Gamla symaskiner, serviceförsök...

Vad är det här!? O_o

w6a1tBZ.jpg


Det är alltså något slags ställning, det ser ut som att den nedre delen skulle kunna gå att fästa vid något (med hjälp av några andra saker på tidigare bilder?), det är som ett hjul med en försänkning i mitten men det vill inte snurra, så en metallstång upp till vad som ser ut väldigt mycket som en trådspänningsanordning från en symaskin (fast kanske lite större), och upp från det sticker det ett flexibelt metallspröt. Sprötet påminner lite om det som sticker upp från garnfågelboet, men inte exakt likadant. Och så en samling extra/lösa spröt, som inte är helt identiska.

Skulle det här kunna vara den berömda färgväxlaren...? Det är bara en fundering, men jag får för mig att den är tänkt att hålla flera garner i spänn liksom? Eller?
Och hur ska alltihop sitta ihop och fungera? :o:p
Kan det vara meningen att man ska sätta på ett nystan på "hjulet"? Tänker att man har någon slags bas som man snor garnet runt och som passar att sätta fast på den där så att....... ? Jag har ingen aning :p
 
Och så den sista bilden! (Äntligen. :laugh:)

9T4cfXg.jpg


Det här är alla mönsterhjulen jag har, jag har lagt dem i ordning efter antal stora "blomblad". Alltså 1 till vänster, 6 till höger. Som synes finns det flera olika av de olika antalen också. Först och främst, jag har 11 st. Det verkar ska finnas 10...

tnOiJAo.jpg


Hjul 1 är väl det första i "1-kolumnen", och hjul W1 det andra. Hjul 2 torde vara det första i kolumn 2 (även fast mitt är taggigt på båda de stora bladen medan det i tabellen verkar vara plattkantat på ena bladet?), och hjul W2 det undre (fast samma "problem" där, mitt är taggigt på båda sidor men inte deras...). Hjul 3 är väl överst i tredje kolumnen (OK, jag börjar se ett mönster - haha :o - här, de har alltid bara ett blad taggigt medan alla mina är det?), och W3 under det. Hjul 4A är tredje uppifrån i fjärde kolumnen, specialhjul 4 är överst, hjul W4 är under det. Hjul 6 är ensamt i sista kolumnen.

Men nedersta hjulet i kolumn 4 då!? Existerar inte det?! O_o

Jag har också räknat ut varför mönsterproven blev olika igår! Kolla hjulen med fyra "blad", de två översta? De är inte likadana (specialhjul 4 respektive W4). Det såg inte jag igår, så ena mönstret är stickat med det hjulet med ett gupp på de stora bladen, och det andra med det med två gupp. Då blir det inte samma mönster, nej. :D

Och vad gör specialhjulet speciellt? Och varför är en del bara hjul, medan andra är W-hjul? Varför finns det inget hjul med fem blad?
 
Kan det vara meningen att man ska sätta på ett nystan på "hjulet"? Tänker att man har någon slags bas som man snor garnet runt och som passar att sätta fast på den där så att....... ? Jag har ingen aning :p

Jag hittar inget som fastnar. Trodde på de där blå konerna ett tag, men de går inte över hjulet... De är exakt lika breda dock, så kanske fattas det någon bit som ska sitta emellan?
 
De där med nålsögon måste väl göra liknande saker som de med nålsögon som du vet vad du ska göra med??

Det är så långt jag vågar gissa :p

Jo, det antar jag, men varför gör de saker i andra änden också funderar jag på? De andra verktygen är ju "ensamma" på sina pinnar, bortsett från masknålen, så jag undrar om det är meningen man ska multitaska på nåt sätt? :D
 
Har övergett patentstrickgerätet så länge (:rage::banghead:) och lekt lite med färgmönster igen. Lite mysko här och där, några tappade maskor och felräknade varv, och så tog det vita nystanet slut helt plötsligt (att det bara vågade! :rage:), men visst ser man vad det är? Eller vad det skulle bli i alla fall.

k970jbU.jpg


Det var skitsvårt att hålla reda på var nya färgområden skulle börja, så två eller tre tassar plus svansen är avhuggna i nederkant eftersom jag missade att det var dags att byta färg där.... Sen gick jag visst vilse på ryggen ser jag, så han fick en liten puckel. Hade tänkt göra en kudde av det (100 maskor bred, vilket blev ca 40-45 cm brett ungefär), men nu får det bli en erfarenhet och ett par nystan garn igen istället. :p
 
Har övergett patentstrickgerätet så länge (:rage::banghead:) och lekt lite med färgmönster igen. Lite mysko här och där, några tappade maskor och felräknade varv, och så tog det vita nystanet slut helt plötsligt (att det bara vågade! :rage:), men visst ser man vad det är? Eller vad det skulle bli i alla fall.

k970jbU.jpg


Det var skitsvårt att hålla reda på var nya färgområden skulle börja, så två eller tre tassar plus svansen är avhuggna i nederkant eftersom jag missade att det var dags att byta färg där.... Sen gick jag visst vilse på ryggen ser jag, så han fick en liten puckel. Hade tänkt göra en kudde av det (100 maskor bred, vilket blev ca 40-45 cm brett ungefär), men nu får det bli en erfarenhet och ett par nystan garn igen istället. :p
2-3 tassar + svans avhugget? Är det bara jag som ser att stackars Monster blivit giljotinerad?! :eek: :nailbiting: :arghh: :cry:
 
Har övergett patentstrickgerätet så länge (:rage::banghead:) och lekt lite med färgmönster igen. Lite mysko här och där, några tappade maskor och felräknade varv, och så tog det vita nystanet slut helt plötsligt (att det bara vågade! :rage:), men visst ser man vad det är? Eller vad det skulle bli i alla fall.

k970jbU.jpg


Det var skitsvårt att hålla reda på var nya färgområden skulle börja, så två eller tre tassar plus svansen är avhuggna i nederkant eftersom jag missade att det var dags att byta färg där.... Sen gick jag visst vilse på ryggen ser jag, så han fick en liten puckel. Hade tänkt göra en kudde av det (100 maskor bred, vilket blev ca 40-45 cm brett ungefär), men nu får det bli en erfarenhet och ett par nystan garn igen istället. :p
Nu får du ju snart hoppa in i den andra tråden när du faktiskt börjar få fart på grejerna :p
 
2-3 tassar + svans avhugget? Är det bara jag som ser att stackars Monster blivit giljotinerad?! :eek: :nailbiting: :arghh: :cry:

Jamen garnet tog ju slut, ju! Juuuuuuuuuu! Fattaruväl! :arghh:
(Fast jag har precis upptäckt att han blivit tvärgrå i ansiktet, fem år gammal. Så nu känns det plötsligt som ett ont omen... :()

Nu får du ju snart hoppa in i den andra tråden när du faktiskt börjar få fart på grejerna :p

Du menar sticktråden? :confused:
Mja, jag kanske kan be om teknikhjälp där i alla fall. :D

Så värst vidare fart är det inte på grejerna dock, jag är fortfarande i prova-mig-fram-fasen. Patentstrickgerätet driver mig vansinnig, och det är fortfarande nålar som hoppar ur stickningen helt plötsligt även i vanlig enkel sticka fram och tillbaka-"teknik". Än finns det mycket att pyssla med, jag är bara enorm Monster-motiverad, så gör jag saker med honom så vill jag komma någon vart istället för att ge upp och slänga grejerna genom fönstret. :o :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp