Gammal hund

B

**BORTTAGEN**

Jag har en 12 år gammal labrador, som börjar få lite krämpor, han snubblar i skogen ibland (frambenet viker sig) sen har lite knölar här och var, men oftast pigg han går en 1-2 km promenader varje dag. Men när avgör man att det är dags för honom att få sluta, han är ju väldigt pigg vissa dagar och andra dagar så ligger han mest och sover, sådana dagar kommer han knappt och hälsar när man kommer hem.
Sådana här gråa och tråkiga dagar kommer ju tankarna på slutet.
Matte

Så länge din hund inte har ont har den ju rätt att vara gammal, eller hur. Att bli trött och lite knackig är naturligt när man åldras, oavsett om man är hund eller människa. Du märker säkert själv den dagen han inte mår bra längre. Det gäller bara att inte blunda för faktum och utsätta sin vän för ett längre lidande än nödvändigt. Var istället glad den dag det händer att ni hade fina år ihop och att din vän slapp leva med smärta.

det är precis likadant med min tant. hon snubblar, o så fort hon "gjort sitt" så vill hon inte gå längre, utan sätter sig ner o rör sig inte förrns vi vänder.. :(

Jag läste en jättebra sak för länge sen som jag faktiskt har som rättesnöre för ALLA djurslag: Så länge hunden uppskattar mat och promenad får den leva. Promenad är förståss just det, en nosa-kissa-sväng, inte långturer i skogen.
Sen tycker jag att mina djur har sagt ganska tydligt att "nu vill jag inte längre". Då gäller det att låta dem få en lugn död, inte vänta "bara lite till" för sin egen skull.
Att avliva sitt älskade djur är så fruktansvärt tungt. Just när sprutan sätts i nålen/slaktmasken sätts mot pannan vill man bara säga NEJ! :(. Men man får komma ihåg att det inte är vi som bestämmer ATT djuret ska dö, vi bara bestämmer NÄR.

det är jobbigt att ta en avgörelse när det gälder äldre hundar,men så lenge du ser att den inte lider och du kan se i ögonen att det ennu finns en gnista,så har den det bra än så lenge.
kram

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 792
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 368
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 702
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka