Gamla symaskiner, serviceförsök...

Det här går ju suveränt! :cautious:

u2CXzm7.png


yauSHb8.png


Jag har ju helt klart räknat fel, den passar inte precis. Gav upp på att sticka ihop ovan- och underdel längs vägen, eftersom jag inte kunde räkna ut hur jag skulle göra. Tråckla ihop det för hand efteråt är helt klart inte ett alternativ i alla fall. Gjorde hälarna i en annan färg (och helt annat garn...) för att få lite klarare för mig vad som händer var, de trivs inte ihop. En gång i tiden var det två sockar också, enligt @Snurrfian s tips, men den ena råkade ramla av maskinen strax innan tån och jag orkade inte försöka rädda den (och med tanke på slutresultatet var det inte precis någon förlust...). Det gick ett tag i alla fall. La garn för hand delvis, och med garnfågelboet delvis, det visar sig att det blir rätt olika resultat av det.

Och jag begriper inte garn! :banghead:
Vilket garn gör vad hur? Hur tjockt är vad? Samma saker blir inte samma sak. M/g, stickor, maskor, hur man än jämför så blir inget rimligt. Och jag vill att just m/g ska funka, för den är mest logisk och begriplig, men åhnej, så kan vi inte ha det. :arghh: :rage: :wtf: :down:

Blä. Less.
 
Ska du inte börja spinna garn också @Monstermom?

Vet inte, finns det några coola maskiner till det? :D

(Faktum är att jag har några svaga minnen från barndomen, där jag både kardat och spunnit ull. Färgat garnet sen också. Rätt säker på att farmor var missnöjd med att jag inte kunde få tjockleken jämn. :p)
 
Jag hoppas @Monstermom också är nöjd med min nya avatar. Var ju tvungen att sätta en avtryck när jag blivit taggad i en hantverkssida :up:

/hon med 2:a i syslöjd

Äh, dåliga betyg i syslöjd är en merit i mina trådar! Jag kan inte sy för fem öre, men det visar sig att det i alla fall är roligt när man inte har en surtant som talar om för en hur fel man gör hela tiden. :D
 
Äh, dåliga betyg i syslöjd är en merit i mina trådar! Jag kan inte sy för fem öre, men det visar sig att det i alla fall är roligt när man inte har en surtant som talar om för en hur fel man gör hela tiden. :D

I mitt fall höll jag mig undan så mycket som möjligt eftersom de andra tjejerna var om möjligt ännu värre under syslöjden. Aset till lärare totalignorerade deras beteende och jag hyser ännu idag en djup avsky till den läraren och allt som har med syslöjd att göra (ja, det blev så pass ingrott). Ungefär som att jag har enormt svårt att ens gå in i skolan när det är dags för val eller gå in i gympasalen (gick på Friskis&Svettis förut). Högstadiet var tre års misshandel man lyckades överleva.
 
I mitt fall höll jag mig undan så mycket som möjligt eftersom de andra tjejerna var om möjligt ännu värre under syslöjden. Aset till lärare totalignorerade deras beteende och jag hyser ännu idag en djup avsky till den läraren och allt som har med syslöjd att göra (ja, det blev så pass ingrott). Ungefär som att jag har enormt svårt att ens gå in i skolan när det är dags för val eller gå in i gympasalen (gick på Friskis&Svettis förut). Högstadiet var tre års misshandel man lyckades överleva.

Ah. Jag har också en hel del onda tankar om syslöjden än idag, men inte på den nivån. :(
 
Ah. Jag har också en hel del onda tankar om syslöjden än idag, men inte på den nivån. :(

Jag har kommit igenom det mesta vad gäller högstadiet men det där sitter kvar.

Dessutom har jag en supersnäll svärmor som fixar det jag behöver i syväg :D :up: :love: hon är proffs, innan hon gick i pension jobbade hon med att sy tält till husvagnar (och andra heavy duty grejor som kapell till skoterkälkar och skoterdynor). Hon har tom en sådan symaskin hemma!
 
Jag har kommit igenom det mesta vad gäller högstadiet men det där sitter kvar.

Dessutom har jag en supersnäll svärmor som fixar det jag behöver i syväg :D :up: :love: hon är proffs, innan hon gick i pension jobbade hon med att sy tält till husvagnar (och andra heavy duty grejor som kapell till skoterkälkar och skoterdynor). Hon har tom en sådan symaskin hemma!

Ooooooh, vad är det för maskin!? :bump:
 
Ooooooh, vad är det för maskin!? :bump:

Bra fråga, nästa? :D jag ska fråga henne nästa gång jag pratar med henne.

Hon ska också titta på min symaskin och försöka komma på varför den bara trasslar tråden (maskinen är mer eller mindre ny, pappa köpte den åt mamma när hennes gamla sa upp sig men mamma använde den aldrig). Jag vet att jag trätt tråden rätt osv men det trasslar ändå. Jag vill sy sidengardiner till mitt TV-rum (jag har tyget redan). Det är verkligen inget komplicerat (typ två fållade tygbitar för det är ringar med gripklor de hänger i) men jag har ingen lust att göra det för hand :p
 
Bra fråga, nästa? :D jag ska fråga henne nästa gång jag pratar med henne.

Hon ska också titta på min symaskin och försöka komma på varför den bara trasslar tråden (maskinen är mer eller mindre ny, pappa köpte den åt mamma när hennes gamla sa upp sig men mamma använde den aldrig). Jag vet att jag trätt tråden rätt osv men det trasslar ändå. Jag vill sy sidengardiner till mitt TV-rum (jag har tyget redan). Det är verkligen inget komplicerat (typ två fållade tygbitar för det är ringar med gripklor de hänger i) men jag har ingen lust att göra det för hand :p
Provat byta nål, och att undertråden är samma som övertråden? Vissa maskiner är lite kinkiga på det, min börjar trassla om jag har olika tråd har jag märkt :meh: Och om undertråden är för löst spolad kan det också göra att det trasslar.
 
Provat byta nål, och att undertråden är samma som övertråden? Vissa maskiner är lite kinkiga på det, min börjar trassla om jag har olika tråd har jag märkt :meh: Och om undertråden är för löst spolad kan det också göra att det trasslar.

1. Nej
2. Ja
3. Den är inte för lös och har testat med olika rullar

Jag är också bekväm av mig så det är lättare att särbon tar upp den nästa veckoskiftsbyte så får jag den servad av ett proffs :D svärmor har erbjudit sig att titta på den, hon tycker det är roligt :up:
 
Aptråk.

Har hittat den här (smått suddiga...) bilden:
eXGCfAr.jpg


Jag är inte helt säker på vad de är, vad de gör, hur de fungerar eller hur/till vad man använder dem. Däremot är jag helt säker på att jag inte har dem. Alltså måste jag ha dem, right?

Jag tror de kan vara till patentstrickgerätet (nålen ovanför hör till det), och det gör dem ju extra viktiga. Jag har ikväll tillverkat sju olika varianter, men hittills har det visat sig svårt att återskapa dem från en enda, suddig bild. :cautious:

Om någon vet vad det är (och har exakta mått att tillhandahålla! :p) skulle det verkligen uppskattas. Om någon inte vet vad det är, men genom valfri magi/ond pakt med djävulen kan tillhandahålla exakta mått ändå uppskattas även det. :cool:

Jag har gissat färdigt för ikväll i alla fall. Smältlimspistolen är för varm ändå, och jag måste nog skörda en ny plastbit att experimentera vidare på någonstans ifrån vid det här laget. Så ni har till imorgon på er.
MUSCH!
smiley_whip.gif
 
Aptråk.

Har hittat den här (smått suddiga...) bilden:
eXGCfAr.jpg


Jag är inte helt säker på vad de är, vad de gör, hur de fungerar eller hur/till vad man använder dem. Däremot är jag helt säker på att jag inte har dem. Alltså måste jag ha dem, right?

Jag tror de kan vara till patentstrickgerätet (nålen ovanför hör till det), och det gör dem ju extra viktiga. Jag har ikväll tillverkat sju olika varianter, men hittills har det visat sig svårt att återskapa dem från en enda, suddig bild. :cautious:

Om någon vet vad det är (och har exakta mått att tillhandahålla! :p) skulle det verkligen uppskattas. Om någon inte vet vad det är, men genom valfri magi/ond pakt med djävulen kan tillhandahålla exakta mått ändå uppskattas även det. :cool:

Jag har gissat färdigt för ikväll i alla fall. Smältlimspistolen är för varm ändå, och jag måste nog skörda en ny plastbit att experimentera vidare på någonstans ifrån vid det här laget. Så ni har till imorgon på er.
MUSCH!
smiley_whip.gif

Rent maig-tekniskt.
om texten är lika stor som Times New roman i "12" - då är ordet Tillbehor 1,5cm ca.
 
Du har bytt bild. Vad står det på din bild? :cautious:

Och ok, men hur stor är sakermojängerna!? :rage:
Det är samma bild, fast med text :p

The wind of heaven is that which blows between a horse´s ears. (arabiskt ordspråk)

Meh. Du får väl mäta själv :p
Plattan, 3*1,8cm
Pinnen, 3, varav den där knöggeln är ca 0,5cm, typ 0,5 bred och typ 0,8cm från nedre kanten...
 
Det är samma bild, fast med text :p

The wind of heaven is that which blows between a horse´s ears. (arabiskt ordspråk)

Meh. Du får väl mäta själv :p
Plattan, 3*1,8cm
Pinnen, 3, varav den där knöggeln är ca 0,5cm, typ 0,5 bred och typ 0,8cm från nedre kanten...

Aha, det var ett ovanligt passande ordspråk. Hästars huvud är visslande tomma! :up:

Men... Menar du att bilden är i skala till texten? Varför? :confused:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp