Gamla symaskiner, serviceförsök...

Jag tror det...
Men jag fattar ändå inte...

Tänkte att det kanske var som med min broderifot, nålen var tvungen att vara i en viss position för att det skulle gå bra att sätta dit den.
Antar att du haft isär det som gör att spakarna påverkar penvässaren? de kanske måste sättas tillbaka när de är i en viss position?

Eller så tänker jag knasigt.

Nä, jag tror(... O_o) du tänker helt rätt, problemet är att jag ändå inte riktigt vet vad jag ska göra. :laugh:
 
... Väver man inte en sån? :cautious:

Joooo! Men det var ju meningen att det skulle vara ungefär lika rimligt som att får är gjorda av moln och tyg väger ingenting! :laugh:
Jag var beredd på protester om att en rana inte görs av tyglappar (och då hade jag det strålande svaret att man får väl vara lite modern och banbrytande för jösse namn!), men inte på att ni inte skulle veta vad det var! :banghead: :laugh:
(Jämrarns sörlänningar... :cautious:)


Oavsett, allvarligt, börja sy. Det är kul. Det är helt klart värt en back med lappar. :D
Om du dessutom är konstnärligt begåvad (till skillnad från... vissa :angel:) blir det ju jättespännande att se vad du kan få till! Juuuuuuuuuuuu! :rage:
 
Joooo! Men det var ju meningen att det skulle vara ungefär lika rimligt som att får är gjorda av moln och tyg väger ingenting! :laugh:
Jag var beredd på protester om att en rana inte görs av tyglappar (och då hade jag det strålande svaret att man får väl vara lite modern och banbrytande för jösse namn!), men inte på att ni inte skulle veta vad det var! :banghead: :laugh:
(Jämrarns sörlänningar... :cautious:)


Oavsett, allvarligt, börja sy. Det är kul. Det är helt klart värt en back med lappar. :D
Om du dessutom är konstnärligt begåvad (till skillnad från... vissa :angel:) blir det ju jättespännande att se vad du kan få till! Juuuuuuuuuuuu! :rage:


Alltså... Jag bildgooglade rana nu, och det är bara GRODOR!!:rofl::rofl::rofl:

Fick lägga till väggbonad för att hitta rätt...
Hittade lite fler spännande/roliga motiv på väggbonader:
images

images
 
Nu såg jag något helt magiskt i det där engelska sewing bee programmet! Det är sånt här som jag helt enkelt inte har en hjärna som kan hantera... Avsnitt 5, säsong 2, en av dem klipper en cirkel som ska bli en "peplum" (vet inte vad det heter på svenska - typ "storarselvolang"? :laugh:), när hon klippt den yttre linjen så flyttar hon vikningen 4 inches längs mittvikningen och klipper inre linjen, och så håller hon upp den och visar att nu är den längre bak än fram! För mig är det 100% magi! Jag fattar ju att hon gjort något på riktigt, att det går att förklara och förstå, men jag kan inte. Min hjärna säger bara "tilt#error" och lägger av...

Inte för att jag tror jag någonsin skulle vilja göra något med en peplum, jag bara... hur gör man när man fattar hur sånt hänger ihop?!
Tjuvkikade på bara den biten du pratar om här. Och, hör och häpna, jag fattar!:D:bump:

Återstår att se om jag kan förklara...

Om du har en cirkel som du klipper ut en mindre cirkel i mitten av - så blir det ett peplum
Om du klipper ut den mindre cirkeln någon annanstans än i mitten så kommer peplumet att bli oliksidigt.
Jag målar:
142547688670805800_resized.png


Är du med på de två olika formerna?

För att placera mittenhålet viker man cirkeln två gånger, som man gjorde när man var liten och gjorde papperssnöflingor (om man gjorde sånt...)

Men för att få den assymetriska så kan man inte vika på mitten båda gångerna.
Jag tänker att man behöver vika den delen man ska klippa ut på mitten för att det ska bli rätt - hänger du med då?

Ritar igen, linjer som man viker när man klipper:
142547713198955600_resized.png

Fattar du??

(tror att monster vill ha peplum på sin pyjamas:D)
 
Tjuvkikade på bara den biten du pratar om här. Och, hör och häpna, jag fattar!:D:bump:

Återstår att se om jag kan förklara...

Om du har en cirkel som du klipper ut en mindre cirkel i mitten av - så blir det ett peplum
Om du klipper ut den mindre cirkeln någon annanstans än i mitten så kommer peplumet att bli oliksidigt.
Jag målar:
142547688670805800_resized.png


Är du med på de två olika formerna?

För att placera mittenhålet viker man cirkeln två gånger, som man gjorde när man var liten och gjorde papperssnöflingor (om man gjorde sånt...)

Men för att få den assymetriska så kan man inte vika på mitten båda gångerna.
Jag tänker att man behöver vika den delen man ska klippa ut på mitten för att det ska bli rätt - hänger du med då?

Ritar igen, linjer som man viker när man klipper:
142547713198955600_resized.png

Fattar du??

(tror att monster vill ha peplum på sin pyjamas:D)

JÄÄÄÄSSSSS! Jag fattar!!!! :banana:

Tack, illustrationerna gjorde susen! :bow:

Inte så säker på peplumpyjamas åt Monster dock, hans arsle går liksom åt fel håll...:cautious:
 
Joooo! Men det var ju meningen att det skulle vara ungefär lika rimligt som att får är gjorda av moln och tyg väger ingenting! :laugh:
Jag var beredd på protester om att en rana inte görs av tyglappar (och då hade jag det strålande svaret att man får väl vara lite modern och banbrytande för jösse namn!), men inte på att ni inte skulle veta vad det var! :banghead: :laugh:
(Jämrarns sörlänningar... :cautious:)


Oavsett, allvarligt, börja sy. Det är kul. Det är helt klart värt en back med lappar. :D
Om du dessutom är konstnärligt begåvad (till skillnad från... vissa :angel:) blir det ju jättespännande att se vad du kan få till! Juuuuuuuuuuuu! :rage:
Öh, det finns inga ranor på typ ikea :angel:;)

Jag kan måhända (säger jag) vara någorlunda bra på teckning men det betyder inte att jag är bra på annat också :p
 
Nu har min fina gröna Elna anlänt. Den har ett dunkande ljud när man kör den som jag har identifierat bero på samma sak som i den här viden:
En sådan gummigrunka ska med andra ord beställas, sedan hoppas jag att maskinen fungerar som den ska. Den är i övrigt i toppenfint skick, jag är lite kär i den faktiskt.
Tyvärr har jag bara fått med en mönsterkam, vanligt zickzack. Risken finns att det blir flera kammar så småningom, även om det egentligen ju är för att laga hästtäcken och dylikt som jag har köpt den.

(Pst, @Monstermom det finns en broderifot med..)
 
@Asko Jag vet vad du kan sy. Klipp ut en tygbit. Fålla inte. Sy huller om buller med olika sorters söm. Klart! En fin personlig unik duk.

Grannar brukar gilla att få sådana :up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp