Gamla symaskiner, serviceförsök...

Det går att sticka riktigt tunt!

YWviRqG.jpg

(Det har gått ett antal maskor för jag trasslade med det när jag skulle få ut det ur maskinen och spänna upp det, men själva stickningen gick bra innan dess i alla fall. :D)

Det här är alltså stickat med sytråd! Började med rött längst ner, men det blev väldigt löst och trassligt. Tänkte det kanske blev bättre med flera trådar, så det inte blev så tunt, så resten är stickat med fyra olika symaskinsrullar samtidigt - därav den udda färgen. Men det var inte det som var problemet, utan att spänningen var ställt för låg (eller hög då, skalan är ju bak och fram), så jag har spänt mer allteftersom, hårdast spänt längst upp. Det gick riktigt smidigt att sticka så tunt! Men man måste nog nysta tråden eller något sådant först, för den vill snurra sig efter ett tag...

Ingen aning om man kan göra något av att sticka sytråd, men det är kul i alla fall! :D
Nu ska jag bara hitta något riktigt grovt också... :sneaky:
 
Det går att sticka riktigt tunt!

YWviRqG.jpg

(Det har gått ett antal maskor för jag trasslade med det när jag skulle få ut det ur maskinen och spänna upp det, men själva stickningen gick bra innan dess i alla fall. :D)

Det här är alltså stickat med sytråd! Började med rött längst ner, men det blev väldigt löst och trassligt. Tänkte det kanske blev bättre med flera trådar, så det inte blev så tunt, så resten är stickat med fyra olika symaskinsrullar samtidigt - därav den udda färgen. Men det var inte det som var problemet, utan att spänningen var ställt för låg (eller hög då, skalan är ju bak och fram), så jag har spänt mer allteftersom, hårdast spänt längst upp. Det gick riktigt smidigt att sticka så tunt! Men man måste nog nysta tråden eller något sådant först, för den vill snurra sig efter ett tag...

Ingen aning om man kan göra något av att sticka sytråd, men det är kul i alla fall! :D
Nu ska jag bara hitta något riktigt grovt också... :sneaky:
Du kan alltid sticka en riktigt tunn halsduk till riktigt varma sommardagar. :up::D
 
Suck. Tänkte faktiskt göra något riktigt den här gången, hela vägen till det blev klart. OK, visst, bara en tråkig halsduk, men "sticka rakt fram" är typ min nivå även om jag har en maskin som hjälper mig. Fast inte ens det klarar jag av, såklart. :cautious:

rWYIZPY.jpg


Har inte garn i samma färg till en lång halsduk, så tänkte variera lite. Men bara några varv efter jag bytt till svart-vitt så ramlar mönsterhjulet av, ner i arbetet, och låser hela maskineriet. :banghead:
Eftersom jag inte kan maska på tappade maskor (:o) så är det bara att repa upp alltihop igen nu. Dessutom måste jag gå igenom maskinen och kolla om något blev skadat. Det krävdes en hel del finlir och tyvärr en del våld för att få loss alltihop igen, jag trodde jag skulle bryta några nålar men så blev det faktiskt inte. Nackdelen är väl att det eventuellt betyder att det var något i skytteln som gav sig istället... O_o
 
Suck. Tänkte faktiskt göra något riktigt den här gången, hela vägen till det blev klart. OK, visst, bara en tråkig halsduk, men "sticka rakt fram" är typ min nivå även om jag har en maskin som hjälper mig. Fast inte ens det klarar jag av, såklart. :cautious:

rWYIZPY.jpg


Har inte garn i samma färg till en lång halsduk, så tänkte variera lite. Men bara några varv efter jag bytt till svart-vitt så ramlar mönsterhjulet av, ner i arbetet, och låser hela maskineriet. :banghead:
Eftersom jag inte kan maska på tappade maskor (:o) så är det bara att repa upp alltihop igen nu. Dessutom måste jag gå igenom maskinen och kolla om något blev skadat. Det krävdes en hel del finlir och tyvärr en del våld för att få loss alltihop igen, jag trodde jag skulle bryta några nålar men så blev det faktiskt inte. Nackdelen är väl att det eventuellt betyder att det var något i skytteln som gav sig istället... O_o
Ser ju snyggt ut! Men tråkigt om skytteln gett vika :nailbiting:
 
Ser ju snyggt ut! Men tråkigt om skytteln gett vika :nailbiting:

Ja, jag är rätt svag för det här mönstret. Även om jag nu ser att jag gått vilse minst en gång. :cautious:
Dock funderar jag på om jag har dåligt garn eller något sådant, för det blir inte särskilt mysigt. Mest... stelt. :wtf:

Just nu verkar skytteln funka, men mönsterhjulet är nog sönder i alla fall. Nåja, är det inte värre än så så kom jag nog lindrigt undan ändå. :)
 
Ja, jag är rätt svag för det här mönstret. Även om jag nu ser att jag gått vilse minst en gång. :cautious:
Dock funderar jag på om jag har dåligt garn eller något sådant, för det blir inte särskilt mysigt. Mest... stelt. :wtf:

Just nu verkar skytteln funka, men mönsterhjulet är nog sönder i alla fall. Nåja, är det inte värre än så så kom jag nog lindrigt undan ändå. :)
Lite hajtandsmönster/hundtandsmönster (vet inte skillnaden om det ens är riktiga "mönster" :o )och gillar också det :)

Tur i oturen då! Mönsterhjul lär ju gå att få tag på nya om det behövs :)
 
Jag hade en som jag inte förstod mig på. Sen började jag använda den. Nu har jag nog.... 25? Älskar dem som hårskydd i skitiga miljöer, solskydd, svettband, halsduk, huva... Love em!
Ja jag har haft min som halsduk/mössa när jag vart i stallet och när jag rider, helt underbart att täcka både nacke, öron och kunder/haka när man har hjälm på dig :p Hatar när det blir klumpigt i nacken, så jag ska nog ta och göra mig lite finare varianter :d Tack för "tipset" :D
 
Jag hade en som jag inte förstod mig på. Sen började jag använda den. Nu har jag nog.... 25? Älskar dem som hårskydd i skitiga miljöer, solskydd, svettband, halsduk, huva... Love em!

Jag fick en när jag köpte Doggy hundmat (söndag kväll, rejäl stormvarning på ingång och ville ha nödmat i händelse av strömavbrott), tyckte den var helmysko - tills jag använt den i fem minuter, nu har jag nästan alltid buff på mig. Finns inget som håller hårskrället så bra på plats, inga rymmarstrån från hårsnoddar längre! :love:

Lite hajtandsmönster/hundtandsmönster (vet inte skillnaden om det ens är riktiga "mönster" :o )och gillar också det :)

Tur i oturen då! Mönsterhjul lär ju gå att få tag på nya om det behövs :)

Det vete 17, maskinerna tillverkas ju inte längre så det kan vara svårt att hitta delar...

Känner inte igen hajtandsmönster, efter en googling misstänker jag det är något hästigt. :cautious: :laugh:

Har återigen gett upp försök att faktiskt göra något och återgått till mindre produktivt pyssel. En studie i mönsterhjul:

O2UL9Qo.jpg


Först fram-och-tillbaka-mönster (1-2-3-2-1), sen stadig ökning 1-12.
Rött = en tagg, gult = två, blått = tre (har filat på det skadade hjulet och använt det lite försiktigt, skippade fram-och-tillbakandet eftersom det är vad jag redan gjort på den tänkta halsduken), grönt = fyra, orange = sex. På orange så kärvade det igen och jag fick lite halvpanik och avbröt direkt, man ser inget vidare vad det skulle ha blivit.

Gillar 12321 på grönt! Ser lite ut som trädstammar. :D

Tanken var dock att om jag systematiskt gick igenom grundfunktionen av varje hjul så skulle jag kunna få lite grepp om hur de funkar och hur jag kanske kan använda dem för att göra egna mönster. Men jag har fortfarande ingen aning. :o :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp