Gamla symaskiner, serviceförsök...

Hm, har inte sett till någon åska på ett tag, men heter @Monstermom möjligen Frankenstein i efternamn? :cautious: O_o

electrician2b.gif
 
@Monstermom fick du ordning på overlorden? ;) glömt bort om du sagt nått mer hur det gick. Vet du hade smält plast i den på nått ställe men hur gick det sen?

Jodå! Den tuffar på! :up:

Jag har lagt upp bilder på några saker jag sytt med den någonstans tidigare i tråden, en tröja och en klänning tror jag. Hade med den hem till mamma i somras också, och hjälpte henne laga lite kläder. Den var väldigt populär, jag fick plocka fram den och visa den för gäster då och då. :D
 
Har ägnat timmar åt att få igång patentstrickgerätet, insåg till sist att några delar som satt som berg i skytteln nog egentligen borde kunna röra på sig (toleranserna är rätt imponerande, skarven såg inte ut att vara öppen). De satt seriöst som berg, krävdes ganska kraftigt, upprepat och punktmarkerat hammarvåld för att till slut få loss delarna! Putsat, smort, satt ihop igen, skytteln löper finfint över nålarna äntligen! :up:

Men... Skytteln på själva grundmaskinen har också sådana metalldelar i sidan, de borde ju också gå att röra på? Efter mycket kikande, ficklampande in under metallflikar, och försiktigt petande så jo, de ska vara rörliga. Fram med hammaren. Ena sidan lossnar till slut, yay! Fixar den och sätter ihop igen (alltid lättare att ha en kvar i original om jag skulle glömma hur något satt ihop :D), och över till andra sidan - det här kommer att bli så bra!

Kras. Här gav sig svetsen och niten före de frysta delar som borde kunnat röra sig. :banghead:
Så nu har jag en maskin i delar. Och ingen svets. Ska prova med något lim imorgon tror jag... Det är inte någon stor påfrestning i den ledden, så det skulle kunna funka. Men vad limmar metall-metall bäst? :arghh:
Typiskt att det ska vara fredag imorgon, brorsan jobbar fredag-måndag och går inte att få tag på, han är ju min "stör-med-konstiga-frågor"-person. :(

Buke? Lim? Ro hit. :angel:
 
Redan inne på försök tre. :cautious:

Den här gången ska jag inte röra något förrän imorgon! Om jag så måste sitta på händerna. :meh:
Och sitter det inte ihop imorgon heller får det bli "äkta" loctiteepoxy istället för Biltemas stålepoxi, inte för att jag egentligen tror att Biltemas är skit utan för att jag vet inte vad jag ska prova med om inte epoxy löser det här. Möjligen blandar jag fel, den här är bara två tuber utan måttmöjligheter. Köksvågen duger inte till att vara noggrann har jag upptäckt, så jag offrade några mått till slut. Noggrannare än den här gången klarar jag inte.

Det sitter så djävulskt dumt till också! Delen hänger liksom i luften, så det gäller att få den plan! Och fästytan är en ca 2mm bred ring... :banghead:
 
@Monstermom avundas inte dig :( Låter inte alls kul!

Hoppsan, nu har jag nog varit lite för gnällig. :o

Visst suger det just nu, men det var fantastiskt kul innan också. :D
Jag satt och funderade på hur nöjd jag är när jag pysslar med det mekaniska i maskinerna, hur spännande/intressant jag tycker det är och hur tillfredsställande det är att lyckas med något. Till skillnad mot känslan av "äh, är jag inte klar snart" när jag faktiskt använder dem. :p

Så ja, just nu är det motigt, men sett till det stora hela så är det värt det. :o :laugh:
 
Hann inte med någon shopping idag - för självklart fäste det inte den här gången heller! Så ännu ett försök med den epoxy jag har hemma redan. Skam den som ger sig, eller något sådant. :cautious:

Börjar dock närma sig sista chansen, slipat om så många gånger nu att det snart inte är så mycket kvar...

Den här gången mätte jag i ett gammalt blisterpack för medicin, härdare i en blister, bas i en annan. Noga avstruket. Och först satt jag med hårtork på tuberna för att värma dem, så det skulle bli lite mer rinnigt. Sen snabbt (men noga och grundligt! :p:banghead:) blandat, smetat på och satt ihop. Sen hårtork på det i tio minuter, och nu har jag ställt det på en platta på spisen. Tanken är att värmehärda, så får vi se... Håll några tummar åt mig till imorgon hörni, va?
fingers_crossed.gif
 
Patentstrick!!! :bump:

Aviga:
7EUJ5Fv.jpg


Räta:
g2mR2gR.jpg


Tror jag? O_o

1-2-3-4 är de fyra olika inställningarna jag kan hitta, men jag fattar inte riktigt skillnaden? Ettan är mycket smalare än de andra, varför? (Det är samma trådspänning på alltihop.) Trean är nog bredast, även om det skiljer väldigt lite mellan 2-4. Fyran tror jag är "plattast", alltså minst skillnad mellan... berg och dal? :p Trean tror jag skiljer mest i bredden på djup/höjd.

Helt enkelt: Jag vet inte vad jag har gjort, och vad det är till för. Någon som kan förklara? :o:laugh:

Hur som helst, som synes har jag fått liv i den igen i alla fall! Tyvärr sitter inte den brutna plattan särskilt bra, det är för lite kontaktyta för att det ska gå att få det att fästa ordentligt. Men värmehärdningen gjorde faktiskt susen, och det gick att få ihop den hjälpligt i alla fall! :up:

Tyvärr hade jag sönder inställningsratten längs vägen. :cautious:
Å andra sidan blev jag ju tvungen att räkna ut hur den fungerar också, så det var väl lika bra då! :D (Den är alltså ihopplockad och fungerande igen nu.)

Men nu har jag ont i huvudet. Förklara patentstrickresultatet för mig medan jag går och vilar. :grin:
 
Det här är helt enkelt skitcoolt :D:


Jag har ingen aning om vad människan säger (en gång i tiden kunde jag några stackars förskrämda ryska ord, men jag kommer typ ihåg... öh, bok? bord? fönster? hus? och... där var det slut :laugh:), vilket gör det till en berg-och-dal-bana att se filmen! Först "åh, herregud, jag fattar ingenting - vad gör hon, och varför!? :confused:", sen "ooooooh, kolla jag fattar! :idea:" följt av "det borde gå att hänga med bara genom bilderna, man behöver säkert inte förstå vad hon säger! :grin:", för att så stöta på den branta utförsbacken i form av "what, vafan hände, hur gick det där till!? :eek: :banghead:"...

Jag ska göra ett par vantar, även om jag stryker med på kuppen! :rage:
Om ett par år eller så... :p
 
Det här är helt enkelt skitcoolt :D:


Jag har ingen aning om vad människan säger (en gång i tiden kunde jag några stackars förskrämda ryska ord, men jag kommer typ ihåg... öh, bok? bord? fönster? hus? och... där var det slut :laugh:), vilket gör det till en berg-och-dal-bana att se filmen! Först "åh, herregud, jag fattar ingenting - vad gör hon, och varför!? :confused:", sen "ooooooh, kolla jag fattar! :idea:" följt av "det borde gå att hänga med bara genom bilderna, man behöver säkert inte förstå vad hon säger! :grin:", för att så stöta på den branta utförsbacken i form av "what, vafan hände, hur gick det där till!? :eek: :banghead:"...

Jag ska göra ett par vantar, även om jag stryker med på kuppen! :rage:
Om ett par år eller så... :p
Jag gillar att du raskt går vidare från ett rakt stycke till att vilja göra vantar :p
 
Jag börjar fatta litegrann hur man kan göra form med stickmaskinen - i alla fall tror jag det! :p

Försökte göra en socka nu ikväll:
cbBkgIm.jpg


3Kqblit.jpg


Blivit lite väl fyrkantigt och... "hörnigt" om ni fattar? Men det borde gå att jämna ut det genom att göra mindre linjära förändringar? Jag provade lite med det när jag kom till tån, men när jag kom till fotryggen gav jag upp så det är svårt att se riktigt vad det hade blivit av tån egentligen. Klockan är mycket, plus att det blev väldigt stelt stickat (garnet är lite för tjockt, skulle maskat varannan nål eller helt enkelt valt ett annat garn :o) så det var helt hopplöst att maska upp kanterna på nålarna. Men när jag provade det lilla som blev stickat ändå så blev jag förvånad!

3Vmr67P.jpg


Nu är jag lite ånger att jag bara drog av stycket istället för att göra något slags kant, blev ju nästan en toffla. :p
Hälen är lite väl spetsig, men den passar rätt bra ändå! :eek:

Har en stark känsla av att jag aldrig kommer att kunna upprepa det dock. :cautious: :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp