Gamla symaskiner, serviceförsök...

Check it! Den kan sticka lurvgarnet från helvetet, ett alpackagarn som är så hårigt att det tovar sig i nystanet!

goQfEBy.jpg


Jag diggar min nya apparat! :D

Alla måste nu skaffa en. :grin:
 
Kanske man får göra en beställning på en halsduk då? :p

Huvva ja! Sticka en lång, rak rand - det låter som något jag skulle kunna klara av. Eventuellt. :laugh:

Ett tovigt garn? ;)
Eller menar du att alla ska beställa en renoverad stickmaskin från dig? :angel:

Jag menar att alla ska skaffa egna stickmaskiner. Som kanske märkts är jag inte så bra på att göra mig av med saker jag släpat in i huset... :o :laugh:
 
Hilfe, bitte!

Min tyska är av hoppsan-typen. Jag kan inte mer än vad jag råkat lära mig, vilket betyder att jag kan en del ord, kan gissa på några fler, och så hoppas jag att hålen som blir går att spackla igen med nicka-och-le-metoden. Men den här jäkla boken hjälper det inte hur mycket man än ler åt den! :cautious:

Säkerligen är det inte min tyska som är för dålig, utan det handlar bara om att jag inte kan sticka. :grin:

Men det dräller säkert av stickkunniga tysktalande här (annars får ni gå och hämta några! :mad:), så vad står det här:
fTH21cC.jpg


:confused::confused::confused::confused:

Och applicerat på de här båda exemplen, hur ska man alltså läsa mönstren?
vdDtXgj.jpg

qU61BS4.jpg


Använd hjulet som är på bilden fattar jag, och spaken till höger ska vara tryckt som pilen visar. Jag tror också att raddan som är under mönsterhjulet i det gröna mönstret betyder att man använder varannan nål? Men sen då? Jag fattar inte ens hur man läser tabellen, än mindre vad de olika sakerna är...

Achtung! Jag förväntar mig att ni har löst det här åt mig någon gång innan kvällen, då jag kommer hem och tänker sticka något mönster. :rage:
 
Jag kanske ska skriva vad jag begriper också (eller tror mig begripa i alla fall...) så ni inte behöver jobba hårdare än nödvändigt. :D

Första biten under "så stickar ni..." fattar jag ungefär halvvägs, från och med angegebenen är jag lost.

A. fattar jag
B. fattar jag
C. Tror att det står att man måste använda en färgbytare? (som jag inte tror jag har...)
D+E. Pilarna visar hur knapparna ska stå?
F. Något om att man ska ställa in siffran på mönsterratten, men sen hänger jag inte med på att man bara... ska trycka... fattar inte, när?
G. Ibland ska man använda verktyg? Eller nåt sånt? :p
R. Något om riktning...
 
Jag kanske ska skriva vad jag begriper också (eller tror mig begripa i alla fall...) så ni inte behöver jobba hårdare än nödvändigt. :D

Första biten under "så stickar ni..." fattar jag ungefär halvvägs, från och med angegebenen är jag lost.

A. fattar jag
B. fattar jag
C. Tror att det står att man måste använda en färgbytare? (som jag inte tror jag har...)
D+E. Pilarna visar hur knapparna ska stå?
F. Något om att man ska ställa in siffran på mönsterratten, men sen hänger jag inte med på att man bara... ska trycka... fattar inte, när?
G. Ibland ska man använda verktyg? Eller nåt sånt? :p
R. Något om riktning...
Med hjälp av google translate och det lilla jag minns från tyskalektionerna :p :

Mönsterinstruktionerna läses som en bok sida för sida, vänster till höger och de specifiserade tipsen i meddelandena genomförs (?)


A Det på bilden avbildade mönsterkortet sätts i transport/släde(skyttel?). se insktruktionsbok sid 30
B Spärrhävarmen ställs in som på bilden. Är båda skyttlarna(?) avbildade handlar det om ett mönster för patentstickning-nånting. (?)
C Matcha färgen på mönstret (?)
D+E Pilarna indikerar positionen för knapparna (?)
F Under denna sybol står talen för grundinställningen i mönsterkartan.
Genom att vrida åt ena eller andra hållet ställer Ni in respektive tal. Mönsterkartan är endast tryckt i serie, i talen för grundinställningen
G För att bestämma serie är ändringsanordningen specificerade i riktning att använda (rak översättning…) I *någonting är tjockleken på vävgarnet inlaggt i pilens riktning.
H Under R visas vilken riktning skyttlarnas rörelse och dess antal strängar. (?)

IIV………. Varannan nål ur drift.


Så om F, jag tror det står att den ar tryckt i serie, stigande/sjunkande skala på spänning - verkar det logiskt??

G Nä, inte verktyg :p Tror jag :D

Det var så långt...
 
Ditt fel @Monstermom att mitt Pinterest är fullt med stickade grejer nu! "utvalt för dig" Jo tjena, internet har spionerat på mig och tycker att jag verkar ju gilla stickning eftersom jag gillar dina inlägg om det O_o:nailbiting::cautious:

Intedå. Pinterest vet bara (pga tankeläsning) att du kommer att skaffa en stickmaskin inom kort. :up:

Med hjälp av google translate och det lilla jag minns från tyskalektionerna :p :

Mönsterinstruktionerna läses som en bok sida för sida, vänster till höger och de specifiserade tipsen i meddelandena genomförs (?)


A Det på bilden avbildade mönsterkortet sätts i transport/släde(skyttel?). se insktruktionsbok sid 30
B Spärrhävarmen ställs in som på bilden. Är båda skyttlarna(?) avbildade handlar det om ett mönster för patentstickning-nånting. (?)
C Matcha färgen på mönstret (?)
D+E Pilarna indikerar positionen för knapparna (?)
F Under denna sybol står talen för grundinställningen i mönsterkartan.
Genom att vrida åt ena eller andra hållet ställer Ni in respektive tal. Mönsterkartan är endast tryckt i serie, i talen för grundinställningen
G För att bestämma serie är ändringsanordningen specificerade i riktning att använda (rak översättning…) I *någonting är tjockleken på vävgarnet inlaggt i pilens riktning.
H Under R visas vilken riktning skyttlarnas rörelse och dess antal strängar. (?)

IIV………. Varannan nål ur drift.


Så om F, jag tror det står att den ar tryckt i serie, stigande/sjunkande skala på spänning - verkar det logiskt??

G Nä, inte verktyg :p Tror jag :D

Det var så långt...

Duktig slav! Du är härmed upphöjd till överslav! :up:

OK, få se nu...
På C låter det ju jättebra, då behövs ingen särskild färgväxlare för att följa mönsterinstruktionerna utan man kan göra det för hand!
På F är det grundinställningen på mönsterknappen väl? Kan det sen vara att i stickningar utan ökning eller minskning av maskor så ställer man in... vaddå för nummer? Och man ska bara trycka ner knappen på de rader där det står en siffra i mönstret? Eller där det står samma siffra i mönstret? Eller? F har nog inget med spänning att göra, det är en annan ratt.
På G tror jag fortfarande att det är ett verktyg - jag har för mig jag sett någon liten sak i lådan som skulle kunna ha sett ut ungefär lite som den där. :p En... riktningsändrare? Alltså nåt i stil med, i vissa rader ska riktningsändraren användas åt det håll mönstret visar? Och sen står det att i vävmönster (? har inte sett några sådana?) ska man lägga i garnet i pilens riktning?
Och H så visar pilarna åt vilket håll man ska dra, och hur många gånger?

Så om man tittar på det gröna exempelmönstret så ska man dra en gång åt vänster och en gång åt höger, med första färgen och inga knappar intryckta? Och sen byta färg och dra en gång till vänster, med mönsterknappen nertryckt på nr2? Sen är det fram och tillbaka några gånger utan att ändra på något (fast varför då inte bara köra pilarna fram och tillbaka under R?)... Och sen ska man köra en gång med en E-knapp nere, byta färg, köra ett par varv, köra en rad med mönsterknappen nertryckt på 1, osv ner på sidan?
Sen antar jag att mönstret bara upprepas så länge man vill...

Men vad betyder siffran nere till vänster nästan i slutet på mönstertabellen?! 67 står det på det ena, 23 på det andra. Alla mönster i boken verkar ha olika siffror där... :confused:
 

A Det på bilden avbildade mönsterkortet sätts i transport/släde(skyttel?). se insktruktionsbok sid 30
B Spärrhävarmen ställs in som på bilden. Är båda skyttlarna(?) avbildade handlar det om ett mönster för patentstickning-nånting. (?)
C Matcha färgen på mönstret (?)
D+E Pilarna indikerar positionen för knapparna (?)
F Under denna sybol står talen för grundinställningen i mönsterkartan.
Genom att vrida åt ena eller andra hållet ställer Ni in respektive tal. Mönsterkartan är endast tryckt i serie, i talen för grundinställningen
G För att bestämma serie är ändringsanordningen specificerade i riktning att använda (rak översättning…) I *någonting är tjockleken på vävgarnet inlaggt i pilens riktning.
H Under R visas vilken riktning skyttlarnas rörelse och dess antal strängar. (?)

IIV………. Varannan nål ur drift.
Slavar vidare :p (istället för att städa :cautious:)

Jag tror att II och V står för avig elller rät maska - låter det vettigt?
F - ställ in siffran på ratten, tror jag.
D och E - sätt knapparna upp/ner/höger/vänster enl. pilarna.
Undrar om F och F har något med varandra att göra?? Det står inte samma siffror där på alla raderna (kolumn C med ett F och kolumn F med ett hjul). Fattar inte riktigt detta...
G - ska inte användas idetta mönstret?
R har något att göra med hur många "varv" du drar innan du ändrar något? fram och tillbaka eller bara fram, eller bara tillbaka eller tillbaka och fram, typ. ?? Alltså ställ in allt. gå från höger till vänster och sedan vänster till höger. Ställ om, gå från höger till vänster, vänster-höger-höger-vänster..........
Fattar du?
 
Men vad betyder siffran nere till vänster nästan i slutet på mönstertabellen?! 67 står det på det ena, 23 på det andra. Alla mönster i boken verkar ha olika siffror där... :confused:
Gissar nu.
Rader eller "kolumner" innan mönsterupprepning? Alltså för att få ett hjärta måste du sticka 23 rader för att mönstret ska bli klart??
 
Slavar vidare :p (istället för att städa :cautious:)

Helt rätt! :D
(Mitt hus ser ut som hej kom och hjälp mig. Kanske borde skaffa städslavar istället... :cautious:)

Undrar om F och F har något med varandra att göra?? Det står inte samma siffror där på alla raderna (kolumn C med ett F och kolumn F med ett hjul). Fattar inte riktigt detta...

Nä, det där är dumt! Men jag tror att F i C-kolumnen är f för färg/farbe helt enkelt?

G - ska inte användas idetta mönstret?

Nej, jag hade inte tagit någon bild av ett mönster där den ska användas. Där det är något i den kolumnen så är det en pil, men inte i en ruta utan i linjen mellan raderna... Det tolkar jag som att man ska göra det separat, alltså gör den här saken efter rad x före rad y...?

R har något att göra med hur många "varv" du drar innan du ändrar något? fram och tillbaka eller bara fram, eller bara tillbaka eller tillbaka och fram, typ. ?? Alltså ställ in allt. gå från höger till vänster och sedan vänster till höger. Ställ om, gå från höger till vänster, vänster-höger-höger-vänster..........

Jag troooooor det... Men... Vad är skillnaden på tredje och fjärde raden i det här mönstret tex? De ser ju likadana ut, inget är ändrat, eller?

Gissar nu.
Rader eller "kolumner" innan mönsterupprepning? Alltså för att få ett hjärta måste du sticka 23 rader för att mönstret ska bli klart??

Åhååååå... Fast inga mönster är bilder på det viset, men det kanske är något sådant?

Eller, rader du ska sticka innan du påbörjar mönstret igen :idea:?

Men... 67 rader? Vad ska jag göra från sista raden i mönstret innan jag börjar igen då?

Eller det är avstånd mellan mönsterområden liksom? Så man har fält med mönster, och fält med bara en färg?

Du är en smart slav du!

Jag tror att II och V står för avig elller rät maska - låter det vettigt?

Njaäe... Var inte det där symbolen för att bara sticka på varannan nål?
 
Jag troooooor det... Men... Vad är skillnaden på tredje och fjärde raden i det här mönstret tex? De ser ju likadana ut, inget är ändrat, eller?
Ja, det gör de. Det är väl när enkelpilarna dyker upp som det indikerar att änringen görs när man är på vänster eller höger sida. I nomralfallet så drar man fram och tillbaka från den sidan man är sas. Men en rad visar max 1 fram och tillbaka? Kanske?
 
Ja, det gör de. Det är väl när enkelpilarna dyker upp som det indikerar att änringen görs när man är på vänster eller höger sida. I nomralfallet så drar man fram och tillbaka från den sidan man är sas. Men en rad visar max 1 fram och tillbaka? Kanske?

Jag ska nog ta och prova våra teorier efter jag har ätit, så får vi se om det går att lära sig något av resultatet helt enkelt. :D
 
Ja, det gör de. Det är väl när enkelpilarna dyker upp som det indikerar att änringen görs när man är på vänster eller höger sida. I nomralfallet så drar man fram och tillbaka från den sidan man är sas. Men en rad visar max 1 fram och tillbaka? Kanske?

Fast nä, den här biten får du fundera vidare på så länge. :sneaky:

arZTCKn.jpg


Det finns helt klart mönster med i alla fall tre pilar under R, och jag tror jag sett något med fyra när jag bläddrat också.
wtf?
 
OK, @Blacksmithfarm et al. :D

Var lite mycket för mig att hålla reda på allt utan att gå vilse, men jag fick till något slags resultat till slut i alla fall:
zwDtj2t.jpg


Rosa är färg 1 och svart färg 2 i mönster #5:
vdDtXgj.jpg


Det... ser inte alls likadant ut? O_o
Visst, jag gjorde några missar, nedersta mönster"raden" ska vara rätt, men den ovanför saknar ett varv, sen tappade jag kollen på knapparna (E-kolumnens knapp upp/knapp ner är nollställning av mönstret visar det sig - om man glömmer att den knappen är nertryckt hjälper det inte hur mycket man kommer ihåg att trycka ner mönsterknappen :banghead: :laugh:) så det blev ett långt svart fält där jag inte fattade varför inget blev som det skulle, sen tror jag det blev något/några varv för mycket med det rosa garnet, och sen ska det ha varit rätt igen en bit förutom att jag tappade en maska uppe till höger nånstans. (Det verkar dock inte synas så mycket. :p)

Men, ja. Inte så tokigt som mönster liksom, men det är ju inte mönstret på mönsterkortet!?

(Baksidan blir rätt fräck också faktiskt. :p)
xgpHX6s.jpg
 
OK, @Blacksmithfarm et al. :D

Var lite mycket för mig att hålla reda på allt utan att gå vilse, men jag fick till något slags resultat till slut i alla fall:
zwDtj2t.jpg


Rosa är färg 1 och svart färg 2 i mönster #5:
vdDtXgj.jpg


Det... ser inte alls likadant ut? O_o
Visst, jag gjorde några missar, nedersta mönster"raden" ska vara rätt, men den ovanför saknar ett varv, sen tappade jag kollen på knapparna (E-kolumnens knapp upp/knapp ner är nollställning av mönstret visar det sig - om man glömmer att den knappen är nertryckt hjälper det inte hur mycket man kommer ihåg att trycka ner mönsterknappen :banghead: :laugh:) så det blev ett långt svart fält där jag inte fattade varför inget blev som det skulle, sen tror jag det blev något/några varv för mycket med det rosa garnet, och sen ska det ha varit rätt igen en bit förutom att jag tappade en maska uppe till höger nånstans. (Det verkar dock inte synas så mycket. :p)

Men, ja. Inte så tokigt som mönster liksom, men det är ju inte mönstret på mönsterkortet!?

(Baksidan blir rätt fräck också faktiskt. :p)
xgpHX6s.jpg

Fast nu på bild så såg det ju faktiskt rätt likt ut ändå. O_o :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp