Gjorde jag helt galet?

Sv: Gjorde jag helt galet?

Precis min mening! Korrigering ska ske på en gång, inte efteråt!:bow: :bow:

Ja, det var ju det som var så intressant, att han tog det på det sättet som han gjorde!

Tack för era svar!

Jag är övertygad om det blev rätt, men har så lätt att hamna i skuldkänslor över sånt jag gör..... Och behövde lite feedback :D

I vilket fall var ju pållen väldigt tydlig att visa att det hela var okej för honom. Han brukar normalt vara en grinpelle, men efter det här ikväll var han en riktig raring, jag gillar honom vanligtvis, men ikväll är jag beredd att säga att jag skulle kunna älska honom:love: :love:

En helt vanlig brun häst som jag aldrig ridit, aldrig gjort mer med än borstat nån enstaka gång..... Och jag faller som en fura :love: :love:

Det är hans stallkompis jag har som medryttarhäst, och jag gillar honom verkligen mycket, men den här lilal vännen, han är unik! Jag tror att det är det att han påminner lite om min gamla ragata till distanshäst som gör det..... Förutom att han aldrig fullföljer hoten och det gjorde hon!
Man måste få säga ifrån. Det är stora om inte så är dom starka och an bli farligt om dom får övertaget.
Jag passade en polle åt en kompis som var i USA. Hon sa hon kunde sparkas lite eller alla fall försöka skrämma en lite. Hon sparkade åt mig en gång bara. Det var när jag skulle kratsa hoven. Då drämde jag till henne och efer det lyfte hon inte ett ben för att hota. Hon var även sur och ville bitas. Det la hon rätt snabbt av med oxå....
Men jag säger som du.... man undrar om man gjorde rätt. Dom som håller på med NH kanske hade haft annan lösning..

mvh tina

Ja, det är inte helt lätt att alltid göra det helt perfekta, och i det här fallet kanske det inte var helt perfekt. Men det fungerade ju och idag är pållen hur trevlig som helst, han tom fjäskade lite genom gallret och han brukar normalt se surskallad ut om man står vid gallret:D

såklart vill man itne behöva slå sin häst.. men ibland tar ju faktist reaktionsförmågan vid oxå. egentligen kanske man kudne ha tex knuffat hästen skithårt åt sidan istället?! men jag tror hästarna ser våld som våld ändå. och är det inte bättre att visa förhoppningsvis EN gång att det där inte är acceptabelt, än att gå omvägar för att slippa bli sparkad?!

jag tror att hade det varit en annan häst hade dom använt sin bakdel tillbaka i den situationen. då tycker jag att det är befogat. Och när det handlar om risken att bli allvarligt skadad. jag slår tex inte till en häst som nafsar, hästar har inget annat att undersöka med än munnen, däremot kanske jag nyper lite lätt i läppen på den så den inte tycker om att nafsa mej, sen försöker jag att inte låta hästen hamna i en sådan frestande situation.

så ja jag tycker du gjorde rätt.
men jag tycker absolut det har lite med hur den är uppfostrad att göra med. hade det varit en häst som var uppfostrad mycket med rösten kansek den hade räckt?!

så är de. då blir de ibland.

man måste faktist sätta sin säkerhet först. =)

Jag tycker också att du gjorde rätt. Känns naturligtvis inte alls bra att slå en häst, men om den som nu gör något så farligt som sparkar, så att någon kan bli skadad eller liknande så måste man korrigera dom. Bra att du gjorde det på en gång och inte efteråt!:bow:

Jo, det är sant, jag vil ju helst inte hamna i den sitsen att jag behöver/känner att jag måste slå till honom. Men som du säger, det handlar om hans grunduppfostran med, och i det läget att han INTE är fosrtad på rösten får man kanske ta att det blir så här.

Hade han från början lärt sig att inte sparkas hade ha ju förmodligen inte ens lyft på benet..... Men så är det idag, och som hästen var igår så jäskade han för mig innan för gallret, så jag är väldigt nöjd med utgången iallafall :)

När det gäller mulen har jag faktiskt slagit en häst ordentligt över mulen nån gång. Två gånger i mitt liv har jag fått hem hästar som varit extremt aggressiva och där har ingen röst eller hård knuff i världen hjälpt tyvärr, de hade tagit över totalt hos förra ägaren. Den första träffade jag i slutet på 80talet och hon var en riktig ragata, som attackerade oss i galopp i hagen.... Hon tog ett rejält bett i mon rygg en gång, och jag hade ett träns i handen som instinktivt flög upp, rakt över hennes mule.... Inget jag är stolt över, men det hjälpte och hon bet aldrig mer. Som tur är blev hon inte rädd heller... Den andra damen träffade jag år 2000, och hon började sin bana med att försöka bita mig i ansiktet för att komma åt sin mathink som jag precis kommit in med i boxen:eek: , jag hade en höpåse i ena handen, hinken i den andra och när jag röt åt henne hoppade hon på mig igen och då åkte hösäcken i skallen på henne.... Hon gjorde heller aldrig om sitt misstag.... inget jag är stolt över heller, men som sagt, där handlade om mitt ansikte eller henne den gången.....

Annars botas nafsande med "pet" på mulen med pekfingret här, väldigt effektivt.

Ja jag har oxå smällt till någon hästpå mulen någon gång o sparkat till en ponny som mottade en riktig bakutspark åt mej. Men det har liksom varit någon "överlevnadsinstingt" som tagit över när jag blivit överaskad o rädd o fått ont i situationen. men usch känn sju inte bra efteråt precis =/

hästen som försökte sparka mej var ganska stor just då, jag var väl kanske en 12 år elelr så, och var på mitt favvoställe, numera mitt jobb, och där MÅSTE hästarna fungera bra eftersom det är småtjejer som sköter om hästarna, och föräldrar som går bredvid hästarna med sina små barn på dem.. han gjorde heller aldrig några dumheter mot mej efter det så uppenbarligen funkade det, men usch vilken ångest..

Jag red ett halvblodsto ett tag som gärna surade lite och hyttemed bakben o tänder, och ibörjan var jag lite osäker med denn ahäst o tog väl i lite väl mycket när jag med rösten skulel säga till henne för hon flög nästan ur stallet!! så med henne räckte det nästan att harkla sej så skötte hon sej finfint haha!! Medans en häst på ridskolan bara blev etter värre när man SA till honom.. så det e så himla olika och man får anpassa sej lite.

jag tror det är lite osm med hundar, att utan tydliga riktlinjer så vill dom gärna testa gränser elelr bli osäkra i sej själva (sura som vi ser de).. och dom ha rju inget ratinellt tänkande så då får dom helt enkelt prova sej fram, stackarna haha...

När en häst sparkar eller bits, då är alla försvarsmedel tillåtna! Så enl mig, Rätt!

jag skulle handlat precis likadant som dig!

Min unghäst är väldigt "vevig" med frambena när hon blir otålig, stressad eller liknande, att det inte är acceptabelt visar jag med några bestämda klappar på bogen.

Hon kan också veva lite med bakbena när man borstar henne runt om virveln och även vid sadling, vilket min mening är oacceptabelt, tänk om det står något barn bakom och får en hov i ansiktet?
Även där bestraffar jag henne med några bestämda klappar på rumpan eller magen.

vill bara påpeka att hennes vevningar med benen är bara en fix ide hon har, hon har inte ont, jo det kanske kittlas när man borstar henne på virveln.

//S

Nej, det var helt rätt gjort. En häst ska ju inte sparka mot en människa på det viset! Du gjorde helt rätt! Varför tvekar du på den frågan?

Sparkar min häst efter mig sparkar jag tillbaka. Det skulle en annan (ledar)häst gjort om den vänt upp rumpan i hagen t.ex.

Har aldrig problem med att min unghäst sparkar efter mig.

Jag tycker du gjorde helt rätt som sade ifrån. Vråla o gorma är inte så himla bra egentligen då man med det beter sig som ett rovdjur och hästen är ett flyktdjur. Man skrämmer på sin höjd hästen men det är inte säkert den förstår tillrättavisningen.
Min äldre häst har sina manér och kan nafsa och veva med bakbenen bara för att hon har lust med det, hon har inte ont någonstans. Henne klatchar jag till om hon skulle sikta på mig av någon anledning, är ju totalt oacceptabelt beteende.

Nej, det var helt rätt gjort. En häst ska ju inte sparka mot en människa på det viset! Du gjorde helt rätt! Varför tvekar du på den frågan?

Tycker att du gjorde rätt. Börjar själv bli lite trött på folk som anser att man inte får ta tag i hästen. Alltså, jag förespråkar inte våld men jag anser att man kan daska till en häst om det krävs.

Tycker att hästar ska vara hanterbara. Vår 4åring som vi fött upp fick smäll varje gång han försökte nafsa å bita, å vad hemsk du är sa de i stallet, inte ska man smälla till den lille.. Nä men den lille blir stor oxå :smirk: å en hingstunge som är störts bäst å vackrast får bara inte bitas.

Finns inget värre än ouppfostrade hästar å ungar.

Hej!

Kan bara hålla med!

Jobbade i stall för många år sen och var den enda som vågade leda ett av "fölen" till och från hagen, då hon allt som oftast gick till angrepp, på riktigt alltså, och om man då sa till henne/slog henne, då slog hon helt sonika ner en (hände flera gånger, dock aldrig mej). När hon var 1 år var hon fullkomligt livsfarlig, gick inte att verka, leda eller nåt sånt. Ägaren skyllde på att alla ston i den "familjen" var likadana som små. Ägaren vägrade också låta någon annan "uppfostra" fölet, det var hennes lilla älskling och hon ville göra allt själv. När vi väl fick börja leda fölis hade hon redan börjat anfalla. Halvblodsföl utan uppfostran är livsfarliga!

/ Lavinia, som tycker att det är klart att man ibland måste ta i lite hårdare.. Varför ska vi inte kunna om hästarna kan?

Jag har inte läst igenom några andras svar men du gjorde absolut rätt. Du ska ju vara ledaren och visa vad som är okej och inte. Du sätter gränserna och inte hästen. Dom ska inte sparkas och då ska man säga ifrån att "nähä du, det där är inte okej". Hästar mår inte dåligt av att bli tillsagda, utan mår bättre när dom vet var skåpet ska stå. Dock måste man säga till på rätt sätt, vid rätt tidpunkt vilket du gjorde.

Jag har inte läst igenom några andras svar men du gjorde absolut rätt. Du ska ju vara ledaren och visa vad som är okej och inte. Du sätter gränserna och inte hästen. Dom ska inte sparkas och då ska man säga ifrån att "nähä du, det där är inte okej". Hästar mår inte dåligt av att bli tillsagda, utan mår bättre när dom vet var skåpet ska stå. Dock måste man säga till på rätt sätt, vid rätt tidpunkt vilket du gjorde.

:bow: Exakt. Och dessutom måste hästarna helt enkelt lära sig att hålla reda på sina små hovar och tandsingar när människan är i närheten. Vi tål lite mindre än hästpolarna nämligen... Tycker det ofta glöms bort - tills nån åker på en rejäl smäll vill säga. Det är inte våld att visa för hästen vad som är acceptabelt och inte.

Tack för era svar!

Jag är övertygad om att det just i det här läget var rätt att använda just den metoden jag gjorde. Men anledningen till att jag funderar kring det är att jag dels har väldigt lätt att hitta fel på hur jag hanterar djuren när jag sitter ensam hemma och går igenom vad jag gjort under dagen, dels är min filosofi från början att uppfostra på ett "ickevåldssätt".... Men det förutsätter iofs att man får hand om hästen/hunden/vad det än är från början när det gäller de här grinbollarna som gärna ifrågasätter vad jag vill.

jag är av den mycket bestämda åsikten att jag MÅSTE vara starkare än hästen, rent mentalt alltså, och det finns massor av sätt att visa det på. Är man inte det ska man nog börja fundera på om inte frimärken är intressanta! Det kan ju som ni säger bli farligt om jag inte har koll på läget!

Jag tycker att i din situation så handlade du precis som du borde.

jag tycker att man ska göra skillnad på att slå en häst och sätta gränser på vad som är tillåtet. Vissa hästar behöver en tuffare tillrättavisning. Många behandlar sina hästar som små sköra saker som man högst bör säga till på skarpen till, och vågar (eller vill inte)ge en ordentlig tillägelse om det behövs.. Men hästar funkar inte på detta sätt, kanske därför många faktiskt har problem med ledarskap över sina hästar, för hästen ser ägaren / medryttaren eller skötaren som nån som hästen kan vara ledare över.

jag tycker du gjorde rätt, såg att någon tyckte det var fel för man inte får slå hästar. men man får ju göra skillnad på slå och markera, typ. är ju likadant med hundar, enda sättet att få respekt och en lydig hund är ju att vara en ledare och därmed uppföra sig som en ledarhund, gör man inte det så kommer dom aldrig att ge dig den respekt dom hade gett ledarhunden. en ledarhäst i den flocken hade inte godtagit att han sparkade ledarhästen utan hade antagligen gett honom en rejäl spark eller bett tillbaka, och ska man mäta hur hårt du "slog" honom jämfört med om en häst hade bitit eller sparkat han så tror jag nog inte man kan kalla det att slå.
när min stora grand danois hane inte kommer på inkallning så är det inte genom att slå honom som hjälper, det är genom att få honom underlägsen mig och förstå att det är jag som är ledaren.
agera som en ledare i flocken beroende på vilket djur det gäller!

Det är ju svårt att bedömma om du gjorde rätt och fel när situationen bara upplevdes av dig och rätt och fel är väl olika från person till person. Men utifrån din beskrivning så tycker jag inte att det låter som att du överreagerat/varit onödigt hård. Det är väl klart att en häst som man står och pysslar med inte ska slänga med benen (enligt mig ska alla fyra fossingarna vara i marken hela tiden under skötsel förutom när man kratsar de såklart). En häst som uppför sig på det viset utan tillsägelse om att sluta blir ju en fara, inte bara för ägaren/skötaren utan även för människor som passerar.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar