L
leva11
Hej jag skriver ang att vi har lite problem med hö givan här hemma till våran gamma ponny,
Våra tre hästar går nu tillsammans och har fri tillgång till hö (rundbal) i hagen.
problemet är att när dom stora hästarna har ätit sig mätta så går dom och gör annat i hagen vilar eller går ut längre i hagen sen går dom tillbaka på kvällen och äter hö igen.
Men ponnyn är en 23 årig C ponny och han äter hela tiden och smällfet är han och han slutar ju aldrig heller att äta och det går åt mer hö nu en vanligt när han får va med i hagen vid rundbalen,
Som det går åt alldeles för mkt hö har våran bonde räknat ut och då funderar vi på om ponnyn ska få gå ensam i en hage och man portonerar ut till han i stället för det är ej bra för ponnyn att äta så mkt och då undrar jag kan det va därför han har å mkt gaser i magen med han fiser jämt ?
Frågan är om vi ska ställa han i en hage själv som han ej släpper fram dom andra två till rundbalen??
Och hur mkt ska han ha ca då ??
Det är en newforest 23 årig i dag rund och fin och glansig i pälsen
Hästen rids tre dagar i veckan bara och då tar ridturen ca en timme per gång
Han får vitaminer och mineraler men inget havre eller nått bara hö i dag
6kilo klarar sig den på det men jag tycker det låter lite??
jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite råd ang detta
för så här går det ej att forsäta med han kommer ju falla i hopp annars
Ha det bra
Våra tre hästar går nu tillsammans och har fri tillgång till hö (rundbal) i hagen.
problemet är att när dom stora hästarna har ätit sig mätta så går dom och gör annat i hagen vilar eller går ut längre i hagen sen går dom tillbaka på kvällen och äter hö igen.
Men ponnyn är en 23 årig C ponny och han äter hela tiden och smällfet är han och han slutar ju aldrig heller att äta och det går åt mer hö nu en vanligt när han får va med i hagen vid rundbalen,
Som det går åt alldeles för mkt hö har våran bonde räknat ut och då funderar vi på om ponnyn ska få gå ensam i en hage och man portonerar ut till han i stället för det är ej bra för ponnyn att äta så mkt och då undrar jag kan det va därför han har å mkt gaser i magen med han fiser jämt ?
Frågan är om vi ska ställa han i en hage själv som han ej släpper fram dom andra två till rundbalen??
Och hur mkt ska han ha ca då ??
Det är en newforest 23 årig i dag rund och fin och glansig i pälsen
Hästen rids tre dagar i veckan bara och då tar ridturen ca en timme per gång
Han får vitaminer och mineraler men inget havre eller nått bara hö i dag
6kilo klarar sig den på det men jag tycker det låter lite??
jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite råd ang detta
för så här går det ej att forsäta med han kommer ju falla i hopp annars
Ha det bra