Gamla symaskiner, serviceförsök...

OK, knittax är populär... en Argentina! Olé, eller nåt.

Tyvärr är min spanska ickeexisterande, så att leta info där är ju inte det lättaste. Men jag har (på en sida jag tror är deras blocket/tradera, chuly.co?) hittat den här bilden!

20178-MLA20185291016_102014-C.jpg

Kolla bilden överst till höger på andra sidan, jag tror att det kan vara de där plast...mojängerna som används där!? Kanske framför allt för att det är ungefär hur jag föreställt mig de ska passa, men visst kan det vara så? Jag letade efter själva sakerna, men det har jag inte nått någon framgång med än i alla fall...
 
Bra fråga, nästa? :D jag ska fråga henne nästa gång jag pratar med henne.

Hon ska också titta på min symaskin och försöka komma på varför den bara trasslar tråden (maskinen är mer eller mindre ny, pappa köpte den åt mamma när hennes gamla sa upp sig men mamma använde den aldrig). Jag vet att jag trätt tråden rätt osv men det trasslar ändå. Jag vill sy sidengardiner till mitt TV-rum (jag har tyget redan). Det är verkligen inget komplicerat (typ två fållade tygbitar för det är ringar med gripklor de hänger i) men jag har ingen lust att göra det för hand :p
Har du provat olika trådrullar, jag har en trådrulle som min maskin hatar av någon anledning, den tuggar i sig mängder med tråd och gör stora knutar. Sen får man städa upp eländet och så provar men en annan tråd så fungerar den precis som den ska, typ... ;)
 
Strump... toffel!

mrP6QAd.png


piawp6I.png


Har provat lite olika saker, bland annat att byta garn vart 15e varv för att se var jag ska haka upp maskor för att sticka ihop ovan-och undersidan, men det hjälpte inte särskilt mycket. Vilse gick jag ändå. Har också använt lite olika teknik för att fiska upp maskorna, irl syns stor skillnad men vete fanken om något alls märks på bilderna...

Hakat utifrån och in (blev bäst):
6X0VHln.jpg


Hakat inifrån och ut:
6OzWXOh.jpg



Nåja, jag har i alla fall fått till något! Woohooo, lägg ribban där den hör hemma! :banana:
(Och ja, den blev för liten... :meh:)
 
Jag tänker inte ha en bild med 42 udda sockar, i olika stadier av "inte riktigt klar..." i alla fall! :cautious:

Men jättecoolt projekt, har du sytt dem på din Eva?
Nä, för hand :)
Har gått kurs för några år sedan, det var spännande att se hur mycket man kommer ihåg :p

Så nu har jag testat den nya sylen, kantjärnen, hålpipan, falsbenet och ... en gammal gaffel som jag modifierade med en tång till att bli "söm-spår-ritare" :p
Kan meddela att den lilla hyveln att tunna ut med funkade ganska kasst. Så jag gav mig på det med en halvmånekniv, och det funkade :D
Och skärmattan är här med ordentligt invigd... :angel:

Fick frågan om jag ville ge mig på att sy en grimma av ett par gamla partömmar - och självklart svarade jag ja, så nu har jag övat lite. Så ska jag hämta ringar och spännen så är det snart dags att ta tag i huvudprojektet (pun intended :p)...
 
Nä, för hand :)
Har gått kurs för några år sedan, det var spännande att se hur mycket man kommer ihåg :p

Så nu har jag testat den nya sylen, kantjärnen, hålpipan, falsbenet och ... en gammal gaffel som jag modifierade med en tång till att bli "söm-spår-ritare" :p
Kan meddela att den lilla hyveln att tunna ut med funkade ganska kasst. Så jag gav mig på det med en halvmånekniv, och det funkade :D
Och skärmattan är här med ordentligt invigd... :angel:

Fick frågan om jag ville ge mig på att sy en grimma av ett par gamla partömmar - och självklart svarade jag ja, så nu har jag övat lite. Så ska jag hämta ringar och spännen så är det snart dags att ta tag i huvudprojektet (pun intended :p)...
Bild på sömspår ritar saken! Har länge velat ha en sån :p. Har på ngt sätt överlevt med bara skärsyl, matt kniv, nål och tråd.. köpte en rem skärare för ett tag sedan men bladet knäcktes :cry:.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp