Gamla symaskiner, serviceförsök...

@Monstermom fräckt! Du kan göra en halsduk åt mig i det mönstret å färgerna :D

No problem! Räcker det om den är... 5 cm lång? :angel: :laugh:

Gjorde ett försök till, bytte färg så man kan se maskorna lite tydligare
8PoJgFz.jpg


Väääänta lite nu... Det där är ju inte alls samma!? O_o
På fullt allvar, såg det inte förrän nu när jag la upp bilden...
Vafanken?
 
No problem! Räcker det om den är... 5 cm lång? :angel: :laugh:

Gjorde ett försök till, bytte färg så man kan se maskorna lite tydligare
8PoJgFz.jpg


Väääänta lite nu... Det där är ju inte alls samma!? O_o
På fullt allvar, såg det inte förrän nu när jag la upp bilden...
Vafanken?


Den här ser väl mer ut "som den ska" eller?


Förresten det där när det är tre pilar.... Det är tre rader i själva mönstret - kan det ha något med det att göra?
 
Den här ser väl mer ut "som den ska" eller?

Tycker du? Den var ju jämnare iom att jag inte gjorde så många misstag, men själva mönstret ser helt annorlunda ut för mig?
Mönstret:
vdDtXgj.jpg


1:a försöket:
zwDtj2t.jpg


2:a försöket:
8PoJgFz.jpg


Andra försöket är ju helt jämnt, symmetriskt eller vad man nu ska kalla det? Medan första försöket - i alla fall på övre halvan - är förskjutet åt varannat håll, vilket för mig ser ut mer som hur grundmönstret ser ut?

Jag gav i alla fall upp mönsterhjulen för kvällen och har försökt med det jag provade igår(?) med att göra mönster själv genom att lägga in andra färger. Jag tror jag behöver ett mönster att följa dock! :laugh:
gpx8Iyq.jpg


Fick till övergångarna jämnare nu så det inte blir så mycket hål (även om det är ett par... :cautious:), men själva "bilden" blev ju ful som stryk! The 80s have returned, eller nåt. :laugh:
 
Tycker du? Den var ju jämnare iom att jag inte gjorde så många misstag, men själva mönstret ser helt annorlunda ut för mig?
Mönstret:
vdDtXgj.jpg


1:a försöket:
zwDtj2t.jpg


2:a försöket:
8PoJgFz.jpg


Andra försöket är ju helt jämnt, symmetriskt eller vad man nu ska kalla det? Medan första försöket - i alla fall på övre halvan - är förskjutet åt varannat håll, vilket för mig ser ut mer som hur grundmönstret ser ut?

Jag gav i alla fall upp mönsterhjulen för kvällen och har försökt med det jag provade igår(?) med att göra mönster själv genom att lägga in andra färger. Jag tror jag behöver ett mönster att följa dock! :laugh:
gpx8Iyq.jpg


Fick till övergångarna jämnare nu så det inte blir så mycket hål (även om det är ett par... :cautious:), men själva "bilden" blev ju ful som stryk! The 80s have returned, eller nåt. :laugh:
Ah, det har du rätt i.... :)
 
Fast nä, den här biten får du fundera vidare på så länge. :sneaky:

arZTCKn.jpg


Det finns helt klart mönster med i alla fall tre pilar under R, och jag tror jag sett något med fyra när jag bläddrat också.
wtf?

Och det här förstår jag inte... :o

Alltså.Om man tittar på själva mönstret så är det ju tre rader där det är som bredast, en rad minskning, en ökning, tre breda - eller tänker jag fel?
 
Alltså.Om man tittar på själva mönstret så är det ju tre rader där det är som bredast, en rad minskning, en ökning, tre breda - eller tänker jag fel?

Hm. Du menar att varje sån "bubbla" är tre varv hög? Jag vet inte, jag kan aldrig räkna ut vad som är en hel maska och vad som bara är random squiggly tråd... :o

OK, men om det är så, vad betyder det då att det är tre pilar under R då? Fotade ju klantigt, men jag har kollat i boken nu på den delen som inte kom med, och det är samma garnfärg de första fyra raderna (sen är det byte till fyra rader med andra färgen), hänger det ihop med något?

Vad som händer när man kör över nålarna med mönsterknappen nertryckt är att den sätter vissa nålar utanför arbetsläge, typ pausar dem. Så när man kört en rad med en siffra i F-kolumnen så är vissa nålar inte i arbete, och de är pausade tills det kommer en rad med en knapp nedtryckt i E-kolumnen. (När man kör över nålarna med en sån knapp nere så ställs alla nålar i arbetsläge igen, som en reset.) Så i det här mönstret börjar man med att sätta vissa nålar ur spel, kör tre rader med dessa i pausläge, kör tre rader till utan att ändra på något, och så en rad med resetknappen i läge...

Vad siffrorna på mönsterratten betyder vet jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att de bestämmer vilka nålar som ska pausa? Formen på hjulet avgör hur många nålar (typ varannan, hoppa över två pausa en, hoppa över fyra pausa två, osv), och ratten varifrån hjulet ska börja räkna?
 
Har en ny gissning på pilarna:
Tre är max antal de kan trycka på vare rad utan att det blir plottrigt. Är det fler rader än så som ska stickas på samma inställning blir det fler rader där endast de pilarna står. Typ två rader med två pilar på varje = fyra stickade rader med oförändrad inställning.
 
Har en ny gissning på pilarna:
Tre är max antal de kan trycka på vare rad utan att det blir plottrigt. Är det fler rader än så som ska stickas på samma inställning blir det fler rader där endast de pilarna står. Typ två rader med två pilar på varje = fyra stickade rader med oförändrad inställning.

Så enkelt alltså? Inte någon konspiration om den dolda knappen som styrs av utomjordingar eller något sådant, utan bara tryck/lästeknisk anledning? :p

Jag tror du kan vara något på spåren. :D
 
OK hörni, dagens uppgift börjar nu! Tiotusen pryttlar för identifiering!

Vi börjar med kategorin "jag har ingen aning":
Hn9OMM4.jpg

(Beklagar bildkvaliteten, hoppas det syns ändå! :o)

"Läser" från höger till vänster, uppifrån och ner.
1. 2 st snurrsaker, de har metallfäste som är till för att skruva fast vid tex en bordskant, de blå plast"hjulen" på ovansidan går att snurra på och har små hål ytterst i varje "arm". Fyra armar per hjul.
2. 2 st plast... koner? En försänkning i mitten med ett fyrkantigt hål i botten, för att fästas vid något?
3. En plast... mojäng. Det går spår i mitten och den är liksom ihålig...
(nästa rad)
4. Ett plasthjul, eller botten, eller något sådant. Rund, lite rundad botten men den står stadigt, fyra piggar inuti ringen...
5. En ljusblå plastsak med en rund upphöjning i var ände, de runda "pinnarna" är olika stora men har hål igenom sig som ser ut att vara lika stora.
6. En tung, svart metallsak, med som en näbb i vinkel med vad som ser ut som en omvänd kniv på...
(OK, nu blir det konstigt med ordningen här ser jag... Sorry! Tänk er breda rader, eller nåt. :crazy:)
7. En lika tung svart metallsak med en lite uppvinklad "gaffel" längst fram. Väldigt stadig.
8. Fyra plastremsor med piggar på. Ganska mjuka.
9. En... nyckel till något? Metall.
10. En platt, ganska tunn metallkrok med ett hål i andra änden.
11. En rad med verktyg, sedd uppifrån och ner, ett med ett nålsöga i ena änden och en vinklad pigg i andra, en med ett nålsöga i ena änden och två vinklade nålsögon i andra, en "nål" med ett öga i var ände, och en ganska mjuk och spänstig krok med vassa, böjda piggar i ändarna.
12. Två långa, raka metallskenor.

Fortsättning följer...
 
Lite ot :angel: men på ämnet gissa sig fram i tysk text :p av nån anledning är quilt tidningar oftast på tyska, och jag köper dom, trots jag inte har lärt mig ett enda tyskt ord i hela skolgången :p mycket gissa och "det här kan säkert betyda det här.. " sitter med en nu, massa fina julgrejer att göra så kunde inte låta bli :p
 
Fortsätter med "saker jag vet vad de är!", för kanske är det någon annan som undrar och letar information någon gång. :p

Qtg4F3s.jpg


1. Bruna saken längst till vänster + grova metallkroken snett ovanför den till höger är patentstrickgerätet, alltså det man kopplar på för att sticka resårstickning om jag fattat rätt. Har inte provat det än för jag övergav den delen eftersom jag inte kunde låta bli att prova grundmaskinen direkt jag fått ihop något. :o
2. Blå plastsak under metallkroken är ett verktyg för att flytta varannan nål, taggarna längs kanten är alltså precis avstånd för att hoppa över varannan nål. :up:
3. Alla gröna "kammar" plus den vita till vänster om den minsta gröna, de har alltså nålsögon längst fram på sina pinnar. Dessa krokar i nålarna, och när man skjuter undan nålen glider maskan över på de här "kammarna". De lär vara till för att flytta maskor antar jag?
(Beklagar blixtrosen! :()
4. Vita verktyget till vänster om vita "kammen" i #3 har en sån nålsögekrok på ena sidan och en stickmaskinsnål på andra sidan. Det är som en krok med ett "lock" på, som gör att man kan sätta en maska på pinnen, sätta en maska i kroken och lägga locket över, och så dra första maskan av pinnen och då föra den över maskan som sitter fast i kroken! :up:
5. Det som skulle synas mitt i blixtrosen var de två olika typerna av nålar som hör till maskinen. Om någon är intresserad kan jag ta en ny bild av dem. Det är i alla fall så att i vanliga maskinen är nålarna raka och har en så krok-med-lock längst fram, medan de som hör till patentstrickgerätet har en kraftig böj och en rejäl försvagning i metallen mitt på. Jag trodde först den nålen var sönder, men de ska tydligen se ut så.
(Ja, jag vet att jag gått åt fel håll, men det blev så. :o)
6. En pytteliten svart metallgaffel, till vänster om blixtrosen. Den är till för att sätta i alla de där små plasthakarna med fjädrar på, som håller stickningen i spänn. (Jag la upp en bild på ett berg av dem för några kvällar sedan och gnällde över att det var så mycket pyssel att städa.)
7. En vit plastfyrkant med två taggar på vardera sida. Den känns kanske igen från kolumn G i mönsterbeskrivningarna? Den är en magisk liten pryl som man drar över nålarna och då byter de läge. De som är pausade går i arbete, de som är i arbete pausas (och de som inte är med alls ignoreras). Så vad den gör är att den typ spegelvänder mönstret antar jag?
8. Nu är vi uppe vid den stora gröna kammen igen, OK? Ovanför den är det en rektangel med tre piggar och en halvrund trekant? Det är en varvräknare, man sätter fast den på det där handtaget man drar fram och tillbaka och den håller koll på var man är. I teorin i alla fall...
9. Under stora gröna kammen är en grå "nästan-kam" med öglor på båda sidor. Dessa öglor kan man skjuta åt vilket håll man vill, och på så sätt skapa egna mönster. Öglorna passar över nålbulorna på maskinen, så man kan dra ut och skjuta in nålar med det här verktyget inställt på vad man nu vill göra för mönster. Tyvärr kärvar det något alldeles bedrövligt, och är nitat istället för skruvat, men försök att få liv i det igen pågår...
10. En stor fågelholk med rött trassel i. Det här är en garnmatare, man fäster den på skjuthandtaget på maskinen. Garnet går upp genom toppen och igenom den där metallantennen, vilket håller garnet i spänn hela tiden. :up:
11. En blå vevsak. Den här gör garnbollar! Jättekul grej, den nystar så ordningssamt så! :D

Sådär, nu har vi nått botten av vad jag vet. Ytterligare funderingar följer dock.
 
Nu blir det intressant här, minions!
Den här har jag frågat om tidigare, men jag har nu hittat en liten reklamlapp som visar vad den är/gör!

LuiW835.jpg


Nu med tyskdechiffreringen i minnet tror jag också den dök upp där, ihop med den magiska vita plastdosan, i beskrivningen av hur mönstren skulle läsas?! Dock har jag inte hittat något mönster som faktiskt har en bild av den här vävaren istället för plastdosan, så jag vet inte om jag saknar några mönsterböcker... Men i alla fall: vad fanken? På bilden ser det ut som att man kör hjulet över stickningen och liksom sticker ner extra garn runt det? Varför? En "vävare", hur väver man på en stickning?

Som synes är den sönder, det fattas en stor del av tänderna på hjulet, men det vore intressant att förstå hur den är tänkt att funka ändå! Kanske är det värt att försöka ersätta den på något sätt...?

(Inte färdigt än. :cool:)
 
OK hörni, dagens uppgift börjar nu! Tiotusen pryttlar för identifiering!

Vi börjar med kategorin "jag har ingen aning":
Hn9OMM4.jpg

(Beklagar bildkvaliteten, hoppas det syns ändå! :o)

"Läser" från höger till vänster, uppifrån och ner.
1. 2 st snurrsaker, de har metallfäste som är till för att skruva fast vid tex en bordskant, de blå plast"hjulen" på ovansidan går att snurra på och har små hål ytterst i varje "arm". Fyra armar per hjul.
2. 2 st plast... koner? En försänkning i mitten med ett fyrkantigt hål i botten, för att fästas vid något?
3. En plast... mojäng. Det går spår i mitten och den är liksom ihålig...
(nästa rad)
4. Ett plasthjul, eller botten, eller något sådant. Rund, lite rundad botten men den står stadigt, fyra piggar inuti ringen...
5. En ljusblå plastsak med en rund upphöjning i var ände, de runda "pinnarna" är olika stora men har hål igenom sig som ser ut att vara lika stora.
6. En tung, svart metallsak, med som en näbb i vinkel med vad som ser ut som en omvänd kniv på...
(OK, nu blir det konstigt med ordningen här ser jag... Sorry! Tänk er breda rader, eller nåt. :crazy:)
7. En lika tung svart metallsak med en lite uppvinklad "gaffel" längst fram. Väldigt stadig.
8. Fyra plastremsor med piggar på. Ganska mjuka.
9. En... nyckel till något? Metall.
10. En platt, ganska tunn metallkrok med ett hål i andra änden.
11. En rad med verktyg, sedd uppifrån och ner, ett med ett nålsöga i ena änden och en vinklad pigg i andra, en med ett nålsöga i ena änden och två vinklade nålsögon i andra, en "nål" med ett öga i var ände, och en ganska mjuk och spänstig krok med vassa, böjda piggar i ändarna.
12. Två långa, raka metallskenor.

Fortsättning följer...
De där med nålsögon måste väl göra liknande saker som de med nålsögon som du vet vad du ska göra med??

Det är så långt jag vågar gissa :p
 
Vad är det här!? O_o

w6a1tBZ.jpg


Det är alltså något slags ställning, det ser ut som att den nedre delen skulle kunna gå att fästa vid något (med hjälp av några andra saker på tidigare bilder?), det är som ett hjul med en försänkning i mitten men det vill inte snurra, så en metallstång upp till vad som ser ut väldigt mycket som en trådspänningsanordning från en symaskin (fast kanske lite större), och upp från det sticker det ett flexibelt metallspröt. Sprötet påminner lite om det som sticker upp från garnfågelboet, men inte exakt likadant. Och så en samling extra/lösa spröt, som inte är helt identiska.

Skulle det här kunna vara den berömda färgväxlaren...? Det är bara en fundering, men jag får för mig att den är tänkt att hålla flera garner i spänn liksom? Eller?
Och hur ska alltihop sitta ihop och fungera? :o:p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp