Shaklima

Trådstartare
Innan jag skulle rida idag så märkte jag att det bubblade väldigt högt ur magen på min häst. Jag blev lite orolig men eftersom att det hade med magen tyckte jag att det var lika bra att jogga det två varven vi skulle jogga.

Han bajsar normalt, har dock varit lite lösare i magen senaste 2 veckorna, tror att det har att göra med vårat nya hösilage (han är för övrigt inte ÖVERförtjust i det, han äter det men tyckte att det andra smakade bättre)
Precis innan jag gick ut ur stallet bubblade det till extra mycket och det lät nästan som han rapade :crazy:

Joggade min två varv och han bajsade, inga probelm lixom.
När jag kom tillbaka till stallet lät det fortfarande väldigt mycket och jag tyckte att han var lite uppsvälld. I övrigt så är han vid gott mod och visar inget missnöje över någonting. Tempade helt normalt.

Nu har jag precis varit förbi stallet igen och han var fortfarande lika bubblig och "uppsvälld". Var vid väldigt gott mod och verkade inte vara det minsta störd av magen.
Han hade bajsat två gånger helt normalt. Han "rapade" dessutom en gång till. Han såg verkligen inte ut att vara störd över någonting utan pillade med sitt hö och sträckte på sig. Inga kolik symptom.

vad tror ni att det är?
Försökte få tag på Jourhavande veterinär men det var inget svar. så jag bestämde mig för att åka hem eftersom att han inte visade några som helst tecken på att må dåligt eller vara besvärad.

Sv: Gasig

Svårt att säga vad som är normalt men en hästs normala tarmjäsning producerar stora mägder gas. När det blir helt tyst är det riktigt farligt.
PL

Har du analyserat fodret?
Om detta hösilage är kraftigare än det förra så är nog det förklaringen. Du kanske får justera foderstaten i så fall.
Man kan även få liknande reaktioner en kort tid efter foderbyte till årets hö.

Jag skulle bli mer orolig om det inte låter och bubblar om magen på hästen. Min herre "sväller" alltid lite när vi tex går över till nytt bete samtidigt som det bubblar och låter mer än vanligt. Så länge han verkar pigg och glad och bajsar normalt så ägnar jag inte det någon större tanke. Så jag tycker inte du behöver oroa dig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 053
Senast: Sel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 994
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 797
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX