Sv: Galopp...

Det är en annan metod, ja. Inte "det enda rätta" enligt mig.
Men som sagt - just "fatta ur svag sluta"-metoden kan jag också tänka mig fungerar bäst på hästar som redan kan själva galoppfattningarna men behöver förbättra kvalitén. Därmed inte uteslutet att det kan fungera även som förstainlärning.

Att krångla till det med skolor hit o dit för att lära hästen fatta galopp skulle inte jag tycka var att rekommendera. Jag tränar fattningar från marken först, på lina. Sedan använder jag samma kommando uppsuttet o låter hästen rulla på i galopp en bit och bryter av till trav på kommando. Kvalitén kommer automatiskt senare när hästen blir starkare o starkare och orkar bära sig bättre.

Att krångla till det med skolor hit o dit för att lära hästen fatta galopp skulle inte jag tycka var att rekommendera. Jag tränar fattningar från marken först, på lina. Sedan använder jag samma kommando uppsuttet o låter hästen rulla på i galopp en bit och bryter av till trav på kommando. Kvalitén kommer automatiskt senare när hästen blir starkare o starkare och orkar bära sig bättre.

Jag förstår att det inte låter "rätt" i allas öron särskilt när man är van att galoppfattningar lärs in på unga/oskolade hästar. Det jag om och om igen stör mig på är hur man totalratar metoder som bevisligen funkar för vissa (fast det är klart- har man aldrig ens sett det så har man ju inte fått det bevisat för sig själv). Personligen är jag impad över de som klarar av att lära in det redan i början av galoppfattningarna för själv skulle jag tycka det blev för svårt. Men de som lyckas (som jag sett/hört/sett i efterhand) brukar göra det bra.
Metoden kan ju självklart kombineras med att man först lär in ett galoppkommando från marken/att man först har galopperat ute för att hjälpa hästen på traven och märker man att det blir för svårt för hästen med en viss position (svag sluta t ex) kan man ändra om planen till annat läge. Och ingen lär bli sur på hästen om den tappar form/böjning/samling i fattningen vid inlärningen eller tar ett halvt språng och sen bryter av. Så jag ser inte problemet, och nej - jag kommer förmodligen inte göra det heller oavsett hur många som försöker "övertyga" om det för det är för sent att bevisa att det INTE fungerar! ;)
Styrkemässigt känns inte jätterelevant eftersom de flesta som använder den här metoden redan kommit en bit i samlingen genom t ex piaff.

Senast ändrad:

Förbättra kvalitén gör man på galoppbanan:grin: om man inte vill ha en markbunden galopp.
Iom att hästen gör en sidoförflyttning med bakkärran i slutan- varav den bör ske på diagonalen! så gör man det svårare än att rida i öppna- baken går rakt framåt. Vilka krav. Den ska både bära o samtidigt flytta sig o bära mest vikt på det yttre bakbenet- när den ska lära sig att galoppera- för att ryttaren har kommit på en ljus idé.:crazy: o ska testa sånt som inte är välbeprövat.

Hela metoden går väl ut på att det ska vara lättare o snällare för hästen:confused: Jag ser inget snällt med detta- bara att sätta hästen på Pottan. Orimligt svårt o som sedan måste korrigeras.

Håller med om att riktigt snabb/frisk galopp ökar rörligheten och lossar upp kroppen. Men det är rätt vanligt att hästar lätt galopperar i full fart men får problems i lugnt arbetstempo -ingen hjälp av farten o svävmomentet, dålig bärfas och allt faller ihop som ett korthus.
En ridhäst brukar se ut att ha en grundstabilitet så den inte störs så mkt av att ridas på framåt, men ett kallblod med sin vanliga överrörlighet kan behöva mer hjälp för att hålla ihop sina alla delar. -Då menar jag INTE att hållas ihop av en ryttare, utan att placeras väl och stärkas smart. För de har en tendens att ta hela handen om man ger lillfingret att stödja på...:laugh:

Är det så skulle jag på ridbanan hellre jobba med ett fåtal språng tills den är stark nog att bära upp sig hyfsat i längre sträckor, än att rida på för fort med känsla av dålig spårning o balans.
Vill INTE ha en tråkgalopp på ridbanan med kanske för rak kropp o felställd så man vill hålla i sig i svängarna.

Galoppera på framåt gör jag ändå ute, bra med slingriga stigar o upp o ner så de hittar styrseln o själv växlar tempo (av självbevarelsedriften..) utan att bli inverkade så mkt på, för det är nog så svårt om vägen är rak, fri o fin. Wheeee, vi drar!:bump:
Tränar mer balanserat, om än ett fåtal steg på ridbanan.
tycker att det brukar kännas luftigt och fint om man förbereder bra så de har balansen och samlat sig lite innan fattningen (där kommer väl slutatänket in, även om jag inte provat det medvetet, mer flyttat lite i öppna parallellt med spåret man valt för att forma ur insidan som kanske inte är nog fri o mött upp med ytterskänkeln och satt takten i sitsen -galopp), så rider fram några steg direkt efter fattningen så de inte stannar upp och hävgalopperar, översamlar så bakknäna får ta stryket med låst rygg.

(axel, det brukar du nämna! Ser fler o fler människor komma med knäproblematik, och de har oftast helt låst ländrygg/höfter. Gissar att det fungerar likt med hästar. Samling med låst ländrygg ger problem i knäna, då stötar och all vikt ska tas upp i de nedre lederna och inte kan fördelas "över större yta via bäckenets rörelser".)

Uppskattar några steg i bra galopp framplockat med smart förberedelse, än att åka med i "fri form" på ridbanan under längre period. Iaf på en häst som får galoppa ute och har fått in det i kroppen, eller på lina. Då lär inte några steg i mer ihopplockad galopp förstöra något.

I travet säger man att "farten dödar" och jobbar med drögträning.
jag tänker i ridningen att "mängden dödar" och vill ha korta sekvenser och mycket vila emellan. Då får nog de lite mer samlade fattningarna stor effekt, mot att ligga och galoppera på i lite halvdålig balans.
-Motion o skojsigt ute, men på ridbanan balans!:idea:

Jag förstår att det inte låter "rätt" i allas öron särskilt när man är van att galoppfattningar lärs in på unga/oskolade hästar. Det jag om och om igen stör mig på är hur man totalratar metoder som bevisligen funkar för vissa (fast det är klart- har man aldrig ens sett det så har man ju inte fått det bevisat för sig själv). Personligen är jag impad över de som klarar av att lära in det redan i början av galoppfattningarna för själv skulle jag tycka det blev för svårt. Men de som lyckas (som jag sett/hört/sett i efterhand) brukar göra det bra.
Metoden kan ju självklart kombineras med att man först lär in ett galoppkommando från marken/att man först har galopperat ute för att hjälpa hästen på traven och märker man att det blir för svårt för hästen med en viss position (svag sluta t ex) kan man ändra om planen till annat läge. Och ingen lär bli sur på hästen om den tappar form/böjning/samling i fattningen vid inlärningen eller tar ett halvt språng och sen bryter av. Så jag ser inte problemet, och nej - jag kommer förmodligen inte göra det heller oavsett hur många som försöker "övertyga" om det för det är för sent att bevisa att det INTE fungerar! ;)
Styrkemässigt känns inte jätterelevant eftersom de flesta som använder den här metoden redan kommit en bit i samlingen genom t ex piaff.

Oj! Efter att ha skrivit spaltkilometer om att du inte galopperat på 10 år men nu gjort din första fattning för ngn vecka sen, så vet du en hel massa om galopp och har massor med utvecklade metoder - intressant!

Ett av syftena med ett sånt här forum är väl att man ska kunna teoretisera och diskutera även kring ej självupplevda saker. Det e ju fullt möjligt att lära av andras erfarenheter och/eller misstag.

Ett av syftena med ett sånt här forum är väl att man ska kunna teoretisera och diskutera även kring ej självupplevda saker. Det e ju fullt möjligt att lära av andras erfarenheter och/eller misstag.

att lära av andras erfarenheter och misstag är väl skilda saker från att förklara hur ngt man själv inte prövat fungerar, eller hur? själv finner jag det oerhört svårt att föreläsa om metoder jag inte har någon erfarenhet av. Även om jag kan läsa mig till saker teoretiskt har jag svårt att förstå hur man kan applicera dem till ett verklighetskontext utifrån egna erfarenheter om man inte provat.

Har faktiskt funderat på samma sak.
Att kunna något teoretiskt är inte alltid detsamma som att vara skicklig praktiskt. Ibland känns det konstigt att få sig en föreläsning från en person som inte ens provat på det denne föreläser bergfast om. Känner då att det inte längre handlar om att utbyta erfarenheter och diskutera.

Påminner om när vi skulle byta motorkuddar på bilen. Det var "bara" att lyfta motorn o byta:banana: som att byta ett däck- sa den kunnige.
Vi höll på i 3 dagar, sen fick vi be den kunnige om hjälp:crazy:

Den erfarenheten gjorde oss visa- boka tid på verkstaden.:grin:

att lära av andras erfarenheter och misstag är väl skilda saker från att förklara hur ngt man själv inte prövat fungerar, eller hur? själv finner jag det oerhört svårt att föreläsa om metoder jag inte har någon erfarenhet av. Även om jag kan läsa mig till saker teoretiskt har jag svårt att förstå hur man kan applicera dem till ett verklighetskontext utifrån egna erfarenheter om man inte provat.

Absolut, det är helt skilda saker! Fast jag har tyckt att man vart noga med att tala om att det inte är den egna erfarenheten det talas om, bara en uppfattning om någon annans/en metod?
Hursomhelst var det mest tonen i inlägget jag reagerade på, det ovan citerade låter ju mkt mer trevligt och seriöst med för den delen.

Oj! Efter att ha skrivit spaltkilometer om att du inte galopperat på 10 år men nu gjort din första fattning för ngn vecka sen, så vet du en hel massa om galopp och har massor med utvecklade metoder - intressant!

Så du menar att jag inte kan ha åsikten att en metod verkar bra för de som använder den på ett bra sätt? Intressant.

Jodå det är fullt möjligt att ha åsikter, men jag blir lite fascinerad att du har en sån detaljerat utformad bild av hur det ska och bör vara att du anser det värt att lära övriga om hur det fungerar, när du aldrig provat ens i närheten av galopp i praktiken på 10 års tid. Innan dess har du väl också bara haft travare, och inte galopperat särkilt mycket rent historiskt och dressyrmässigt eller har jag fel?
Om du inte ö.h.t prövat - hur kan du då så ivrigt förkasta alternativa bud så som du gör, från folk som har ungefär tusen gånger mer erfarenhet på samtliga plan? Tex att du anser det fördelaktigt att fatta galopp ur sluta, och att det är metoden att föredra.

Senast ändrad:

Har faktiskt funderat på samma sak.
Att kunna något teoretiskt är inte alltid detsamma som att vara skicklig praktiskt. Ibland känns det konstigt att få sig en föreläsning från en person som inte ens provat på det denne föreläser bergfast om. Känner då att det inte längre handlar om att utbyta erfarenheter och diskutera.

Om man bara vill diskutera med de som redan "kan" praktiskt, då får jag med mitt självförtroende snällt sitta på bänken och titta på i -alla- diskussioner. För inte sjutton kan jag rida inte.
Jag kan låtsas kunna ditt och datt och även halv-piff och puff men inte sjutton är det rätt och kommer aldrig bli.

Så fortsätt ni "stora barnen" som kan så får vi andra sitta i skamvrån så länge.

Att jag inte har galopperat på 10 år är något du har tagit ur luften så du får gärna sluta skriva det.
Galoppombyten/ lite samlad galopp/börjat öva piruetter har jag iaf lekt med för sisådär 5 år sen.

det är du själv som skrivit om att du inte galopperat på så länge, men nu orkar jag inte leta upp det, så visst, då är det väl som du säger att det är fem år sen då.

jag förstår inte varför du måste lägga det på sandlåde nivå när du får en fråga om hur du kan vara så säker på det du föreläser om, när du själv har ytterst lite erfarenhet i praktiken. det har inget som helst med att göra med att inte kunna delta i en diskussion - däremot behöver man ju inte gå in och leda en diskussion i ämnen man primärt kanske inte har så mycket erfarenhet av, eller hur? Jag brukar tex inte föreläsa om slide stops på western hästar : ) Och JA - jag tycker det är skäligt att man har praktisk erfarenhet av det man diskuterar JA, om man uttalar sig bestämt och har bestämda årsikter om hur ngt ska utföras.

Ska vi ta och göra oss en erfarenhetslista där vi alla i detta forum skriver ner vår kunskapsnivå? :grin: Eftersom när jag läser mellan raderna endast är ni (fem styckna) TR-ryttare som kan rida plus tre till från KR-världen av de som deltar i diskussionerna i det här forumet. Vi andra är bara fattiga skogsryttare som inget kan och bara följer en nisse utan förmåga att tänka kritiskt, analysera, känna, läsa och vi är dessutom helt utan talang och erfarenhet? :mad: Vi ska inte ha rätt att yppa någon åsikt för vi kan inte tillräckligt. Enligt dina premisser då alltså.

Detta är vad jag läser i dina inlägg. Varför skulle bara de rika ha rätt att köpa häst? Var ska de billiga hästarna ta vägen? Slaktas? Ska det bara få finnas 150 000 kronors halvblod i våra ridstall? Jag upplever dessa åsikter som inskränkta, onyanserade och otroligt fördomsfulla. Självklart ska en häst som inte har alla förutsättningar få tränas i en häslosam form i dressyr trots att den "bara" kostar 20000 kronor... :crazy: Kanske till och med ryttaren/ägaren älskar sin billiga ponny/travare/arab/fjording och vill inte för allt smör i Småland ha ett dyrt tungt och för stort halvblod med rörelser som en oceanångare?

Ja du har ju sen länge bestämt dig för att inte gilla något av det jag skriver och läsa det som fan läser bibeln. så självklart är det som du säger : )

faktum kvarstår, om du vill ha min lista: Nej - jag föreläser inte om passage och byten i varje eftersom jag inte behärskar det själv. Skulle du anse det matnyttigt om jag gjorde det?

ang. din sista paragraf så undrar jag vart du läst över huvud taget. som sagt, du verkar läsa som du själv väljer att göra - du kanske ska klassa in dig själv i kategori fördomsfulla?

Mitt dyraste halvblod kostade 10 000 kr.... (nuvarande unghästen som kostade den summan i språngavgift+levande fölavgift).

Om vi alla medelmåttor ska sitta på bänken och titta på så lär det bli trångt...;):p

Det jag reagerar på är när man blir tillsagd att "så här är det för så gör den och den i mitt stall osv osv och så här är det" utan att den bergsäkre ens själv har provat på. För att föra diskussionen framåt kan man kanske då istället tala om vad man sett och fråga hur det skulle kunna fungera, varför det inte fungerar så bra osv osv.

Nåja, diskutera bör vi kanske träna på lite till mans (eller kvinns) här. ;)

My misstake... Jag blandade ihop den här och den andra galopptråden där du jämförde sneda travare med rostiga bilar... Detta kräver svar i sin tråd och jag gör det om tiden finns i kväll.

Annars kan jag bara lägga mig - jag är människa - dvs jag är inte 100% fördomsfri. Och jag ser sällan nån uppmuntran, glädje eller positiv ton i dina inlägg så kanske jag inte tror att du vill oss KR-ryttare väl då heller. Kanske du ska färga dina inlägg med smilisar så kanske det är enklare att förstå de som positiva och inte negativt kritiska? :idea:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar