Glädjetråden

Sv: Glädjetråden

Är så glad över att min rödluva numer (snart iaf) helt lastningsbar utan medhjälpare :) :banana: Vi har lasttränat lääänge men lungt och ett steg i taget och nu känns allt otroligt lugnt o befäst.

Skickade in honom o stängde luckan helt idag och han stod bara o mumsade morötter :d

NU kan vi börja åka och träna igen! Och så ska han få börja hoppträna igen också :bump::bump:

Är så glad över att jag äntligen fick till en stadig form på 'min' ridskolehäst Rick. Tidigare har han gått fint, mjuk och eftergiven, men igår fick han också upp ryggen rejält och tog ett jättebra, jämnt stöd som han behöll även igenom övergångarna :)

Trodde inte vi skulle kunna komma dit på en 50 min lektion men med en tuff övning där det ständigt hände något blev han väldigt gymnastiserad och fin!

Var dessutom väldigt tydlig skillnad när jag orkar sitta mer upprätt och få bak axlarna. Min hemmaträning har gett effekt!

Nu drömmer jag om att träna fler dar i veckan och komma ut och tävla :bump:

Kan du inte berätta om övningen som du kände gav ett så positivt utslag? :idea:

Själv är jag fortfarande lite glad efter gårdagens ridpass. Efter 40 minuter kändes hästen så mjuk och positiv att jag hoppade av, för att inte hinna förstöra något! :D

Absolut!

Skrev lite om passet i ridskoletråden också. Övningen som vi gjorde först var ny för mig: bakdelsvändning i hörnen, i vartannat hörn red man fram två steg, gjorde halt och ryggade ett eller två steg. Väldigt nyttigt för min häst som har bra framåtbjudning men inte gärna vill ta förhållningar så bra.

Huvudövningen där han tillslut verkligen lossnade byggde vidare på samma tema; vi fortsatte på en avkortad ridbana innanför spåret med vändningar i hörnen men i trav och sedan i galopp. Vid behov lade vi till volter efter hörnpasseringen och övergångar trav-galopp mellan hörnen. Jag lade även till någon öppna på långsidan då han gärna ångar iväg där. Eftersom det var så mycket som skulle hinnas med så blev det att jag red ungefär tre steg -halvhalt hela tiden. Väldigt nyttigt även för mig som fick ett helt annat fokus!

Det här passet kommer jag att leva på länge :)

Synd att jag missade clinicen, så jag kunde sett hur övningen skulle utföras!

Ridläraren berättade att övningen var tagen från helgens fortbildning, men visste inte att det var Bo Jenå som hållt i den. Hittade nu att han visst även haft tränarfortbildning och inte bara clinic förra helgen.

Tycker det är super med en ridlärare som är mån om att få ny inspiration, märktes att hon fått det från helgen för det här var en av de absolut bästa lektionerna :laugh:

Jo det var ju Mittsvenska som anordnade att han kom hit så det var tränarfortbildningar hela lördagen och sen clinic på söndagen:). Patrick Kittel-clinicen i Umeå blev ju inställd så förhoppningsvis kan du hänga med dit när det väl blir ett nytt datum:).

KL

Jag är glad över att jag ska åka och hälsa på min gamla ponny (första egna ponnyn) på lördag. Vi hade henne från att hon var 2 år och sålde henne som 8-åring 2001 och jag träffade henne senast 2003. Tyvärr gick det inte riktigt som det var tänkt efter att vi sålde henne utan hon började flytta runt :cry: hon var på 3 ställen från att vi sålde henne och fram till 2003, sedan "försvann" hon för mig tills jag hittade henne igen 2010 och den tjejen som hade henne då sålde henne till de som har henne nu -så jag vet 5 ställen efter att vi sålde henne men kom ihåg då att det är 7 (!) år som jag inte vet vad som hänt, vågar inte riktigt tänka på hur många ställen hon varit på. Hursomhelst, nu står hon drygt 1 timme ifrån mig och jag ska åka och få klämma lite på min kära gamla tant. Ska bli så kul!

kl

Jag är så lycklig över att jag äntligen hittat en tränare som jag tror kan hjälpa oss! :love: Det blir till att åka 4 mil varje gång men efter bara två träningspass har jag fått känna på en helt ny häst! :bump:

*KL

I måndags fick jag motionsrida stallägarens egna hoppsto på praktiken. Och det var hur roligt och coolt som helst faktiskt :D I alla fall när man är van vid ridskolehästarna i vanliga fall. Sea Fire som hon hette, var känslig och lyssnade på allt, utan att bry sig ett dugg om omgivningen. Väldigt lärorikt, och intressant, till en början hände det att hon gick lite snett ibland och så fick jag sitta där och fundera igenom vad som gjorde att jag satt snett. Sådant man sällan märker på ridskolan då hästarna är så förlåtande oftast.

I alla fall så gick det hur bra som helst, skänkelvikningar, öppna, sluta och övergångar var helt klart en lite annan upplevelse än i vanliga fall. Eftersom hon reagerade/lyssnade på allting och så gick det ju att tänka mer på detaljer i ridningen än vanligt med. Jättehäftigt att få sitta på en sådan välriden häst, i alla fall i jämförelse med de hästar jag oftast får rida.

*kl*

Är sååå lycklig!! Min pålle gjorde för första gången riktigt fina luftiga byten på hjälperna, på första försöket åt båda hållen!! Han har haft en månad där han inte riktigt har varit med, har varit lite grinig och framåtbjudningen som han normalt har i överflöd har inte riktigt funnits där. Men nu verkar han vara back in business igen :D :banana::bump: :love:

kl

Är så himla nöjd med dagens barbackapass (pga tatuering på insidan av vaden som jag inte vill skava mot en sadel) med nya tränset.
Ägaren rider på pessoa och pullar - jag är inte så förtjust i något av det. Så idag fick jag nytt träns och bett som jag beställt, remontträns och tredelat tränsbett. Och vilken fin pålle, han gick verkligen fram och läääängde på steget! :love: Så skönt att slippa det jäkla pessoat... :mad:

Jag är sååå glad efter träningen igår!:love:
Jag har haft en häst i träning ett tag nu. Först var det rehab. Han har varit trasig mer eller mindre hela livet. Och tyvärr ridits en del och bedömts som dum då han protesterat pga smärta(innan jag kopplades in).
Så han hade en hel del försvarsbeteenden med när han väl var färdigbehandlad och klar att tränas. Han var van vid att det skulle göra ont.

Men nu har han varit fräsch länge och utvecklats bra. Jag har först jobbat honom vid hand för att ändra hans osunda rörelsemönster och lära in nya muskelresponser(i samrådan med vet och efter friskförklaring). Han var helt skev först, lutade rejält och satt fast. Och han gick öht i en osund form, avknäppt och för hög med släppt rygg. När hästen rörde sig sundare och var rak började rida lite unghäststyle. Han både rids och jobbas vid hand nu, ute och inne. Och löshoppas. Allt med glädje och på ett harmoniskt vis.

Igår tog vi första lektionen för hand för min ena tränare. Han tog hästen lite först och berömde mig för arbetet. Hans fru har sett hästen förr och berättat om hur den var då.
Han tyckte att hästen var jäkligt bra, för att vara vilken häst som helst. För att vara det där skeva och trasiga rehabprojektet som rest sig, kutat över folk etc även som friskförklarad så tyckte han att han var ännu mycket bättre.
Han tyckte att han var bra både för att det gick att lägga hästen i vilken form som helst, han svarar bra fram och bak, han går att flytta valda kroppsdelar på, är rörlig, skifta balansen i manken, han svarar bra på spöet vid touchering varken för mycket som i rädsla eller för lite som i avtrubbning och han är mjuk och loss. Det går att ta i och ur energi i honom rätt bra. Ibland blir han lite väl ivrig. Speciellt då vi ska trampa.
Han är lite långsammare i ena bak pga utläkt skada i ena tåsträckaren. Så man får passa på att takten inte sabbas, utan att han hinner med jämt i båda bak. Det har iaf blivit bättre.

Jätte-, jätte-kul att han verkar hålla! Och så himla roligt att han blivit så fin!
Det är en helt fantastiskt rar häst som jag hoppas kan ge matten kul tider sen framöver. Iom att han varit sjuk hela livet så vet man ju inte. Men det ser iaf ljusare ut nu än då han var halt på alla 4, hade ont i ryggen, var helt sned etc.

SÅ glad över den superveterinär jag har!

Jag är också glad över att jag kommit på hur jag ska mjuka upp min gamla 29-åring som stått på boxvila och sen sjukhage pga äckligt skärsår som satt illa. Han var fruktansvärt stel och vidrig efter det. Men jag testade ta honom med vid hand och körde som jag gjort med rehabhästarna. Och det verkar fungera även på honom, den gamle gubben. Jag har ju mest bara ridit honom i alla år. Så på något vis har det liksom inte slagit mig att jag skulle kunna ta honom för hand med. Väldigt korkat!
Han lossnar ju i ridningen med. Men arbetet vid hand ger snabbare resultat och så slipper han släpa på mig med.
Nu hoppas jag bara man kan få tillbaks styrka och flås. Det är fortfarande katastrofalt dåligt.

KL*

Jag är glad över att jag har så många hästar att rida och att jag får träffa nytt folk som jag kan lära mig saker av. :)

Kl.

Jag är glad över att min åring ( som skadade sig väldigt illa vid 5 veckors ålder) idag mot alla odds fortfarande mår toppen!:bow:

..och glad över mitt fina sto som väntar sin andra bäbis om ca 2 månader:love:

Och även jag är lyckligt lottad att få i princip fri tillgång till att rida andras hästar, i väntan på min unghäst. Stort tack till dom!:bow:

Senast ändrad:

*kl*

Är såååå lycklig!!! Efter drygt 2,5 år av sorger och bedrövelser och efter ca 6 mån igångsättningsridning/uppbyggnad på raka spår så fick Toppen idag klartecken att börja tränas ordentligt. Så nu får jag börja rida på volter o göra skolor igen. :banana:
Mkt hovproblem:crazy:

Var väl fler där med strålbensproblematik.

Har du bytt hovis liksom klinik?

Det skulle jag göra.

Grattis till euforian:bow:

Jag är jätteglad över utvecklingen min unghäst gjort! Från att varit så farlig att rida att mina tränare vägrade så red ena tränaren igår it barbacka i grimma och grimskaft. Han har blivit så duktig lilla hjärtat!

Min ponny är jag mest bara glad att han orkar och är så pigg vid 28 års ålder.

I övrigt är jag glad att det händer så himla mycket skoj hästligheter i mitt liv. Jag får åka på roliga jobbresor och träffa kul folk och olika hästar. Och jag lär mig och utvecklas själv massor.
Få tränare sätter sig upp på ej så välridna hästar. Varför riskera skador från andras hästar?
NH-tränad.:crazy:
Tja jag har inte som mål att kunna rida i grimma o barbacka.
Det går ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 292
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 761
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar