Gångarter

Sv: Gångarter

Det är knappt jag orkar bemöda mig med att svara på ditt inlägg som är så felaktigt det kan vara, men gör det ändå för sakens skull.
Att halvblod skulle ha bättre gångarter är helt och hållet dina egna åsikter. Det finns det inga belägg för alls.
Snarare är många storhästar helt skänkeldöda då många storhästryttare verkar tro att man SKA sitta och driva hela tiden istället för att låta hästen och ryttaren vara i ett samspel och låta hästen vara ifred när den gör rätt.
Att isisar skulle ha dåligt separerade gångarter och dålig trav, galopp och tölt är naturligtvis från häst till häst, men beror till stor del på ryttaren. Det handlar om att RIDA sin häst och inte åka med. Vilket gäller alla hästar oavsett ras...
Att många 5 gångare har dålig galopp är inte heller helt korrekt. De har snarare en flackare galopp eftersom de har passen i sig också, men det betyder inte att den är sämre. 5-gångare kan ha fantastiskt bra galopp.

Vi har olika syn på vad som är bra & inte.Jag vet inte var du varit & sett storhästryttare rida men det lät inte som ett bra ställe.En flack galopp ÄR en dålig galopp, en galopp ska vara tydligt 3 taktig med tydligt svävmoment.
En 4 taktig eller flack galopp(som ofta är 4 taktig) motsvarar inte den beskrivningen & den är, vad du än har för åsikter, ngt man ofta ser hos 5 gångare(& märk väl, jag skrev inte alltid).

Vidare handlade detta inte om 5 gångare kan ha bra galopp, det tror jag visst 5 gångare kan ha, men faktum är att långt ifrån alla har det & det var ngt jag ville påpeka för ts.
Att dessutom ha galopp som endast blir bra i full fart, med ryttare stående i lätt sits mm, är ändå inte vad jag skulle kalla bra gångartskvalitet.

Jag tänkte bara säga: Välkommen till islandshäst världen! Jag har ett helvete med alla gångarter och allt höhö. Men som det nämnts, Islandshästar är inte lätte hästar det, och doom som går på ridskola är oftast duktiga, om man vet hur man ska göra. LYCKA TILL! :)

Väldigt meningslöst inlägg från lilla fröken optimist..

...

Vidare handlade detta inte om 5 gångare kan ha bra galopp, det tror jag visst 5 gångare kan ha, men faktum är att långt ifrån alla har det & det var ngt jag ville påpeka för ts.
Att dessutom ha galopp som endast blir bra i full fart, med ryttare stående i lätt sits mm, är ändå inte vad jag skulle kalla bra gångartskvalitet.

Jag tänkte bara tillägga att 5-gångare kan ha skitbra galopp (min har det. ibland........), dock brukar den vara svårhanterlig i kurvor om hästen har stark pass. Men det står säker redan någon stans :)

Det är knappt jag orkar bemöda mig med att svara på ditt inlägg som är så felaktigt det kan vara, men gör det ändå för sakens skull.
Att halvblod skulle ha bättre gångarter är helt och hållet dina egna åsikter. Det finns det inga belägg för alls.
Snarare är många storhästar helt skänkeldöda då många storhästryttare verkar tro att man SKA sitta och driva hela tiden istället för att låta hästen och ryttaren vara i ett samspel och låta hästen vara ifred när den gör rätt.
Att isisar skulle ha dåligt separerade gångarter och dålig trav, galopp och tölt är naturligtvis från häst till häst, men beror till stor del på ryttaren. Det handlar om att RIDA sin häst och inte åka med. Vilket gäller alla hästar oavsett ras...
Att många 5 gångare har dålig galopp är inte heller helt korrekt. De har snarare en flackare galopp eftersom de har passen i sig också, men det betyder inte att den är sämre. 5-gångare kan ha fantastiskt bra galopp.

Jag gillar ditt inlägg, det är realistiskt! :) Tänkte bara säga det höhö

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
881
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 336
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar