Gjorde jag helt helt helt fel? :(

Och en grej till förresten; jag blir rätt less på att jag (i verkliga livet) så ofta får kritik för när jag säger ifrån. Att jag borde sagt det på ett annorlunda vis, inte låtit så arg, låtit argare etc etc. Men vafan, säg nåt själva då?! Det är alltid JAG som öppnar munnen när hela jäkla bussen sitter tyst när en liten dam inte får nån sittplats, det är alltid JAG som säger ifrån när nån står och svär och skriker åt en stackars busschaffis som bara gör sitt jobb. Det är ju så jäkla lätt att ha en åsikt om vad jag borde ha gjort eller sagt men uppenbart jäkligt svårt att göra rätt själv från början istället.

Det får jag också! Fast aldrig att jag låtit för arg (kan typ inte låta arg). Men att jag sagt fel sak eller inte borde ha lagt mig i (!).

En gång när jag gick förbi fotbollsplanen där jag bor var det flera killar som knuffade en kille så han ramlade och sen sparkade på honom. Jag sprang in och skrek att dom skulle lägga av, jag var tyvärr jättestressad till en viktig grej så jag fick dom bara att sluta och sen skyndade jag vidare. Mötte en tränare/förälder (?) och meddelade snabbt denne, han bara "höhö ja det är grabbar vet du" :banghead:

:up:

Jag tycker du gjorde helt rätt! Nu när jag själv har fått barn (Sonen är visserligen bara 16 månader än) så har jag blivit extra illa berörd över mobbing,bara tanken på att min älskade unge kommer bli mobbad får mina ögon att tåras,och mammahjärtat att värka! Att tänka tanken på att HAN kommer mobba nån annans barn gör mig så förbannad så han får utegångsförbud för alltid här och nu! :mad:

Men,hur som helst,om någon mobbat min son så hade jag blivit överlycklig om någon rev ifrån! ÄVEN fast han kanske hade fått det jobbigare för stunden,så tror iaf jag att han skulle leva länge på att någon faktist sagt ifrån,att någon satt ner foten och visat att det inte är ok någonstanns! Jag hoppas att det skulle stärka honom till att antingen säga ifrån på skarpen själv nästa gång,eller våga säga till någon annan,eller i bästa fall,att mobbarna lärde sig en läxa! Mobbning är INTE ok! :mad::mad::mad:

Jag tycker du gjorde helt rätt!

Tycker det är ett rätt typiskt svenskt beteende att inte reagera när man egentligen borde. Att låtsas som ingenting och titta bort. Det är i alla fall något jag reagerat på efter att ha bott utomlands i flera år.

Fler borde göra som du gjorde. Även om det inte hjälper, eller till och med gör det värre, så är det viktigt att vuxna står upp för utsatta barn.

Kära @niphredil, du gjorde helt rätt. Det är alltid, alltid bra att markera när man upplever att någon far illa. Och det faktum att någon står upp för en som är svag just då, kan ge den svage mod och styrka att kanske stå upp själv nästa gång. Det är sant civilkurage att reagera öppet mot det man tycker är fel. :love:

Vad fint att mina gamla tråd seglat upp igen :) Och tusen tack för alla fina kommentarer! Kan inte ens tagga alla, för det är så många! :love:

För övrigt vill jag bara inflika att det för mig inte är självklart att det skulle vara svenskt beteende att inte reagera. Världen är stor och rymmer många kulturer och idéer, att det skulle vara just svenskt att vara feg tror jag inte på. Själv bor jag i Madrid och här känner i alla fall jag att kulturen är ännu starkare att inte säga något - man lägger sig inte i helt enkelt. Så den mentaliteten finns på många ställen. Har sett och hört samma sak här, hemma, i Dakar, i Moshi, på massa ställen. Sorgligt nog.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 577
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar