Gamla symaskiner, serviceförsök...

Jamendåså! Kanske kan du temporalskifta också? Då kan du ju börja dela med dig av vad du lärt dig redan nu! :idea:
Här är mina kurselever som förbereder sig för att temporalskifta:

images
 
Nu såg jag något helt magiskt i det där engelska sewing bee programmet! Det är sånt här som jag helt enkelt inte har en hjärna som kan hantera... Avsnitt 5, säsong 2, en av dem klipper en cirkel som ska bli en "peplum" (vet inte vad det heter på svenska - typ "storarselvolang"? :laugh:), när hon klippt den yttre linjen så flyttar hon vikningen 4 inches längs mittvikningen och klipper inre linjen, och så håller hon upp den och visar att nu är den längre bak än fram! För mig är det 100% magi! Jag fattar ju att hon gjort något på riktigt, att det går att förklara och förstå, men jag kan inte. Min hjärna säger bara "tilt#error" och lägger av...

Inte för att jag tror jag någonsin skulle vilja göra något med en peplum, jag bara... hur gör man när man fattar hur sånt hänger ihop?!
 
Hörni! Hörni! Hörni! :bump: :bump: :bump:

Min maskin kan nåt (som jag tycker är) fantastiskt!!! Jag har inte någon tvillingnål, men har funderat på att det vore kul att köpa en och prova - men jag kan ju inte slänga pengar på experiment hela tiden! :o
Men jag behöver ingen! (Tror jag?) Mina slantmaskiner kan köra två nålar på en gång! :love:
Kan alla det? :eek:

Kolla-kolla-kolla!
YCvTLTL.jpg

Gul tråd i vänstra nålen, röd tråd i högra, blå undertråd! Kan till och med sy sicksack (fast inte alltför bred! :D), jag älskar mina symaskiner! :love:

(OK, nu har det brunnit totalt... :cautious:)

Men allvarligt, kan man göra såhär med alla? Eller ska jag nöja mig med Singrarna? :p

Och hur ska man ha spänningen för att sy med två nålar? Det ser ut som att övertråden dras ner under istället för att trådarna möts i tyget, men hur jag än spänner ändrar det sig inte... Stygnen verkar säkra också, även fast undertråden inte går upp i tyget?
Kan man ha olika grova nålar?
Vad kan man göra mer?!

Ååååååh, spännande! :laugh:
 
Vääääänta bara, du kommer att trampa i sömnen inatt... :sneaky:



Poängen är att de är magiska! :D
Och mekaniska! :D
Så då är de... Steampunk!? :eek:

Jag har löst mysteriet. :p



Hon ljuger ju för dig, fattaruväl. :cautious:
Den gråter av hemlängtan på kvällarna. :(

Men för all del, om vägen till symaskinerna går via handsömnad för dig, vem är jag att döma? :angel:



:love:
... Jag gillar faktiskt steampunk :cautious:
Förresten, appropå ingenting så har jag en idé om hur man kan få din motorsåg att se mera .. motorsåg-ig ut :p tänkte på det när jag såg din bild på den där kaninen men sa inget :o

Jag har en otroligt vacker Singer till salu, utan såntdära tungt bord ;) Jättefin att ha stående (och samla damm) nånstans där man kan beundra den :D Om du skulle vilja ha en egen fin sak menar jag ;)
Jag tror dock att jag kan få ärva den där kompletta symaskinen så jag väntar nog men tack ;):D
 
Hörni! Hörni! Hörni! :bump: :bump: :bump:

Min maskin kan nåt (som jag tycker är) fantastiskt!!! Jag har inte någon tvillingnål, men har funderat på att det vore kul att köpa en och prova - men jag kan ju inte slänga pengar på experiment hela tiden! :o
Men jag behöver ingen! (Tror jag?) Mina slantmaskiner kan köra två nålar på en gång! :love:
Kan alla det? :eek:

Kolla-kolla-kolla!
YCvTLTL.jpg

Gul tråd i vänstra nålen, röd tråd i högra, blå undertråd! Kan till och med sy sicksack (fast inte alltför bred! :D), jag älskar mina symaskiner! :love:

(OK, nu har det brunnit totalt... :cautious:)

Men allvarligt, kan man göra såhär med alla? Eller ska jag nöja mig med Singrarna? :p

Och hur ska man ha spänningen för att sy med två nålar? Det ser ut som att övertråden dras ner under istället för att trådarna möts i tyget, men hur jag än spänner ändrar det sig inte... Stygnen verkar säkra också, även fast undertråden inte går upp i tyget?
Kan man ha olika grova nålar?
Vad kan man göra mer?!

Ååååååh, spännande! :laugh:
Men hur funkar det med undertråden? :confused:
 
... Jag gillar faktiskt steampunk :cautious:

My evil plan is working! :sneaky:

Förresten, appropå ingenting så har jag en idé om hur man kan få din motorsåg att se mera .. motorsåg-ig ut :p tänkte på det när jag såg din bild på den där kaninen men sa inget :o

Jaha? Jaha? JAHA!?! Du säger ju fortfarande inget! :rage:
O_o

Huuuuuuuuuuur? :arghh:

Jag tror dock att jag kan få ärva den där kompletta symaskinen så jag väntar nog men tack ;):D

Motorsågskanin? :cool:
 
Hörni! Hörni! Hörni! :bump: :bump: :bump:

Min maskin kan nåt (som jag tycker är) fantastiskt!!! Jag har inte någon tvillingnål, men har funderat på att det vore kul att köpa en och prova - men jag kan ju inte slänga pengar på experiment hela tiden! :o
Men jag behöver ingen! (Tror jag?) Mina slantmaskiner kan köra två nålar på en gång! :love:
Kan alla det? :eek:

Kolla-kolla-kolla!
YCvTLTL.jpg

Gul tråd i vänstra nålen, röd tråd i högra, blå undertråd! Kan till och med sy sicksack (fast inte alltför bred! :D), jag älskar mina symaskiner! :love:

(OK, nu har det brunnit totalt... :cautious:)

Men allvarligt, kan man göra såhär med alla? Eller ska jag nöja mig med Singrarna? :p

Och hur ska man ha spänningen för att sy med två nålar? Det ser ut som att övertråden dras ner under istället för att trådarna möts i tyget, men hur jag än spänner ändrar det sig inte... Stygnen verkar säkra också, även fast undertråden inte går upp i tyget?
Kan man ha olika grova nålar?
Vad kan man göra mer?!

Ååååååh, spännande! :laugh:

När jag sytt med tvillingnål har jag fått lätta ganska mycket på trådspänningen för att få sömmen tillräckligt elastisk.

Om du skickar din adress i ett pm kan jag skicka dig ett par tvillingnålar att testa med om du vill, jag har ett flertal som inte kommer till användning hos mig.
 
När jag sytt med tvillingnål har jag fått lätta ganska mycket på trådspänningen för att få sömmen tillräckligt elastisk.

Om du skickar din adress i ett pm kan jag skicka dig ett par tvillingnålar att testa med om du vill, jag har ett flertal som inte kommer till användning hos mig.

Åhå, både uppe och nere?

:eek:
Jättetack, men inte ska du ge bort nålar! Varför kommer de inte till användning hos dig?
 
Åhå, både uppe och nere?

:eek:
Jättetack, men inte ska du ge bort nålar! Varför kommer de inte till användning hos dig?

Jag kan inte justera spänningen på undertråden på min maskin.

Jag kommer helt enkelt inte överens med tvillingnål. Jag använder andra sömmar när jag syr. Lyckas inte få en tvillinsöm som är tillräckligt hållbar när jag försöker. Jag köpte mig en ny maskin att fålla med istället. :D
 
Jag kan inte justera spänningen på undertråden på min maskin.

Jag kommer helt enkelt inte överens med tvillingnål. Jag använder andra sömmar när jag syr. Lyckas inte få en tvillinsöm som är tillräckligt hållbar när jag försöker. Jag köpte mig en ny maskin att fålla med istället. :D

Oj! Finns det maskiner man inte kan justera undertrådsspänningen på?! Vad är det för en?

Hahaha, OK, skit i nålarna jag köper en ny maskin lät ganska drastiskt! :rofl:
 
Oj! Finns det maskiner man inte kan justera undertrådsspänningen på?! Vad är det för en?

Hahaha, OK, skit i nålarna jag köper en ny maskin lät ganska drastiskt! :rofl:

Jag har en Husqvarna Emerald 116. Där lägger man bara ner undertrådsspolen i ett fack. Eller, man kanske kan justera någonting, men det är inget jag sett att man kan.
 
Jag har en Husqvarna Emerald 116. Där lägger man bara ner undertrådsspolen i ett fack. Eller, man kanske kan justera någonting, men det är inget jag sett att man kan.

Det gör man i mina Singrar också, ser ut ungefär såhär
sam_8039a.jpg

På dem finns en liten spännskruv man kan komma åt med en mejsel i alla fall, men jag ska inte prata in dig i att förstöra underspänningen på din maskin. :laugh:
 
Buntar den ihop bägge två?

Hm. Ja? :D
Om du tittar på bilden där jag sytt med två nålar så har jag vikt upp på högra sidan så stygnen syns från undersidan också. Det blå är undertråd.
Nu har ju mina liggande spole, så den här bilden stämmer inte exakt, men stygn bildas ju ungefär likadant även om saker snurrar åt lite olika hålla på olika maskiner :p:
ani_lockstitch2.gif

Kroken fångar alltså två trådar istället för en, och för båda runt undertråden. Så undertråden håller i båda trådarna.

Var det vad du undrade? :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 141
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp