Gångarter

Sv: Gångarter

Nej men precis. ibland behöver man bli påmind om vad man är dåligt respektive bra på :)

Förresten jag tror att min sköthäst är 5 gångare, han gick jättemycket i grisepass i början inte så mycket nu längre!

Även en fyrgångare kan gå i grisepass, om den är otränad och/eller rids dåligt. Definitionen på en femgångare är att den har skritt, trav, galopp, tölt och flygande pass. Grisepass är liksom bara ett taktfel...

Jag fattar inte varför det är så. Jag menar isisar är ju skitfina hästar, så det kan ju inte vara sådär jättesvårt att hitta bra hästar till en ridskola.

Nej, det är kanske inte så svårt att hitta islandshästar till en ridskola, men jag tror att det är svårt att hålla dem gångartsmässigt bra - många, många islandshästar måste ridas regelbundet av en hyfsat bra ryttare, och tappar mycket av att ridas av okunniga, okänsliga ryttare, som ju nybörjare oftast är. Jag tror att det "problemet" är större för verksamheter med islandshästar än för verksamheter med tregångare, just för att islandshästarna har fler gångarter.

Det som jag tyckte var konstigast var inte att man fick överdriva kommandon utan att de inte lyssnade på de kommandona. För när hästen gick samlad borde det ju vara större chans att få tölt än när man rider på långa tyglar i lätt sits i ett försök att få trav. Eftersom jag inte fick tölt i samling tycker jag det var konstigt att den töltade när jag red på låååånga tyglar. :crazy::confused:

Det är inte alls säkert att en häst töltar bäst eller har lättast för att tölta för att man samlar den. En häst som lätt blir passtaktig och har lite svårt för trav kan mycket väl uppföra sig så som du beskriver utan att vara outbildad eller "inte lyssna på kommandona". Det är faktiskt en stor del i att lära sig rida islandshäst - att inse att alla hästar inte är lika, och inte heller svarar lika på samma typ av träning/ridning, utan att man faktiskt måste lära sig lyssna på hästen och anpassa sin ridning efter den....

jag vet att grisepass inte är en gångart, det var inte så jag menade. Jag har för mig att ägaren har sagt att den var 5 gångare, men jag har ju ridtit den mer som tregångare så jag är inte säker.
Sen det med att man måste rida dom olika, så är det ju med alla hästar, det jag tyckte var konstigt var att hon sa att jag skulle göra så för att få tölt eller trav och att den sen lyssnade på raka motsatsen. Hon borde väl ändå veta hur hennes hästar funkar? Jag hade aldrig sagt till någon att sitta ner om jag visste att hästen inte töltade förrän man reser sig. Det är ju korkat. Det fanns ju inte så många hästar så hon som äger dom borde ju veta hur de funkar om hon har lektion med dom varje dag. Då får man ju hellre anpassa instruktionerna till varje häst. Vi var ju bara två!

Hm, det är ju lite klurigt det här med femgångare:smirk:.
Ok, ridläraren bad dig sitta ner för att tölta men det funka inte, kanske satt du inte ner på rätt sätt? Eller gjorde något annat fel som du inte var medveten om själv?
Vår femgångare har superbra tölt om man gör precis rätt, men kommer man fel i sadeln eller blir hård i handen, eller glömmer eftergift, eller något annat av hundra möjliga fel, då blir det bara grisepass. Enda säkra sättet som också nybörjare klarar att tölta henne är på lång tygel för då räcker det med att ryttaren sitter stilla och låter hästen göra jobbet. Men med en ryttare med lite mer kunskap så kan det bli tölt med tygelkontakt i alla tempon.
Varje ny isis man rider är ett äventyr:D

Jag har ridit på ridskola med islandshästar i 12 år. Jag tycker att hästarna är välutbildade. Klart att inte alla hästar har klockrena och taktsäkra gångarter, men hade de de skulle de antagligen inte vara ridskolehästar. Jag tycker också att det är bra att rida hästar som inte går "perfekt" första gången man rider dem. Vad ska man då lära sig?? Det roligaste är väl när man lyckas med något man kämpat med ett tag.

Ja, det är mycket möjligt, man är ju ingen mästare i början precis!:angel: Jag ska ge det en chans till, men jag får se hur jag gör. Det var inte bara hästarna som fick mig att tvivla, men hade allt annat varit bra så hade jag nog inte brytt mig om de sakerna.
Vet inte om jag är petig eller bortskämd med bra anläggningar, men det var en hel del småsaker som inte var helt hundra eller vad man ska säga. Tex är det inte lika kul att rida utomhus på vinter i snöslask och minusgrader.

Nä fy nu har jag klagat tillräckligt för ett helt år, känner mig som värsta gnällkärringen!:angel:

Hur som helst, tack för era svar. :)

Ja, det är mycket möjligt, man är ju ingen mästare i början precis!:angel: Jag ska ge det en chans till, men jag får se hur jag gör. Det var inte bara hästarna som fick mig att tvivla, men hade allt annat varit bra så hade jag nog inte brytt mig om de sakerna.
Vet inte om jag är petig eller bortskämd med bra anläggningar, men det var en hel del småsaker som inte var helt hundra eller vad man ska säga. Tex är det inte lika kul att rida utomhus på vinter i snöslask och minusgrader.

Nä fy nu har jag klagat tillräckligt för ett helt år, känner mig som värsta gnällkärringen!:angel:

Hur som helst, tack för era svar. :)

Känns det inte rätt så är det ingen ide att fortsätta.
Jag var runt på de ridskolor som finns runt om GBG innan jag bestämde mig, red tur på två och var på en kurs på en.

Det som fick mig att välja till slut var instruktören, vi klickade och jag kände verkligen att jag lärde mig nåt varje gång.
(Och att det fanns ridhus... Vilket bara var fallet på två av ställena.)

Hoppas att du kan hitta ett ställe där du trivs, kanske kan du åka på helgkurser om du inte har något ställe nära förutom det du var på.
Eller rida för instruktör på hästen hemma?

Jag har fått en del tips om andra ställen inte alltför långt hemifrån så jag ska definitivt kontakta dom. Sen har jag också funderat lite över att rida hemma, det finns ett ridhus på ridavstånd som jag ska kolla om man får hyra. Måste ju prata med ägaren också i så fall ,men jag tror inte hon har något emot att hästen får lite träning.
Tack för alla svar!

Kort och gott, RIDSKOLEHÄSTAR som ska ridas av ovana ryttare. De ska vara lugna, mjuka att sitta på och oftast kan de inte så mycket av de högre skolorna. Även lätt för att tölta eller gå i något liknande, men som sagt bara de är mjuka.

Kort och gott, RIDSKOLEHÄSTAR som ska ridas av ovana ryttare. De ska vara lugna, mjuka att sitta på och oftast kan de inte så mycket av de högre skolorna. Även lätt för att tölta eller gå i något liknande, men som sagt bara de är mjuka.

Jag håller inte helt med dig om det. Jag anser att en bra ridskola skall ha alla typer av hästar - visst skall de riktigt lugna och trygga nybörjarhästarna finnas där, men också de med lite mer nerv och vilja för de ridskoleryttare som kommit längre. Och välskolade kan alla hästar vara, oavsett "typ" av häst!

Jag red i många år på ridskola på stor häst, och där jag red vill jag påstå att alla hästar och ponnyer var utbildade till åtminstone lätt A - nivå i dressyr och kunde gå lätt C - lätt B hoppning. Och där fanns allt från "lätta" nybörjarhästar till sådana som krävde duktigare ryttare. Det var en rätt så stor ridskola, så alla hästar behövde ju inte gå alla lektioner, utan vissa hästar gick bara i de duktigare grupperna.

Det jag tror ofta är problemet med ridskolor med islandshäst är att det är relativt små ställen med få hästar, och då är det nog svårare att hålla uppe kvalitén på hästarna. Dessutom är det ju många ställen som börjat med turridning och sedan gått över till att även erbjuda lektioner. Och en turridningshäst har ju ett delvis annat jobb än en ridskolehäst! Turridningshästen tycker jag skall vara det du beskriver, medan ridskolehästen ju faktiskt skall klara att lära folk att rida!

Håller verkligen med. På den ridskola jag rider på med "vanliga" hästar finns det alla sorters hästar och det finns absolut inget som säger att en häst inte kan vara både lättriden och lugn nybörjarhäst och samtidigt vara otroligt välutbildad som man kan ställa högre krav på med en duktig ryttare.
Jag rider mycket ponny och många av de supersnälla ponnysar jag hade när jag var 8-9 år och kunde åka runt på har jag fortfarande (de som finns kvar på ridskolan) nu 10 år senare. Och de går lika fint som de stora dressyrhästarna. Självklart finns det såna som har lite svårare för högre arbete också, men våra instruktörer brukar också rida ponnysarna imellanåt för att de ska hålla sig fina om de går mest nybörjarlektioner. Kanske har jag blivit bortskämd med bra hästar, men jag har fått höra från andra som varit där jag var att det inte bara var inbillning:angel:

Men hästen hon red var en ridskolehäst och nu menar jag inte att alla ridskolehästar är av samma typ men de är oftast en stor skillnad mellan riskole/turridningshäst och en privat häst. Det går inte att jämföra så om man ridit en privathäst innan.

Klart inte hästen är lika utbildad, den går ju med en massa olika folk som rider på en massa olika sätt!

Ville bara tillägga att hästen jag ridit hemma är en föredetta ridskole/turridningshäst.;)

Min erfarenhet är att en bra ridskola har bra instruktörer och tillridare som rider till hästarna ofta och bra, för att de ska klara att både rutinerade och orutinerade elever rider dem på lektion. I det här fallet finns det ingen bra instruktör med bra ridvana som kan rida till hästarna och det märks naturligtvis på hur hästarna är. Tyvärr är det den här typen av ridskolor och turridningsställen som förstör för de seriösa ställena, men så länge det inte finns någon reglering om hur välutbildad och hur duktig man måste vara för att bedriva den här typen av verksamhet är det tyvärr så här det blir. Lycka till med att hitta något annat ställe du trivs på! Då kommer du snart att se hur underbara våra härliga isisar är i alla gångarter... :love:

Jag hoppas, tyvärr finns det inte så många som bedriver ridskola, men jag har hittat ställen där man kan ta privatlektion på deras hästar, så jag funderar starkt på att ta mig en liten tur dit.
Tack för hjälpen!

Jag är inte minsta förvånad, som vissa verkar bli över vad du skriver.
Ser sånt här väldigt ifta.
& hästen du red verkar vara outbildad & dåligt riden helt enkelt.
Men detta med att du måste sitta i lättare sits i trav & mana på galoppen så pass mkt handlar på en majoritet av islandshästarna oxå om dålig gångartskvalitet.

Som sagt, så behöver man inte rida på ett hbl tex, därför att de har stabila grundgångarter.Många islandshästar har mkt dålig trav, galopp & tölt, hur dessa ser ut & i vilka kombinationer beror på individen men 5 gångare är kända för att ha sämre galopp & i många fall trav.
Inte för inte amn kallar det 5 gångsgalopp:angel:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
881
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 336
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar