Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte öppna istället?
De flesta hästarna har en benägenhet att ta in rumpan iom att innersidan blir kontraherad i galopp.
Hur får du den rak sedan?
Ok. så då ska man öka på den redan böjda hästen
Det är ju du o Co. som vill att hästen ska bära sig- tidigt. Hur ska den kunna göra det om man sätter baken utanför kroppen
Inner bak hamnar utanför tyngdpunkten.
Att böja en häst är hur lätt som helst, men att få den rak....
De flesta hästarna har en benägenhet att ta in rumpan iom att innersidan blir kontraherad i galopp.
Det tar en sekund att lära hästen fel och en livstid att korrigera." Och det gäller vare sig man arbetar vanligt, eller AR-inspirerat.
och KL
Tycker oxå det känns mer naturligt för mig...utan att fördenskull tycka att sluta skulle vara sämre. Dock svårare?! Eller lättare att göra fel kanske var vad kag menade. Känns det som. Hur tänker ni som fattar ut sluta?
Jag tycker man förstärker den naturliga snedheten med slutan oxå, de flesta sneddar ju glatt in något lite med baken i fler gångarter än galopp. Dessutom känns det som man stoppar upp rörelsen framåt genom att placera i sluta?? Jag premierar framåt först.
Ja okej rak är att föredra men
Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan. Variera.
Pratar vi verkligen om böjning allihop eller blir det snarare äpplen och päron?
Alla hästar kan galoppera utan ryttare. Då måste man kunna tänka sig vad är det som gör att det inte funkar med ryttare på eller är vi inne på hästar som inte har en naturlig bärig galopp?JAg vet inte om frågan är riktad till mig men i så fall har jag ju redan förklarat varför jag rider sluta tror jag. Det är också lättare att kontrollera galoppkvaliten med det yttre bakbenet då det är det benet som "skjuter ifrån" mest o är det mest "drivande" benet i galoppen, så kan man placera det bättre så kan man få ett bärigare steg med det benet.
iom att baken tvärar ngt i sluta o du sitter på, så hamnar du lite snett i förhållande till framdelen. Grejen är om att om man tvingar den till att bära med nästan bara ytter bak- kommer den med stor sannolikhet hamna i framvikt- till det motsatta mot vad man vill
I öppnan tvärar framdelen o du får även inner baken in under tyngdpunkten- hela bakkärran bär o kan då lättare få en bra galopp.
Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan. Variera.
Nu måste du förklara. Försöker diu rida en unghäst böjd i galopp
Sen när handlar detta om en unghäst?¨Då måste jag ha läst förbi det på något sätt. Eller så är det du som är inne på samlings-tråden...
Jag pratar hur som helst inte om en unghäst utan en (vuxen) häst omskolad whatever ,som är mogen att börja galoppera. Tror inte att en unghäst är det.
Jag rider inte rakställd utan med böjning. Men när hästen har blivit lite starkare o klarar av att hålla en hyfsad galopp kan man förstås börja jobba med böjd rakt fram o öppnan.
Håller med dej! Jag tror många tror att hästen arbetar rakare än den gör, och inte inser vad som händer när man använder slutan i fattningen, men det är bara vad jag tror. Hästen blir mer krökt och det blir en långsammare och ofriare fattning men det kanske man vill ha.
Krångla inte till det. Be hästen fatta galopp o känn efter hur den gör- själv.
Man brukar oxå låta hästen galoppera ett bra tag- ett varv eller så- om den inte har fått galoppera med ryttare. Alltså- inte bryta av på en gång.
När den sen bjuder till galopp så kan man träna några fattningar. gärna på hemväg.