Ge ditt personnummer

Kaktus

Trådstartare
Jag fick en fråga från en kompis ifall hon kunde få mitt personnummer då hon hade gjort en säkerhetsprövning för ett jobb och de hade begärt det (från mig och några andra kompisar hon nämnt på intervjun). Jag tyckte det var väldigt konstigt då ingen annan jag känner som gjort en sådan intervju frågat om mitt personnummer. Sedan tänker jag att det går att kolla upp mig även utan mitt personnummer.

Hur hade ni gjort i samma situation? (Ni får inte reda på vad som kommer kollas upp.)

Ger ni ut ert personnummer? (Alltså med de fyra sista siffrorna) I vilka situationer skulle ni göra det och i vilka skulle ni inte göra det?

Bara riktigt nära personer får veta, familj och kompisen som står mig nära (men hon vet inte och inte haft behov fråga heller).

Har gjort säkerhetsprövning och bad dom inte om personnummer från några jag känner. Detta gällde säkerhetskontroll på Flygplats ska tilläggas.

Va sjutton för jobb har hon sökt :confused: (Behöver inte svara, bara tycker som dig verkar väldigt konstigt)

Edit: Skulle försöka få reda mer varför och vad för jobb om min kompis skulle fråga. Så skulle jag nog tänkt i samma situation.

Bara riktigt nära personer får veta, familj och kompisen som står mig nära (men hon vet inte och inte haft behov fråga heller).

Har gjort säkerhetsprövning och bad dom inte om personnummer från några jag känner. Detta gällde säkerhetskontroll på Flygplats ska tilläggas.

Va sjutton för jobb har hon sökt :confused: (Behöver inte svara, bara tycker som dig verkar väldigt konstigt)

Edit: Skulle försöka få reda mer varför och vad för jobb om min kompis skulle fråga. Så skulle jag nog tänkt i samma situation.
Det är en myndighet och inte mer kritisk än på säkerhetskontrollen på en flygplats.

Kompisen har inte kunnat ge mer information. Eller jo, hen har sagt att jag är av annan nationalitet än svensk. Det stämmer inte, men nu kan hen inte ta tillbaka det…

Eftersom det tar ungefär 37 sekunder att kolla upp någons personnummer så är det märkligt att vara så hemlig med det. (Undantaget skyddade personuppgifter.)
Med det sagt så låter just detta udda. När jag gjort säkerhetsprövning så var det aktuellt att kunna kolla personer man bor med men jag har inte lämnat personuppgifter utan bara meddelat att jag delar adress med personen X.

Jag fick en fråga från en kompis ifall hon kunde få mitt personnummer då hon hade gjort en säkerhetsprövning för ett jobb och de hade begärt det (från mig och några andra kompisar hon nämnt på intervjun). Jag tyckte det var väldigt konstigt då ingen annan jag känner som gjort en sådan intervju frågat om mitt personnummer. Sedan tänker jag att det går att kolla upp mig även utan mitt personnummer.

Hur hade ni gjort i samma situation? (Ni får inte reda på vad som kommer kollas upp.)

Ger ni ut ert personnummer? (Alltså med de fyra sista siffrorna) I vilka situationer skulle ni göra det och i vilka skulle ni inte göra det?
I ditt fall låter det märkligt men i övrigt så kommer man inte med i exempelvis föreningar utan att ange hela sitt personnummer, har man skyddade uppgifter så finns det vägar runt det men det är inte enkelt. Hamnade i moment 22 med en person som ville ha tävlingslicens i vår förening men vägrade lämna ut sitt personnummer, det tog många förklaringar innan hen tillslut insåg att jag faktiskt behövde det eftersom hen sen måste logga in med bankid.

Så nej jag är inte särskilt rädd om mitt personnummer, är man föreningsmänniska så finns det lite överallt. :)

Ska hon kandidera som stadsminister eller vad? O_o Aldrig varit med om en säkerhetsprövning där någon mer än möjligtvis partners bakgrund kollats upp och då har det aldrig varit frågan om att något personnummer ska lämnas ut. Så att någons vänner ska börja lämna ut personnummer för säkerhetsprövning låter minst sagt fishy

Edit: och som andra redan skrivit tar det typ två sekunder för den tilltänkta arbetsgivaren att ta reda på personnummer för de som eventuellt ska kollas upp, det är inget de själva behöver lämna in

Företaget vill väl göra det lätt för sig. Det är ju enklare för dem att kolla upp kandidaternas vänner om de har deras personnummer och inte behöver ta fram vänners personnummer med hjälp av namn och adress. Företaget behöver ju personnumret för att kolla i diverse register.

Dessutom finns det ju en liten risk att det bor två Anna Andersson i samma uppgång och då behöver de dubbelkolla vilken Anna Andersson som är kandidatens vän.

Senast ändrad:
Jag har inte heller behövt uppge kompisars personnr men o andra sidan så har jag inte uppgett om de har utländsk bakgrund så som din kompis verkar ha gjort. Kan det vara att hen missförstått nått gällande din bakgrund?

Jag hade nog krävt en kontakt direkt med dom som gör säkerhetsprövningen, för det verkar ju lite skumt att de skulle kolla up en random kompis.
Men med det sagt är det ju lätt att få tag på personers personummer, det är ju bara att kontakta folkbokföringen.

Det går att googla fram folks personnummer eller kontakta myndighet, så det är inte hemligt liksom.
Men jag hade nog kanske ändå frågat om en kontakt med den som gör prövningen.

Jag hanterar en stor mängt personuppgifter dagligen, och även om jag lätt hade kunnat kolla upp folks personnummer på nätet gör jag det inte. De uppgifter jag har är de som personer lämnat frivilligt, och på sin höjd hade jag kunnat kolla på typ Eniro om ett telefonnummer råkat bli fel men helst mejlar jag då, men aldrig ett personnummer.

Jag är skyddsklassad och aldrig att mina vänners personnummer har efterfrågats, eller ens deras namn. Det SÄPO varit intresserade av är min familj och min dåvarande sambo, men den datan plockar de lätt fram på nätet utan att jag har behövt lämna ut något. Jag har bara informerat exet att de skulle kolla upp honom.

Det beror ju på.
Man kan ta bort all information om sig själv på nätet, om man vill.

En myndighet kan däremot lätt kontrollera personuppgifter.
Eftersom detta handlar om en säkerhetsprövning är det SÄPO som gör bakgrundskoll, så jo, de hittar info hur mycket personen än tagit bort om sig själv på öppna källor.
Dessutom är en säkerhetsprövning svindyrt, så att börja göra någon djupare koll på random vänner för en tjänst "motsvarande säkerhetskontroll på flygplats" är helt enkelt orimligt

Låter jättekonstigt. Har tidigare varit partner till en som jobbat med något hemligt. Vet inte vad, partnern valde att aldrig nämna jobbet för att inte råka säga något för mycket. Det var väldigt mycket säkerhetsgrejs kring det hela. Självklart var det säkerhetskontroll innan det jobbet också, men nej, inte ens då efterfrågades mitt personnummer.

Eftersom detta handlar om en säkerhetsprövning är det SÄPO som gör bakgrundskoll, så jo, de hittar info hur mycket personen än tagit bort om sig själv på öppna källor.
Dessutom är en säkerhetsprövning svindyrt, så att börja göra någon djupare koll på random vänner för en tjänst "motsvarande säkerhetskontroll på flygplats" är helt enkelt orimligt
Det finns väl flera olika typer av säkerhetsprövning? Mins en gammal klasskamrat som började hos försvaret och då tror jag hen pratade om tre olika klasser.

Jag har varit med om att frågan "har du några kontakter från X land?" ställts, och då kan ju en krets utanför familj och partner kunnat komma upp. Men det har gällt tjänster som ger insyn till rätt stora mängder känslig data, för den nivån de flesta är på är det ju rätt snävt hållet.

Sen kan jag förstå att man efterfrågar personnummer om det är ett vanligt namn, det är ju väldigt känsligt att börja kolla upp fel person. När min partner (vi bodde inte ihop då) kontrollerades ombads han lämna mitt personnummer, och det var inom delar av Saab-koncernen som rimligtvis borde ha hyfsat seriösa aktörer för sin säkerhetskontroll.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 026
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 636
Senast: Tiger tok
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 426
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka