godnatt visor

LitenIsa

Trådstartare
Då min dotter blir väldigt lugn av musik och jag själv gillar att sjunga så brukar jag sjunga godnattvisor för henne då hon ska sova. Men jag verkar ha glömt bort ca 75% av alla vaggvisor jag kunnat.

Så kom igen och ös vaggvisor över mig så jag slipper sjunga samma hela tiden:rofl::D
 
Sv: godnatt visor

Min dagmamma sjung alltid Trollmor :love:

Vargsången från Ronja Rövardotter vill alltid min brorson höra när han sover hos mig:D
 
Sv: godnatt visor

ha ha ha..
hade kunnat vara jag som skrivt ditt inlägg... Jag kan typ en mening ur alla sånger.. Så endera blir det en mening 20 gånger, eller så nynnar jag helt enkelt bara...

ge mig tips!
 
Sv: godnatt visor

Vyss lull lilla palt, den som musmor sjunger i Klas Klättermus.

När mamma var liten, ifrån Emil i Lönneberga,

John Blund om du är så gammal att du minns den sången.

Men man behöver inte sjunga godnattvisor.

När min son var liten sjöng jag sånger från olika musikaler, för jag tröttnade fort på vaggvisor, och han somnade lika bra i alla fall.
Jag sjöng även de flesta visorna från Astrid Lindgrens böcker.
 
Sv: godnatt visor

sov du lilla videung, än så är det vinter
än så sova björk och ljung, ros och hyacinter
än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står
sov du lilla vide, än så är det vinter

älskar den här :love:
mamma sjöng den när jag var liten
 
Sv: godnatt visor

Skaffa en bra sångbok, t.ex. den från "min Skattkammare" se till att det finns fina bilder i den oxå. Så kan barnet få välja sång utifrån bilderna och föräldern försöker sjunga den... Själv är jag ganska dålig på att sjunga rent, men jag sjunger massor iallfall för mina barn. Vi tittade/sjöng mycket redan när de var bebisar. Bara man får se texten på pränt så kommer man ofta ihåg melodin från sin egen barndom.
 
Sv: godnatt visor

I NATT JAG DRÖMDE NÅGOT SOM JAG ALDRIG DRÖMT FÖRUT.
JAG DRÖMDE DET VAR FRED PÅ VÅR JORD OCH ALLA KRIG VAR SLUT.
JAG DRÖMDE OM EN JÄTTE SAL DÄR STADSMÄN SATT PÅ RAD, SÅ SKREV DOM PÅ ETT KONVOSLUT (?) OCH RESTE SIG OCH SA:

DET FINNS INGA SOLDATER MER, DET FINNS INGA GEVÄR
OCH INGEN KÄNNER LÄNGRE TILL DET ORDET MILITÄR.

PÅ GATORNA GICK FOLK OMKRING, OCH DROG FRÅN KROG TILL KROG
OCH ALLA DRACK VARANDRA TILL OCH DANSADE OCH LOG.

INATT JAG DRÖMDE NÅGOT SOM JAG ALDRIG DRÖMT FÖRUT, JAG DRÖMDE DET VAR FRED PÅ VÅR JORD OCH ALLA KRIG VAR SLUT.

jag gillar både texten och melodien :) Är lite osäker på vissa ord bara..
 
Sv: godnatt visor

*kl*

Trollmor hade jag glömt bort, den är ju fin. Och den från Ronja rövardotter. Tack för tipsen, lite mer kött på benen fick jag allt.

klart det inte behöver vara just vaggvisor. Men hon är bara 4 veckor så jag har inte hunnit sjunga sönder alla vaggvisor ännu;)
 
Sv: godnatt visor

Jag har en reportoar som jag kör varje kväll:

Lillen ska sova (Lilen byts ut mot dotterns namn)
Sov du lilla vide
Trollmor
Nu i ro
Byssan lull

Nu försöker jag lära mig lite nya sånger. Den Silvriga kattkammarboken är bra när man vill lära sig nytt, den har ofta noter med och en CD med flera visor på. Rekommenderas!
 
Sv: godnatt visor

Min dotter ville alltid höra Byssan Lull. Hon sa alltid, mamma sjung byssan koka schidon. Gulligt.
 
Sv: godnatt visor

Som sagt... det funkar med vad som helst; Min son älskar musik. Den visa som fortfarande får honom helt lugn är This Is A Rebel Song (Sinnéad O'Connor)! Han är snart tre år, och denna visa har funkat sedan han var nyfödd!
 
Sv: godnatt visor

Det bästa är att köpa sig en sångbok. Normalt efter man har kollat igenom den så finner man sånger man kommer ihåg att man kan. Då kommer melodien automatiskt med...
 
Sv: godnatt visor

Jag sjunger allt möjligt för barnen när de skall sova. Inte bara klassiska vaggvisor utan även thåströms Die Mauer, flicka med guld. Visor och ballader från C Wreeswijk , Lars Winnerbäck.. Andra klassiker så som Olle Adolfssons "nu lyser ängarna av sommarns alla blommor, nu surrar bin och fåglar sjunger över allt..." (minns ej titeln)

Låtar från Astrid Lindgren är ju en klassiker så klart.

Grimars om morgonen med C Wreeswijk är poppis.
 
Sv: godnatt visor

Båda döttrarna hade samma favorit:

Ack hur skönt slumra in
i bädden så fin
som blomman på äng
i en vaggande säng

och Guds änglar de små
breda vingarna ut
och kring barnet de stå
till dess natten är slut


De har förklarat i efterhand att det var mysigt att tänka att änglarna stod där hela natten.

I vår familj tror vi inte på Gud. Men tanken på "änglar" tycks tilltala oss alla ... ;)
 
Sv: godnatt visor

sov du lilla videung, än så är det vinter
än så sova björk och ljung, ros och hyacinter
än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står
sov du lilla vide, än så är det vinter

älskar den här :love:
mamma sjöng den när jag var liten

Mmmm, den är mysig. Också en favorit här.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 335
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 689
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 186
Senast: Liran
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 363
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp