Sv: Gillar inte barn
Tycker det är tråkigt att diskussionen om respekt för frivilligt barnlösa alltid hamnar i extremer.
Att avsky barn känns onekligen lite ovanligt - men att inte vilja ha egna barn och känna sig obekväm med små barn torde inte vara särskilt ovanligt.
Många av mina vänner är - liksom jag - långt ifrån barnkära och jag kan ärligt säga att jag är allt annat än förtjust i spädbarn. Jag tycker de luktar illa, är kladdiga, ständigt utsöndrar ofantliga (
) mängder kroppsvätskor och jag blir stel som en pinne när någon sätter ett barn i famnen på mig. Spädbarnet känner givetvis av min sinnesstämning och gråter och jag blir ännu mer spänd osv. Dock har jag inte stött på någon förälder som känner sig bortprioriterad eller sårad pga detta.
Äldre barn gillar jag dock - och har av någon underlig anledning väldigt lätt för att umgås med många gånger, när de slutat vara rädda för mig. Är inte särskilt "daltig" av mig, vilket säkert gör att jag oftast är populär bland barn med "problem", men inte alltid bland barn som är mer "normala". "Normala" barn ser jag oftast som mer besvärliga - ofta otroligt bortskämda, krävande och styrande. Barn får gärna ta plats, och jag har svårt att förklara känslan, men jag antar att jag tycker att barn som är på typiskt "vuxna" platser - om som är tillräckligt gamla för att förstå det och Kunna uppföra sig - bör anpassa sig så mkt de orkar och kan om man ger dem rätt förutsättningar.
Och, egna barn är jag skeptisk till. Dels pga dåliga gener (allergier hos morfar, mamma, pappa och bror - men jag är hittills helt skonad) och dels pga en allmän ovilja. Än så länge kanske jag skall tillägga, kanske ändrar jag mig en dag - men jag är skeptisk. Det räcker bra med att vara lektant till sambons bröders ungar, eller sporadisk extrasyster till mammas "projektbarn".
Att likställa denna aversion med antisemitism eller homofobi är rent kränkande. Kräk, bajs och dräggel är sällan charmigt, framför allt inte på dyra kläder eller i samband med mat. Dock är jag nog mer avigt inställd till många föräldrar än till barn - men det är en annan historia som inte bör ta utrymme i denna tråd.