Godaste (köpes)pepparkakan?

Sv: Godaste (köpes)pepparkakan?

:bow:

Naiva jag har precis insett att de har palmolja i mina favoriter (Annas). Bojkott från och med nu :rage:

Varför ska de envisas med att ha palmolja i allt!? :banghead:

Tänkte maila o fråga dem varför? Har bara inte haft ro till det ännu. Man borde egentligen fråga mycket mer så uppmärksammas det kanske lite. Men jag vill ha tid till annat oxå :-o

En del billighetsmärken som säljs på ÖoB är bakade på "bara riktiga råvaror" och utan palmolja. Man får läsa på burkarna... :(

Själv bakar jag egna. Eller ja, jag äter upp degen:D

Nu har Buke lurat in mig i daligheter igen.:p Har sitter vi och smaskar i oss pepparkakor med gorgonzola medan vi vantar pa att middagen ska bli klar. Det var vi varda i regnet, tyckte vi, utan en tanke pa vad vagen ma saga om det.:d

Då kanske man inte behöver ha så dåligt samvete ändå?

Vad säger palmoljeogillarna om den motiveringen?

Då kanske man inte behöver ha så dåligt samvete ändå?

Vad säger palmoljeogillarna om den motiveringen?

Om man tittar vad tex Greenpeace sa i Marabou-affären:
Greenpeace vill att företagen ska skaffa ansvarsfulla regelverk för sin palmolja och åta sig att endast använda spårbar palmolja som inte bidragit till skövling.
Enligt Erika Bjureby är den certifiering som Wilmar International och andra företag underkastat sig via RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) inte tillräcklig:
– Detta certifieringsprogram är för svagt och kan inte garantera att palmolja som är certifierad av dem är producerad på hållbart sätt, säger Bjureby.

”Vi delar Greenpeace oro”
Celin Huseby är nordisk kommunikationschef hos Mondelez International, som äger Marabou:
– Vi delar den oro som Greenpeace ger uttryck för i rapporten. 70 procent av den palmolja vi köper i dag är RSPO-certifierad, och vi räknar med att 100 procent ska vara RSPO-certifierad 2015. Vi kräver av våra leverantörer att palmoljan ska produceras på lagligt ägd mark, där tropisk regnskog och torv skyddas och att de samtidigt respekterar mänskliga rättigheter och framställer palmoljan utan tvångsarbete.
Men Greenpeace hävdar ju att RSPO i dag inte kan garantera det?
– Det är just därför vi kommer att ställa de här kraven till våra leverantörer, säger Huseby.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17701535.ab

Har försökt googla på om det i nuläget finns något bättre än RSPO-certifierad palmolja för de stora företagen, men inte hittat något. Känns som Greenpeaces utspel mot Marabou egentligen borde rikta sig mot RSPO. Och att företagen inte ska nöja sig när de har 100% RSPO-palmolja...

Kan ju säga när det gäller något annat julrelaterat, värmeljus, så har jag valt att använda ljus med 100% stearin och en del RSPO-palmolja istället för paraffinljus. Känns som man får prioritera en del bland det minst dåliga om man inte vill/orkar/kan göra saker själv!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Hiss till Garants Nöt & Grönt-färs! God smak men lite vattnigare konsistens än vanlig köttfärs, vilket inte är så konstigt med tanke på...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 183
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 479
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar