Gårdshund? (Hjälp av rasval!)

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Icecool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 7 327
Sv: Gårdshund? (Hjälp av rasval!)

De Hoffar jag har träffat kräver minst lika mycket aktivering som en schäfer, plus att de även haft rätt mycket jakt i sig och haft mycket egna idéer om hur saker ska skötas. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en Hoffe efter de jag träffat.

TS: Berner däremot!! Underbara hundar :)

De Hoffar jag har träffat kräver minst lika mycket aktivering som en schäfer, plus att de även haft rätt mycket jakt i sig och haft mycket egna idéer om hur saker ska skötas. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en Hoffe efter de jag träffat.

TS: Berner däremot!! Underbara hundar :)

Snälla PM:a mig vilka hoffar du har träffat för jag känner inte till någon som är som du beskriver och jag har träffat många!

En hoffe är självtänkande och ofta inte förarvek som en Schäfer men för den skull är den inte träningsvillig.

Ingen av de hoffar jag har träffat stämmer in på din beskrivning. Syrran har en hoffe och jag har även en bekant som föder upp hoffar. Jag tycker det är en väldigt trevlig ras. Men är långt ifrån "expert" på rasen.

Jag tycker Hoffen verkar jätte trevlig på din beskrivning!

Nu kanske jag har fått allt om bakfoten, men om man spårar eller uppmuntrar "det som har med jakt att göra", har de inte en benägenhet att dra efter vilt då?

(Sen undrar jag vad ordet "förarvek" betyder? Som Schäfrar beskrevs :))

Vallhund;
"Själv gillar jag vatten o drag för att aktivera hundar."
Berätta mer? :)
Ska kolla in din väns hemsida, och läsa lite!

Tack alla för alla bra tips och raser, skönt med så bra respons och hjälp! :)
Måste erkänna att jag är något svagare för både Leonbergern och Hoffen! :love:

Hej!
Har du funderat över Grand Danois?
Stor jycke utan pälsvård;)
Absolut den snällaste hundras jag stött på under alla år! Den inger respekt tack vare sin storlek men välter nog hellre folk än biter dom:rofl:
Min hund är med mej i stallet jämt, håller sej på gården och orkar utan problem hänga med när man rider eller kör. Är kolugn inne o vill helst ligga i soffan om hon får.
Nackdelen med rasen är som alla andra stora raser, blir inte så gammal i regel och man ska kolla upp höfterna på dom.
Och så vill i alla fall min ha ett varmt täcke på sej om hon ska vara ute länge när det är kallt. Dom har ju ingen värmande päls alls i den bemärkelsen!
Lycka till!

Jag tycker Hoffen verkar jätte trevlig på din beskrivning!

(Sen undrar jag vad ordet "förarvek" betyder? Som Schäfrar beskrevs)

Tack alla för alla bra tips och raser, skönt med så bra respons och hjälp! :)
Måste erkänna att jag är något svagare för både Leonbergern och Hoffen! :love:

Att spåra har inget med jakt att göra. Man kan ju dessutom spåra personspår. Viltspår kan få en hund att spåra på just vilt men det är inte alls samma sak som att jaga. Det går nog aldrig att få en hoffe att jobba som jakthund. Det finns andra raser som kan det jobbet och som jag skrivit förut är en hoffe en vakthund i grunden. Jag har aldrig hört att någon ens har försökt att jaga med en hoffe. Tror att det är dömt att misslyckas. ;)

Förarvek kan beskrivas som "will to please". Hundens vilja att uppfylla förarens begäran. Border Collie och Schäfer är två raser som kan beskrivas så. Hoffen är det inte alls på samma nivå. De älskar att vara med familjen och att träna men inte på vilka villkor som helst. De ska tycka att utmaningen är rolig för att ställa upp till 100%. Man brukar säga att man måste ha humor för att uppskatta en hoffe och det kan jag skriva under på.

Jag har mailat till några uppfödare och hoffevänner om Ravishings beskrivning att det är rätt mycket jakt i hoffarna. Väntar på svar från dem för att kunna vidareförmedla här senare. Återkommer om det m a o :)

Men Leonberger har väldigt lång päls som det kommer fastna en väldigt massa skit i. Våra grannar har en på sin hästgård och visst är den helt fantastisk och go men PÄLSEN!! :eek: Hårar tussar nästan året om och blir väldigt väldigt skitig av att springa runt i den miljön.. De har tur att den inte rullar sig i massa sörja men det fastnar skit precis överallt! Vi hade henne hos oss i en vecka och vi har aldrig haft så skitigt inomhus ever.. smågrenar, grus, lera.. Hon drog in på en vecka vad våran drar in på ett år!
Det är förövrigt en superdupertrevlig ras men jag skulle satsat på något med Labradorliknande päls om jag skulle ha den springande runt på en gård med djur som får och häst..

Senast ändrad:

en bernersennen!
dom e härliga! men som nån skrev tyvärr inte så långlivade (10 år ca)
pälsen borstar man ibland men man behöver inte göra det varje dag,hålls på gården och är vänliga men "vaktiga", presis i rätt mängd.
vi har haft en förut o nu har vi en valp på 7 månader.

Jag tycker det låter som du söker en Cane Corso.
Trevlig hund, fin med barn och djur. Korthårig i pälsen så kräver minimalt med pälsvård.
Har själv haft en och de är verkligen härliga hundar.
Rasnamnet kommer ifrån latinets cohors, som betyder försvarare och väktare av gården, så det borde ju passa bra :) De är reserverade (det var dock inte våran, älskade ALLA människor. Och kattungar och kaniner osv osv) mot främlingar men inte aggressiv om de inte känner ett reellt hot.
Kolla upp det, tror att det kan vara en ras för er, lycka till!

Det är mycket möjligt att de inte SKA vara så, men de jag har träffat har varit väldigt arbetsnarkomaniga. De har haft väldigt mycket jakt och dragit på rådjur ex., tuffa i psyket bla. var iof ur samma kull ;) så jag ska väl eg. inte uttala mig. Men det är den upplevelsen jag har av rasen så då delar jag väl med mig av den, eller hur? Som sagt, det är kanske inte så rasen ska vara, men fortfarande så finns det individer som har varit så.

Nej, jag vill inte pm:a dig, för jag tänker inte hänga ut den uppfödaren :)

Det är mycket möjligt att de inte SKA vara så, men de jag har träffat har varit väldigt arbetsnarkomaniga. De har haft väldigt mycket jakt och dragit på rådjur ex., tuffa i psyket bla. var iof ur samma kull ;) så jag ska väl eg. inte uttala mig. Men det är den upplevelsen jag har av rasen så då delar jag väl med mig av den, eller hur? Som sagt, det är kanske inte så rasen ska vara, men fortfarande så finns det individer som har varit så.

Nej, jag vill inte pm:a dig, för jag tänker inte hänga ut den uppfödaren :)

Skulle bara vilja veta om den här uppfödaren finns representerad på Hovawartklubbens uppfödarlista?

Ja det gör den :)

Tycker det är tråkigt att du dissar en hel ras p g a att du träffat en kull som verkar vara av föräldrar som inte är rasrepresentativa.
Jag har sett två Papilloner bita folk men för den sakens skull skulle jag inte säga att rasen är bitsk. Blir bara ledsen... :(

Så till TS; köp inte en Hoffe!

*kl*

Keeshond, tycker jag är trevliga som gårdshund betraktat.

"Namnet Keeshond kommer av det holländska smeknamnet för Cornelis. På 1700-talet hette ledaren för den politiska rörelsen Patrioterna Cornelius de Gyselaar och han hade en keeshond. Denna hund kallades därför keeshond efter honom. Keeshond användes som gårdshund och pråmhund. Tycker därför om att ligga utomhus och vakta. Mycket snäll och lydig hund. Snäll mot andra djur och barn. Underbar familjehund men kan vara reserverad mot främlingar, dock aldrig elak." Wikipediastöld:)

Kl

Till ts, hur mycket tid kan du tänka dig att lägga på tex spårning och lydnadsträning på vardags nivå (tänkte hur många timmar i veckan)?
Hur mycket hundvana har du? Vilken storlek vill du helst ha på hunden och hur mycket tid har du tänkt att hunden ska spendera ute på gården ( att hunden går ut och in som den vill eller att du har hunden ute från morgon till kväll eller har du tänkt ha hunden ute hela tiden i princip med bara natten inne)?

Många frågor men det är frågorna jag ställer mig själv inför vår flytt ner till stora huset med kor/tjurar och hästverksamhet. Vi kommer då att ha schäfer eller rottis och vi har båda stor erfarenhet av båda raserna så vi vet vad vi ger oss in på.
Nu bor vi i ett hus på landet med skogstomt och några hundra meter till grannarna och vi ska hämta hem en stor hund i litet format i slutet av veckan som passar mig utmärkt. Hunden kräver mycket motion, är lätt lärd, gillar att träna, älskar barn och katter.

Men det har jag väl inte gjort?? Jag har bara sagt att de jag träffat varit lika krävande som en bruksschäfer och det verkade inte vara vad TS sökte...vi vet väl alla hur mycket träning en sådan kräver, eller hur? Jag tycker hoffarna är fina hundar, men krävande, det var bara det jag menade.

Ja allt är väl en smaksak men jag personligen tycker inte att en LB är långhårig ;) och då hade jag ändå en hane som har mer päls är tikarna. Min fällde inga enorma mängder året runt utan det var 2 ggr om året som det blev mycket annars var det inte mer än vad mina småtibbar gör. Håller man efter pälsen så är den fruktansvärt lättskött, min fick springa lös mycket i skogen och bada i fjärden men inte släpade han in en hel skog i pälsen efter varje gång. En gång fick han mycket skräp i pälsen och det var när han hade legat i en lövhög men det var lätt att skaka ur löven ur pälsen.

Hellre kliva på mjuka hårtussar än att få ett kort pälsstrå i foten (satan vad ont det gör!) ;)

*kl*

Jag tycker att det låter som om en sällskapsgolden skulle passa finfint! Jonstigt att ingen nämnt dem. ^^ Trevlig att ha på gården, lagom stor, lätt att aktivera med vardagssysslor (hämta, släpa, hjälpa till)....
...eller möjligtvis en dalmatiner ifall man vill ha någonting vassare att jobba med.
Personligen tycker jag inte riktigt att korthåriga hundar känns som gårdsjyckar dock, man måste ju klä på dem för att de ska klara en heldag ute under höst/vinter/vår.

Senast ändrad:

Norsk Buhund?

Den bästa gårdshunden vi har haft hemma. Stannade alltid på gården, sa till om det kom någon och kunde verkligen sätta sig i respekt om det var någon "fuling" som dök upp. Det enda den jagade vad möss och det är ju bara positivt.

*kl*

Jag tycker att det låter som om en sällskapsgolden skulle passa finfint! Konstigt att ingen nämnt dem. *ler* Trevlig att ha på gården, lagom stor, lätt att aktivera med vardagssysslor (hämta, släpa, hjälpa till)....

....eller möjligtvis en dalmatiner ifall man vill ha någonting vassare att jobba med.
Personligen tycker jag inte riktigt att korthåriga hundar känns som gårdsjyckar dock, man måste ju klä på dem för att de ska klara en heldag ute under höst/vinter/vår.

Redigering stavfel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka