Gamla symaskiner, serviceförsök...

Okej, jag har inte fått notiser från den här tråden sedan igår, så jag har en del att ta igen... :p

Parks-and-Rec.gif


Leonardo-Dicaprio.gif


tumblr_mjqqg4X9Dp1s4ztnro1_400.gif


Igår använde jag den bias binder foten som följde med Singer 421:an, idag är den puts väck borta!!!!! :rage:

Det är ju ett stort härke till fot, huuuuuuuuuur kan den vara försvunnen!? :arghh:
Jag hade den igår kväll, sydde ett täcke till Monster och misslyckades totalt att använda den. Googlade hur man skulle gjort, gick och la mig, klev upp och foten var borta. Borta-borta-borta. Borta. Borta! :rage::banghead::rage:
Jag hade den i vardagsrummet (där symaskinen står), gick in i badrummet, sovrummet och åter till vardagsrummet där jag så upptäckte att den inte längre existerar. Jag har inte varit i något annat rum från det jag hade den till dess jag upptäckte den var borta. Jag har inte tagit ut sopor, startat tvättmaskinen, inget sånt. Foten. Finns. Inte.
Jag har lyft på allt, jag har tittat under soffan, jag har tittat igenom alla maskinernas tillbehörsfack ifall jag stoppat den fel, den finns ingenstans! :banghead:
Den är en decimeter lång och gjord helt i metall! Hur försvinner en sån sak!?!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?

Har läst att du hittade den, men vill passa på att tipsa om magnetpenna, det är ovärderligt när nålen går av och flyger iväg på ett grått köksgolv (som exempel)


Någon i närheten av Mjölby? Där kan man köpa en "ljusblå Singer" för 300, och en "mörkblå Singer" för en jämn hundralapp. :up:

Vem köper symaskiner utifrån färg!? :banghead::banghead::banghead:

(Det ser ut som att den ljusblå skulle kunna vara en sen 400 (447?), utan mönsterkammar och friarm, och den mörkblå något ur 700 som i så fall har nylondrev istället för metalldreven...)

Har du inte hört att maskinerna måste matcha både varandra och inredningen?

Blir lite osäker om jag uttryckt mig otydligt i min upphetsning, vad är det du håller tummarna för? :p
Det är alltså inte min maskin, bara en av samma modell. Så jag ska varken sälja eller köpa den, jag är bara jättenyfiken på slutpriset - plus att en liten del av mig som vi ska tala väldigt tyst om är orolig att stackaren inte hamnar i ett snällt nytt hem... :o

Så jag håller tummarna för högt pris, men bara för att jag vill inbilla mig att jag gjort ett fynd när jag bar ut min från affären. :o :D

Mönsterkammar är... Hm, nu sviker mitt ordförråd (och kanske mina kunskaper :angel:) mig igen... Det lär bli en hel del grunka-grej-prat nu. :o
En raksömsmaskin är en ganska enkel mekanik, det är bara att få nålstången att röra sig upp och ner i jämn takt, typ. (Om vi bortser från att det blir lite mer komplicerat med skyttel, spole, matartänder och timing däremellan också. :D). Ska den kunna sy sicksack så måste man lägga till en sidledes rörelse på nålstången så blir det genast mer komplicerat, upp-och-ner-pendlingen sköts genom drivaxeln och en... mackapär som gör att den matar omväxlande uppåt och neråt beroende på var i banan den är. Lägger man till sidledes rörelse så har man ofta(?) som en... ojämnt formad blobb som... halkar mot drivaxeln och tvingas åt endera hållet beroende på var i ojämnhetsvarvet den är, och tvingar nålstången åt endera sidan. För att bilda mer komplicerade stygn måste man få till ett system som påverkar åt alla möjliga håll, i olika grad, och bildar regelbundna mönster. Om vi tittar på några av stygnen man kan få på en slantmaskin med mönsterkammar:
2961312_orig.jpg

Så ser du att redan från BN så krävs det mer av maskinen än bara upp-och-ner och fram-och-tillbaka, och därefter blir det i stort sett bara mer komplicerat. En mönsterkam är det som styr hur maskinen bildar stygnen. På slantmaskinerna så lägger man i dem ovanifrån, det syns lite i nederkant på den här bilden. På Husqvarnorna ser de ut som vanliga rattar man ställer in stygn med, fast de är löstagbara och utbytbara. Antagligen mer användarvänligt än Singervarianten, men eftersom jag gillar det mekaniska så tilltalar det mig egentligen mycket mer att frankensteina inne i maskineriet. :D
Moderna maskiner har fasta kammar, inuti. Och det enda man märker av dem är att man vrider på en ratt så får man andra mönster (man flyttar "läsaren" till rätt kammar inuti). Fördelen med lösa kammar som på de gamla maskinerna är att man kan utöka maskinerna med nya mönster senare (tror det finns 25 kammar till min maskin totalt... :love:), och några av Singrarna ger också kombinationsmöjligheter där man kan använda två kammar samtidigt och alltså få enormt många mönstermöjligheter...

Kammar iz da shit, dood. :cool:

Alltså, jag fattar vad de gör, men tametusan inte hur de gör det :confused::confused::confused:
(har försökt se vad som händer i underredet på min maskin när jag ställer om till sick-sack...)

Haha mönsterkonstruktion är snurrigt! Det finns en speciell del jag fortfarande inte fattar, och det är varför man inte mäter bystlinjen där bysten faktiskt är/ändrar bystlinjen dit den ska vara, så det blir rätt i mönstret, men det lyckades inte min mönsterkonstruktionslärare förklara på ett bra sätt, så jag flyttar minsann den linjen lite som jag vill :p Om du är nyfiken på mönsterkonstruktion, så finns det en gammal men helt okej bok på bibblan att låna, "mönsterkonstruktion" av Inger Öberg.

Den lät intressant :)

Något jag är lite halvt nyfiken på att prova sy är faktiskt BH, nånting stadigt och bekvämt... Det är väl dock åt det mer komplicerade hållet och inte riktigt vad man borde börja med. :laugh:

Det vore intressant, men vette tusan om jag skulle få till något vettigt....

Nu såg jag något helt magiskt i det där engelska sewing bee programmet! Det är sånt här som jag helt enkelt inte har en hjärna som kan hantera... Avsnitt 5, säsong 2, en av dem klipper en cirkel som ska bli en "peplum" (vet inte vad det heter på svenska - typ "storarselvolang"? :laugh:), när hon klippt den yttre linjen så flyttar hon vikningen 4 inches längs mittvikningen och klipper inre linjen, och så håller hon upp den och visar att nu är den längre bak än fram! För mig är det 100% magi! Jag fattar ju att hon gjort något på riktigt, att det går att förklara och förstå, men jag kan inte. Min hjärna säger bara "tilt#error" och lägger av...

Inte för att jag tror jag någonsin skulle vilja göra något med en peplum, jag bara... hur gör man när man fattar hur sånt hänger ihop?!

Och jag måste nog se det för att förstå vad du menar:p
Har sett första säsongen, samt den svenska - man blir tok-inspirerad av det:D

Hm. Ja? :D
Om du tittar på bilden där jag sytt med två nålar så har jag vikt upp på högra sidan så stygnen syns från undersidan också. Det blå är undertråd.
Nu har ju mina liggande spole, så den här bilden stämmer inte exakt, men stygn bildas ju ungefär likadant även om saker snurrar åt lite olika hålla på olika maskiner :p:
ani_lockstitch2.gif

Kroken fångar alltså två trådar istället för en, och för båda runt undertråden. Så undertråden håller i båda trådarna.

Var det vad du undrade? :p

Jag fattar inte hur övertråden kan göra som på bilden utan att fastna i maskinen??
Jag menar undertrådsspolen svävar ju inte - så hur kan övertråden gå fritt både framför och bakom?

Den som lyckas för klara det för mig kan få ett diplom:D Jag har aldrig lyckats förstå hur tusan undertråd och övertråd blir ett stygn...
 
Alltså, jag fattar vad de gör, men tametusan inte hur de gör det :confused::confused::confused:
(har försökt se vad som händer i underredet på min maskin när jag ställer om till sick-sack...)

Underredet?
ponder2.gif

Det fattar jag inte hur det skulle funka, på mina maskiner sköter man sicksackmekaniken i överarmen?

Det vore intressant, men vette tusan om jag skulle få till något vettigt....

Få till något vettigt är aldrig min ambition, det är inte en realistisk målsättning för mig. Jag siktar på att prova försöka. :D

Får se om jag lyckas med det... :cautious:

Och jag måste nog se det för att förstå vad du menar:p
Har sett första säsongen, samt den svenska - man blir tok-inspirerad av det:D

Du har ju fått avsnittsnumret, så sätt igång och titta! :angel:
Jag vet inte om jag blir så inspirerad - ungefär ingenting av det de gör är saker jag skulle vilja ha :crazy: - men det är roligt att se hur mycket som går att göra, olika tekniker, och i allmänhet att de har så roligt med det. :p

Jag fattar inte hur övertråden kan göra som på bilden utan att fastna i maskinen??
Jag menar undertrådsspolen svävar ju inte - så hur kan övertråden gå fritt både framför och bakom?

Den som lyckas för klara det för mig kan få ett diplom:D Jag har aldrig lyckats förstå hur tusan undertråd och övertråd blir ett stygn...

Bilden är såklart något förenklad. :p
Men om du har den bilden i huvudet och har underspolen synlig och matar fram ett stygn, ser du inte hur det blir då? Jag ska inte påstå att jag fattar 100% heller, men jag tror att det hjälpte mig fatta i alla fall. :laugh:
 
"Än"! Du sa "än"! :bump:
Det betyder att du tänker också brodera! :idea:
Allt är förlåtet. :D
Öh, jag menade att jag inte hade provat att rita en motorsåg ännu :o sorry!
Dessutom så har jag redan för många tecknarblock fulla med gamla teckningar som jag inte kan förmå mig till att slänga så jag behöver inte heller en massa gamla tygbitar som jag inte heller kan förmå mig till att slänga :mad: De från syslöjden i skolan räcker :p
 
Öh, jag menade att jag inte hade provat att rita en motorsåg ännu :o sorry!
Dessutom så har jag redan för många tecknarblock fulla med gamla teckningar som jag inte kan förmå mig till att slänga så jag behöver inte heller en massa gamla tygbitar som jag inte heller kan förmå mig till att slänga :mad: De från syslöjden i skolan räcker :p

Ååååånädu, inte utrymme att backa nu. :grin:

Och varken papper eller tyg tar upp särskilt mycket plats - det är nämligen platt, serru. :idea:
 
Du kan inte ana vilka fynd jag gör varje gång det är dags för tvätt av mina eh... sju hundsängar (för två hundar, i en etta)!

Men jag har spaniels. De bär allt och om jag inte är närvarande för att berömma dem för fyndet placeras det i en av deras lyor.
Jag har haft ett liknande problem hela livet, har nämligen alltid haft katt och då händer det många gånger att man hittar något liggandes under någon byrå eller något. Men då är det någon liten grej som skulle säkert ha försvunnit på egen hand ändå :p
 
Underredet?
ponder2.gif

Det fattar jag inte hur det skulle funka, på mina maskiner sköter man sicksackmekaniken i överarmen?

Ja, alltså, jag har sett att det rör sig annorlunda under maskinen om det är raksöm eller sicksack, men jag förstår väl inte riktigt hur det påverkar nålen, antar att det överförs via olika stänger, typ (ska ta bilder)

:)

Bilden är såklart något förenklad. :p
Men om du har den bilden i huvudet och har underspolen synlig och matar fram ett stygn, ser du inte hur det blir då? Jag ska inte påstå att jag fattar 100% heller, men jag tror att det hjälpte mig fatta i alla fall. :laugh:


Jag ska se om jag kan tjuvkika i maskinen... Jag ser hur bilden fungerar, jag ser hur trådarna ligger i en färdigsydd söm - men jag fattar ändå inte hur...

Det är magi:laugh:
 
Ååååånädu, inte utrymme att backa nu. :grin:

Och varken papper eller tyg tar upp särskilt mycket plats - det är nämligen platt, serru. :idea:
Åh nä, den går jag inte på! Jag har fått lyfta mina fyllda tidningsställ upp och ned från översta bokhyllan alltför många gånger för att inte veta att papper tar upp en massa plats - och dessutom är tungt!
Och de är bara fyllda med tidningar :cautious:
 
Ja, alltså, jag har sett att det rör sig annorlunda under maskinen om det är raksöm eller sicksack, men jag förstår väl inte riktigt hur det påverkar nålen, antar att det överförs via olika stänger, typ (ska ta bilder)

Du kanske kan jämföra med bilderna från överarmen på min 432:a:
R1nCm29.jpg


Sicksackinställningen är första spaken till vänster, rör man den i sidled så flyttar det den långa armen i bakkant, den som om du följer den till höger tar slut ovanpå något som ser ut som en pennvässare. I andra riktningen sitter den ihop med nålstången (syns inte från den här vinkeln). Med spaken längst åt vänster är armen i nedersta läget på "pennvässaren", längst åt höger är den överst (i bildens riktning) på "pennvässaren". Den i sin tur sitter fast i nederkant men är rörlig runt sin axel, och påverkas av hjulet som armen passerar över innan den når fram till "pennvässaren", hjulet är ojämnt format och knuffar pennvässaren fram och tillbaka när det snurrar runt. Längst ner (där armen är placerad när man har den inställd på raksöm) påverkas den inte, men ju längre upp man är på den desto större blir sidorörelsen. Så om armen är skiftad till att vila längst upp på pennvässaren blir det en stor sidorörelse fram och tillbaka när hjulet (som som sagt inte är runt och jämnt) snurrar och knuffar på pennvässaren.

Glasklart? :p

Jag ska se om jag kan tjuvkika i maskinen... Jag ser hur bilden fungerar, jag ser hur trådarna ligger i en färdigsydd söm - men jag fattar ändå inte hur...

Det hjälper helt klart att titta i maskinen! :D
Men nu har ju jag en horisontell skyttel, där ligger spolen ner och sitter alltså inte fast på någon axel så för min del är nog bilden närmare sanningen än den är där det finns en central axel att magiskt ta sig runt också. :laugh:
 
Åh nä, den går jag inte på! Jag har fått lyfta mina fyllda tidningsställ upp och ned från översta bokhyllan alltför många gånger för att inte veta att papper tar upp en massa plats - och dessutom är tungt!
Och de är bara fyllda med tidningar :cautious:

Tyg är mycket fluffigare. Papper är ju träd, fattar väl vem som helst att de asen blir tunga om man låter dem få överhanden. Tyg är gräs - torrt gräs! - väger nästan ingenting. :grin:

Dessutom kan man göra lapptäcken av diverse tyglappar, och då blir de användbara! :idea:
 
Du kanske kan jämföra med bilderna från överarmen på min 432:a:
R1nCm29.jpg


Sicksackinställningen är första spaken till vänster, rör man den i sidled så flyttar det den långa armen i bakkant, den som om du följer den till höger tar slut ovanpå något som ser ut som en pennvässare. I andra riktningen sitter den ihop med nålstången (syns inte från den här vinkeln). Med spaken längst åt vänster är armen i nedersta läget på "pennvässaren", längst åt höger är den överst (i bildens riktning) på "pennvässaren". Den i sin tur sitter fast i nederkant men är rörlig runt sin axel, och påverkas av hjulet som armen passerar över innan den når fram till "pennvässaren", hjulet är ojämnt format och knuffar pennvässaren fram och tillbaka när det snurrar runt. Längst ner (där armen är placerad när man har den inställd på raksöm) påverkas den inte, men ju längre upp man är på den desto större blir sidorörelsen. Så om armen är skiftad till att vila längst upp på pennvässaren blir det en stor sidorörelse fram och tillbaka när hjulet (som som sagt inte är runt och jämnt) snurrar och knuffar på pennvässaren.

Glasklart? :p



Det hjälper helt klart att titta i maskinen! :D
Men nu har ju jag en horisontell skyttel, där ligger spolen ner och sitter alltså inte fast på någon axel så för min del är nog bilden närmare sanningen än den är där det finns en central axel att magiskt ta sig runt också. :laugh:

Som korvspad:up:
Skämt åsido så tror jag att jag hänger med. :)
(vad gör den högraste spaken då??)

Jamen, även om den ligger ned så går tråden på din bild i såfall under alltihop, eller hoppar din bobbin?
Ju mer jag försöker räkna ut det, ju mindre förstår jag... ironisk:up:gubbe...
 
Som korvspad:up:
Skämt åsido så tror jag att jag hänger med. :)
(vad gör den högraste spaken då??)

Jamen, även om den ligger ned så går tråden på din bild i såfall under alltihop, eller hoppar din bobbin?
Ju mer jag försöker räkna ut det, ju mindre förstår jag... ironisk:up:gubbe...

Högraste spaken är nålposition, den flyttar nålens centrumläge åt vänster eller höger (neutralläget är i mitten) så man kan komma extra nära kanter och sådant när man syr.

En viss nackdel att skruva isär saker först och räkna ut (litegrann...) hur de fungerar efteråt. På något sätt har jag fått min maskin att flytta mycket(!) mer åt vänster än åt höger när jag satte ihop alltihop, och jag kan inte räkna ut hur jag gjorde det! :banghead:
Centrumposition är dead center (jag har faktiskt suttit och pysslat med just det här frustrerande mysteriet ikväll så irritationen är färsk), men sicksacken svänger mer åt vänster än åt höger och gör det även med nålpositionen till höger!? :arghh:
Det innebär att vill jag köra allra bredaste sicksacken så måste jag positionera nålen till höger, annars slår den i stygnplåten. Här faller jag åter igen på att jag inte kan tänka rumsligt, jag kan inte fatta vad det är jag borde ändra på hur! :rage:

... Den funkar ju, men irriterande är det... :cautious:
 
Som korvspad:up:
Skämt åsido så tror jag att jag hänger med. :)
(vad gör den högraste spaken då??)

Jamen, även om den ligger ned så går tråden på din bild i såfall under alltihop, eller hoppar din bobbin?
Ju mer jag försöker räkna ut det, ju mindre förstår jag... ironisk:up:gubbe...

Och, just det, nu blev jag så tjurig att jag glömde andra biten. :o

Jamen på min spole så är det ju så. Spolkapseln ligger löst i skytteln, som i sin tur är roterande (till skillnad från oscillerande) modell. Tänk dig... En kaffekopp! Min skyttel är fatet, spolkapseln är koppen (och i koppen lägger man spolen :p). Koppen står bara på/i fatet, den sitter inte fast. Den har lite spår och fördjupningar och grejer så den ska hålla sig på plats, men den står löst. Så trär du en tråd över/runt/under den så går det, för det finns inget ivägen mellan koppen och fatet. Glasklart igen, va? :D

Med en stående spole blir det ju svårare, den sitter rimligen alltid på en axel - annars skulle den ramla ner? Jag vet heller inte om den kan vara roterande eller det bara finns oscillerande? Är det så att den enbart kan oscillera ligger förmodligen gåtans lösning däri. På nåt sätt. :cool::laugh:
 
Högraste spaken är nålposition, den flyttar nålens centrumläge åt vänster eller höger (neutralläget är i mitten) så man kan komma extra nära kanter och sådant när man syr.

En viss nackdel att skruva isär saker först och räkna ut (litegrann...) hur de fungerar efteråt. På något sätt har jag fått min maskin att flytta mycket(!) mer åt vänster än åt höger när jag satte ihop alltihop, och jag kan inte räkna ut hur jag gjorde det! :banghead:
Centrumposition är dead center (jag har faktiskt suttit och pysslat med just det här frustrerande mysteriet ikväll så irritationen är färsk), men sicksacken svänger mer åt vänster än åt höger och gör det även med nålpositionen till höger!? :arghh:
Det innebär att vill jag köra allra bredaste sicksacken så måste jag positionera nålen till höger, annars slår den i stygnplåten. Här faller jag åter igen på att jag inte kan tänka rumsligt, jag kan inte fatta vad det är jag borde ändra på hur! :rage:

... Den funkar ju, men irriterande är det... :cautious:

Ah, tror inte att jag har någon sådan.

Tja, min sicksack slår i broderifoten om jag ställer in för brett, det är ju inte något man förväntar sig (i alla fall gör inte jag det)...

Men om centrum är rätt - då ska du inte röra något som har med centrum att göra, typ... Är det inte sicksaken som är problemet? Eller är det fel även när du vill ändra nålpositionen manuellt??
 
Ah, tror inte att jag har någon sådan.

Tja, min sicksack slår i broderifoten om jag ställer in för brett, det är ju inte något man förväntar sig (i alla fall gör inte jag det)...

Men om centrum är rätt - då ska du inte röra något som har med centrum att göra, typ... Är det inte sicksaken som är problemet? Eller är det fel även när du vill ändra nålpositionen manuellt??

Nä, den ska ju inte slå i fötterna helt klart, i alla fall inte om det är rätt fot... Min gör också det om jag inte tänker mig för, men det är ju då på vänstra sidan som sagt.

Det blir en mindre flytt till höger än till vänster när jag ändrar nålposition, men i mitten är den just i mitten. :banghead:
Svängen på sicksacken är också fel, eller snarare... centrum på ett sicksackstygn hamnar inte i centrum, om du hänger med? I alla nålpositioner (huuuuuuuur!? :arghh:) är centrum på ett sicksackstygn till vänster om egentliga centrum.

:banghead::banghead::banghead:
 
Och, just det, nu blev jag så tjurig att jag glömde andra biten. :o

Jamen på min spole så är det ju så. Spolkapseln ligger löst i skytteln, som i sin tur är roterande (till skillnad från oscillerande) modell. Tänk dig... En kaffekopp! Min skyttel är fatet, spolkapseln är koppen (och i koppen lägger man spolen :p). Koppen står bara på/i fatet, den sitter inte fast. Den har lite spår och fördjupningar och grejer så den ska hålla sig på plats, men den står löst. Så trär du en tråd över/runt/under den så går det, för det finns inget ivägen mellan koppen och fatet. Glasklart igen, va? :D

Med en stående spole blir det ju svårare, den sitter rimligen alltid på en axel - annars skulle den ramla ner? Jag vet heller inte om den kan vara roterande eller det bara finns oscillerande? Är det så att den enbart kan oscillera ligger förmodligen gåtans lösning däri. På nåt sätt. :cool::laugh:

Ehm, ja ... ... precis.

Då är det lite mer logiskt i alla fall...

hade önskat mig slow motion, hinner inte se allt...
långsammare här, men jag fattar inte vad som händer bakom, med den delen av övertråden som redan är sydd, så att säga...

:arghh:
 
Nä, den ska ju inte slå i fötterna helt klart, i alla fall inte om det är rätt fot... Min gör också det om jag inte tänker mig för, men det är ju då på vänstra sidan som sagt.

Det blir en mindre flytt till höger än till vänster när jag ändrar nålposition, men i mitten är den just i mitten. :banghead:
Svängen på sicksacken är också fel, eller snarare... centrum på ett sicksackstygn hamnar inte i centrum, om du hänger med? I alla nålpositioner (huuuuuuuur!? :arghh:) är centrum på ett sicksackstygn till vänster om egentliga centrum.

:banghead::banghead::banghead:
Då var det ju värre. Vet du att det inte var så innan??
Min går, om jag minns rätt, mer till höger än vänster i sicksaken... (ser du jag har uppfunnit ännu ett nytt ord, sicksak...:p en sjuk sak??:confused:)

Jag spånar lite...
Mitten är mitten, oavsett.
För att manipulera åt ena eller andra hållet så ändras någonting.
Detta någonting är inte i aligned (vad heter det på svenska?Hjärnsläpp här) med nålens mittenposition.
Fattar du hur jag tänker då?
Detta säger jag utan att överhuvudtaget veta hur det fungerar egentligen, så ta en massa salt till det :p (:wtf:)
 
Ehm, ja ... ... precis.

Då är det lite mer logiskt i alla fall...

hade önskat mig slow motion, hinner inte se allt...
långsammare här, men jag fattar inte vad som händer bakom, med den delen av övertråden som redan är sydd, så att säga...

:arghh:

OK, på filmen är det oscillerande skyttel, va? Då fortsätter jag påstå att det är där svaret sitter. :cool:

Pfaffen har nåt sånt system, ska kika lite på det framöver känner jag. :D

Då var det ju värre. Vet du att det inte var så innan??
Min går, om jag minns rätt, mer till höger än vänster i sicksaken... (ser du jag har uppfunnit ännu ett nytt ord, sicksak...:p en sjuk sak??:confused:)

Jag spånar lite...
Mitten är mitten, oavsett.
För att manipulera åt ena eller andra hållet så ändras någonting.
Detta någonting är inte i aligned (vad heter det på svenska?Hjärnsläpp här) med nålens mittenposition.
Fattar du hur jag tänker då?
Detta säger jag utan att överhuvudtaget veta hur det fungerar egentligen, så ta en massa salt till det :p (:wtf:)

Hmja, jag tror jag förstår hur du menar... Men i min maskins fall så är det ju ett rätt enkelt (nåja... :cautious: :laugh:) påverkat system, nålpositionen (högersta spaken) och sicksacken (vänstra spaken) påverkar båda "pennvässaren? Eller snarare, de påverkar nålstångsarmen via pennvässaren. Hur kan en vara fel men inte den andra? :confused:
 
Tyg är mycket fluffigare. Papper är ju träd, fattar väl vem som helst att de asen blir tunga om man låter dem få överhanden. Tyg är gräs - torrt gräs! - väger nästan ingenting. :grin:

Dessutom kan man göra lapptäcken av diverse tyglappar, och då blir de användbara! :idea:
Det beror väl på vilket tyg man pratar om? :idea: Ull kommer ju från djur, och dedär klövdjuren är bra tunga de också! :p

Har redan för många filtar, och innan du frågar, ja jag har för många kuddar också :D
 
Det beror väl på vilket tyg man pratar om? :idea: Ull kommer ju från djur, och dedär klövdjuren är bra tunga de också! :p

Har redan för många filtar, och innan du frågar, ja jag har för många kuddar också :D

Nu drömmer du, det ser väl vem som helst att de är fluffiga som små moln! :meh:

OK, hur många ranor har du då!? :grin:
 
OK, på filmen är det oscillerande skyttel, va? Då fortsätter jag påstå att det är där svaret sitter. :cool:

Pfaffen har nåt sånt system, ska kika lite på det framöver känner jag. :D


Hmja, jag tror jag förstår hur du menar... Men i min maskins fall så är det ju ett rätt enkelt (nåja... :cautious: :laugh:) påverkat system, nålpositionen (högersta spaken) och sicksacken (vänstra spaken) påverkar båda "pennvässaren? Eller snarare, de påverkar nålstångsarmen via pennvässaren. Hur kan en vara fel men inte den andra? :confused:

Jag tror det...
Men jag fattar ändå inte...

Tänkte att det kanske var som med min broderifot, nålen var tvungen att vara i en viss position för att det skulle gå bra att sätta dit den.
Antar att du haft isär det som gör att spakarna påverkar penvässaren? de kanske måste sättas tillbaka när de är i en viss position?

Eller så tänker jag knasigt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp