Gjorde jag helt galet?

Sv: Gjorde jag helt galet?

I såfall rekomenderar jag att du tränar ledarskapsövningar med din häst så att han känner sig trygg på sin plats med dig som den självklare ledaren.
Kan inte nog understryka vikten av att ha ett sådant förhållande till sin häst, dels för att minska risken att man skadar sig ( hur många skadas inte av att hästen sliter sig, springer över dem, sparkar dem osv, detta är i många fall en demostration från hästens sida att "du ska flytta dig för mig") man får en trevligare häst som tycker det är toppen när du är hos den "skönt matte är här, då vaktar hon mot faror och skyddar oss" trevligare att rida "den där postlådan är inte farlig för matte säger att det är lugnt"
Jag är ingen expert på sånt här men det har gjort en enorm skillnad för mig och mina hästar att jobba med detta, jag litar till 100% på mina hästar och de litar på mig.

Jag har precis börjat rida en ny medryttarhäst. Det är en 9-åring som har ridits väldigt lite. Hon är väldigt lekfull och jag vill lära känna henne och få igång en fungerande relation. Jag vill ha en häst som man kan lite på och där respekten är ömsesidig.

Har du några tips på ledarskapsövningar?

Sparkar min häst efter mig sparkar jag tillbaka. Det skulle en annan (ledar)häst gjort om den vänt upp rumpan i hagen t.ex.

Det har hänt mig oxå, att om min häst vänt rumpan för att försöka sparka sparkar jag tillbaks. inte på honom men mot honom så han förstår..:crazy:

Det gäller ju att säga till precis i rätt ögonblick för att det ska bita och det verka du gjort, men att slå 2 extra gånger till, tycker jag var helt onödigt, alltså både rätt och fel från min sida;)

Ja, tre gånger blev det, och kanske är det för mycket, men samtidigt blir man rädd när det händer, och förbannad. De slagen, om man nu kan kalla det slag, kom i väldigt rask följd, så det var inte så att jag väntade mellan dem. Han uppfattade nog det hela som en enda åthutning, som dessutom slutade på ett par-tre sekunder. Det som tog mest tror jag dock var bristen på daltande efteråt, jag återgick till det jag hölls med när han kickade, och brydde mig inte mer om det. jag klappade honom när vi var klara, och en stund i boxen med, han fjäskade och allt var lugnt.

I dagsläget provar han inget sånt, han fjäskar lite i boxen fortfarande och jag behandlar honom som vilken häst som helst, dvs utan andra förväntningar än att vi kommunicerar på ett sätt som fungerar bra för både honom och mig.

Det är roligt att en enda åthutning, som dessutom inte var särskilt hård, kan ge så pass stora resultat, han är en väldigt intelligent och känslig herre som gärna lyssnar in vad man vill, han har bara lärt sig ett sätt att vara som inte alltid är så lämpligt. Men som sagt, han förstod fort!

Jag tycker inte du överdrev. Och hur han var med dig efteråt, det är vad jag skulle tolka, en trygg häst.

Jag tycker inte du överdrev. Och hur han var med dig efteråt, det är vad jag skulle tolka, en trygg häst.

Tillrättavisning vid rätt tillfälle om det ska ha effekt och hellst så att hästen inte ser, vad smällen kommer ifrån, men det kan vara svårt många gånger....

En häst som får stryk flera gånger blir aldrig en trygg häst med den personen, en häst har ett jädra minne:smirk: En trygg häst lita på en och vill alltid vara inärheten av dig för att den ser dig då som en värdig ledare;)

Tillrättavisning vid rätt tillfälle om det ska ha effekt och hellst så att hästen inte ser, vad smällen kommer ifrån, men det kan vara svårt många gånger....

En häst som får stryk flera gånger blir aldrig en trygg häst med den personen, en häst har ett jädra minne:smirk: En trygg häst lita på en och vill alltid vara inärheten av dig för att den ser dig då som en värdig ledare;)

Jag tror inte hästar går runt och tänker "hon är värdig att vara min ledare, den där rödhåriga är ovärdig" osv.
När jag tex. köpte min nuvarande häst, fick jag hem ett fyraårigt MONSTER mitt i värsta trotsåldern. Vi var inte snälla mot varann alla gånger, det kan jag erkänna direkt. Däremor har jag en häst som gnäggar när jag kommer, som följer mig som en hund, och som jag tycker, verkar trygg med mig.

Samma på jobbet; jag är den som är riktigt tydlig och rak med hästarna, jämför man med de andra som jobbar, ja då är jag nog rätt hård. Har i stort sett aldrig problem vi hanteringen av hästarna, vilket de andra har med vissi individer.

Bygger man upp en ram av struktur runt hästen genom att tillrättavisa, tror jag man får en trygg häst. Vet man inte vad som gäller och vad som inte gäller, då blir man säker.

JAG tror inte att de går runt och tänker "just det, förra torsdagen daskade hon till mig tre gånger på bakbenet, hon är inte snäll"... men som sagt, detta är vad jag tror. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar