Gamla butiker vi minns

Vivo bytte väl namn till Vi? Fanns en Vi- butik här i närheten men nu är det en Hemköp-butik. Vet inte om de köpte upp Vi eller om Vi avvecklades.

Kom på en kedja som inte nämnts, Storcks. Vet inte hur pass spridd i landet den var? En billighetsaffär med allt från tavlor, porslin, husgeråd till kläder. Tror den lades ner någon gång i början av 2000-talet här i stan och jag saknar den än eftersom vi inte har någon liknande affär som typ Rusta eller ÖB. :(

Jag kommer ihåg :)

Jag famlar än idag ibland innan jag kommer fram till Granngården. Jag saknar som fortfarande att
fara på NNP. (Nedre Norrlands Producentförening) Det var ju också därifrån mjölken kom och de som reparerade maskinerna.

Jag gillar kläder och ser med missmod hur butiker utanför kedjorna i min närhet läggs ner en efter en ..Vip i Lund, Limhamns modehus i Malmö mfl

Nutida "Ö&B" är en butik som säljer diverse olika saker, jag tror att förutom ett bassortiment, så är det partier med olika saker som inköparna "fyndat".

Gamla "Ö&B" sålde huvudsakligen verkligt militärt/statligt överskott, alltså allt från spadar, tomma ammunitionslådor, begagnade militärkängor, "lottapälsar", begagnade kåsor, yxor, militärfiltar i ylle (suveräna i hästvagnen/släden), till skrivbord, pärmar, arkivskåp,bokhyllor och t.o.m. militärfordon på vissa anläggningar.

Dagens "Ö&B" är inte samma sak, det är "bara" en affär, som har riktigt låga priser på en del saker...
Jag jobbade ett tag på ett sådant i Göteborg/Kviberg har för mig att det hette Överskottslagret.

Fanns massvis med spännande saker från militären där. Speciellt fordonen var roliga :D

Kom på en kedja som inte nämnts, Storcks. Vet inte hur pass spridd i landet den var? En billighetsaffär med allt från tavlor, porslin, husgeråd till kläder. Tror den lades ner någon gång i början av 2000-talet här i stan och jag saknar den än eftersom vi inte har någon liknande affär som typ Rusta eller ÖB. :(

Fanns i Vetlanda:D

Duka - Sålde bestick och porslin.
Expert - Hemelektronik-kedja.
OBS! Interiör - Billighetsvaruhus. Är dock lite osäker på om det var en enskild butik (i södra Sthlm) eller del av en större kedja.
Vivo - Litet närlivs i Sthlms-förort på T med 8 bokstäver. Är dock även här osäker på om det var en kedja eller bara en enskild butik med det namnet.

Men va? :eek: Finns inte de langre?

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka