Gamla symaskiner, serviceförsök...

Fast det gör den väl? Istadig är väl ungefär att jämföra med en lunkare. :D
Nä, den ska ju bara lunka på och sy snällt när jag trampar på pedalen och sen kan den får mer nerv och leka primadonna när mamma kör den. :idea:

Haha Nejdu så roligt ska vi inte ha det ;)
Hmpf, var det nödvändigt att skicka ner den till Tjottahejti först då? :mad: Nej du, 50 kr är bjudet, inklusive frakt! O_o
 
Bilden snodde jag på Blocket, annons från 24 januari, affär i Söndrum (=?)

Hm... vad är det som är så bra med den då?

Tja med reservation för att jag aldrig provat någon (:D) så tycker jag de verkar stencoola! Både precision och styrka, vilket väl är ungefär allt man kan önska sig, plus något så fantastiskt som separata mönsterkammar vilket är något alldeles enormt fascinerande enligt mig. :love:
 
Fast... Det låter ju som att det är precis så den beter sig? O_o
Den är mer primadonna när jag kör, krokigt och vint, får sprätta upp och ha mig. När mamma kör uppför den sig och syr så fint, så fint. Tänk en dressyrhäst på hög nivå, när mamma syr går den i piaff och passage, när jag syr går den i slängtrav och hoppar för varje buske och sten. :cautious:
 
Du menar om sadeln passar dåligt? :D
Min sits är välstoppad, men det är mammas med. :p

Haha, nä jag trodde man kunde göra hästar lite knäpp om man sitter snett eller så? O_o
Funkar säkert likadant med symaskiner! :D

(själv sitter jag krokigt som attan, men så syr jag lika krokigt också! :laugh:)
 
Hörni, förresten, ni som vet nåt om nåt! (Typ... @Trott ? :laugh:)
Vad är en sån där kringelikrokig linjal till för? :confused:
201216696_4c7645c4-e996-47c8-b2e8-226acd77e466.jpg

Jag fattar inte... En rak linje är en rak linje, det finns bara en. Därför funkar linjaler. En krokig linje finns det oändliga variationer på, vad ska man med en till???
 
flash_alarm_animated_gif_by_ethan132-d4pw09s.gif


"Min" maskin finns till salu på Tradera! En Singer 421G! Med alla fem mönsterkammarna (min har bara fyra... :(), ser ut att vara täckplåtar till matartänderna, standardfötter plus kaaaanske en rynkare och en knapphålare. Lite svårt att se på bilderna.
Utrop 750kr, det här blir spännande... :nailbiting:
 
flash_alarm_animated_gif_by_ethan132-d4pw09s.gif


"Min" maskin finns till salu på Tradera! En Singer 421G! Med alla fem mönsterkammarna (min har bara fyra... :(), ser ut att vara täckplåtar till matartänderna, standardfötter plus kaaaanske en rynkare och en knapphålare. Lite svårt att se på bilderna.
Utrop 750kr, det här blir spännande... :nailbiting:
Håller tummarna!
Vad ÄR mönsterkammar?
 
Hörni, förresten, ni som vet nåt om nåt! (Typ... @Trott ? :laugh:)
Vad är en sån där kringelikrokig linjal till för? :confused:
201216696_4c7645c4-e996-47c8-b2e8-226acd77e466.jpg

Jag fattar inte... En rak linje är en rak linje, det finns bara en. Därför funkar linjaler. En krokig linje finns det oändliga variationer på, vad ska man med en till???
När man ritar mönster till kläder, är en sån linjal bra. När man ritar ärmhål, ärmkullar, midjor mm :) Skulle vilja ha en sån linjal, men har inte tagit mig råd att köpa en än :p
 
Håller tummarna!
Vad ÄR mönsterkammar?

Blir lite osäker om jag uttryckt mig otydligt i min upphetsning, vad är det du håller tummarna för? :p
Det är alltså inte min maskin, bara en av samma modell. Så jag ska varken sälja eller köpa den, jag är bara jättenyfiken på slutpriset - plus att en liten del av mig som vi ska tala väldigt tyst om är orolig att stackaren inte hamnar i ett snällt nytt hem... :o

Så jag håller tummarna för högt pris, men bara för att jag vill inbilla mig att jag gjort ett fynd när jag bar ut min från affären. :o :D

Mönsterkammar är... Hm, nu sviker mitt ordförråd (och kanske mina kunskaper :angel:) mig igen... Det lär bli en hel del grunka-grej-prat nu. :o
En raksömsmaskin är en ganska enkel mekanik, det är bara att få nålstången att röra sig upp och ner i jämn takt, typ. (Om vi bortser från att det blir lite mer komplicerat med skyttel, spole, matartänder och timing däremellan också. :D). Ska den kunna sy sicksack så måste man lägga till en sidledes rörelse på nålstången så blir det genast mer komplicerat, upp-och-ner-pendlingen sköts genom drivaxeln och en... mackapär som gör att den matar omväxlande uppåt och neråt beroende på var i banan den är. Lägger man till sidledes rörelse så har man ofta(?) som en... ojämnt formad blobb som... halkar mot drivaxeln och tvingas åt endera hållet beroende på var i ojämnhetsvarvet den är, och tvingar nålstången åt endera sidan. För att bilda mer komplicerade stygn måste man få till ett system som påverkar åt alla möjliga håll, i olika grad, och bildar regelbundna mönster. Om vi tittar på några av stygnen man kan få på en slantmaskin med mönsterkammar:
2961312_orig.jpg

Så ser du att redan från BN så krävs det mer av maskinen än bara upp-och-ner och fram-och-tillbaka, och därefter blir det i stort sett bara mer komplicerat. En mönsterkam är det som styr hur maskinen bildar stygnen. På slantmaskinerna så lägger man i dem ovanifrån, det syns lite i nederkant på den här bilden. På Husqvarnorna ser de ut som vanliga rattar man ställer in stygn med, fast de är löstagbara och utbytbara. Antagligen mer användarvänligt än Singervarianten, men eftersom jag gillar det mekaniska så tilltalar det mig egentligen mycket mer att frankensteina inne i maskineriet. :D
Moderna maskiner har fasta kammar, inuti. Och det enda man märker av dem är att man vrider på en ratt så får man andra mönster (man flyttar "läsaren" till rätt kammar inuti). Fördelen med lösa kammar som på de gamla maskinerna är att man kan utöka maskinerna med nya mönster senare (tror det finns 25 kammar till min maskin totalt... :love:), och några av Singrarna ger också kombinationsmöjligheter där man kan använda två kammar samtidigt och alltså få enormt många mönstermöjligheter...

Kammar iz da shit, dood. :cool:
 
När man ritar mönster till kläder, är en sån linjal bra. När man ritar ärmhål, ärmkullar, midjor mm :) Skulle vilja ha en sån linjal, men har inte tagit mig råd att köpa en än :p

Men... Har de alltid samma sväng då, alla mönster? Beror inte det tex på hur lång och/eller fet man är? :crazy:
 
Men... Har de alltid samma sväng då, alla mönster? Beror inte det tex på hur lång och/eller fet man är? :crazy:
Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men en böjd linje i tex ett ärmhål, ändras ganska konstant genom olika storlekar, tror det skiljer typ 0.5 cm mellan varje strl hur "vid" själva ärmhålet är, och med en böjd linjal, så får du ju till själva kurvan betydligt bättre än med en rak linjal eller genom frihand.
 
flash_alarm_animated_gif_by_ethan132-d4pw09s.gif


"Min" maskin finns till salu på Tradera! En Singer 421G! Med alla fem mönsterkammarna (min har bara fyra... :(), ser ut att vara täckplåtar till matartänderna, standardfötter plus kaaaanske en rynkare och en knapphålare. Lite svårt att se på bilderna.
Utrop 750kr, det här blir spännande... :nailbiting:

Blä dig! Jag som till och med jobbar i Örebro skulle ju få den fraktfritt. Tur att jag inte har en massa pengar att lägga på en symaskin. :cautious::p
 
Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men en böjd linje i tex ett ärmhål, ändras ganska konstant genom olika storlekar, tror det skiljer typ 0.5 cm mellan varje strl hur "vid" själva ärmhålet är, och med en böjd linjal, så får du ju till själva kurvan betydligt bättre än med en rak linjal eller genom frihand.

Hm, jag fattar fortfarande inte men jag tror bristen ligger hos mig. :p
Tack för förklaringen. :D
 
@Monstermom Jaha, jag trodde du skulle köpa maskinen. Men då håller jag tummarna för att det blir rekordhögt (dvs rätt) pris!

Tack för förklaringen - med bilder och allt! Sabbar jag allt om jag säger att det är rattarna på min maskin :o Jag kom på just nu att jag lekte mycket med symaskinen när jag var liten, bytte söm med hjälp av rattarna. Sedan klippte jag ut små dukar av det och gav bort till grannarna i julklapp :laugh:
(Detta kom jag ihåg nu när jag fattade vad mönsterkammar var)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 140
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 380
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp