Gamla butiker vi minns

Åh, den minns jag också! Jag bodde inte i Kalmar utan i en annan stad och det var höjdpunkten de få gånger man fick åka dit. Ett helt annat utbud än det som fanns hemma hos Lantmännen (eller vad det hette på 90-talet). Minns att ett hett objekt där var de där samlarkorten som populära vid mitten av 90-talet. :) På senare tid fascinerades jag av så mycket äldre prylar som fanns kvar till försäljning (troligen beroende på det höga priset). :angel: T.ex. träns och bett av gamla modeller och som inte fanns att hitta någon annanstans.
Det hette väl Odal ett tag, men något annan innan oxå vill jag minnas, eller något mellan

Det där är också en affär jag minns, mest för namnet antar jag, för jag kommer inte ihåg vad jag köpte där. :p
Galne Gunnar var en lågpriskedja ägd av Hennes & Mauritz, som sålde småsaker, kläder och konserver. Den första butiken öppnades den 20 oktober 1988 i Arninge norr om Stockholm.[1] Antalet kulminerade i 17-18 stycken[2] butiker, men till slut lades de 14 sista butikerna ned år 2000 [3]. En av anledningarna som angavs vid nedläggningen var att butikerna försvann i det mycket större antalet H&M-butiker [2].

Inköparna på H&M kom ofta över partier av billiga varor, som inte stämde med det koncept Hennes & Mauritz butiker hade. Företagets media- och reklamansvarige Lars-Johan Jarnheimer skapade då Galne Gunnar. Förebilden var den amerikanska elektronikkedjan Crazy Eddie, som gick i konkurs 1989.
Källa: Wikipedia :p

Galne Gunnar var en lågpriskedja ägd av Hennes & Mauritz, som sålde småsaker, kläder och konserver. Den första butiken öppnades den 20 oktober 1988 i Arninge norr om Stockholm.[1] Antalet kulminerade i 17-18 stycken[2] butiker, men till slut lades de 14 sista butikerna ned år 2000 [3]. En av anledningarna som angavs vid nedläggningen var att butikerna försvann i det mycket större antalet H&M-butiker [2].

Inköparna på H&M kom ofta över partier av billiga varor, som inte stämde med det koncept Hennes & Mauritz butiker hade. Företagets media- och reklamansvarige Lars-Johan Jarnheimer skapade då Galne Gunnar. Förebilden var den amerikanska elektronikkedjan Crazy Eddie, som gick i konkurs 1989.
Källa: Wikipedia :p

De har i alla fall efterlämnat en liten kulturskatt. Slår vad om att 90% av alla stackare som heter Gunnar i förnamn någon gång i sitt liv blivit kallad för "Galne Gunnar". :D

Kom på en kedja som inte nämnts, Storcks. Vet inte hur pass spridd i landet den var? En billighetsaffär med allt från tavlor, porslin, husgeråd till kläder. Tror den lades ner någon gång i början av 2000-talet här i stan och jag saknar den än eftersom vi inte har någon liknande affär som typ Rusta eller ÖB. :(

Alltså jag har aldrig sett/varit på Galne Gunnar :o Bodde i Vasastan i Stockholm då, fanns någon butik i innerstan? Vad sålde de? Typ ÖoB?

"Riktiga" uppsalabor minns när det som nu kallar sig "Stora Coop", som tidigare var B&W, hette Wessels.

Åh, jag älskade Wessels! Deras leksaksavdelning var magisk och piratskeppet man kunde leka på var typ det bästa som fanns. Åt alltid en ostfralla på det lilla fiket som låg en trappa upp. :love:

Finns Kentaur kvar? En hästaffär som låg i stockholm.

Jag måste vara helt borta men jag har inte ens märkt att Gallerix inte finns kvar. Inte onoff heller. :rofl:

Jag saknar tiimari! Det var en rolig affär. :up:

Galne Gunnar sålde överskott från HM-butikerna, andra varupartier och sådant som inte passade i HM:s butiker. Den som fanns i Arninge var så full med inredning och grejor att man knappt kom in i affären. väldigt stor omsättning på utbudet. Hade man tur hade de billiga chips eller något annat som var ok. Men inget pålitligt varuutbud. har bara varit inne i en Ö&B en gång. Den var ett under av ordning och reda i jämförelse ...

Kom på att H&M:s kvalitetsbutiker hette CarlAxel och BK. Men tror att i a f CarlAxel var butik(er) som de köpte upp och som sedan sjönk i kvalitet efter uppköpet. Var nog samma med BK.

"Riktiga" uppsalabor minns när det som nu kallar sig "Stora Coop", som tidigare var B&W, hette Wessels.
Fanns de som åkte från Stockholm för att handla på Wessels. Det var nog innan Bra öppnade på en åker i norra Täby (=Arninge). Wessels fanns i Malmö också.

Puss & Kram jeans
Impo
Hollywood (också jeans)
Kom också att tänka på Puss&Kram och Hollywood när @MacGyver nämnde Gul&Blå. På 70-talet fanns det massor av jeansmärken som alla hade sin egen/sina egna butiker. Visst har vi glömt någon?
Annars saknar jag mest när Västerlånggatan var = kappgatan. Har glömt vad alla hette, men Sally's och Augusta(?) Jansson och någon på V ... Var så otroligt praktiskt. Behövde man en jacka eller kappa så började man i ena änden och betade av butikerna tills man hittade något som man ville ha. Alla butikerna hade unikt sortiment, inte som idag när nästan alla butiker tillhör en kedja eller ändå säljer samma märken och modeller som alla andra.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka