Gamla symaskiner, serviceförsök...

Har egentligen inte riktigt tid med min nya sötnos idag, men jag smyger in lite småskruvande när jag hinner med och vill bara komma med en tanke till andra som kanske funderar på att skaffa en: ta isär den! Den ser kanske inte så illa ut på ytan men jösses...

OqbCeIih.jpg


Hur väl tror ni den där fjädern fungerar? O_o
 
Alltså... Den som saknar något pyssligt ska skaffa sig en sådan här apparat!

Ya4M5rs.jpg


Plocka av 200 sådana här. Gör rent 200 sådana här. Sätt tillbaka 200 sådana här...

Har man fortfarande för lite att göra så finns det 200 raka nålar som ska genomgå samma behandling, och efter det 100 böjda nålar.

Och sen har vi resten av maskinen.

Återkommer julen 2018... :cautious:
 

What the... :eek:
Rundstickare? Cooooool.... :D :love:

Ett projekt i taget tyvärr. :p
(Hade det varit på närmare håll hade jag kanske slagit till dock. :angel:)

Här händer det i alla fall grejer! Kolla

m5yD3xq.jpg


Har inte kommit till saker som garnmatare och sådant, men måste prova lite när jag väl fått ihop grundapparaten! Tog en liten stund att räkna ut hur det är tänkt att funka, men sen så! 20x30 cm ungefär, på bara ett par minuter!

Av någon anledning vill det rulla ihop sig väldigt, någon stickkunnig som kan berätta varför? Nej, jag kan ingenting om stickning. :o :D
 
What the... :eek:
Rundstickare? Cooooool.... :D :love:

Ett projekt i taget tyvärr. :p
(Hade det varit på närmare håll hade jag kanske slagit till dock. :angel:)

Här händer det i alla fall grejer! Kolla

m5yD3xq.jpg


Har inte kommit till saker som garnmatare och sådant, men måste prova lite när jag väl fått ihop grundapparaten! Tog en liten stund att räkna ut hur det är tänkt att funka, men sen så! 20x30 cm ungefär, på bara ett par minuter!

Av någon anledning vill det rulla ihop sig väldigt, någon stickkunnig som kan berätta varför? Nej, jag kan ingenting om stickning. :o :D
Du kan ju inte ha en tråd om symaskiner och sen börja sticka med nycklar och tänger begriper du väl! Inte konstigt det rullar ihop sig. ;)

Var det stickmaskinen du mailade på, eller kommer det dyka upp en vävstol snart? :)
 
Du kan ju inte ha en tråd om symaskiner och sen börja sticka med nycklar och tänger begriper du väl! Inte konstigt det rullar ihop sig. ;)

Var det stickmaskinen du mailade på, eller kommer det dyka upp en vävstol snart? :)

Haha, nej det var stickmaskinen jag hade ögonen på förut också, inga andra planer på gång. :D
(Fast jag har alltid velat ha en vävstol...)

Nycklar och tänger är basverktyg för den här tråden hörru, den handlar (handlade? :angel:) ju om att meka symaskiner. :cool:

Kan du sticka? Varför krullar det sig sådär? :)
 
What the... :eek:
Rundstickare? Cooooool.... :D :love:

Ett projekt i taget tyvärr. :p
(Hade det varit på närmare håll hade jag kanske slagit till dock. :angel:)

Här händer det i alla fall grejer! Kolla

m5yD3xq.jpg


Har inte kommit till saker som garnmatare och sådant, men måste prova lite när jag väl fått ihop grundapparaten! Tog en liten stund att räkna ut hur det är tänkt att funka, men sen så! 20x30 cm ungefär, på bara ett par minuter!

Av någon anledning vill det rulla ihop sig väldigt, någon stickkunnig som kan berätta varför? Nej, jag kan ingenting om stickning. :o :D
Fan vad fräckt! Nu kommer ju inte Monster frysa i vinter :laugh:

Kan det vara för hård "trådspänning" nånstans? Jag kan inte alls det där med stickning
 
What the... :eek:
Rundstickare? Cooooool.... :D :love:

Ett projekt i taget tyvärr. :p
(Hade det varit på närmare håll hade jag kanske slagit till dock. :angel:)

Här händer det i alla fall grejer! Kolla

m5yD3xq.jpg


Har inte kommit till saker som garnmatare och sådant, men måste prova lite när jag väl fått ihop grundapparaten! Tog en liten stund att räkna ut hur det är tänkt att funka, men sen så! 20x30 cm ungefär, på bara ett par minuter!

Av någon anledning vill det rulla ihop sig väldigt, någon stickkunnig som kan berätta varför? Nej, jag kan ingenting om stickning. :o :D
Snyggt!!
 
Oooooh, leker lite med mönsterhjulen och kolla! :love:

HVCmbt2.jpg


Äsch, det syns inte... Nudå?
wHvoUIW.jpg


Nä, syns nog fortfarande inte, men de små mönster"hålen" ser ut precis som pyttesmå tassavtryck!!! :love::love::love:

(Och nån behöver visst klippa naglarna... :cautious: :o)
 
Haha, nej det var stickmaskinen jag hade ögonen på förut också, inga andra planer på gång. :D
(Fast jag har alltid velat ha en vävstol...)

Nycklar och tänger är basverktyg för den här tråden hörru, den handlar (handlade? :angel:) ju om att meka symaskiner. :cool:

Kan du sticka? Varför krullar det sig sådär? :)
Nä, det är något jag skyr som pesten! :wtf:
Fast en gång i den grå forntiden satt vi ett gäng och hade en "stickcirkel" för att dra in pengar till en klassresa, jag lärde mig sticka baklänges så jag kunde lära en av killarna som var vänsterhänt hur man gjorde. ;) Om jag inte minns helt fel, :angel:, så hänger det på sista maskan på varvet om den rullar ihop sig eller inte. Men jag minns inte om den skulle vara avig eller rät oavsett vad de andra var. Du får testa. :idea:
 
Om jag inte minns helt fel, :angel:, så hänger det på sista maskan på varvet om den rullar ihop sig eller inte. Men jag minns inte om den skulle vara avig eller rät oavsett vad de andra var. Du får testa. :idea:

Det där tycker jag mig känna igen! Måste ringa farmor å fråga! Hon stickar samtidigt som hon kollar på tv så hon kan det där :p
 
Nä, det är något jag skyr som pesten! :wtf:
Fast en gång i den grå forntiden satt vi ett gäng och hade en "stickcirkel" för att dra in pengar till en klassresa, jag lärde mig sticka baklänges så jag kunde lära en av killarna som var vänsterhänt hur man gjorde. ;) Om jag inte minns helt fel, :angel:, så hänger det på sista maskan på varvet om den rullar ihop sig eller inte. Men jag minns inte om den skulle vara avig eller rät oavsett vad de andra var. Du får testa. :idea:

Herregud, sitta och vända maskorna på varje varv? Nä, då får det rulla sig! :p

Ja, mönstret såg ut som monstret!

Men ååååh, vad trög jag är! :o

:laugh:



Nu har jag försökt göra mönster i stickningen genom garnbyte, och har ett par tankar.
1. Jag behöver mer garn.
2. Jag är inte så begåvad.
:D

VNxNmBr.jpg


Skulle bli ett hjärta (för att jag tänkte att det var enkelt nog att göra utan mönster), men det funkade inget vidare. Måste räkna ut hur man ska kunna hålla spänning på flera garnändar samtidigt, de i mitten vill bara krypa iväg. Och i en del övergångar har jag fått ihop de olika garnerna ganska tätt medan i andra är det stora hål - men jag gjorde ju samma sak varje gång!? Kanske också har med spänningen att göra...

Och vilka otroligt roliga verktyg man har till såna här! Det finns massor av dem, och jag har bara räknat ut några få hittills. Ett garnbo, en grej man vindar garn med, en sak som kör nålarna i olika lägen, en man gör nålmönster med, en speciell lösnål som är till för att maska av, och massor av annat. Kul! Jag gillar prylar! Ska lägga upp lite bilder nån dag framöver på saker jag inte vet vad de är till för och se om ni kan berätta för mig. :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp