Gemensam vårdnad

Emro

Trådstartare
Hur har ni löst den biten, ni som inte är gifta?
Det skulle vara skönt att ha allting sånt är ordnat innan barnet föds.
Har ni ordnat det innan eller väntat?
 
Sv: Gemensam vårdnad

Hur har ni löst den biten, ni som inte är gifta?
Det skulle vara skönt att ha allting sånt är ordnat innan barnet föds.
Har ni ordnat det innan eller väntat?

Ring socialkontoret i din kommun! Det är viktigt att ordna det innan barnet föds. OM något skulle hända dig vid förlossningen; om du i värsta fall skulle dö så får inte pappan ta med sig barnet hem om inte faderskapspappren och papper om gemensam vårdnad skrivits på. Då ska det först utredas. I de flesta fall ordnar det sig nog ändå, men det är ju schysstare om pappan och barnet slipper den processen om oturen skulle vara framme.

Vi skrev på för något par månader sedan och har bf den 1/12.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Jo, vi har ju börjat prata om det nu att det kan vara lämpligt att ordna det, är ju bf 26/12 så tiden börjar dra ihop sig.
Tänkte inte ens så långt som att det värsta kan hända mig :o
 
Sv: Gemensam vårdnad

Jo, vi har ju börjat prata om det nu att det kan vara lämpligt att ordna det, är ju bf 26/12 så tiden börjar dra ihop sig.
Tänkte inte ens så långt som att det värsta kan hända mig :o

Ring direkt på måndag!
Min BM påminde mig och tyckte jag var lite sent ute när jag ringde för ett par månader sen.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Vi skrev inte under gemensam vårdnad av en anledning, vi ville kunna bestämma själva över föräldrapenningsdagarna.
Har man inte skrivit under gemensam vårdnad så får mamman alla ersättningsdagar och kan då överlåta dagar till pappan.
Min karl jobbade/jobbar som byggare och har jobb ibland och ibland inte, för att hålla sig med jobb gäller det att vara tillgänglig.
Hans perioder av arbetslöshet var också ett sätt att dryga ut f-penningdagarna, jag kunde då gå ut som vikarie.
Fult? Ja kanske men det var för barnens bästa!
 
Sv: Gemensam vårdnad

Men hur blir det då?man har ju gemensamt 480(?) dagar, sedan ska man dela lika men pappan kan överlåta till mamman, hur många dagar har mamman vid enskild vårdnad?
 
Sv: Gemensam vårdnad

Vid enskild vårdnad har väl mamman (eller pappan) alla dagar utom dom 10 s.k pappadagarna som man kan ta ut i samband med förlossningen. Om jag har fattat det rätt. Vid gemensam vårdnad kan ju inte en förälder få alla dagarna, utan då är även 60 dagar låsta förutom dessa 10.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Ring direkt på måndag!
Min BM påminde mig och tyckte jag var lite sent ute när jag ringde för ett par månader sen.

Och när sambon ringde till vår kommun för att vi ville ha alla papper klara innan förlossningen sa de att DET hade de aldrig hört talas om utan det var bara vackert att vänta tills bebisen var född........
 
Sv: Gemensam vårdnad

Man har rubbet! Men kan dela med sig fritt till pappan.
På det viset slipper man hamna i den situationen att man inte kan ta ut alla dagar pga jobb, ekonomi m.m
Vi har gjort allt för att ekonomiskt dryga ut föräldrapenningen till max.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Det där med delad vårdnad skriver man väl inte på innan man skriver på faderskapspapprena? Så var det iaf för oss, men det är ju iof mååååååååånga år sedan. Är man gift så har man automatiskt delad vårdnad
 
Sv: Gemensam vårdnad

vi ordnade det efteråt då vi blev kallade till ett möte för att fastställa faderskapet. då tog vi allt på en gång.
 
Sv: Gemensam vårdnad

vi ordnade det efteråt då vi blev kallade till ett möte för att fastställa faderskapet. då tog vi allt på en gång.

samma här.
Hade inte en tanke på att det kunde hända nått med mig (dö:crazy:) Men så här i efterhand när man tänker så borde det ju vara självklart att papprena skrivs innan bebisen föds...
 
Sv: Gemensam vårdnad

Ja i vårat fall skulle det vara det bästa, eftersom sambon jobbar men inte jag, jag kommer iaf mest troligt vara hemma med barnen/barnet, eller bara jobba halvtid men det är ju onödigt att 2 månader blir låsta på sambon när han inte har möjlighet att vara hemma & jag inte ska jobba.
Jag har enskild vårdnad, men vi har planerat att gifta oss till sommaren så där ryker väl de dagarna.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Men dagarna har man ju tills att barnet är 8 år (??) och på den tiden kanske han vill vara hemma nån dag. Dryga ut semestern lite eller så...
 
Sv: Gemensam vårdnad

Han kommer ta ut av sin semester om han vill vara hemma, jag kommer ta hand om barnen & då är det lika bra att gå på föräldrapenningen så länge det går.
 
Sv: Gemensam vårdnad

jojo, det är klart.
Vad jag menade var bara att dagarna har man ju kvar så många år och det kan ju vara svårt att säga NU vad och hur man vill göra i 8 år frammåt.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Och när sambon ringde till vår kommun för att vi ville ha alla papper klara innan förlossningen sa de att DET hade de aldrig hört talas om utan det var bara vackert att vänta tills bebisen var född........

:confused: Var detta i nutid?

Då tycker jag ni borde fråga om just hur de tycker ni ska göra om om om det värsta händer och någon av er dör innan eller i samband med barnets födelse. Om pappan dör utan att ha skrivit på faderskapsbeviset så är ju barnet i princip faderlöst och har heller ingen automatisk arvsrätt efter pappan. Om mamman dör så krävs en utredning för att han ska få ta med sig barnet hem från BB.
 
Sv: Gemensam vårdnad

:confused: Var detta i nutid?

Då tycker jag ni borde fråga om just hur de tycker ni ska göra om om om det värsta händer och någon av er dör innan eller i samband med barnets födelse. Om pappan dör utan att ha skrivit på faderskapsbeviset så är ju barnet i princip faderlöst och har heller ingen automatisk arvsrätt efter pappan. Om mamman dör så krävs en utredning för att han ska få ta med sig barnet hem från BB.

Detta var för ett par veckor sedan. Vi ska ta tag i det igen nu till veckan och om de fortsätter säga nej så tänker jag lägga ett bevittnat brev i min journal där det står hur jag vill ha det om något inträffar.
Vet inte om det hjälper rent rättsligt men då har man iallafall försökt.

Men visst vore det allra skönast om faderskapsbeviset kunde vara klart INNAN förlossningen. Dock känner jag faktiskt ingen som skrivit det innan. Med förra barnet var jag ju gift med fadern och det var betydligt enklare......
 
Sv: Gemensam vårdnad

här skriver man papper innan v 30 ifall ngt skulle hända pappan innan förlossning, jobbigt utan fastställt faderskap :( vi har gemensam eller delad... vad heter det? Blandar ihop....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
735
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 968
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp