Ge mig en anledning att ge B-vitamin!

J

Jenny054

Har en häst jag sköter om.
(Jag gör stort sett allt utom att betalar någonting inom hästväg, mat, vetrinär, vaccinering osv osv)

Hästen är en stor travare, målet är distans till sommaren.
Men vi rider i westernutsyrsel.
Nu är det långa skogsturer, träning inför tränare då kraken är lite stel och outbildad.
Dvs många pass blir jobbiga för både mig och häst.

Tränaren frågade om jag gav B-vitamin.
Mitt svar blev nej..

Den som har ansvar över hästen menar att just hon inte behöver vitaminer.
Man ska inte ge vitaminer bara för sakens skull.
Flera i stallet frågar oxå om man inte börjat med dom än?!

Nu idag består maten av 6 kg hö.(intag och kväll)
HippoBas Basic 12 dl delat på 3 ggr om dagen. (vet ej vad det blir i vikt)

Så ge mig bra skäl varför jag ska börja ge vitaminer så jag har nått att säga till om så hästen kanske kan få det!

Sv: Ge mig en anledning att ge B-vitamin!

ska väl kunna hjälpa till vid pälsfällning/sättning. Hästen producerar sin egna b-vitaminer av mikroorganismer. Jag har aldrig gett b-vitamin, men vet flera som gör det.

B-vitamin kan ha en positiv effekt på stela muskler.

Vet inte riktigt varför men vår häst fungerar mycket bättre med ett extra tillskott av B-vitamin.

Jag antar att hästen har mkt bete kvar ute eftersom du bara ger 6 kg hö.

B-vitamin produceras i hästens grovtarm när den bryter ner grovfoder, så en bra fodrad häst ska inte behöva extra, möjligen kan man ge lite ipälsfälllning och pälssättning, men det brukar gå lika bra utan. Det brkar mest vara matte som tycker det känns bra att hälla grejer i maten. :)

b vitaminer kan man inte ge för mycket av för överskottet kissar man ut.

Jag hoppas att jag förstod ditt inlägg fel nu? Eller får hästen endast 6 kg hö om dagen?!:eek:

Runda slängar ja..

Kan skilja 1-2 kg hit eller dit då jag hört att man inte kan lita på hövågar?!
Hästen går fortfarande ute i sommarhagen, men näringen i det gräset är väl inte så högt?

Det är INTE jag som gjort foderstaten så bli inte arga på mig, ja må ha mycket hästvana i sig så, men när det gäller foder och sånt är jag mycket dålig och tro mig, jag försöker göra så gott jag kan.
3-4 kg vid intag som sker mellan 14-18 beroende på vem som släpper in.
Sen samma mängd vid natten.

Om inte personen som har ansvar för hästen köper vitaminer så gör jag det själv oavsett vad det kostar och då spelar det ingen roll om jag är arbetslös eller inte.
Jag vill göra så bra jag kan! TRO MIG!
Den hästen byter otroligt mycket för mig och vi har kommit otroligt långt i både min och hennes utveckling.

Vad jag vet så är det nästan ingen näring alls i gräset nu. Men jag kan ha fel. Våra hästar har ganska mycket gräs kvar, men dom har även fri tillgång på hö.

Nej nej, jag är absolut inte arg på dig! :) jag blev så förvånad bara..

Jag skulle rekomendera att öka högivan istället för att ge b-vitaminer. För vad jag vet så är b-vitamin främst bra för päls fällning/sättning? Är dock ej helt säker.

Vi brukade ge våra travare injektioner av B-12 när de var i träning, kommer inte ihåg hur ofta dock. Det gav i a f en märkbar förbättring i energi, päls och återhämtning av musklerna efter hårda pass. Detta var ett antal år sen förstås, vet inte hur det är idag. Mina hobbyhästar får inga separata b-vitaminer.

Jag har fortfarande min häst o mina två inackorderingar ute på dagbete, de går direkt ut kl 7 och betar sedan i 12 timmar. De har gott om gräs att äta hela dagarna, och får faktiskt bara hö vid kvällsfodringen kl 22-23. De är i gott hull och blanka och fina, och jag kan säga att skulle jag ge mer hö (t ex morgon och insläpp) så skulle de vara smällfeta. Uppenbarligen är inte gräset speciellt näringsfattigt, för i så fall skulle ju detta knappast fungera. Med andra ord: om TS häst har bete i hagen, så kanske 6 kg inte alls är för lite? Ibland när man läser här verkar det ju som om folk tror att grovfoder enbart är hö och hösilage, inte ursprungsråvaran gräs... Har man bete (och nu menar jag BETE- inte några gröna strån i leran) i hagarna är det ju självfallet så att man kan dra ner väsentligt på hö/hösilage.

Till TS: Varför skulle man inte kunna lita på en bra hövåg likaväl som på någon annan våg?

Kan tillägga att jag är stor vän av grovfoderbaserade foderstater och att hbl- killen käkar 12 kg hö per dag under icke betessäsong.

Senast ändrad:

Tack för era svar. :)
Kollade vad höet väger nu idag och vågen stannade på 4 kg per påse.
Men vissa dagar då jag mockar så finns det hö kvar i boxen så jag tror inte min gumma står hungrig heller.

Ako -> Någon sa till mig att en billig vanlig hövåg som finns på Hööks och Börjes för 50lappen brukar ofta visa fel på 1-2 kg för lite..
Vissa i stallet använder "äkta fiskevågar" och betalar då 300 spänn för en våg. ?! :confused:

Men jag undrar lite om kraften som är Hippo Basic.
Jag vägde idag och hästen får cirka 750 gram om dagen på 3 givor.
Morgon, intag och kväll.
Jag har själv ökat dosen till en extra dosering då innan fick hon bara max 500 gram om dagen.

Enligt Hippos hemsida ska min häst mellan 1-3 kg?!:confused:

Betyder det då att jag ger min krake för lite?
För att bygga muskler och orka mycket krävs ju en ordentlig kost.
Målet som som sagt distans och nu är det mycket dressyrträning/utbildning som gäller. Dvs vissa pass är jobbiga för både mig och häst...

Nää de sär anvisningarna på paketet ska man inte gå efter. De är bra om man inte ger några mineraler annars än kraftfodret, då vet man att hästen får i sig tillräckligt på ett ungefär. Sedan finns det olika mkt mineraler och energi och protein i höet, helst ska man analysera det och räkna efter lite så vet mann hur mkt man behöver ge för just den höskörden. Man måste inte ge flera kilo kraftfoder. Det viktigaste är att de får tillräckligt med bra hö. Jag antar att häsatarna kommer attt få en giva hö på morgonen också snart när gräset börjar ta slut ute, då blir det nog finfint. Se på hur hästen ser ut i hullet. Är den blank och fin och inte verkar hungrig, för smal eller tydligt omusklad behöver du nog inte oroa dig.

Mina hästar brukar få allt mellan några hundra gram till kanske ett kilo kraftfoder beroende på vad jag har för hö hemma.

Antingen kan ni väl slå er i hop i stallet och köpa en "riktig" våg, eller så testväger du helt enkelt den du har med något du redan vet vad det väger (ett paket socker på två kg eller vad som helst). Jag har inte den erfarenheten att billiga vågar brukar väga fel, däremot kanske de inte är så exakt som en lite dyrare, men om det diffar på något hekto spelar ju heller ingen jätteroll.

Enligt Hippos hemsida ska min häst mellan 1-3 kg?!:confused:

Betyder det då att jag ger min krake för lite?
För att bygga muskler och orka mycket krävs ju en ordentlig kost.
Målet som som sagt distans och nu är det mycket dressyrträning/utbildning som gäller. Dvs vissa pass är jobbiga för både mig och häst...

Hej. De där mått-tabellerna på fodersäckarna tycker jag är blaha-blaha :)

Saken är ju den att det som styr hur mycket kraftfoder hästen ev behöver är ju vilka värde du har i höet. Om du har ett kanonbra hö som täcker din hästs behov så är det ju helt onödigt att ge flera kg kraftfoder. Det vet du förstås inget om ifall du inte har analys på höet.

Detta talar dock fodertillverkarna väldigt tyst om eftersom de självklart vill sälja sitt foder och tjäna pengar. :)

Sen måste jag säga att 6 kg hö till en stor häst som dessutom tränas hårt verkar lite lite?

Visst är det skillnad på vad de behöver och kanske har ni bete kvar? Men om jag tar vår Kallblodstravare som exempel: 155 cm mkh och går för tillfälligt inte speciellt hårt utan promenadrids bara då min dotter skadat benet.

Vi har en hel del bete kvar och han går ute ca 13 timmar. Han får trots betet ca 5 kg per dag och är fin i hullet - lagom av allting. Men skulle han börja träna ordentligt igen så hade han säkerligen magrat på den högivan. (När han får full högiva får han ca 9-10 kg + halm att tugga på.)

Så vårt bete ger antagligen inte speciellt mycket även om det givetvis "fyller upp" en del och ger sysselsättning :)

Våg är bra! Jag väger alltid mitt hö för att vara säker på att han inte får för lite hö. En del bara tar en "kaka" och tror att det väger si eller så men det kan variera mycket.

Äh, inte visar billiga vågar fel heller. Jag har använt mig av Börjes billiga, den vägde då exakt eftersom jag provvägde kraftfodret en gång på den...och den visade då lika kg som min snordyra digitalvåg.

Till TS: Varför skulle man inte kunna lita på en bra hövåg likaväl som på någon annan våg?

Det kan jag svara på som jobbar en hel del med vågar :D

De flesta vågar visar fel vikt om de inte är riktigt kalibrerade och då skall de kalibreras årligen av tex SP ;) (http://www.sp.se/sv/Sidor/default.aspx)

Tror inte att man vill lägga ner pengar på det för att få exakt vikt men man skall vara medveten om att "vanliga" vågar hemma ofta visar fel

KL

TS! Det verkar med tanke på svaren här som det inte finns någon anledning att ge tillskott av B-vitamin. Och så tror jag att det är!

Just B-vitamin får hästen mycket av från höet. Jag har aldrig gett B-vitamin tillskott i fodret. Har även hört av vet. att de flytande B-vitamintillskotten inte tas upp av hästarnas tarmar. Ska du lägga ner pengar på något extra till hästen så föreslår jag lucern som innehåller mycket vitaminer.
Vet att det dock finns vissa sjukdomar som lindras av injektioner med B-vitamin. Men din häst är ju inte sjuk?

Jag oroar mig mer för D-vitaminbrist hos alla hästar som går täckade större delen av året. :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har börjat rida en häst som tillhör stallägaren där jag själv har min halta häst stående och jag vill inte hamna på fel kant med...
Svar
11
· Visningar
3 048
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 783
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka