Golden vs Flatcoated Retriver

Ajda

Trådstartare
Hur skiljer sig en Golden mot en Flat mer än till utseendet?

Är ju så sugna på en hund och har varit länge. Vi bollar raser här hemma.

Sv: Golden vs Flatcoated Retriver

Brukar vara betydligt mer energi i Flatte :D

Hur skiljer sig en Golden mot en Flat mer än till utseendet?

Är ju så sugna på en hund och har varit länge. Vi bollar raser här hemma.

Vad ska ni ha hunden till? Båda raserna är indelade i sk jaktlinjer och utställningslinjer och det skiljer nästan mer mellan dessa linjer än det gör mellan raserna.

Pratar man om jaktavlade (Eller lydnadsavlade som det ofta handlar om i goldens fall) är golden ofta mer explosiv, kan vara en hel del stress och mycket nerv. Mycket hund att hålla ihop och inom extremavlade hänger mycket på föraren. Gör man rätt blir det ofta väldigt bra, gör man fel blir det ofta väldigt fel. Känsliga hundar, tycker jag som tränat mycket med flattar som är ganska "förlåtande".

Flattarna å andra sidan kan vara ganska burdusa, bröta på först och tänka efter sedan. En sådan flat har jag. En stark, superduktig jakthund som bärgar in flaxande bitande gäss utan att blinka men samtidigt är han väldigt tjockskallig och envis vilket gör honom till en utmaning att få fram på jaktprov eftersom han gärna går sin egen väg.

Inom båda raserna finns det stoooooora variationer, och alla linjer har sina för och nackdelar. Bestäm dig för vad ni ska använda hunden till, sedan är det lättare att ge råd.

Senast ändrad:

En 5e familemedlem helt enkelt. Ska kunna följa med oss på allt en hund kan följa med på :)

Inget direkt intresse för att vara på hundklubben och träna mer än några lysnadskurser (som vi känner spontant nu).

Enklare träning på hemmaplan kommer ske.

Jag tycker gpldisarna är lugnare. Har lättare för att koppla av och bara flyta med i livet.

Då skulle jag säga att absolut inte något aktivare än en soffavlad golden. Se upp med ljudrädslor och underlagsrädslor bara, de brukar komma som ett brev på posten när man inte avlar mot användbarhet (jakt). Har ni tittat på hundar av mastifftyp? De ska ju vara ganska lata av naturen. Eller kanske någon mindre sällskapsras?

Va? Jag har 9 golden på gården, sällskapsvarianten, och umgås med flera av de större uppfödarna obh sånt har jag inte träffat på.

Jag har träffat flera :(. Det finns en större uppfödare i Skåne ("känd från TV") som har prånglat ut en del valpar av tveksam mentalitet.

Är det ok att jag kapar tråden lite?

Skillnaden mellan jaktavlad labbe och golden? Vilken är att föredra enligt er om man vill satsa på lydnad och bruks och träna jakt mest som aktivering (vad jag vet för tillfället). Vilken är enklast att ha att göra med i vardagen?

Inom jakten är labbarna överlägsna. Inom allt annat är det "hugget som stucket". Golden har en mer lydnad- och bruksinriktad avel än labbarna, fast det finns där med - t ex kennel Mandylikes som är väldigt framgångsrika.

Jag väljer labbe framför golden alla gånger. Golden uppfattar jag som väldigt livlig, ser mycket, tänker mycket och gör mycket men inte alltid rätt. Impulsiva.

Tycker labbarna har ett annat lugn och en fin balans som jag verkligen uppskattar. Jag tycker ofta labbarna har en större koncentrationsförmåga och en förmåga att sortera intryck på ett klokt sätt.

Senast ändrad:

Ser man till helheten verkar labben kanske vara en hund som är att föredra då. Diskuterade det här med två kompisar idag, som har labbe resp. golden och kom fram till ungefär samma som det du skriver. Jag vet inte om jag skulle orka med en alltför flamsig hund varken i träning eller i vardagen.

Ni som har koll får gärna tipsa om kennlar, jag som är helt ny inom retriever har ingen aning om vad jag ska kika efter ;)

Har kollat lite på tollare också, har flera klubbkompisar som har rasen. Det är bland annat tre helsyskon som är väldigt sociala och trevliga (blev helt kär när jag delade stuga med en av dem under en lägerhelg).

Har nog inte så bra koll på kennlar, överlåter det åt squarepants. Litar på att hon har bra koll! :)

Tollare känns för mig mer som ett osäkert kort, har träffat flera trevliga inom lydnad/bruks och träffat liks många med sämre mentala bitar och arbetslust.

Jag har träffat flera :(. Det finns en större uppfödare i Skåne ("känd från TV") som har prånglat ut en del valpar av tveksam mentalitet.
Det är en väldigt duktig uppfödare du pratar om som hade problem med rädslor några år. Men det är ett problen hon inte har kvar, och det är definitivt inte typiskt för rasen.

Det är en väldigt duktig uppfödare du pratar om som hade problem med rädslor några år. Men det är ett problen hon inte har kvar, och det är definitivt inte typiskt för rasen.

Det var ju bra att detta inte är ett problem längre. För det var nog inte kul att vara ägare till en sådan hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar