Gamla butiker vi minns

Jag minns när Coops butiker hette Servus, Konsum och Obs, och så Domus-varuhusen förstås. Det var på den tiden Åhléns hette Tempo.

"Riktiga" uppsalabor minns när det som nu kallar sig "Stora Coop", som tidigare var B&W, hette Wessels.

Sen minns jag förstås min barndoms hästaffärer. Russdog och Hardenborgs i Uppsala, Vapencentralen i Kalmar...

Det finns ett Wessels i Örebro med, eller ja fanns! Men de som va äldre, typ mina päron, sa att de åkte till Wessels så länge den Coop butiken fanns kvar, stängde för några år sedan :p

Mina hemtrakter fanns livsmedelaffären Spar. Den dock försvann 40 år sen. Snabb googling avslöjade att här i Sverige var det en del av Axfood.

Jag hade en kompis som jobbade på Kon-Domus, så stod det på kartongerna i centrallagret. :laugh:

Gul&Blå och gamla Max med burgarna Supermax och Maxi-Max.

Fast bokhandlar finns väl kvar?
(Och nu snackar vi väl inte om typ Akademi eller såna "kedjor"?)
Finns "kedje-oberoende" bokhandlare kvar också. Det närmaste exemplet jag kan komma på är i grannorten till min hemort :up:

Inte alls som det var! Det fanns bokhandlar i minsta lilla håla, och flera stycken på större orter. Och så hade de böcker. Inte heller hade de samma böcker allihop... :cautious:

(Jag älskar egentligen det större utbudet vi fått med internet - som inte fanns när jag växte upp @Dressyrtjejen_97 :D - men jag saknar ändå bokhandlarna. Jaja, vi har ju faktiskt biblioteken kvar i alla fall.)

Inte alls som det var! Det fanns bokhandlar i minsta lilla håla, och flera stycken på större orter. Och så hade de böcker. Inte heller hade de samma böcker allihop... :cautious:

(Jag älskar egentligen det större utbudet vi fått med internet - som inte fanns när jag växte upp @Dressyrtjejen_97 :D - men jag saknar ändå bokhandlarna. Jaja, vi har ju faktiskt biblioteken kvar i alla fall.)

Jisses! Nej, det är klart. Dessa bokhandlare finns ju inte kvar. Men fick upp en bild av en halvstor håla utan en Akademibokhandel typ. O_o :rofl:

EPA!! Och Tempo!
en liten överlevare finns hos mig!
381980_10151181858557404_643722602_n.jpg

Tempo och Konsum finns ju fortfarande?
Det är inte samma Tempo....
nutidens Tempo är en matvarukedja

Duka - Sålde bestick och porslin.
Expert - Hemelektronik-kedja.
OBS! Interiör - Billighetsvaruhus. Är dock lite osäker på om det var en enskild butik (i södra Sthlm) eller del av en större kedja.
Vivo - Litet närlivs i Sthlms-förort på T med 8 bokstäver. Är dock även här osäker på om det var en kedja eller bara en enskild butik med det namnet.
Jag hade en Vivo i huddinge också :D

Åh vad kul att läsa alla gamla butiksnamn som man känner igen!

Galne Gunnar hahaha, klassikern! Hur kan en butik med det namnet bara försvinna? :rofl:

Vapencentralen i Kalmar...

Åh, den minns jag också! Jag bodde inte i Kalmar utan i en annan stad och det var höjdpunkten de få gånger man fick åka dit. Ett helt annat utbud än det som fanns hemma hos Lantmännen (eller vad det hette på 90-talet). Minns att ett hett objekt där var de där samlarkorten som populära vid mitten av 90-talet. :) På senare tid fascinerades jag av så mycket äldre prylar som fanns kvar till försäljning (troligen beroende på det höga priset). :angel: T.ex. träns och bett av gamla modeller och som inte fanns att hitta någon annanstans.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka