Sv: Glädjetråden
Jag är sååå glad efter träningen igår!
Jag har haft en häst i träning ett tag nu. Först var det rehab. Han har varit trasig mer eller mindre hela livet. Och tyvärr ridits en del och bedömts som dum då han protesterat pga smärta(innan jag kopplades in).
Så han hade en hel del försvarsbeteenden med när han väl var färdigbehandlad och klar att tränas. Han var van vid att det skulle göra ont.
Men nu har han varit fräsch länge och utvecklats bra. Jag har först jobbat honom vid hand för att ändra hans osunda rörelsemönster och lära in nya muskelresponser(i samrådan med vet och efter friskförklaring). Han var helt skev först, lutade rejält och satt fast. Och han gick öht i en osund form, avknäppt och för hög med släppt rygg. När hästen rörde sig sundare och var rak började rida lite unghäststyle. Han både rids och jobbas vid hand nu, ute och inne. Och löshoppas. Allt med glädje och på ett harmoniskt vis.
Igår tog vi första lektionen för hand för min ena tränare. Han tog hästen lite först och berömde mig för arbetet. Hans fru har sett hästen förr och berättat om hur den var då.
Han tyckte att hästen var jäkligt bra, för att vara vilken häst som helst. För att vara det där skeva och trasiga rehabprojektet som rest sig, kutat över folk etc även som friskförklarad så tyckte han att han var ännu mycket bättre.
Han tyckte att han var bra både för att det gick att lägga hästen i vilken form som helst, han svarar bra fram och bak, han går att flytta valda kroppsdelar på, är rörlig, skifta balansen i manken, han svarar bra på spöet vid touchering varken för mycket som i rädsla eller för lite som i avtrubbning och han är mjuk och loss. Det går att ta i och ur energi i honom rätt bra. Ibland blir han lite väl ivrig. Speciellt då vi ska trampa.
Han är lite långsammare i ena bak pga utläkt skada i ena tåsträckaren. Så man får passa på att takten inte sabbas, utan att han hinner med jämt i båda bak. Det har iaf blivit bättre.
Jätte-, jätte-kul att han verkar hålla! Och så himla roligt att han blivit så fin!
Det är en helt fantastiskt rar häst som jag hoppas kan ge matten kul tider sen framöver. Iom att han varit sjuk hela livet så vet man ju inte. Men det ser iaf ljusare ut nu än då han var halt på alla 4, hade ont i ryggen, var helt sned etc.
SÅ glad över den superveterinär jag har!
Jag är också glad över att jag kommit på hur jag ska mjuka upp min gamla 29-åring som stått på boxvila och sen sjukhage pga äckligt skärsår som satt illa. Han var fruktansvärt stel och vidrig efter det. Men jag testade ta honom med vid hand och körde som jag gjort med rehabhästarna. Och det verkar fungera även på honom, den gamle gubben. Jag har ju mest bara ridit honom i alla år. Så på något vis har det liksom inte slagit mig att jag skulle kunna ta honom för hand med. Väldigt korkat!
Han lossnar ju i ridningen med. Men arbetet vid hand ger snabbare resultat och så slipper han släpa på mig med.
Nu hoppas jag bara man kan få tillbaks styrka och flås. Det är fortfarande katastrofalt dåligt.