Golden eller Labbe?

vicsan

Trådstartare
Vill så gärna ha en stor hund(har en liten just nu). Funderar på Labrador eller Golden retriever. Vilken ras passar bäst till en aktiv barnfamilj på landet? Vilken av dessa två raser fäller mest? För - nackdelar med raserna?

Sv: Golden eller Labbe?

Hade ni tänkt er showmodell eller jakt? Ska ni bara ha hunden som familjehund eller vill ni jaga? Jag har 2jaktlabbar i dagsläget, en 11åring och en 3åring, nästa år kommer den 3:e förhoppningsvis in i familjen.

För min del är det jaktlabbe för hela slanten, vi har dem som apportörer och till lydnad och energin är aldrig sinande. Tyvärr har den yngsta höftledsfel och därför blir det 1 till.

Är man inte beredd att aktivera mkt eller jaga så är nog en "normal labbe" eller golden att rekommendera. Min kära syster har en utställningsgolden, en perfekt familjehund för dem, hon är fullkomligt nöjd med att gå promenader och leka med deras 2 barn.

Angående fällningen så fäller labbarna 2ggr om året, 6 månader i stöten:D pälsen lägger sej som en fin hinna på golvet. Skämt åsido så fäller de inte mer än någon annan ras, men lite hela tiden istället.

Tyvärr finns det sjukdomar som drabbar båda raser, läs lite på rasklubbarnas hemsida så hittar du massor med info:)

Ska finnas en retrievertråd här inne också, där finns det lite roligt att läsa!

Senast ändrad:

En stor fördel för båda raserna är att det finns gott om uppfödare och mycket rasdata så det går väldigt lätt att kolla hur stor andel av en uppfödares hundar som är röntgade och/eller MH-testade och vilka resultat de fått. Det bör alltså gå att välja bort kullar med dåligt HD-index etc och i alla fall ha uppfödare kvar att kontakta!

Har titta runt lite bland uppfödarna av golden. Är nog inne på en golden, men skulle vilja ha den lite mörkare sorten. Var hittar jag de mörka golden? Alla är ju så ljusa, nästan vita.

Den mörkare varianten av golden brukar vara av jaktlinjer. Det finns väl några som avlar mörkare utställningsgoldens också.
Vad har ni tänkt er för typ? Utgå ifrån vad ni ska ha hunden till och köp inte efter färg:)

Jag har en jaktlabbe också, men inte jakttränad utan en föredetta ledarhund.
Han passar alldeles utmärkt som familjehund modell aktiv.
Angående hårandet så är labradorhår att föredra framför goldenhår... :P Städade tidigare i ett hem där det bodde 2 goldenhundar och hur jag än betedde mig så fanns detta fjun överallt och fastnade i ansiktet, på kläder, på huden osv.
Labradorhåret märker jag inte så mycket, förutom att det lägger sig på golvet.. :P

Skulle tro att absolut största andelen av jakt avlade goldens är mörka. Jag har aldrig sett en "vit" som varit av rena jaktlinjer. Men det utesluter ju såklart inte att en del mörkare är utställningsavlade:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 473
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 697
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 108
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka