Går att lasta men stannar inte inne

Sv: Går att lasta men stannar inte inne

säger som någon annan redan har gjort: så kan hon inte göra om du redan har gett henne kommandot att backa ut. Du får förekomma henne, och backa-gå upp-backa några hundra gånger, så tröttnar hon tillslut och vill hellre stå stilla (det funkade på min häst). Men jag vill verkligen betona att det är viktigt att du tar alla delar steg för steg, så att du aldrig går längre än vad hästen känner sig komfortabel med. Ha ett kedjegrimskaft under hakan eller ett vanligt om hon är känslig. Ha ett tryck om hon fryser fast, beröm och släpp direkt när hon går fram. Samma sak bakåt.

Lycka till

Tyckte jag gjorde det 100 gånger, men hon hann oftast före... eller så hade jag inte tillräckligt med tålamod. Kedjegrimskaft har jag dock inte testat, är kanske bra med ett lindrigt obehag när hon gör fel.

repgrimma ger ett ännu tydligare och snabbare tryck.

säger som sara-ida: backa femtielva steg bakåt i processen.

skulle inte heller ha så mkt mat just i detta läget då hästen lärt sig att den kan belöna sig själv genom att gå in - ta maten - och utan besvär backa ut igen. den har fått beteendet befäst i det fallet, dvs belöning går utmärkt att få trots att man backar ut.

ta bort maten i detta läget och ge bara när du kan påverka hästens steg, du skall kunna påverka om den tar ens ett halvt steg framåt eller bakåt in och ut och halvägs in och ut och trekvarts in och ut ur trailern och på rampen.

Tyckte jag gjorde det 100 gånger, men hon hann oftast före... eller så hade jag inte tillräckligt med tålamod. Kedjegrimskaft har jag dock inte testat, är kanske bra med ett lindrigt obehag när hon gör fel.

Du får vara snabb som blixten. Säg "back" innan hon ens är inne i trailern. Låt henne bara stå stilla i trailern en sekund och inte ta någon tugga alls - sedan bakåt. Upprepa. Typ! :)

säger som sara-ida: backa femtielva steg bakåt i processen.
hmmmm...när jag backade min så många steg så fick jag skäll av ridläraren på ridskolan och de tog min häst och försökte dra henne in med linor, hon kastade sig och blev genomsvettig och jätteskärrad sedan stod jag där med ett problem som var bra mycket värre än det var från början och en isande rädsla att de skulle anmäla mej för djurplågeri.

hmmmm...när jag backade min så många steg så fick jag skäll av ridläraren på ridskolan och de tog min häst och försökte dra henne in med linor, hon kastade sig och blev genomsvettig och jätteskärrad sedan stod jag där med ett problem som var bra mycket värre än det var från början och en isande rädsla att de skulle anmäla mej för djurplågeri.

jag skrev backa femtielva steg i processen.

med det menar jag inte att backa hästen rent fysiskt : )

och jag menar ett steg fram, TVÅ bakåt, ett fram, två bakåt, femtielva gånger. Inget som man blir anmäld för, hoppas jag! ;)

Människor som vill "hjälpa till" måste man ta avstånd ifrån. De gör ofta skadan 10 ggr värre.

skulle inte heller ha så mkt mat just i detta läget då hästen lärt sig att den kan belöna sig själv genom att gå in - ta maten - och utan besvär backa ut igen. den har fått beteendet befäst i det fallet, dvs belöning går utmärkt att få trots att man backar ut.

Hmm jo det är nog sant. Och jag förstod att det var processen man skulle backa :D Är inget fan av "straffryggning".

Inte läst igenom alla inlägg!
Har också en häst som traskar ur transporten igen...:smirk:
I början var det väl inte så farligt, fick tipset och hjälp av min tränare med att vincha in henne, var lite skeptisk men säger tränaren det så... Usch vad jag ångrar det! gick inte alls, massa grimmor och grimskaft gick sönder, trodde hästen ochså skulle gå sönder ibland:crazy:
Sen fick jag en häst som slänger sig ut och får "panik" när hon känner att hon sitter fast. Nu har det tack och lov blitt mkt bättre men då har jag gjort på mitt sätt!

Tack för att du delar med dig. Det gick sönder en del grejor för mig med, och inte gjorde det saken bättre.

Min häst kan gå 100xfemtielva steg fram och tillbaka när jag ber henne (så länge det passar henne) men ber jag henne om ett enda steg framåt när det INTE passar henne så kastar hon sig och då kvittar det vad man gör, hon rusar BAKLÄNGES i en jä...la fart att man knappt hänger med och det kvittar om man drar/slår whatever bakifrån eller drar fram, värst är om man drar fram då rusar hon bara fortare och fortare tills man hänger som en vante och har ytterligare att antal blodiga sår som ger ytterligare ett ärr eller flera att summera på min nu ganska ärriga kropp (och hon är skyldig till nästan alla ärr). Detta är INTE det första problemet vi tar itu med hon och jag. I annonsen stod det "säljes till någon som har mer tid för henne", borde stått "säljes till någon som har mer tid än det finns att uppbringa för henne":angel:.

För att inte bara prata illa om min häst så kan jag ju tillägga att det finns saker som gör att jag tycker jättemycket om henne. Varje gång jag närmar mej hennes box alltså varje gång inte bara när jag kommer så gnäggar hon lite njukt hon är numera både väluppfostrad och trevlig i andra sammanhang utom detta.
Hon kommer när jag ska ta henne i hagen och sticker huvudet i grimman, hon står stilla i stallgången utan att vara bunden, hon går inte ut ur boxen utan lov även om den är öppen. Hon är inte längre paniskt rädd för kor utan vi kan t.o.m rida i en hage med kor (koskräcken orsakade mej massor av skrubbsår då hon kastat sig och gått omkull UTANFÖR kohagar), kunde inte ens passera förbi dom och det är svårt där vi bor att ta sig NÅGONSTANS utan att passera kor.
Så egentligen är det bara problemet med transporten kvar:bump::bump: men det ser uta att bli ett låååångt kapitel.

Hej!
Jag hade precis samma problem med mitt sto. Gick jättefint att leda in henne, eller skicka in henne, men hon studsade ut i full fart. Var också med om en situation där hon slet sönder ett grimskaft när hon kastade sig ut.

Jag löste situationen genom att köpa en hästtransport med dörrar innanför baklämmen - inte bom efterson jag sett hästar tråckla sig under bakbommar, kan ge enorma ryggskador, samt att en rädd häst kan sparka under en bakbom och träffa människan. Otrevligt.

Nå, sedan tränade jag henne på att bli inskickad. En kompis stod i skötardörren och matade med godis medan jag stängde igen dörren bakom hästen. Sedan band jag fast framtill.
Vid urlastning, släppa loss från grimskaftet först. Inte öppna bakdörren förrän hästen slutar trycka bakåt - vänta ut hästen! Eventuellt muta den med godis.
Tränade många gånger på lastning och stå kvar, innan jag började köra henne alls - i början bara runt stallbacken i en halvminut.

Numera har jag två extremt lättransporterade hästar - aldrig några problem. Stoet som kastade sig ut, går numera mycket raskt in i transporten men vill inte gärna gå ut ur den för hon trivs bra med höet längst fram... Numera brukar jag behöva smacka på henne för att hon ska vilja kliva ur.

Ihärdighet och VÄNTA UT HÄSTEN.

Lycka till!

Har varit med om en sådan häst. Ägarna hade försökt med straffbackning, men det hade bara lett till att hästen backade av ÄNNU snabbare. Det vi gjorde var att vi tog med en hink med MASSOR av godsaker i (äppleklyftor, kraftfoder, morötter osv) in i transporten. Hästen följde lugnt med, och när hästen började backa så ignorerade vi den i princip och började plocka med godsakerna istället (hade lång lina på hästen, så lastaren inte behövde följa med hästen ut). Direkt hästen var ute ur transporten så stannade den, och då var det bara att direkt gå framåt och in i transporten igen. Så höll vi på ett par timmar (måste sett väldigt lustigt ut), och ju längre vi höll på desto mer nyfiken/sugen på godis blev hästen (och trött i huvudet också antar jag), så till slut glömde den att backa ut igen. Efter det har hästen fungerat kanonbra att lasta (har backat av MAX 2 ggr/lastningstillfälle, oftast ingen alls)

Sitter i samma sits med unghäst som går in i transporten men han går tyvärr ut direkt man stöter i bommen eller att han hör någon därbak. Har tränat nästan dagligen i ett par månader men det känns nästan som om han bara lärt sig att backa av allt backande vi gjort. Har satt fast en transportkrubba längst fram i transporten och han går gladerligen in och äter men backar lika snart ut igen. Antagligen är jag inte är någon "ledare" för honom men försöker träna på att han ska flytta sig osv. Tycker att han sköter sig bra med allt utom just lastningen.

Jag förstår att felet ligger hos mig, men känner mig så maktlös och ledsen för det är nog bara att inse att det inte blir något 3-årstest (24 maj) för vår del. Har tränat honom inför det så gott det går här hemma men behöver ett ridhus för löshoppningen. Om jag ska träna och ha tålamod enligt nh-metoden så kanske han går in om några månader, men jag skulle vilja att han går in NU.

(När han var yngre gick han alltid in direkt när jag tränade utan att backa dock åkte vi sällan någonstans, han har heller inte varit med om något traumatiskt som jag märkt.)

Jag löste situationen genom att köpa en hästtransport med dörrar innanför baklämmen - inte bom efterson jag sett hästar tråckla sig under bakbommar, kan ge enorma ryggskador, samt att en rädd häst kan sparka under en bakbom och träffa människan. Otrevligt

Såg en sån transport häromdan, till salu är den också och jag måste tillstå att jag blev aldeles sjuk - till skillnad från min gamla skruttiga... Maken däremot ser inte behovet :cry: nackdelen med att vara gift.

Har inte läst alla svaren.
Men min sköthäst och min förra tävlingsponny gjorde också sådär, gick in snällt men slängde sig ut lika fort igen. Vi använder nu endast fronturlastning så att man bryter att utgången är bakåt!

Börja då med att bara gå rätt igenom trailern, när det går bra börja stanna men gå sedan ut. Det har fungerat jättebra på dessa två!
Ponnyn var med om en olycka och blev därför svår. Nu går hon in och står jättelugnt i trailern. Lycka till!

Vi har dörrar bak på transporten, inte bom.:)

Jag förstår att felet ligger hos mig, men känner mig så maktlös och ledsen )
Pepping..pepping, tänk inte att det beror BARA på dej. Min har jag tagit hjälp till och fått bekräftat att hon verkligen är ett PROBLEM även för proffs som jobbat MYCKET med detta. Vi har så lätt att bli ledsna och frustrerade, med all rätt. Men en dag så förstår man och då kommer det att funka. Jag lovar dej att det är mer än en gång jag tänkt att får jag bara på henne så kör jag direkt till slakthuset. Konstigt att hon inte går på...

Sitter i samma sits med unghäst som går in i transporten men han går tyvärr ut direkt man stöter i bommen eller att han hör någon därbak. Har tränat nästan dagligen i ett par månader men det känns nästan som om han bara lärt sig att backa av allt backande vi gjort. Har satt fast en transportkrubba längst fram i transporten och han går gladerligen in och äter men backar lika snart ut igen. Antagligen är jag inte är någon "ledare" för honom men försöker träna på att han ska flytta sig osv. Tycker att han sköter sig bra med allt utom just lastningen.

Jag förstår att felet ligger hos mig, men känner mig så maktlös och ledsen för det är nog bara att inse att det inte blir något 3-årstest (24 maj) för vår del. Har tränat honom inför det så gott det går här hemma men behöver ett ridhus för löshoppningen. Om jag ska träna och ha tålamod enligt nh-metoden så kanske han går in om några månader, men jag skulle vilja att han går in NU.

(När han var yngre gick han alltid in direkt när jag tränade utan att backa dock åkte vi sällan någonstans, han har heller inte varit med om något traumatiskt som jag märkt.)

Jag är så glad att jag har en hästtransport där hästarna står på diagonalen. Man slipper så mycket lastningsproblem.

Till TS:

Det brukar inte vara omöjligt att hyra transporter som har utlasning där fram. Fördelen då är att man kan gå rakt genom transporten utan att behöva stanna. Brukar vara ett sätt att bryta den onda cirkeln man lätt annars hamnar i.

Mvh

Tora

*knaplån* tränat bägge mina hästar genom att förstgivetvis träna massor ledarskapsövningar och förflyttningar så man har koll på varandras kroppsspråk , sedan har jag använt mig av att de är bekväma djur. Drivit/skickat dem upp på lämmen, där får de stå still i alla fröjd. Gick ned= snurra i trav på liten volt, upp på lämmen igen= gött, skönt och beröm. Efter det höjer jag sakta med säkert kraven. Först kräver jag framhovarna, sedan ett steg fram, och ett till och sedan alla fyra hovar på lämmen , sedan in och stannan inne. Svårast är givetvis att få dem att stanna inne men att backa ut och få snurra är givetvis efter ett tag inte speciellt givande när man i transporten får stå still, vara ifred och kanske äta ngt gott. Numera går de in själva och står still inne. Gäller att ha tålamod.
Mumin

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama