Gårdshund? (Hjälp av rasval!)

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Icecool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 7 327
I

Icecool

Hejsan!
Jag vet att det finns flera trådar när folk ber om hjälp med val av raser.
Jag har inte hittat någon bra ras för just mig, så jag hoppas att även jag får hjälp. :)

Jag ska inte köpa mig en hund i dagens läge, utan detta är en hund jag ska köpa mig om ett par år.

Jag och min sambo ska köpa en hästgård inom något år. Där ska vi ha liten lantbruksgård med får, mindre hästverksamhet, höns, katter och såklart hund!

Min sambo jobbar sent varannan vecka och jag jobbar halvtid och har börjat förberedelser inför hästverksamheten. Målet är att jag ska vara hemma på heltid med verksamheten.
Barn kommer (förhoppningsvis) inom några år.

Hunden jag är ute efter skall "vakta" gården. Vet inte om ordet "vakta" är det jag är ute efter, men jag vill att hunden ska hålla sig till gården, inte ha någon som helst benägenhet att dra där ifrån och säga till när det kommer folk (typ när sambon jobbar kväll och jag är själv hemma, skulle det vara skönt att ha en hund så man inte "känner sig ensam").

Pälsen ska vara lättskött, inte kräva speciellt mycket, gärna större hundras. Alla raser är välkomna bara de stämmer in på det liv jag kommer ha om några år.
Självklart kommer jag ägna tid till hunden så den får den stimulans och träning den behöver.

Tror jag har fått med allt, men kommer jag på något mer lägger jag till det. Har ni frågor till mig, något som var oklart eller liknande, fråga på.
Kom med idéer, kanske någon annan söker linknade ras? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Sv: Gårdshund? (Hjälp av rasval!)

Berner sennen!

Min plastfarbror och hans fru har en sådan på deras gård och hunden går till stor del fritt på gården både när de är hemma och borta, det är deras andra och jag kan inte tänka mig en bättre gårdshund. Båda har vaktat i den meningen att de ställer bredbent och skäller djupt och ljudligt när någon kommer, en sådan stor bjässe med ett sådant skall är inget någon människa försöker gå fram till. Men sedan när de känner igen personen (eller ser/blir tilsagd att människan är ok) är de världens sötaste, skulle aldrig direkt skada någon men varnar som sagt. Underbara med barn och tåliga.
Enda är väll att det inte är en ras som blir så värst gammal.

(vet dock inte om de två de haft är representativa för rasen som helhet)

Ska den lufsa omkring på gården mycket och också lite på egen hand eller ska den mer vara med er när ni är ute?

Har du tänkt ägna dig åt någon speciell aktivitet med hunden?

Vilken typ av mentalitet trivs ni med?

Ja, de är ju sååå vackra! :love:
Men hur är deras päls? Mycket borstning?
Jasså, hur gamla blir de på ett ungefär? Vet du om de har några andra "sjukdomar" eller liknande inom rasen?
Hur aktiverar man en berner sennen? Vad ska de ha, så de mår bra och känner sig nöjda?

(ursäkta alla frågor, men frågar man inget får man inget veta :))

Jag vill inte ha en allt för självständig ras, som "inte behöver" mig. Men däremot vill jag att den ska kunna lufsa omkring på egen hand. Men att den samtidigt vill vara kring oss, komma när vi ropar ex. Luddigt svar, hoppas du förstod vad jag menar.

Jag har inte tänkt någon speciell aktivitet, är öppen för förslag, annars hade jag nog bara tänkt mig vardagslydnad och lite sök av godis och sånt på hemmaplan (basic nivå).

Jag vill inte ha någon som "är lätt att knäcka" psyket på men inte heller en som är stenhård i psyket. Något där emellan. Förstår du vad jag menar?

Leonberger ?

Min som jag hade borstade jag igenom max en gång i veckan med undantag för perioderna när han fällde men i övrigt en väldigt lättskött päls. Vardagslydnad, lite enklare sök (ex. godis), kanske något spår lite då och då och lite trickträning räcker gott och väl som aktivering åt en LB. En lättsam ras som är lätt att ha och göra med och gärna håller sig i närheten av sin familj även om en del är mer självständiga än andra. Trots sin storlek så tar de inte mycket plats inne, tycker i alla fall jag som jämför med småtrollen som jag har nu ;) men de föredrar att vara ute framför allt när det börjar bli lite kyligare.

Sjukdomar finns inom rasen, det man ska kolla upp är Hd/Ed (som hos alla stora raser), mentaliteten och ögonen. Medellivslängden på rasen är 8 år tror jag men det är inte ovanligt med individer som blir 10 år eller mer. Den äldsta blev över 13 år.

Om rasen låter intressant så kan jag i så fall tipsa om uppfödare i er närhet som ni kan kontakta för mer information och kanske få träffa rasen i verkligheten så att ni kan bilda er en egen bild av den :)

17814084.jpg

Som du beskriver Leonberger, är precis det jag söker! :D

Jag tar gärna emot PM om uppfödare, så vi kan åka och kolla raser mera! Låter väldigt intressant!

PM om var ni bor någonstans så kan jag kanske tipsa om någon i er närhet :)

Jag väntar in min andra leonberger nu i dagarna, har en tre-årig tik hemma redan. Vi bor på bondgård och hon älskar att lufsa omkring på gården, ligger gärna i skuggan och håller koll om somrarna och i närmsta snöhög på vintern.

De leonberger jag träffat (via uppfödaren som jag har tät kontakt med) är lättskötta, trevliga och sociala hundar. Inte jättestark vaktinstinkt, men skäller när det kommer bilar eller människor på gården/tomten och deras djupa skall avskräcker definitivt folk med dåliga avsikter! Att de sen (de jag känner) är gudasnälla och helst vill slicka och gosas med besökaren är en annan sak.

En leonberger ska inte vara översocial däremot, en viss reservation då de möter nya människor är bra. De ska vara nyfikna och kontaktsökande men inte översvallande och hoppa etc.

Jag är jättenöjd med rasen, min tik älskar när det händer saker och mår bra av det, men kräver inte alls aktivering på samma sätt som min BC-korsning gör. Hon tar gärna sovmorgon och är jag sjuk och ligger i sängen en dag är hon överlycklig.

Boka gärna in ett besök hos en leonbergeruppfödare och ta reda på mer om hundarna, känn efter hur det känns!

Glömde - en stor fördel är att de inte dregglar, inte som många andra stora hundraser! Det finns säkert undantag, men inget av de lejon jag träffat gör det.

Senast ändrad:

Glömde - en stor fördel är att de inte dregglar, inte som många andra stora hundraser! Det finns säkert undantag, men inget av de lejon jag träffat gör det.
Jag har träffat en LB som dreglade men han var gammal också så det kan ha varit en bidragande orsak men som du säger så ska de normalt sett inte dregla.

Jag skulle rekomendera en irländsk varghund.

Hade en innan, väldigt trofast hund som älskar att vara ute. Det är en stor hund så passar som vakthund. Behöver mycket motion men det löser ju sig om den ska gå runt på en gård =)

Många av de där stora lurvraserna kan man ju aktivera med dagliga sysslor på gården. Dra skrinda med hö/ensilage till hagen osv. Vet några som har Sennen som låter sin hund jobba på det viset och hunden gillar det skarp. Släpar vattenhinkar och allt möjligt där bak i skrindan.

Det hade jag inte ens tänkt på! Men det måste ju vara jätte bra, de flesta hundar älskar ju att ha "en egen uppgift". :)
Har man en speciell sele på dom då? Eller hur funkar det?

Youweremyangel: Skulle du kunna berätta mer om Irländsk varghund?

Lite knappis

Tänk på att de flesta större hundar dras med olika grader av ledproblem, främst HD. IV lär ofta ha problem med nacke/rygg.
Många av de större raserna har inte så lång livslängd.

En annan populär gårdsvar är den Tibetanska Mastiffen.

Hovawarth!

Berner sennen är tunga o har mkt ledproblem.. fortfarande.

Hoffen är en brukshund o kräver nog lite mer än att lulla omkring på en gårdsplan.

TS kommentar: "Självklart kommer jag ägna tid till hunden så den får den stimulans och träning den behöver."

Hoffen är en mångsidig gårdsväktare! I Tyskland finns två klubbar som verkar för varsin typ av Hoffe. En som avlas för bruks och en som ska vara som urtypen: att kunna vakta och arbeta på egen hand. En Hoffe kräver stimulans och så länge de får arbeta mår de bra. Att få leva ett fritt gårdsliv och hänga med på familjens aktiviteter älskar en hoffe. Att sedan t ex få markera folk i skogen eller spåra tycker de om att göra.

Hur ofta bör man markera folk eller spåra i veckan för att en Hoffe ska må bra?
De är väldigt vackra :)

Vallhund:
Det hade jag inte ens en tanke på, tack för att du sa det.
Har du något bra tips på hur man kan aktivera dom istället?
Jag vill inte påfresta leder i onödan.

Ska läsa mera om Tibetansk Mastiff :) Har du någon erfarenhet av dom?

Visst är de vackra!
Jag vet om hoffar som enbart är gårdshundar men jag tycker att de blir "gladare" av att arbeta. De behöver inte stimuleras genom att springa sig trötta men att arbeta med huvudet är också något man blir nog så trött av. Jag tränar min c:a 2 gånger i veckan med lydnadspass och när det är barmark brukar det bli två spår i veckan. Min hoffa kan inte jobba några längre pass. Då tröttnar hon utan det ska vara korta, intensiva pass om några minuter åt gången så att alltid ha godis i fickan är ett måste. Men jag vet andra hoffar som gör inviter till arbete på eget initiativ. En hoffe vill ha roligt. Det ska hända lite runt den då tycker de att livet leker! Jag vet även familjer som har hoffe som fått barn och då brukar det inte heller bli några aktiviteter i överdrift för hunden men de har anpassat sig bra under den här tiden. Hoffen räknas till en av de friskaste bruksraserna.

Du har fått bra svar av Berin.
Spår är det absolut bästa för alla hundar!
Själv gillar jag vatten o drag för att aktivera hundar.

Känner tyvärr inga TM, men har en internetpolare som har fött upp rasen i många år, Kennel Bod Khyi. Mycket informativ hemsida, blir :love: bara av att se bilderna!
Läs "Leva med en TM" så blir du serverad alla nackdelar med rasen, kort o koncist.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka