Gamla symaskiner, serviceförsök...

Och jag har stickat en kompis till förra sockan! :bump:
(Nej, jag såg inte vad klockan var....)

APR3kpO.jpg


0nILRVr.jpg


Och ja, garnet tog slut när jag kom tillbaka till resåren. Det var mörkt, och i mörkret såg det där ut att vara nära nog, OK? :mad:
Och nej, jag hade inte räknat ut ihopstickningen riktigt ändå.

Men i alla fall. SSS är (tillfälligt...) övervunnet! :D
 
Och jag har stickat en kompis till förra sockan! :bump:
(Nej, jag såg inte vad klockan var....)

APR3kpO.jpg


0nILRVr.jpg


Och ja, garnet tog slut när jag kom tillbaka till resåren. Det var mörkt, och i mörkret såg det där ut att vara nära nog, OK? :mad:
Och nej, jag hade inte räknat ut ihopstickningen riktigt ändå.

Men i alla fall. SSS är (tillfälligt...) övervunnet! :D
Najs, då slipper ena fossingen frysa :up:
Menar du att klockan är mycket?? Klart att du måste hjälpa sockan i dejtingdjungeln (hen kan ju inte gå å va singel hur länge som helst ju...), och när passar då bättre än på en fredag-kväll (aja, snart lördag morgon...)? Nä just det. :D
 
Najs, då slipper ena fossingen frysa :up:
Menar du att klockan är mycket?? Klart att du måste hjälpa sockan i dejtingdjungeln (hen kan ju inte gå å va singel hur länge som helst ju...), och när passar då bättre än på en fredag-kväll (aja, snart lördag morgon...)? Nä just det. :D
Aaaah, täääänkte inte på det... :idea:

Nu blev det ju mycket mindre bisarrt att sitta uppe och sticka mitt i natten: I'm a sock pimp, babeh. :cool:
 
Så du menar att min avatar består av taffliga försök?:confused::cautious:

:p



Tja, jag stod och höll i en sånhär:
SGFuZHN5bWFza2luLTE1.jpg

Handsymaskin för läder (sorry för bildstorleken...)
Men jag köpte inte den... (den hade ju inte platsat här heller då den är ny... :p)
Har aldrig förstått hur en sån fungerar :confused: och med tanke på att det i alla fall är en maskin såär man nog fråga om det här också :p
 
Har aldrig förstått hur en sån fungerar :confused: och med tanke på att det i alla fall är en maskin såär man nog fråga om det här också :p
Hittade inte det klippet jag såg först. Men detta är nästan samma. Fast på amerikanska.
O det jag såg så trädde de en vanlig nål på den andra änden för att smidigare trä genom den.
Om jag fattat rätt så gör den sina egna hål, alltså skärande nål. Vilket känns lite risky när man ska fästa O_o
 
Hittade inte det klippet jag såg först. Men detta är nästan samma. Fast på amerikanska.
O det jag såg så trädde de en vanlig nål på den andra änden för att smidigare trä genom den.
Om jag fattat rätt så gör den sina egna hål, alltså skärande nål. Vilket känns lite risky när man ska fästa O_o
Såg väldigt smidigt ut :p och framför allt så är risken för hemska valkar på pekfingrarna nog betydligt mindre :p.
 
Det följde ett hålkort med min maskin, men jag hade ingen aning om hur man skulle använda det och la undan det. Nu har jag fattat hur det går till och provat:

TihxkjV.jpg

(Färgerna är egentligen rost och lime, blev ganska fräckt, men med mobilkameran blev det gult och rött... :cautious:)

Det är lite pyssligt, mönsterhjulen går mycket fortare (jag kan nog bli snabbare med nålflyttningarna för hålkortet också, men det kommer aldrig att gå att komma upp i automatsnabbheten som mönsterhjulen ger), men å andra sidan så förstår jag hur ett hålkort fungerar på ett helt annat sätt än jag gör med ett hjul. Jag kan titta på ett hålkort och fatta ungefär hur det kommer att se ut i alla fall, men mönsterhjulen säger mig ingenting.

Tyvärr har jag som sagt bara ett vilket är lite tråkigt. Men jag väljer att se det som en mall! :idea:
Så nu (eller i alla fall någon gång nästa vecka eller så, när jag högst eventuellt kanske får tid... :meh:) ska jag bara räkna ut vad man kan använda för material till kortet (det är gjort i något slags halvstyvmjuk plast verkar det som - bra beskrivning va? :p), ett sätt att stansa hål i det (jag trodde ju det skulle vara hur enkelt som helst att hitta hålstansar men jag vet tydligen inte vad det heter på riktigt för jag hittar ingenting! :banghead:) med rätt storlek och avstånd, ett sätt att få andra hål med annan storlek och avstånd för kantmatningen (genialiskt system, låt oss göra hålen olika! :rage:), och ett sätt att printa mönster på det så börjar vi komma någonstans!

Och vi kommer dit väääääldigt långsamt och kringelikrokigt, men ni känner nog mig vid det här laget: finns det ett sätt att göra något för hand en gång och ett sätt att omständligt arrangera så det går att böka igenom det på en maskin hur många gånger som helst, så kommer jag att välja maskinen. För att sen göra det en gång ändå. Om jag alls blir klar. :angel:
 
Håltång? Hålpipor?
Jag har ett sånt här set till läderarbete.
huggepibesaet-mini.jpg

eller om jag har maxi-setet.......

Håltång funkar nog inte eftersom den måste nå in till mitten av papperet. Men det där ser ut som ungefär vad jag tänkte mig! Är det hålpipor? Jag har letat mig fördärvad i trä- och mekanisk industri (och hobby), eftersom jag vet att det finns stansar liggandes hemma i pappas verkstad och de måste ju komma någonstans ifrån (de ser ut ungefär som lite längre tomhylsor, och så klappar man till dem med en hammare). Men läderslöjd tänkte jag aldrig på, det verkar logiskt att det är verktyg som används där! Tack, tack! :up:

Off to googla "hålpipor". :D
 
Håltång funkar nog inte eftersom den måste nå in till mitten av papperet. Men det där ser ut som ungefär vad jag tänkte mig! Är det hålpipor? Jag har letat mig fördärvad i trä- och mekanisk industri (och hobby), eftersom jag vet att det finns stansar liggandes hemma i pappas verkstad och de måste ju komma någonstans ifrån (de ser ut ungefär som lite längre tomhylsor, och så klappar man till dem med en hammare). Men läderslöjd tänkte jag aldrig på, det verkar logiskt att det är verktyg som används där! Tack, tack! :up:

Off to googla "hålpipor". :D

And I'm back!

Jösses. Min far ska få sig ett snack om att använda korrekt terminologi så folk vet vad det är för jäkla verktyg de letar efter, alltså. :cautious:

Nu finns precis vad jag letar efter på precis de ställen jag tyckte de borde finnas. Tadaaa! :D:o
 
OK, lös nästa åt mig då. (Och det här blir svårare, för ni kan inte känna på materialet själva! :sneaky:)

Vad ska jag använda som "papper"? Kortet påminner ganska mycket om papper, men är hårdare/segare (så det inte bara faller sönder som ett jätteperforerat papper skulle gjort). Det är full böjligt men lite styvt (om jag skulle vika det skulle det garanterat bli ett permanent veck där). Här är några bilder på liknande kort hittade på internet:

lace+184.jpg


20130506-133037.jpg


web_knit_PC_01-SM-24.jpg


"Papperet" påminner mig om något, men jag kan icke komma på vad det är! Driver mig vansinnig(are). :cautious:
Eventuellt något som har med julen att göra, men jag vet banne mig inte! Aaaargh! :arghh:
 
@Monstermom: Kan du använda vanligt papper och sedan lägga på självhäftande kartplast? Den finns i olika tjocklekar om man letar lite.

Jag antar att det blir för tjockt om man laminerar papperet?

Ja, laminerat tror jag blir för tjockt och stelt. Vet inte något om kartplast, hur är den? Det är viktigt att det inte finns någon stretch i plasten/papperet... Det ska vara hårt men mjukt, smidigt men stelt. Glasklart va? :p
 
Ja, laminerat tror jag blir för tjockt och stelt. Vet inte något om kartplast, hur är den? Det är viktigt att det inte finns någon stretch i plasten/papperet... Det ska vara hårt men mjukt, smidigt men stelt. Glasklart va? :p

Jag köper en ganska tjock (i sammanhanget) matt kartplast för jag tycker den är lättare att arbeta med än den blanka standardbokplasten (jag använder den matta till böcker, inte kartor för de laminerar jag). Ett lager kanske är för sladdrigt men jag tänkte att du kan bygga på flera lager tills det blir tillräckligt styvt. Det är absolut ingen stretch i den matta kartplasten om man inte misshandlar den rejält (det är ju trots allt plast).
 
Jag köper en ganska tjock (i sammanhanget) matt kartplast för jag tycker den är lättare att arbeta med än den blanka standardbokplasten (jag använder den matta till böcker, inte kartor för de laminerar jag). Ett lager kanske är för sladdrigt men jag tänkte att du kan bygga på flera lager tills det blir tillräckligt styvt. Det är absolut ingen stretch i den matta kartplasten om man inte misshandlar den rejält (det är ju trots allt plast).

OK, jag får kolla på det! :up:

Hittar man det i en fysisk butik någonstans, så man kan känna på det?

En fördel med den lösningen är ju att det skulle gå att göra mönster på datorn och skriva ut dem, istället för att göra dem för hand direkt på papperet. Förmodligen blir det rätt mycket mer exakt på det viset! :p
(Förutsatt att min skrivare kan skriva ut rakt utan att förskjuta bilden på något sätt... Har mina misstankar... :cautious:)
 
OK, jag får kolla på det! :up:

Hittar man det i en fysisk butik någonstans, så man kan känna på det?

En fördel med den lösningen är ju att det skulle gå att göra mönster på datorn och skriva ut dem, istället för att göra dem för hand direkt på papperet. Förmodligen blir det rätt mycket mer exakt på det viset! :p
(Förutsatt att min skrivare kan skriva ut rakt utan att förskjuta bilden på något sätt... Har mina misstankar... :cautious:)

Jag har köpt det som metervara i den lokala bokhandeln men även på nätet. Hittar du ingen i butik kan du PM:a din adress om du vill så kan jag skicka en bit. Det blir ofta någon restbit över när jag plastar böcker även om jag försöker hålla det till ett minimum.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp