Det följde ett hålkort med min maskin, men jag hade ingen aning om hur man skulle använda det och la undan det. Nu har jag fattat hur det går till och provat:
(Färgerna är egentligen rost och lime, blev ganska fräckt, men med mobilkameran blev det gult och rött...
)
Det är lite pyssligt, mönsterhjulen går
mycket fortare (jag kan nog bli snabbare med nålflyttningarna för hålkortet också, men det kommer aldrig att gå att komma upp i automatsnabbheten som mönsterhjulen ger), men å andra sidan så förstår jag hur ett hålkort fungerar på ett helt annat sätt än jag gör med ett hjul. Jag kan titta på ett hålkort och fatta ungefär hur det kommer att se ut i alla fall, men mönsterhjulen säger mig ingenting.
Tyvärr har jag som sagt bara ett vilket är lite tråkigt. Men jag väljer att se det som en mall!
Så nu (eller i alla fall någon gång nästa vecka eller så, när jag högst eventuellt kanske får tid...
) ska jag bara räkna ut vad man kan använda för material till kortet (det är gjort i något slags halvstyvmjuk plast verkar det som - bra beskrivning va?
), ett sätt att stansa hål i det (jag trodde ju det skulle vara hur enkelt som helst att hitta hålstansar men jag vet tydligen inte vad det heter på riktigt för jag hittar
ingenting!
) med rätt storlek och avstånd, ett sätt att få andra hål med annan storlek och avstånd för kantmatningen (
genialiskt system, låt oss göra hålen
olika!
), och ett sätt att printa mönster på det så börjar vi komma någonstans!
Och vi kommer dit väääääldigt långsamt och kringelikrokigt, men ni känner nog mig vid det här laget: finns det ett sätt att göra något för hand en gång och ett sätt att omständligt arrangera så det går att böka igenom det på en maskin hur många gånger som helst, så kommer jag att välja maskinen. För att sen göra det en gång ändå. Om jag alls blir klar.