Gemensam vårdnad

Sv: Gemensam vårdnad

Med lillkillen så skrev vi alla papper innan, skönast och säkrast så då förhållandet tagit slut under graviditeten och vi inte ens varit sambos. Det var inga höjda ögonbryn på soc./familjerätten, jo visst var det de, men det berodde på att vi kunde komma upp tillsammans och var goda vänner. Tydligen mycket ovanligt.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Och när sambon ringde till vår kommun för att vi ville ha alla papper klara innan förlossningen sa de att DET hade de aldrig hört talas om utan det var bara vackert att vänta tills bebisen var född........

Det var det dummaste jag hört! Synd att du inte bor i min kommun;) då hade jag kunnat ordna det åt er i morgon.
Jag tror att det i anvisningarna från Socialstyrelsen står att kommunen ska erbjuda blivande föräldrar att skriva under blanketterna i förväg, ska kolla när jag är på jobbet i morgon.

Vi på familjerätten tycker att det är lagom att man undertecknar faderskapsbekräftelsen en månad innan beräknad förlossning om det inte är några speiella omständigheter. När papparena från skatteverket kommer med barnets personnummer fyller vi i det och godkänner och skickar till skatteverket.
 
Sv: Gemensam vårdnad

delvis trådkapning

men om föräldrarna är gifta, då behöver man inte skriva på några papper alls, eller?
 
Sv: Gemensam vårdnad

Nej, då träder den s k äktenskapspresumtionen in, dv s det förutsätts att mannen i äktenskapet är barnets far.

Det räcker med att gifta sig dagen innan barnet föds för att den ska gälla.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Vet inte om jag riktigt håller med vi har hela tiden haft en backup så att pappan kunnat ta erbjudet arbete på studs.
Resonerar som så att går han lika hemma kan han göra något vettigt av tiden.
Finns inga arbeten kan man inte ta några heller (handlar om -90talet).
 
Sv: Gemensam vårdnad

KL

Jag ringde nyss. Och det är ju inte soc man ringer till utan familjerätten. Här i GBG ligger det vid Järntorget/Folkets Hus (ifall någon från GBG är intresserad) Vi ska dit och skriva papper den 30/10. Jättetrevligt bemötande fick jag i alla fall. Skönt att få lite saker ur världen tycker jag.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Ja, men åtminstone här där jag bor om jag ringer sockontoret nere på torget så hamnar jag på helt fel ställe.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Tänker inte bråka, men på ditt inlägg lät det som att familjerätten inte tillhör soc. Att man måste skriva faderskapsbekräftelse om man inte är gifta beror på att lagen säger att om ogift kvinna föder barn ska socialnämnden utreda faderskapet, och om man då säger att familjerätten inte tillhör soc blir det ju ologiskt.
 
Sv: Gemensam vårdnad

Nej, jag menade mer...att ringa direkt till berörda instans istället för att bli hänvisad runt tills man råkar hamna rätt. Tycker det är liksom enklast så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
735
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 968
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp