Sv: Galopp...

Varför inte öppna istället?
De flesta hästarna har en benägenhet att ta in rumpan iom att innersidan blir kontraherad i galopp.
Hur får du den rak sedan?

De flesta hästarna har en benägenhet att ta in rumpan iom att innersidan blir kontraherad i galopp.

När en häst är böjd ska ju insidan vara kortad och yttersidan längd oavsett vilken gångart man rider i! :crazy: Viktigt inom AR, även om vissa tränare kanske är petigare än andra.

Pratar vi verkligen om böjning allihop eller blir det snarare äpplen och päron?
Sen undrar jag varför det inte kan finnas flera "rätt"? På det du skriver får du det alltid att låta som att det enda rätta är precis DET.
Känns rätt onödigt att diskutera om man inte är intresserad av att höra andras "rätt" utan att rata det.

Ok. så då ska man öka på den redan böjda hästen:confused:

Det är ju du o Co. som vill att hästen ska bära sig- tidigt. Hur ska den kunna göra det om man sätter baken utanför kroppen:confused:
Inner bak hamnar utanför tyngdpunkten.

Att böja en häst är hur lätt som helst, men att få den rak....

Senast ändrad:

Ok. så då ska man öka på den redan böjda hästen:confused:

Det är ju du o Co. som vill att hästen ska bära sig- tidigt. Hur ska den kunna göra det om man sätter baken utanför kroppen:confused:
Inner bak hamnar utanför tyngdpunkten.

Att böja en häst är hur lätt som helst, men att få den rak....

Nu vet jag inte, om jag missförstår dig, men.

Vet du om en sak? Om du nu har varit på AR-clinic's och lyssnat på tränaren, frågat på de teoretiska stunderna och under dina egna eller/och andras ridpass, samt sett hur man rider i akademiskt tänk, då har du säkert sett att vi får gymnastisera våra hästar till att bära sig och rakrikta sig, genom att rida böjd rakt fram och skolor i olika grad av böjning och på olika antal spår. Dessa övningar är alltså ett redskap, till att stärka hästen till att bära sig och bli rakriktad.

Jag säger som Totola, du kan inte sätta spelregler på vad som är rätt och fel i ridning om du inte ens är villig på att lyssna på vad andra har att säga och titta på och eventuellt testa, vad flera har försökt diskutera med dig i snart tio år.

och KL
Tycker oxå det känns mer naturligt för mig...utan att fördenskull tycka att sluta skulle vara sämre. Dock svårare?! Eller lättare att göra fel kanske var vad kag menade. Känns det som. Hur tänker ni som fattar ut sluta?
Jag tycker man förstärker den naturliga snedheten med slutan oxå, de flesta sneddar ju glatt in något lite med baken i fler gångarter än galopp. Dessutom känns det som man stoppar upp rörelsen framåt genom att placera i sluta?? Jag premierar framåt först.

Ja okej rak är att föredra men :)

Senast ändrad av en moderator:

Varför tror du att AR har patent på att gymnasticera hästarna via böjning o skolor?
Däremot anser JAG att det är helt onödigt att förstärka en redan naturlig snedhet, för målet inom AR är oxå att kunna rida med en RAK häst.

Så här har du skrivit själv- begrunda"
Det tar en sekund att lära hästen fel och en livstid att korrigera." Och det gäller vare sig man arbetar vanligt, eller AR-inspirerat.

Senast ändrad:

JAg vet inte om frågan är riktad till mig men i så fall har jag ju redan förklarat varför jag rider sluta tror jag. Det är också lättare att kontrollera galoppkvaliten med det yttre bakbenet då det är det benet som "skjuter ifrån" mest o är det mest "drivande" benet i galoppen, så kan man placera det bättre så kan man få ett bärigare steg med det benet.

Håller med om att det finns en "mängd" fusk som hästen kan ta till oavsett vilket utgångsläge man har i fattningen. Men är böjningen jämn i kroppen o man har bogarna på plats går det ganska bra att hålla ytterbak in under hästen utan att den faller iväg med rumpan utåt eller inåt. men det beror ju också på hur pass stark hästen har blivit. Också därav en svag sluta, blir den för kraftig så kan hästen enkelt fuska o vrida in rumpan.

Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan. Variera.

och KL
Tycker oxå det känns mer naturligt för mig...utan att fördenskull tycka att sluta skulle vara sämre. Dock svårare?! Eller lättare att göra fel kanske var vad kag menade. Känns det som. Hur tänker ni som fattar ut sluta?
Jag tycker man förstärker den naturliga snedheten med slutan oxå, de flesta sneddar ju glatt in något lite med baken i fler gångarter än galopp. Dessutom känns det som man stoppar upp rörelsen framåt genom att placera i sluta?? Jag premierar framåt först.

Ja okej rak är att föredra men :)

Håller med dej! Jag tror många tror att hästen arbetar rakare än den gör, och inte inser vad som händer när man använder slutan i fattningen, men det är bara vad jag tror. Hästen blir mer krökt och det blir en långsammare och ofriare fattning men det kanske man vill ha. :confused:

Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan. Variera.

Nu måste du förklara. Försöker diu rida en unghäst böjd i galopp:confused:

Pratar vi verkligen om böjning allihop eller blir det snarare äpplen och päron?
:bow:

Egentligen borde vi skriva en ordlista för resp. inrikting o kolla om man definerar orden lika. :idea:

JAg vet inte om frågan är riktad till mig men i så fall har jag ju redan förklarat varför jag rider sluta tror jag. Det är också lättare att kontrollera galoppkvaliten med det yttre bakbenet då det är det benet som "skjuter ifrån" mest o är det mest "drivande" benet i galoppen, så kan man placera det bättre så kan man få ett bärigare steg med det benet.
iom att baken tvärar ngt i sluta o du sitter på, så hamnar du lite snett i förhållande till framdelen. Grejen är om att om man tvingar den till att bära med nästan bara ytter bak- kommer den med stor sannolikhet hamna i framvikt- till det motsatta mot vad man vill
I öppnan tvärar framdelen o du får även inner baken in under tyngdpunkten- hela bakkärran bär o kan då lättare få en bra galopp.

Alla hästar kan galoppera utan ryttare. Då måste man kunna tänka sig vad är det som gör att det inte funkar med ryttare på:confused::idea: eller är vi inne på hästar som inte har en naturlig bärig galopp?

Senast ändrad:

Nu måste du förklara. Försöker diu rida en unghäst böjd i galopp:confused:

Sen när handlar detta om en unghäst?¨Då måste jag ha läst förbi det på något sätt. Eller så är det du som är inne på samlings-tråden...

Jag pratar hur som helst inte om en unghäst utan en (vuxen) häst omskolad whatever ,som är mogen att börja galoppera. Tror inte att en unghäst är det.

Sen när handlar detta om en unghäst?¨Då måste jag ha läst förbi det på något sätt. Eller så är det du som är inne på samlings-tråden...

Jag pratar hur som helst inte om en unghäst utan en (vuxen) häst omskolad whatever ,som är mogen att börja galoppera. Tror inte att en unghäst är det.

Jag svarade på detta:

Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan.

Det var vad som föranledde mej att fråga. OM inte hästen kan gå i en "hyfsad" galopp, hur ska man betrakta den då? Och ska man böja då:confused:

Håller med dej! Jag tror många tror att hästen arbetar rakare än den gör, och inte inser vad som händer när man använder slutan i fattningen, men det är bara vad jag tror. Hästen blir mer krökt och det blir en långsammare och ofriare fattning men det kanske man vill ha. :confused:

Skillnaden är väl som redan påpekats - att få en häst gå på tvären eller vika sig är lätt, att ha en häst "böjd" enligt den defenition jag fått lära mig inom AR är mycket svårare. Det kräver en rakriktning i böjningen sas, att man har koll på hela hästkroppen. Man filosoferar som så att rakriktning är alltid "svårt" men på en böjd häst har man bara "två bakben" att hålla reda på istället för 4, man har en in- och en utsida istället för två yttersidor och två insidor att hålla reda på. på så vis är det lättare att känna om ett ben tar för sig sämre/bär sämre, likaså blir det lättare att märka om hästen t ex kompenserar med att lägga vikten på ena bogen.
Eftersom det är lättare (men fortfarande på intet vis enkelt) att böja sig till en jämn häst till en början så vill man rida hästen mestadels böjd tills den har blivit ganska jämnstark och därmed lättare att hålla rak även på rakt spår.

Angående varför man skulle använda sluta i fattningen så är det jag själv kan tänka mig att det är enklare för hästen helt enkelt, mer logiskt. Om hästen inte håller med utan det blir tvärtom-effekt så kan man lika gärna fatta ur neutralläge eller öppna beroende på vilket som funkar bäst.
Men huvudsaken i den här frågan är att man känner att man har koll på hela hästkroppen = jämn böjning för har man det så sitter även många andra viktiga pusselbitar.
Observera att jag inte propagerar för den här metoden som den "enda rätta" tvärtom så har jag ju inte använt mig av den själv och kommer inte göra det förrän hästen blir mer jämnstark i övriga gångarter och verkligen förstår själva fattningarna. Men på dom hästar som redan kan själva fattningen (så man därmed kan lägga till en extra svårighetsgrad utan att det blir omöjligt för kusen) och för de som kommit tillräckligt långt med grunderna så tycker jag metoden känns väldigt logisk.
Galoppen är en "böjd gångart" eftersom det finns en högergalopp och en vänstergalopp. Kan man behålla en bra (svag) böjning i hästen vid fattningen så känns det logiskt att hästen får hjälp med att få till en bättre galopp.
Kan man -inte- få till tillräckligt bra kvalitet i böjningen så håller jag med om att det finns bättre alternativ.

raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Krångla inte till det. Be hästen fatta galopp o känn efter hur den gör- själv.

Jag krånglar inte till det. Och jag tycker inte den här metoden är särkskilt krånglig heller. Det kräver bara att man har bra grunder redan i skritt och trav och behåller det till fattningen. Så har man gett hästen bra förutsättningar till en bra galopp, sen kommer man knappast kunna kräva att hästen behåller kvalitén i själva galoppen förrän man tränat en del på fattningarna.

Krångla till det tycker jag man gör om man ur en halvdan eller bra trav fattar en halvdan eller dålig galopp och sen ur den ska omvandla till något vettigt.
Men smaken är som baken!

Man brukar oxå låta hästen galoppera ett bra tag- ett varv eller så- om den inte har fått galoppera med ryttare. Alltså- inte bryta av på en gång.
När den sen bjuder till galopp så kan man träna några fattningar. gärna på hemväg.

Man brukar oxå låta hästen galoppera ett bra tag- ett varv eller så- om den inte har fått galoppera med ryttare. Alltså- inte bryta av på en gång.
När den sen bjuder till galopp så kan man träna några fattningar. gärna på hemväg.

Det är en annan metod, ja. Inte "det enda rätta" enligt mig.
Men som sagt - just "fatta ur svag sluta"-metoden kan jag också tänka mig fungerar bäst på hästar som redan kan själva galoppfattningarna men behöver förbättra kvalitén. Därmed inte uteslutet att det kan fungera även som förstainlärning.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar