Gångarter

Elina8

Trådstartare
Hej, jag har varit medryttare på en isis i drygt ett år. Idag var jag och provred på en islandshästridskola och det var första gången jag red en isis förutom en gång när jag var liten och förutom den jag rider hemma då!
Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men det blev i alla fall inte alls som jag tänkt mig. Jag har ridit i 12 år på vanlig ridskola och där har de väldigt fina och duktiga hästar och ponnysar.
På provridningen fick jag och min kompis isisar som läraren sa var väldigt stabila. Och de var fina och det gick jättebra så länge vi skrittade. Sen skulle vi prova tölt och hästen jag red var väldigt passtaktig så vi fick nästan ingen tölt alls, sen när vi skulle trava var man tvungen att verkligen överdriva fram med tyglarna och resa sig i lätt sits för att det skulle bli trav och så fort man satte sig ner och försökte ta i tyglarna, de var inte ens sträckta, utan hängde och dinglade på halsen, så började hästen tölta.
Jag förstod ingenting, när jag jobbade mot tölt blev det inget att skryta om, men när man bara drev på i lätt sits och långa tyglar, DÅ TÖLTAR DEN!
Men sen när vi skulle galoppera, först vill den inte alls, och läraren sa att jag måste följa med den framåt och jag fick nästan kasta mig fram för att få galopp! När vi väl fått galopp sprang den bara på och kunde inte ställa utan sprang på helt rak i en båge över kortsidan, inga hörnpasseringar där inte!!

Den jag rider hemma har aldrig varit sån, den tar hjälper och går i alla gångarter (lite svårt för tölt bara) klart han kan falla ur ibland och byta mellan gångarterna, men inte alls så här!!
Den jag rider hemma går att rida i form i både trav och galopp, lite svårt att få tölt, men då går den ju också i form.

Är det vanligt att isisar är såhär eller var detta ett skräckexempel???
Har ju bara den där hemma (som jag rider i stort sätt som en vanlig häst) att jämföra med.

Senast ändrad:
Sv: Gångarter

Finns det ingen som kan lämna en enda liten kommentar,vad som helst, nån borde ju veta lite iaf.:confused:

ett perfekt exempel på att det inte alltid är så lätt att rida islandshästar!:D ¨Många som rider turridning tycker dem kan direkt och att det är inga problem. Islandshästar är också dem olika, alla ponnyer och store hästar är väl knappast exakt likadana?
En del isisar travar på volt i fin form medans andra knappt kan balansera sig i trav på fyrkantsspåret. Likadant med dem andra gångartrena. Islandshästar är olika!:)

(fast sen beror ju mycket på ryttaren och hur man har bekantat sig med hästen)

En av svårigheterna med att rida islandshäst är just att de kan vara så himla olika! Med "vanliga" hästar är det ju oftast så att om du kan få en ett gå i skritt, trav, galopp så kan du få de flesta att göra det (sedan blir det kanske inte bra alla gånger på tregångare heller...). Men att du lyckas få en (eller flera) islandshästar att gå i önskad gångart betyder inte automatiskt att du kan få alla islandshästar till det. Det låter som om den isisen du rider hemma är lite som min; stabial grundgångarter, dressyrriden, men lite svårt för tölten. Troligtvis har den lättast att tölta i ett lite långsammare, samlat tempo? Ett exempel på en helt annan typ av häst är min sambos sto, hon är femgångare och kan vara mkt passig. Då hon är otränad eller ovillig kan det enda sättet att få henne att tölta vara att bara ge långa tyglar, inte störa och låta henne hitta tölten själv!
Det jag vill få fram med denna utläggning är att du måste rida många isisar för att bli bra och lära dig allla komplicerade nyanser hos rasen!

Men sedan måste jag säga att jag hade förväntat mig att ridskolehästar skulle vara lite mer välridna än det du beskriver! En tränad islänning ska du inte behöva kasta in i galopp eller stå i lätt sits för att trava. Att till exempel stå i lätt sits i traven kan vara något man gör under en övergångsperiod med unghästar eller otränade/felridna hästar, men inget man ska behöva göra på en vuxen, välriden häst:eek:
Mitt tips är att testa någon annan ridskola också om det finns någon i närheten. Eller be om att få kolla när de håller lektioner för andra så du kan se om det alltid går till såhär eller om du bara hade otur med den hästen.

Jodå den jag rider hemma töltar bara väldigt lugnt, men den hästen som ägaren rider töltar skitfort, så om hon ska tölta får jag galoppera och när jag försöker tölta får hon skritta eller trava väldigt lugnt, för att min häst inte ska hamna efter, för då går den över i trav för att hinna ikapp:p
Jag vet såklart att alla hästar är olika, det är ju bara att kolla på de som står i vårat stall. Jag hade förväntat mig att det skulle vara annorlunda från vanlig ridning, men inte alls såhär. Jag är ju nybörjare på isisridningfronten, men det kan ju inte bara vara på grund av mig eller?
Läraren sa att deras hästar lyssnade mycket på sits och att tygel och underskänkel var sekundära hjälper, och jag sa att så e den jag rider hemma med, lyssnar på sitsen alltså. Det räcker att jag andrar sitsen lite (inte flytta hela kroppen som hon sa till mig att göra) så börjar han trava eller stannar.
Tyvärr vet jag inte om det finns så mycket att välja på, har kikat runt och detta var den enda jag hittade.

Jag tror jag ska åka dit och titta när de har lektion, det var ett bra tips.;)

Förresten finns det inte typ någon förening som man kan gå genom för att hitta ridskolor nära där man bor? Jag letade på eniro och där hittade man inte mycke kan jag säg.

Ja, ge stället en chans till om det är det enda som finns i närheten. Du kan ju också försöka prata med ridläraren om att det inte blev som du förväntat dig och se vad hon svarar på det. Men om det inte verkar bra så strunta i det, du måste ju känna att du lär dig något vettigt.

Annars kan du kanske istället lägga pengarna på att åka på någon kurs eller läger där man kan hyra/låna häst? Kolla på de närmaste lokalklubbarnas hemsidor och se om de ordnar något. Från lokalklubbarnas hemsidor kan man också ofta klura ut vad för folk som håller på med isisar i området, om det kanske är någon som håller privatlektioner eller liknande.

du kanske fick en "okänslig" häst dina första gånger efter som ridläraren inte visste hur du red? hästen var ju lugn och de lugna ridskolehästarna är, enligt min erfarenhet ganska orena i gångarterna och svåra att få att gå fint.
Gissar att din medryttarhäst är 4-gångare? Det kan ju bero på om hästen (på ridskolan) i fråga är femgångare. I så fall så är det oftast svårt att få dom att gå i rena gångarter om man inte har bra erfarenhet av dessa. Vi har en liknande häst på stallet jag rider. en 10-årig ganska outbildad ny ridskolehäst som är änglasnäll fast han mest går i pass. så i galoppen t.ex är de bara att driva fram i galopp. men nu har han pausat för att tränas upp... jag kan oxå ha helt fel! :crazy::angel:

Problemet är bara att jag inte kan åka på privatlektioner och vi har ingen paddock eller så hemma så jag kan inte ta dit en tränare heller. Så ridskola är egentligen enda alternativet för mig att rida lektioner. För jag tror inte att man kan få en tränare att typ cykla med en där hemma på grusvägen:p

Jag tror det, den var väldigt lugn, fast pigg! Läraren sa att den var "stabil" och att de valde den på grund av att de inte visste hur mycket jag kunde. Så det kan nog ha varit så. Men samtidigt sa hon att de var väldigt heta när man red ut. Och att de uppmuntrade allt driv framåt och aldrig tillrättavisade dem när de drev fram, så länge de inte var olydiga! Jag tyckte ändå att de var pigga i paddock, inte så att de blev svåra att kontrollera men ändå mycket framåt, tänk då hur de är ute! Och hur går det då för nybörjarna undrar jag?! Jag är ändå långt ifrån nybörjare även om jag e ny på isis, men hur f*n gör de med nybörjarna??:confused:

Förresten jag tror att min sköthäst är 5 gångare, han gick jättemycket i grisepass i början inte så mycket nu längre! Men jag har för mig ägaren sa det. Har iofs ridit honom mer som en 3gångare, eftersom jag inte kan så mycket om isisridning, det var därför jag ville börja på en sån ridskola för det hade ju varit roligt att lära sig. Han är väldigt duktig den som jag rider med hemma, han har blivit lite tävlad med innan han kom till oss. Men visst blir det en del tölt emellanåt. Han brukar styra det där lite själv just för att jag inte vet riktigt, men jag känner ju tydligt när han går över. Han är också ganska passtaktig som läraren sa att den hästen jag red var. Men jag vet inte om den var 4 eller5 gånger.

Senast ändrad:

Jag rider också på ridskola. Har en egen isis hemma som jag kan trava, galoppera och tölta med utan problem. Behöver bara tänka vad jag vill att han ska göra. MEN på ridskolan är det som du säger:

Ska man trava måste man ha lååånga tyglar och stå upp i stigbyglarna -Och om det ens blir trav så fort man sätter sig ner eller tar i tyglarna så bryter hästarna av till någon annan gångart.

Många av dom är hårda i munnen, drar tyglarna ur händerna osv.

Det är ingen klass på hästarna på denna ridskola i varje fall...

Jag fattar inte varför det är så. Jag menar isisar är ju skitfina hästar, så det kan ju inte vara sådär jättesvårt att hitta bra hästar till en ridskola. Den jag rider var på turridningsläger innan och jag tror inte ägaren betalade extremt mycket för den eftersom hon köpte den mest som sällskapshäst, men jag vet inte.
Har verkligen letat efter ridskolor. men det verkar bara finnas ett par vanliga och denna för isisar då. Men jag tror jag ska dit och kolla på något lektion.
Det som jag tyckte var konstigast var inte att man fick överdriva kommandon utan att de inte lyssnade på de kommandona. För när hästen gick samlad borde det ju vara större chans att få tölt än när man rider på långa tyglar i lätt sits i ett försök att få trav. Eftersom jag inte fick tölt i samling tycker jag det var konstigt att den töltade när jag red på låååånga tyglar. :crazy::confused:

Ja, på vanliga ridskolor -med vanliga hästar är det alltid bra hästar tycker jag. dom är välutbildade -just för att man ska kunna lära sig saker på dom!

men på isisridskolor verkar det inte vara så, iaf inte dom jag har stött på. fattar inte varför dom har så svårridna hästar!? Det ska ju vara precis tvärtom.

Vissa hästar gillar ju att tölta på långa tyglar, vissa blir spända om man försöker samla ihop dom och då funkar tölten bättre i en friare form. Men så ska det ju inte vara med hästarna på en ridskola -dom ska ju vara välutbildade och klara det mesta! så att man lär sig något

Ja, det tycker jag med. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Vet inte om jag ska rida kvar på min gamla vanliga ridskola men jag tycker det har blivit sämre där, får inte ut så mycket där förutom att jag älskar hästarna. det är väl det enda jag kommer sakna. Men samtidigt tycker jag att det är bra att hålla igång ridningen, så man inte tappar. ska det vara så omöjligt att hitta en bra ridskola liksom? Det behöver inte ens vara islandshästar, men jag vill utvecklas och få ut något, man lägger ju ner rätt mycket pengar liksom.

Jag tycker det är svårt att hitta bra ridskolor! Ridgrupperna är alltid så stora -många som rider i samma grupp, vilket gör att man får lite hjälp och stöd. Dessutom är inte alla ridlärare engagerade i sina elever heller.

Självklart är det bra att hålla igång ridningen, men att betala en massa pengar och inte få ut något av det är inte roligt. Man vill ju lära sig saker. Jag började på ridskola nu endast för att få rida andra hästar än min egen, men än så länge har jag inte fått ut så mycket utav det.

Det är bättre att gå kurser och rida privatlektioner, sådant lär man sig massor på!! :) Det blir mer individuell träning då och man slipper göra sånt man redan kan bara för att dom andra i gruppen inte kan...

Ja, det är därför jag fuderar på att sluta på den ridskolan där jag går nu, och letar efter någon annan. Jag vet att det finns ett ridhus på ridavstånd från stallet, vi pratade redan förra året om att fråga om man fick hyra det nån gång. Kanske borde ta tag i det nu och se om man kan få dit en tränare.
Ska ge denna ridskolan en sista chans och åka och titta på en lektion, men jag vet inte, jag fick ingen bra känsla riktigt.:crazy:

Ja, det är därför jag fuderar på att sluta på den ridskolan där jag går nu, och letar efter någon annan. Jag vet att det finns ett ridhus på ridavstånd från stallet, vi pratade redan förra året om att fråga om man fick hyra det nån gång. Kanske borde ta tag i det nu och se om man kan få dit en tränare.
Ska ge denna ridskolan en sista chans och åka och titta på en lektion, men jag vet inte, jag fick ingen bra känsla riktigt.:crazy:

Jag tror det är bättre med privata lektioner. Men då ska man hitta en bra tränare också! :) Det är inte alltid det lättaste.

Jag får se om jag fortsätter på ridskolan sen nästa termin, ska rida terminen ut iaf och se om jag får ut något utav det eller inte. Lär mig mycket på min egen häst också, men då har jag ingen som kan reflektera med mig om rätt och fel osv.

Precis, det är det jag känner med, det är ju lätt till att man slörider lite om man inte får någon inspiration utifrån och jag tycker det är lättare att ha någon som coachar om vad man behöver ändra på. Det man gör fel ser man ju oftast inte själv förrän någon påpekar det, man gör ju inte fel med mening liksom:angel:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
881
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 336
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar