapenmakt 1947. När Sedan USA, Frankrike och Storbrittanien gick på Ben Gurions linje om vart Israel skulle ligga i Nationernas Råd 1948, istället för det Landområde som Tryggve Lie hade förhandlat fram med Syrien, Jordanien och Irak som faktiskt var det "ursprunglige" Israel. Så utifrån dessa kriterier kan man ju säga skyll sig själva på båda sidor.
 
Israel har terroriserat Palestinerna och Libanon sedan Ben Guruion och hans anhang anekterade delar av Palestina med vapenmakt 1947. När Sedan USA, Frankrike och Storbrittanien gick på Ben Gurions linje om vart Israel skulle ligga i Nationernas Råd 1948, istället för det Landområde som Tryggve Lie hade förhandlat fram med Syrien, Jordanien och Irak som faktiskt var det "ursprunglige" Israel. Så utifrån dessa kriterier kan man ju säga skyll sig själva på båda sidor.
Ja det är inte ens fel att två träter i det här fallet.
Det är betydligt fler inblandade än så i den soppan.
 
Tänker att om du blev våldtagen och sedlighetspolisen såg det skulle de fängsla dig och köra rättegång mot dig för äktenskapsbrott + köra det i statistiken som just det. (är du inte gift? din våldtäktsman kanske var det -äktenskapsbrott)

(varför blev du ens våldtagen btw, hade du inte en manlig släkting med dig?)







Så fängslad politiskt, våldtagen efter att de tvingat till äktenskap med våldtäktsmannen (så att han inte bröt mot lag eller religion när han våldtog) för att hon inte skulle dö oskuld och komma till paradiset efter avrättningen. Så betalar de brudpris till pappan till råga på allt.

Känns jättetryggt.

https://iranwire.com/en/news/117116...were-raped-to-prevent-them-going-to-paradise/
https://www.refworld.org/docid/3ae6abc34c.html
Det är lätt att inte ha våldtäkter om man alltid skyller på att offret tiggde om det.
Vad är det för hemsida? Hur trovärdig är den? Jag säger inte att det de skriver inte har hänt, men är mycket propaganda mot Iran så man får kolla källorna ordentligt.
 
Så länge Hamas har israeliska kvinnor som gisslan så tror jag inte israel är så sugna på det. Dessutom skulle nog inte Hamas tillåta det heller, Försvinner kvinnor och framförallt barn så kommer propaga-källan från deras sida att sina. Det är ju det enda som dyker upp på mitt Twitterflöde. Gisslan och döda ungdomar från israel-sidan och barn från den palestinska. Helt och hållet slutat gå in på twitter nu.

Kriget slutar när båda sidor respekterar varandra. Finns inte den så kommer detta vansinne att pågå.
Fast nu pratar vi inte om att Hamas ska evakuera till Israel, utan kvinnor och barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 955
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 912
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp