Gjorde jag helt helt helt fel? :(

R

Raderad medlem 6459

Jag sitter med så jävla ont i magen och tänker att jag kan ha gjort helt helt fel :cry:. Vi var ute med bilen och åkte förbi några ungar (30-väg så vi såg dem i goood tid och kunde se vad de gjorde). Ett av barnen springer först men blir, vad det ser ut som, jagad av de andra pojkarna. När de kommer ikapp honom blir han knuffad ner i diket och en tar hans mössa. Jag blir förbannad och säger att men hallå, vad håller de på med egentligen. Vi vänder där vi kan och åker tillbaka och ser att pojken springer igen men de kommer i kapp honom och ställer sig sedan i en ring runt honom. Vi stannar med bilen och jag ser att han gråter. Och då blir jag vrålförbannad och hoppar ur bilen. Jag frågar vad de gör, en av pojkarna säger att de bara leker och jag säger då att de inte får knuffas, det måste vara roligt för alla, alla måste känna sig okej och blabla. Att de ska låta bli pojken, ge tillbaka mössan till honom om den var hans (det var den) och ja, ni vet. Spände sedan ögonen i pojkarna och sa att de skulle låta bli honom i fortsättningen.

När vi åker därifrån säger min sambo att ”du vet väl att du kan ha gjort det mycket värre nu bara” och jag sitter nu med en klump lika stor som Gibraltar i magen. Tänk om jag gjort allt värre för den stackars pojken :cry:. Jag bara kan inte med att göra ingenting, sitter liksom inte och kalkylerar utfallet utan agerar bara på en gång. Så gör jag jämt, oavsett om det är en konduktör som blir illa behandlad eller ett barn som blir knuffat. Jag kan liksom inte hålla käften. Och då tänker jag nu att jag kanske bara är egoistisk? Att jag kanske borde låta bli och låta folk sköta sig själva? Men det var ju bara ett litet barn, hur ska jag kunna se nåt sånt och inte säga nåt? De vore ju för jävligt! Jag tycker ju så synd om honom, tänk om han blir jagad varje dag från skolan/fritids/dagis?

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni att man ska göra?

Sv: Gjorde jag helt helt helt fel? :(

Jag tycker att du gjorde helt rätt. Vuxenvärlden måste markera, och markera rejält, när saker är jäkligt fel. Om vuxenvärlden inte reagerar, eller reagerar väldigt tamt, hur sjutton ska barnen fatta allvaret? Sen kan vuxna inte kontrollera allt och man kan bara hoppas att barnen fick en tankeställare.

I det korta perspektivet kanske det blir värre för pojken, det är det ingen som vet. Men likt tidigare talare är jag rätt säker på att han kommer att komma ihåg och värdesätta att någon stod upp för honom.

Jag blev också mobbad som barn och det värsta var just att ingen sa ifrån...

Du gjorde rätt.

Just där och då kanske de blev lite elakare men att en vuxen reagerar brukar sätta spår.

Jag tycker att du gjorde rätt. Och att du ska göra likadant nästa gång.

De jävlas ju uppenbarligen redan med honom - och jag tror inte att det blir värre för att du röt till. I sämsta fall blir det lika illa, i bästa fall blir det lite bättre.

Och om inte annat blir det lite bra för den mobbade killen som såg att det fanns en vuxen som brydde sig - det kanske kan få honom att gå till en annan vuxen, t ex sin lärare, och be om hjälp.

Många mobbade berättar om hur jobbigt det var ingen vuxen grep in. Nu vet den lille killen att åtminstone en vuxen gjorde det.

Du gjorde helt rätt! Det är jätteviktigt att vuxna i omgivningen reagerar när ett barn far illa. Det är superviktigt att som vuxen markera att det inte är okej att vara dum mot varanda. Tänk om fler gjorde som du.

Visst är det möjligt att de här barnen tar ut sin frustration på pojken, det är sant men vi kan inte bli paralyserade bara för att det kan hända. Just pga. det är det än viktigare att vuxna reagerar och agerar. Om alla bara åker förbi kommer pojken fortsätta vara utsatt. Man måste våga blanda sig i.

Du gjorde helt rätt!

Det värsta jag var med om som barn var att bli misshandlad av min styvfar mitt i stan på julskyltningen när jag var 14 år gammal. INGEN vågade ingripa utan stod bara och tittade på. Tänk om någon som du hade vågat göra det. Pojken kommer minnas dig länge för det här.

Så gräsligt det är, förresten, när mobbarna säger "vi bara lekte" i ett sådant läge:(

Helt rätt! Önskar att någon kunde agerat på samma sätt när jag blev mobbad i skolan.

Som förälder hade jag gärna mött personen som röt ifrån för att kunna ge ett jättetack och en chokladask eller så och om personen stått kvar med mitt barn (i mån av tid) så jag personligen kunnat komma och visa uppskattning hade jag gjort det ögonaböj. Framför allt om jag inte själv var medveten om hur illa det var.

:bow:

Delvis KL

Tack för alla era svar! Jag kände mig fruktansvärt uppgiven när jag skrev min post, dels för att det gör mig så ont att problemet med mobbing ens finns men också för att jag inte alls var säker på om jag gjort rätt. Att läsa era åsikter och erfarenheter gör definitivt att det känns bättre. Även om hjärtat fortfarande blöder för pojken :( Jag funderade på om jag borde tvingat ur dem vilken skola de går i eller dylikt men jag kunde inte tänka ordentligt.

Så gräsligt det är, förresten, när mobbarna säger "vi bara lekte" i ett sådant läge:(
Ja, det är för jävligt verkligen. Så urjävligt :( Och lille pojken som de givit sig på sa ingenting. Ingenting alls.

Nej, usch, hela dagen har känts trist sedan dess.

Jag tycker du gjorde helt rätt! Förhoppningsvis har det givit pojken styrka att kanske be om hjälp, i och med att en främling gick emellan och sa till.

Och en grej till förresten; jag blir rätt less på att jag (i verkliga livet) så ofta får kritik för när jag säger ifrån. Att jag borde sagt det på ett annorlunda vis, inte låtit så arg, låtit argare etc etc. Men vafan, säg nåt själva då?! Det är alltid JAG som öppnar munnen när hela jäkla bussen sitter tyst när en liten dam inte får nån sittplats, det är alltid JAG som säger ifrån när nån står och svär och skriker åt en stackars busschaffis som bara gör sitt jobb. Det är ju så jäkla lätt att ha en åsikt om vad jag borde ha gjort eller sagt men uppenbart jäkligt svårt att göra rätt själv från början istället.

Min sambo menade för övrigt inget illa men vi är uppfostrade väldigt olika och han frågar ofta mig om hur jag tänker för att få lite inspiration. Han har uppfostrats med att man sköter sitt eget, inte lägger sig i, håller sig utanför. Jag har blivit uppfostrad av en mamma och pappa som är som stereotypa italienare (med hyttande nävar och allt) och även om de alltid sagt att man såklart ska säga ifrån så är det mycket känsla och impuls också. På gott och ont - mitt ex har sagt tusen gånger att nån gång kommer jag att få problem.

Jag tycker du gjorde helt rätt.
Det är bara bra att visa att folk ser och reagerar.

Du gjorde helt rätt!!
Visst det finns en chans att när ni åkte därifrån att pojkarna fortsatte mobba och att det blev värre MEN den stackars pojken hade någon som stog upp för honom.
Jag tror faktiskt att det ger mer när någon utomstående som ingen känner säger till än t ex en lärare. Har ingen egen erfarenhet av mobbning men kan tänka mig pojkarna som jag gick i skolan med som hade föräldrar som inte hade tid och var ögontjänare till lärarna. Hade de gjort något dumt och en okänd vuxen hade sagt till och inte backat hade de tänkt till lite.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 577
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA