Gjorde jag rätt?

S

Sassenach

Jag är medryttare på en häst som testar gränserna mycket. Bland annat gör han rejäla bocksprång som är totalt omöjliga att sitta kvar i. När jag känner att han har ett sådant på gång ryter jag till ordentligt åt honom och tar ena tygeln mot hans bak så att han måste gå runt tills han ger upp och stannar.

Ibland är han totalt omöjlig, som idag när jag red i paddocken. Det gick inte att trava en riktig trav, utan det blev en hoppig, pinnig, konstig... nånting - ja inte trav iaf. Drev så klart hela tiden samt la till spö för att han skulle gå frammåt, men då bockade han och så var vi inne på den lilla volten igen. Höll på sådär ett bra tag, tillslut insåg jag att vi inte kom någon vart och att jag måste försöka på ett annat sätt.

Jag hoppade av, tog av sadel och tyglar och drev honom att springa i trav och galopp runt i paddocken, han fick inte stanna utom när jag sa till med at "ptrooa" (stavning?). När jag tyckte att det var nog gick jag fram för att hämta honom och satte då på tygeln i ena ändan så att jag hade den andra ändan fri - som ett grimskaft.

Jag har varit med min kompis när hon tränat NH med sin häst och även fått prova på på hennes häst, så då försökte jag med det jag fick göra då, dvs skicka bort hästen från mig genom att svänga med "grimmskaftet" så att han backade bort från mig och sedan hala in honom och klappa honom på halsen. Skickade bort honom igen, och halade in osv.

Tillslut fattade han det ganska bra så att då började jag gå för att sedan helt plötsligt tvärnita. Stannade inte han bakom mig jagade jag bort honom och fortsatte sedan att gå. Efter ett tag började jag springa iväg för att sedan tvärnita och vända åt ett annat håll och i slutet hängde han med.

Gjorde jag rätt? Jag var tvungen att göra något för att "sätta honom på plats", men kunde inte göra det från ryggen eftersom att jag inte kom nånvart samt inte hade nån säkerhetsväst på mig och inte hade nån större lust att bryta ryggen mot staketet.

Nej, han har inte ont, är inte sjuk, utan det är bara ren skär jävla olydnad. Pratade med en tjej som red honom förut, och hon hade samma problem. Tillslut hade hon åkt av och ramlat så pass illa att hon var tvungen att sluta rida. Att han har den stam han har förbättrar ju inte saken heller (Har Nevele Pride som pappa ^^)

Det jag undrar är om jag gjorde rätt eller om jag gjorde helt galet? Han lyssnade på mig i slutet och var uppmärksam på vad jag gjorde, så jag tycker att jag uppnådde mitt mål. Jag vill gärna ha lite tips på ledarskapsövningar som jag kan göra med honom, för fortsätter det såhär måste jag sluta rida honom, och det vill jag inte. Han är ju inte bara elak, utan kan ju vara världens gosigaste häst :)

Blev lite rörigt, men jag hoppas att ni förstår ändå.

Mvh Sara och Adel

Sv: Gjorde jag rätt?

Kan inte se någon som helst mening med något av dina tillvägagångs sätt.

Bockande häst kan man ge ett skarp NEJ och se till att hålla upp huvudet på dem.

Jag runt dem? Nope...

Tror du inte att jag försökt med det? Här är en häst som klarar av att bocka med skallen upprätt. Har försökt in till föbannelse med dessa vanliga metoder, men det funkar inte alls på honom, så jag var tvungen att prova något nytt.

När jag red ville jag att han skulle trava - riktig trav och inte den konstiga han höll på med. Jag tänkte att eftersom att det inte går från ryggen, får det väl gå från marken. Därför jagade jag runt honom.

Ser nu att det är en travare du rider också...

Hur gammal är du?
Hur länge har du ridit överhuvudtaget.

Ledsen men anser inte att du av ditt första inlägg är tillräckligt kompetent att rida denna häst.

Ibland tycker jag att man kan ha stor nytta av att jobba med problemen från marken om man känner att man har bra kontroll därifrån. Det du gjorde var att visa att du kräver hästens fulla uppmärksamhet. Så länge den hela tiden hade nytta av att lyssna på dig genom att du släppte efter/slutade driva när han lyssnade tror jag att du gjorde mer nytta än skada. Ibland går det helt enkelt inte att korrigera från ryggen.

Men man ska vara lite försiktig om man inte har stor erfarenhet av att läsa av hästen i olika situationer så du inte stressar hästen mer än vad du får nytta av övningarna. Prova nästa gång att istället börja passet från marken. Ha ett långt rep så kan du både öva uppmärksamhet och rasta av hästen genom lite longering innan så kanske den slappnar av mer och lyssnar på dig. Beröm mkt de gånger hästen travar fint, det ska alltid vara trevligt att göra rätt. Ingen "uppläxning" utan övningar som bygger upp hästens uppmärksamhet bara. Det får inte heller bli så att du hoppar av varje gång hästen trilskas.

Ser nu att det är en travare du rider också...

Hur gammal är du?
Hur länge har du ridit överhuvudtaget.

Ledsen men anser inte att du av ditt första inlägg är tillräckligt kompetent att rida denna häst.

Måste bara inflika att det inte finns någon häst ras vid namnaet travare :mad:

Kan inte se någon som helst mening med något av dina tillvägagångs sätt.

Bockande häst kan man ge ett skarp NEJ och se till att hålla upp huvudet på dem.

Jag runt dem? Nope...

Jag håller med. Du vinner ingenting på att sitta av och jaga runt hästen i paddocken. Snarare tvärtom - för han fick ju av dig och slapp trava med dig på ryggen? Eller hur?

Hm.. *KL*

Det kanske var för sent att börja jobba med övningen (jag ser inget som helst fel med denne annars) eftersom han fick göra så när han var "Dum" och då vann, men samtidigt satte du honom på plats sedan..

Jag börjar ALLTID jobba från marken med nya hästar. Om jag inte gör NH övningar så rider jag dom från marken ett tag, eller när jag leder kan jag också tvärnita - backa - fram - halt - backa - fram et c.
Det har gjort att min häst litar på mig, är uppmärksam på mig utan att vara rädd.
Det har gjort att han slutat springa 45 minuter i hagen när man ska hämta honom, han springer först när jag ber om det, och stannar när jag sänker ena armen :)
Så jag har själv bara positiva reaktioner från de övningarna.

Äsch vad rörigt det blev.

Är det inte så att om man är medryttare på en häst, då pratar man med ägaren om man har problem.
Jag skulle bli vansinnig om jag hade en medryttare som hade problem med MIN häst utan att säga det till mig.

Måste bara inflika att det inte finns någon häst ras vid namnaet travare :mad:

Nej, vi som haft kontakt med rasen i runt 30 år kallar dem givetvis svensk varmblodig travare varenda gång någon frågar:angel:
För inte finns det de som säger shettis istället för shetlandsponny...

Att jobba med ledarskapsövningar från marken tror jag är helt rätt grej för er eftersom jag får intrycket av att det är just i ledarskapet det brister :) Börja med enkla saker som stanna, backa, stå stilla, sänka huvudet, flytta framdel, flytta bakdel och lägga ihop fram- och bakdel till att flytta rakt åt sidan. När detta funkar utan problem kan du börja arbeta med longering, först i skritt och trav sedan galopp. Halt, byta varv, öka farten, sänka farten, allt du kan hitta på :)
I början är det bra att jobba mycket med det här, men även i framtiden är det bra att "checka av" att du har hästens uppmärksamhet med såna här övningar, t.ex. innan ett ridpass.
Sedan är det bara att föra över allt till hästryggen. När flytta bakdel funkar från marken är det dags att försöka från ryggen :) osv. Att ta en tygel när hästen "bråkar", krånglar, ökar farten när du inte vill osv, är en väldigt bra och effektiv metod. De flesta hästar märker snart att det inte är så jäkla kul att gå på en liten liten volt. Kom bara ihåg att korta upp tygeln riktigt ordentligt (det ska vara jobbigt!), hålla handen helt stilla, lägg gärna den andra handen på manken och i samma ögonblick hästen står stilla och ger efter i nacken släpper du tygeln och berömmer! Börja med att jobba hästen i skritt och när detta fungerar kan ni gå över till trav. Så fort hästen bråkar är det en tygel som gäller! Va envis så kommer det lösa sig!

Senast ändrad:

Ska hästen få en knäpp på riktigt eller?

Travare är inte vana vid att hanteras av amatörer.
Man håller inte på och grejar och mixtrar. Man ser till att man vet vad man gör och gör det.

Hästen bockar-blev fel korrigerad. Vad ska ytterligare felkorrigering göra för nytta?

Ska hästen få en knäpp på riktigt eller?

Travare är inte vana vid att hanteras av amatörer.
Man håller inte på och grejar och mixtrar. Man ser till att man vet vad man gör och gör det.

Hästen bockar-blev fel korrigerad. Vad ska ytterligare felkorrigering göra för nytta?

Du skrev nog till fel, jag skrev inget om felkorrigering ;)

Nej, jag skrev inte till fel.

Okej, i så fall har du missuppfattat mig grundligt för det jag skrev om har ingenting med felkorrigering att göra utan är rena ledarskapsövningar. Felkorrigering är ju något vissa gör i efterhand när problemen redan har uppstått medan ledarskap är något som hindrar problemen från att överhuvudtaget uppstå :) För mig är ledarskap lika självklart som att kratsa hästens hovar eller mocka dess box, sen är det något man jobbar med mer med vissa hästar och knappt alls med andra.

Jag vet inte vad du menar med amatörer, jag vet inte vad TS har för hästbakgrund och kan inte hitta att det står nånstans i tråden. Min erfarenhet av travare är att de, precis som andra hästar, har olika personligheter. Däremot är de ofta mycket hanterade sen unga år och vana vid det mesta :)

Vad underbart det är med vissa människor som har en så "ödmjuk" attityd till andra. Istället för att komma med tykna inlägg som inte hjälper ett dugg kanske det vore en tanke att istället komma med egna förslag på en lösning. Det var väl det som inlägget gällde från början!? Jag blir så trött....

Så om en häst bockar ska man sitta av och leda den?

Jag tror inte det på någotvis kommer få den sluta med att bocka.
Däremot bör ryttaren vara kunnig nog att korrigera en bockning från ryggen samt veta VARFÖR bockar hästen.

Ryttaren i detta fall kan inte vara så jättekunnig då man anser att hästen travar dåligt..En travare behöver hjälp för att hitta takt och form i gångarterna. Inte bli jagad eller ledd i grimma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar