Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Hallå hallå! Här är en från Eskilstuna som är jätte sugen på att hitta på något :)
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Lite pinsamt så dålig jag är på att skriva här! Välkomna till tråden Todde och Obbbi !

Eskilstuna är ju en bra bit upp om jag inte har fel för mig? Men när vi väl lyckas dra igång något så är du varmt välkommen ! Vi kan ju försöka lägga det lite längre uppåt om vi kan, problemet är väll mer att det är svårare att arrangera något på längre avstånd :(
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Jag tänkte iaf meddela att vi denna gången faktiskt lyckades ta oss till Distansen ! Vad du där Sasse ??
Det var jätte kul, min lilla pålle uppförde sig utmärkt och jag kom fram till att även om jag tyckte att han var i "dålig" kondis så är han i själva verket i rätt bra form. Travade och galopperade ända fram (eftersom han inte ville skritta mer än tre steg åt gången...) och pulsade så fort vi sadlat av eftersom man har två chanser på sig och då låg han på 44 vilket är 10 mindre än innan vi började :) Men han blev tyvärr halt, lyckades väll trampa på en sten så det blev hovböld, så vi skippade sista etappen. All in all, mycket nöjd med min krabat !
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

puffar tråden lite och hoppas att någon skriver ;) Vad har ni andra haft för er? Någon som kanske har tips på roliga häst aktiviteter nu när det börjar bli blött kallt och trist?
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

men gud, e de den hästen.. Dom tränade flr mig en gång bara.. Jag gillade hästen skarpt! Jätte trevlig verkligen! Har du tränat akademiskt eller liknande på honom innan?
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Yes, det är den hästen! Jag har haft honom sen han var 9 mån, ridit in honom, tränade och tävlade hoppning till 110, sen fick han en låsning i ryggen och efter det brydde vi oss aldrig om att komma igång med hoppningen igen. Så sedan han var 6 år har han gått mycket vanlig dressyr, akademiskt (tränade för Renee Knutsson och Desmond O'brien), Working Equitation och lite Western och Mounted Shooting så han har varit med på det mesta. Min fina kille <3 De har av någon anledning fått svårt att lasta honom så det kan vara därför... Hoppas att de kommer igång och kan träna för dig igen, såg väldigt bra ut på bilderna jag såg!
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Okej, nu känner jag för att skriva lite! Vill ju ha lite liv i den här tråden!

Jag har ju en liten dam på 8 månader nu också, en riktig liten lady kan man ju tillägga! Men det är så kul att jobba med henne, stanna, groundtying, spola fötter, backa, fram-, bakdelsvändningar, skänkelvikning/sidepass och har börjat lite smått på bugning men vågar inte riktigt träna just det så mycket, är rädd att det sliter för mycket på henne att göra det redan nu. Hon lär sig så otroligt snabbt och räknar ut precis vad man vill, sen är bara frågan om hon vill utföra det eller inte, sto x5 som hon är. Presenning och andra "läskiga" saker kan man gå över en kanske två gånger sen är det inte talan om att gå där igen, då är det ju inte roligt längre!

Så jag ställer frågan igen, vad gör ni andra med pållarna för tillfället? Några trevliga bilder från träningar eller annat skoj? Vi behöver peppa varandra nu när det är så trist väder ute!
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Okej, nu känner jag för att skriva lite! Vill ju ha lite liv i den här tråden!

Jag har ju en liten dam på 8 månader nu också, en riktig liten lady kan man ju tillägga! Men det är så kul att jobba med henne, stanna, groundtying, spola fötter, backa, fram-, bakdelsvändningar, skänkelvikning/sidepass och har börjat lite smått på bugning men vågar inte riktigt träna just det så mycket, är rädd att det sliter för mycket på henne att göra det redan nu. Hon lär sig så otroligt snabbt och räknar ut precis vad man vill, sen är bara frågan om hon vill utföra det eller inte, sto x5 som hon är. Presenning och andra "läskiga" saker kan man gå över en kanske två gånger sen är det inte talan om att gå där igen, då är det ju inte roligt längre!

Så jag ställer frågan igen, vad gör ni andra med pållarna för tillfället? Några trevliga bilder från träningar eller annat skoj? Vi behöver peppa varandra nu när det är så trist väder ute!
Hur kan man vara glad o positiv över att människor inte kan låta fölen vara föl:mad:.

Det är betydligt värre än att tävla med vuxna hästar.

Sorry för trådkap, men *usch*
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Hur kan man vara glad o positiv över att människor inte kan låta fölen vara föl:mad:.

Det är betydligt värre än att tävla med vuxna hästar.

Sorry för trådkap, men *usch*

Oj, det här var jag inte beredd på! För det första så ser jag inget illa i att tävla "vuxna hästar", skapade den här tråden för att jag själv inte tävlar så mycket, så länge både häst och ryttare trivs så ser jag inget fel i det.

Och låta föl vara föl? Ska du inte låta dina hästar vara hästar och bara släppa ut dem och låta dem gå och beta hela tiden? Är det inte bättre att låta fölet lära sig från början vad som gäller, vad som är ok och inte ok? Så att det kommer naturligt. Ser själv ingen mening med att tex. låta fölet springa löst bredvid mamman tills det är 6mån gammalt för att det sedan ska vara en obehaglig grej att ha på en grimma som folk ska dra i? Vi sätter på grimma från dag 1, sen får den självklart följa med mamman men den ska succsessvit lära sig att följa grimman. Samma sak med uppbindning, lyfta fötter, lägga på täcke, stå själv i stallet, hur smidigt är det att ha en 3åring som får panik så fort det tar emot osv? Det blir mycket mindre obehag för hästen att lära sig det från början.

And just for your information, så är hon den som kommer travandes i hagen när man kommer med grimman och vill komma ut och göra något. Man känner på henne att hon tycker det är kul att lära sig. Sen är det klart att hon har dåliga dagar precis som alla andra och om det råkar bli en sån dag så drar vi ner det till något basic så som att gå en runda. Det är också bevisat att de hästar som håller bäst och är friska upp i hög ålder är de som rört sig ordentligt redan från föl :grin: Men alla gör ju på sitt sätt och man bestämmer ju själv hur länga man vill ha en frisk häst och hur mycket onödigt jobb och obehag man vill ge hästen:angel: Själv vill jag att mina hästar ska leva länge och vara friska och glada, vi tog bort våran gamling för två/tre år sedan, då var han fortfarande pigg och frisk och boss i flocken vid 36 års ålder, älskade att hänga med som handhäst eller på en skrittrunda in i det sista, ett sånt liv önskar jag alla hästar!
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Gissar att det var min kommentar du menar Ribbson? Tycker sånt här är så intressant att diskutera, man är ju alltid pigg för en bra diskussion både för att lära sig själv och andra ;)
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Vi delar samma syn på HUR en häst skall hanteras och att det är viktigt att man börjar tidigt. Har arbetat med och haft hästar i hela mitt 38-åriga liv och sett alldeles för många ohanterade,STORA tre åringar.
Blir så glad då jag läser det du skriver....Harmoni,glädje och samspel. Din häst kommer att bli en trygg och mycket trevlig individ. :laugh:
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Vad kul att höra det från någon utanför min vanligt häst/bekantskaps krets! För mig är det en självklarhet, det är så jag är uppfostrad, lärt mig att se hästarna och har av egna erfarenheter lärt mig att det är det som gör mig och mina hästar glada! Har själv haft "turen" och inte haft allt för mycket kontakt med ohanterade unghästar men av de få jag mött har jag kommit fram till att jag aldrig vill utsätta mig själv, hästen eller andra för den risken det är och inte heller allt jobbet det medför om jag kan undvika det. Det förekommer tillräckligt mycket skador och olyckor i hästvärlden som det är, ingen mening med att öka riskerna! Och hon är redan otroligt trevlig och jag hoppas och tror att hon fortsätter vara det oc bli en fantastisk häst när hon växer upp!
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Jamen Precis, varför bråka då man kan börja i tid och lugnt och försiktigt lära dom att vi är vänner som vill väl och som framförallt vill ha roligt tillsammans med dem. :laugh: Ska bli roligt och spännande att få följa er, hoppas du uppdaterar ofta. :laugh:
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Jag ska försöka skriva här lite oftare, har ju varit riktigt usel på det nu! Måste ta lite bilder på henne också, blir ju bara så focuserad på henne när vi tränar att jag glömmer bort det:rofl: Gjorde en blogg när jag fick hem henne för att själv kunna hålla koll på utvecklingen men där har det inte blivit många inlägg...
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Här är en till utan tävlingsambitioner, kanske någon pay ´n jump på sin höjd men helst inte ;)

Min pålle har en gaffelbandsskada och vi får bara skritta just nu. Vi promenerar mycket och i helgen ska jag köpa en tömkörningsgjord så vi kan tömköra. Om ett 2-3 veckor kan jag förhoppningvis skritta uppsutten :)
Då ska jag träna lite halter som är det jag kommit på att vi kan göra utan risk för överbelastning. Så fort det blir ljust på kvällarna blir det skritturer över fälten :love:

Hoppas ni andra har det bra där ute med era hästar!
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Ha,ha...jag gjorde samma sak då jag fick hem min nya häst i våras. Fixade en kalender och skulle så stort skriva upp ALLT vi gjorde och hur vi utvecklades. Kort skulle jag minsann också knäppa så man verkligen kunde SE hur vi stormade framåt....:angel:
Tror jag höll i det i ungefär 2 veckor.....:grin:
Den "nya" är en Kallblodstravare, 8 år och en riktig utmaning. Jag tror jag sa Nej Tack till honom i 2 månader...Jag hade precis fått ta bort min Halvblodsängel (:cry:) och skulle absolut inte ha någon sjövild liten Nordis.
Gav dock till slut efter och åkte i alla fall för att titta på honom...PANG sa det och jag blev hals över huvud blixtkär :love:......Å Ja,nu är han här.
Så tokigt det kan bli...:laugh:
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

KL här finns en från kolbäck! Dock är ena hästen inte inriden ännu och den andra vilar efter en skada ;D
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Ah, det är något med de där nordisarna, riktigt ordentliga utmaningar men lär man känna dem så blir man genast förälskad! ;) Till saken hör att min kära mamma trillade över en fd.Nordis travare ue Järvsöfakt för två år sedan på Hästveda marknad av alla ställen ("vi skulle aldrig någonsin köpa häst på en marknad" hette det innan dess men vad gör man när man blir kär?). Han skulle som 4åring gå till slakt för att han blivit skrämd för vagnen... trevligare häst hittar man inte, massa energi, framåtbjudning och springer helst 3ggr snabbare än önskat men stencool, sammarbetsvillig och en riktig pärla är han! Har bara en hel del kvar att lära! Vi kanske ska se till att få upp lite bilder i tråden?
 
Sv: Glada Possitiva Hästmänniskor Sökes!

Provar detta med bilder jag då...Har liksom aldrig fattat riktigt hur man gör..:confused:
32851716.jpg

32851712.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 904
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp