Går att lasta men stannar inte inne

Sv: Går att lasta men stannar inte inne

Kroppsspråket är väldigt viktigt. Det vanligaste felet som görs är att man vänder sig om och glor hästen i ögonen samtidigt som man försöker dra den in i transporten. TITTA INTE HÄSTEN I ÖGONEN!!! Före ni börjar lasta, gör några grundövningar. Fäst grimskaftet på andra sidan du står och trä det över nosen och igenom spännet på din sida. Så att repet spänns över nosen och gör grimman obekväm för hästen om den går emot din hand. Så tar du och lär hästen bakka. Stå vänd mot hästen och sätt press på grimskaftet bakåt --> grimman spänns runt nosen och hästen backar. Titta fortfarande inte hästen i ägonen. Kolla fast på knäna. Sedan efter att hästen backar, vänd dig och gå framåt. Följer hästen inte spänns grimman igen och gör den obekväm. Använd ett mjukt grimskaft som inte skadar nosen, inte kedja!!! Kom ihåg att berömma efter varje lyckad manöver. När hästen följer dig nu utan press på grimskafter kan du börja lasta.
Först på rampen, sedan backa ur. Gör det igen tills det går utan press. Så in i bilen till hälften. Sedan ut igen. Ha ingen mat eller annat ätbart i transporten, det bara får hästen att tappa koncentrationen på vad den gör. Sedan helt och hållet in i transporten och ut igen. Oftast går den sista biten ganska lätt. Fortfarande, titta inte hästen i ögonen, och gå själv rakt in som en ledare. Mycket beröm vid varje framgång. Sedan kan man ju se att transporten är vänd så att det kommer mycket ljus in i den att den inte är som ett mörkt hål (som äter hästar...)

Sv: Går att lasta men stannar inte inne

Den här tråden är spännande att följa. Om man kör på "mitt" sätt med att backa av hästen innan den själv backar så ger man den ju också tid att stå i transporten. Min erfarenhet är att tiden de står stilla blir längre och längre. Sen att de inte gillar bommen mot rumpan. Min häst gillar inte det heller även om det inte är ett problem. Jag gjorde så att han gick in så långt att när jag la upp den nuddade den inte honom. Eftersom han då är tränad att stå stilla när han kommit in via tidigare förklarad metod så försvann det problemet. Jag håller tummarna för er allihop. Ta hjälp om ni inte löser era lastproblem. Det finns massor med duktiga människor att be om hjälp. Det kostar en liten slant men det är det värt alla gånger. Vill man åka med sin häst så ska man göra det. Jag vet har haft känslan att jag inte kunde och den nya känslan att kunna är mycket trevligare.
Kram
C

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama