M
messer
Sv: Gjorde jag helt galet?
Jag har precis börjat rida en ny medryttarhäst. Det är en 9-åring som har ridits väldigt lite. Hon är väldigt lekfull och jag vill lära känna henne och få igång en fungerande relation. Jag vill ha en häst som man kan lite på och där respekten är ömsesidig.
Har du några tips på ledarskapsövningar?
I såfall rekomenderar jag att du tränar ledarskapsövningar med din häst så att han känner sig trygg på sin plats med dig som den självklare ledaren.
Kan inte nog understryka vikten av att ha ett sådant förhållande till sin häst, dels för att minska risken att man skadar sig ( hur många skadas inte av att hästen sliter sig, springer över dem, sparkar dem osv, detta är i många fall en demostration från hästens sida att "du ska flytta dig för mig") man får en trevligare häst som tycker det är toppen när du är hos den "skönt matte är här, då vaktar hon mot faror och skyddar oss" trevligare att rida "den där postlådan är inte farlig för matte säger att det är lugnt"
Jag är ingen expert på sånt här men det har gjort en enorm skillnad för mig och mina hästar att jobba med detta, jag litar till 100% på mina hästar och de litar på mig.
Jag har precis börjat rida en ny medryttarhäst. Det är en 9-åring som har ridits väldigt lite. Hon är väldigt lekfull och jag vill lära känna henne och få igång en fungerande relation. Jag vill ha en häst som man kan lite på och där respekten är ömsesidig.
Har du några tips på ledarskapsövningar?