Gamla symaskiner, serviceförsök...

Jag börjar fatta litegrann hur man kan göra form med stickmaskinen - i alla fall tror jag det! :p

Försökte göra en socka nu ikväll:
cbBkgIm.jpg


3Kqblit.jpg


Blivit lite väl fyrkantigt och... "hörnigt" om ni fattar? Men det borde gå att jämna ut det genom att göra mindre linjära förändringar? Jag provade lite med det när jag kom till tån, men när jag kom till fotryggen gav jag upp så det är svårt att se riktigt vad det hade blivit av tån egentligen. Klockan är mycket, plus att det blev väldigt stelt stickat (garnet är lite för tjockt, skulle maskat varannan nål eller helt enkelt valt ett annat garn :o) så det var helt hopplöst att maska upp kanterna på nålarna. Men när jag provade det lilla som blev stickat ändå så blev jag förvånad!

3Vmr67P.jpg


Nu är jag lite ånger att jag bara drog av stycket istället för att göra något slags kant, blev ju nästan en toffla. :p
Hälen är lite väl spetsig, men den passar rätt bra ändå! :eek:

Har en stark känsla av att jag aldrig kommer att kunna upprepa det dock. :cautious: :laugh:
Fräckt! Du börjar få fart på det nu, så du kommer säkert på hur du gör en till socka så du får två tofflor :p
 
Jag vägrar prata med dig så länge du ser ut sådär. :cautious:
Alternativt får du byta namn till @stjarnhimmel .
I lööööv you! Jag har också satt dem på ignore tills de börjar uppföra sig igen! :D
Jag tror att du lider av samma syndrom som mig, SSS, singel sock syndrom, man får bara klart en socka eller vante och kommer aldrig igång med nummer två. ;) Själv löste jag det genom att sticka två stycken samtidigt men det kanske är svårt på maskinen?
 
I lööööv you! Jag har också satt dem på ignore tills de börjar uppföra sig igen! :D
Jag tror att du lider av samma syndrom som mig, SSS, singel sock syndrom, man får bara klart en socka eller vante och kommer aldrig igång med nummer två. ;) Själv löste jag det genom att sticka två stycken samtidigt men det kanske är svårt på maskinen?
Vi uppför oss alltid
Det är ni som är förändringsobenägna. I dagens samhälle och arbetsliv måste man vara flexibel och hänga med i svängarna.
 
I lööööv you! Jag har också satt dem på ignore tills de börjar uppföra sig igen! :D
Jag tror att du lider av samma syndrom som mig, SSS, singel sock syndrom, man får bara klart en socka eller vante och kommer aldrig igång med nummer två. ;) Själv löste jag det genom att sticka två stycken samtidigt men det kanske är svårt på maskinen?

Nä det ska nog funka så länge det man stickar inte är för stort för att stickas dubbelt (och det är ju inga problem med vantar, sockar osv) men jag behöver skilda nystan i så fall och eftersom allt jag har är en x, en y, en halv z, osv så blir det svårt. Allt jag gör är bara prova på-saker, jag har inte garn nog till att faktiskt göra klart något! :angel:

(Dessutom lär jag bli än mer förvirrad av att tänka spegelvänt på ena sidan. Jag går vilse i vad jag håller på med redan nu! :o)

Men ja, SSS låter som en rimlig diagnos. Jag tenderar också att gå in i saker med "hm, undrar hur man gör det?" och när jag räknat ut det så blir det "jaha" och så vidare till nästa fundering - istället för att använda det till någonting! :banghead:
Men det börjar bli kallt nu, så kanske motivationen dyker upp att göra varma saker. :D

(Jag har faktiskt stickat några buffar, en i bomull, en i akryl och en i ull. Ullen blev klart bäst och skönast, men jösses vilken dålig idé den är för håret! :laugh:)
 
I lööööv you! Jag har också satt dem på ignore tills de börjar uppföra sig igen! :D
Jag tror att du lider av samma syndrom som mig, SSS, singel sock syndrom, man får bara klart en socka eller vante och kommer aldrig igång med nummer två. ;) Själv löste jag det genom att sticka två stycken samtidigt men det kanske är svårt på maskinen?

Är det förresten en sjal du stickat på din bild!?
 
Du, det tycker jag du ska vara! :up:

Vad är det för material, den ser fluffig ut?
Nja så fluffig är den inte i verkligheten, det är 1-trådigt ullgarn från Ölandsspinneri, min lokala garnbutik tar in några härvor ibland och ibland lyxar jag till det för mig. :D Jag har använt den mycket nu i sommar, väldigt skönt med en varm men ändå lätt sommar sjal den här sommaren. :cautious: :D
 
@Monstermom duger jag att prata med nu då? :meh:

Accepterad. :up:

Nja så fluffig är den inte i verkligheten, det är 1-trådigt ullgarn från Ölandsspinneri, min lokala garnbutik tar in några härvor ibland och ibland lyxar jag till det för mig. :D Jag har använt den mycket nu i sommar, väldigt skönt med en varm men ändå lätt sommar sjal den här sommaren. :cautious: :D

Vilken sommar? :arghh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp